Κυριακή 13 Μαρτίου 2022

ΕΙΔΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ: Γιατί ΔΕΝ θα μειωθεί η τιμή του πετρελαίου κίνησης

Περίληψη: Ο ΕΦΚ στο Diesel είναι κοντά στα κατώτατα όρια που ορίζει η Κοινοτική Νομοθεσία και συνεπώς, οποιαδήποτε μείωσή του, δεν έχει πρακτικό αντίκρισμα.

Οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης εντάσσονται στους έμμεσους - επιρριπτόμενους φόρους. Επιβάλλονται σε επιλεγμένα προϊόντα σε αντίθεση με το Φ.Π.Α. που... επιβάλλεται σε όλα σχεδόν τα προϊόντα και υπηρεσίες. Οι έμμεσοι αυτοί φόροι προβλέπονται από τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εναρμονίστηκαν σε κοινοτικό επίπεδο από 1.1.1993 με την ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς και την κατάργηση των ενδοκοινοτικών συνόρων. 

Στα πλαίσια αυτά θεσπίστηκαν εναρμονισμένοι μηχανισμοί για την επιβολή του φόρου, κοινοί κανόνες για την παραγωγή, κατοχή, την κυκλοφορία και τους ελέγχους των αγαθών που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ. αλλά και ελάχιστοι συντελεστές φορολογίας. Οι Ε.Φ.Κ. επιβαρύνουν τα ενεργειακά προϊόντα και ηλεκτρική ενέργεια, τα βιομηχανοποιημένα καπνά, την αιθυλική αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά σε όλα τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιβάλλονται τόσο στα προϊόντα που παράγονται στο εσωτερικό της χώρας όσο και σε αυτά που προέρχονται από άλλα Κράτη-Μέλη της Ε.Ε. ή εισάγονται από Τρίτες Χώρες. Το κύριο χαρακτηριστικό αυτού του φόρου είναι ότι καταβάλλεται όταν τα εμπορεύματα διατίθενται στην κατανάλωση. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, μαζί με τον Ε.Φ.Κ. βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά την ίδια χρονική στιγμή ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) καθώς και κάθε άλλη σχετική επιβάρυνση.

Γράφημα: ο Ε.Φ.Κ. στη βενζίνη (προσοχή: ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο είναι διαφορετικός!)



ο Ε.Φ.Κ. στη βενζίνη



Σήμερα, 13/3/2022, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, (ορίζεται από το Νόμο 2960/2001 - Άρθρο 73, Κωδικοποιημένος σύμφωνα με το Ν.4759/2020)  είναι:

0,700 ευρώ ανά λίτρο στη βενζίνη (0,868 με το ΦΠΑ)

0,410 ευρώ ανά λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης (0,5084 με το ΦΠΑ) + 0,03 λεπτά πράσινο τέλος* 


Γράφημα: Ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο στις χώρες της Ε.Ε. Στη μέση η Ελλάδα



Επομένως, δεδομένου ότι το κατώτατο όριο Ε.Φ.Κ. στο Diesel Κίνησης, είναι 0,330 ευρώ/λίτρο, η μείωση που ζητούν ΚΤΕΛ, Ταξί, Φορτηγά, Τουριστικά κ.λπ., δεν έχει πρακτικό αντίκρισμα. Η τιμή των καυσίμων, που χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες (Diesel), δεν μπορεί να μειωθεί περισσότερο από 0,410 (συντελεστής Ελλάδας) - 0,330 (ελάχιστος Ε.Ε.) = 0,08 πλέον ΦΠΑ = 10 λεπτά το λίτρο. Και όλη τη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο να χρησιμοποιήσει η Ελλάδα, το πετρέλαιο θα πέσει μόνο 12 λεπτά το πολύ. 

Το μόνο που μπορεί λοιπόν να γίνει, είναι , όχι μείωση του Ε.Φ.Κ., αλλά επιστροφή του! Με τη διαδικασία, που θεσμοθετήθηκε τον Μάρτιο του 2019 για βιομηχανικές, βιοτεχνικές και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις (δείτε το ΦΕΚ εδώ)

Οι επιχειρήσεις λοιπόν, δεν πρέπει να ζητούν μείωση του ΕΦΚ (δεν έχει νόημα!), αλλά επιστροφή του.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:


* το πράσινο τέλος 30 ευρώ / χιλιόλιτρο (3 λεπτά ανά λίτρο), επιβλήθηκε με το άρθρο 158, παρ.1, του Ν.4579/2020

ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΤΗΣ ΑΑΔΕ : ΕΙΔΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΣΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΑΓΑΘΑ, ΟΠΩΣ ΙΣΧΥΕΙ ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ ΤΟΥ 2022

sakisgeorgiadis