Τετάρτη 9 Μαρτίου 2022

Κάτι δεν κατάλαβαν καλά οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ για τις "γραμμές ΚΤΕΛ" !

 Με σημερινή (9/3/2022) του ανακοίνωση, το Συνδικάτο των Εργαζομένων, ενημερώνει τα μέλη του ότι "παρακολουθεί το θέμα της παραχώρησης γραμμών στα ΚΤΕΛ". Επειδή το θέμα έρχεται συχνά στην επικαιρότητα, να θυμίσουμε μερικές αλήθειες:

Οι γραμμές, που "παραχωρήθηκαν" στα 4 ΚΤΕΛ (Θεσσαλονίκης, Σερρών, Χαλκιδικής και Κιλκίς), δεν είναι ιδιοκτησία κάποιου!

Πρόκειται για γραμμές, τις οποίες εκτελούσε το ΚΤΕΛ Νομού Θεσσαλονίκης, από την 1η Αυγούστου 1952 μέχρι την 1 Σεπτεμβρίου 2003. Για 51 χρόνια. 51 χρόνια.



Παρά το γεγονός ότι τις εκτελούσε το ΚΤΕΛ, η κυβέρνηση Σημίτη, κατόπιν "παρακλήσεων" τοπικών βουλευτών και Δημάρχων, τις αφαίρεσε το 2003 από το ΚΤΕΛ και τις παραχώρησε στον ΟΑΣΘ.

Αν και ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΕΣ οι γραμμές (π.χ. Θεσσαλονίκη- Λαχανάς, Θεσσαλονίκη-Ακροπόταμος), τις ανέλαβε ένας αστικός φορέας.

Το επιχείρημα ήταν, πως "ο νομός πρέπει να αποκτήσει αστική συγκοινωνία, με φθηνό εισιτήριο 0,60 ευρώ (τόσο είχε τότε).

Η θέση του ΚΤΕΛ το 2003

Το ΚΤΕΛ απάντησε με το πιο λογικό επιχείρημα του κόσμου: "Συμφωνούμε, να πάμε το εισιτήριο στο 0,60, να δεκαπλασιάσουμε τα δρομολόγια και αντί να δίνετε την επιδότηση στον ΟΑΣΘ, να τη δίνετε στο αστικό ΚΤΕΛ. Ιδιώτες κι αυτοί, ιδιώτες κι εμείς. Ο επιβάτης δεν νοιάζεται αν το λεωφορείο που θα τον εξυπηρετήσει είναι μπλέ ή πορτοκαλί, να πληρώνει 0,60 θέλει και να έχει πολλά δρομολόγια. Προσφέρουμε ο,τι και ο ΟΑΣΘ, με το ένα τρίτο των χρημάτων!".

Η θέση του ΟΑΣΘ το 2003

Μάλιστα, για την ιστορία και για να μαθαίνουν οι νεώτεροι εργαζόμενοι, ο ΟΑΣΘ απέρριψε την ανάθεση σε αυτόν, καθώς ο νόμος απαιτούσε τη γνώμη του. Ο ΟΑΣΘ δήλωσε ξεκάθαρα (μελέτη Αμπακούμκιν) "δεν θέλουμε τις γραμμές αυτές, επειδή θα αυξήσουν υπέρμετρα τα έξοδά μας".

Ο ΟΑΣΘ κατέθεσε προϋπολογισμό 5,6 εκ.ευρώ το χρόνο για αυτές τις γραμμές. Το ΚΤΕΛ κατέθεσε επίσημα "αντιπροσφορά", για τα ίδια δρομολόγια και την ίδια τιμή εισιτηρίου η οποία θα κόστιζε στο κράτος 1,92 εκατομμύρια, σχεδόν το ένα τρίτο απ΄ότι ο ΟΑΣΘ!



Παρ όλα αυτά ο κ.Βερελής, Υπουργός Μεταφορών τότε, αγνόησε την ωφέλεια που θα προέκυπτε για το δημόσιο και γιγάντωσε τον "πράσινο" ΟΑΣΘ. Στις επόμενες εκλογές των εργαζομένων, η παράταξη που πρόσκειτο στο ΠΑΣΟΚ, πήρε 77% !





Η παραχώρηση των γραμμών του ΚΤΕΛ στον ΟΑΣΘ, ήταν ένα τεράστιο σκάνδαλο! 

"θα αυξηθεί η επιδότηση κατά 5,6 φορές..... η σχετική δαπάνη θα ήτο πολλαπλώς μικροτέρα με ανάθεση στο ΚΤΕΛ" , έλεγε ο ίδιος ΟΑΣΘ!




Το ΚΤΕΛ προσέφυγε στο ΣτΕ, για να ακυρώσει την ανάθεση, έχασε όμως πανηγυρικά, καθώς, ορθότατα, οι δικαστές είπαν μια απλή, αλλά μεγάλη αλήθεια: "οι γραμμές, δεν είναι ιδιοκτησία κανενός ΚΤΕΛ και κανενός ΟΑΣΘ. Είναι ιδιοκτησία του Ελληνικού λαού, που πληρώνει τα ελλείμματα των συγκοινωνιακών φορέων και η πολιτεία οφείλει και έχει το δικαίωμα, να τις αναθέτει σε όποιον κρίνει ότι α) εξυπηρετεί καλύτερα το επιβατικό κοινό β) σέβεται το δημόσιο χρήμα."


Αυτή τη μεγάλη αλήθεια που είπε το ΣτΕ το 2003, θα πρέπει να καταλάβουν σήμερα οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ:

Οι αστικές γραμμές δεν είναι τσιφλίκι κανενός ΚΤΕΛ και κανενός ΟΑΣΘ ! Δεν είναι ιδιοκτησία του ΟΑΣΘ, για να λένε οι εργαζόμενοί του "δεν τις παραχωρούμε"! Οι γραμμές έχουν ΕΝΑΝ μόνο ιδιοκτήτη: τον ελληνικό λαό. Είναι περιουσία του ελληνικού λαού και η ευνομούμενη πολιτεία, οφείλει να αναθέτει την εκτέλεσή τους σε όποιον μπορεί να εξυπηρετήσει καλύτερα το επιβατικό κοινό και να συμβάλει στη μείωση των δημοσίων δαπανών.
Ποιές "γραμμές του ΟΑΣΘ"; Οι γραμμές είναι ιδιοκτησία του λαού, όχι του φορέα.

Σήμερα λοιπόν, η Πολιτεία κρίνει ότι το επιβατικό κοινό και το δημόσιο συμφέρον εξυπηρετούνται καλύτερα, αν επιστρέψουν οι (υπεραστικές στην ουσία), γραμμές, στο ΚΤΕΛ. Επιστρέφουν οι γραμμές, εκεί που "ανήκαν" επί 51 χρόνια. ΔΕΝ είναι ιδιοκτησία του ΟΑΣΘ, για να ζητήσει το κράτος την άδειά του, όπως δεν ζήτησε το 2003 την άδεια του ΚΤΕΛ για να τις δώσει στον ΟΑΣΘ !



Αυτά προς το παρόν και θα επανέλθω (με στοιχεία όπως πάντα), με τα ....800 εκατομμύρια, που έχασαν οι Έλληνες φορολογούμενοι από το 2003 μέχρι το 2019, επειδή κάποιοι, είχαν τη φαεινή ιδέα, λαϊκίζοντας, να δώσουν τις γραμμές στον ΟΑΣΘ, να αρνηθούν την  κατά 60% φθηνότερη  πρόταση του ΚΤΕΛ και να κάνουν μια μαξιμαλιστική προσέγγιση την εποχή των "παχέων αγελάδων" , πενταπλασιάζοντας το κόστος.


Σάκης Γεωργιάδης
9/3/2022

sakisgeorgiadis