Κάποια σχολεία απαιτούν από τουριστικά λεωφορεία, να διαθέτουν καθίσματα τύπου recaro ("παιδικά"), κατά την εκτέλεση εκδρομών με μικρούς μαθητές Α'/ Β'/ Γ' τάξης Δημοτικού. Αυτό είναι παράνομο, καθώς ο νόμος ορίζει ότι....
τα περί ειδικών καθισμάτων, αφορούν στη μεταφορά μαθητών από τον τόπο κατοικίας τους στο σχολείο με το "κίτρινο σχολικό" και όχι τα τουριστικά ή υπεραστικά ή αστικά λεωφορεία, τα οποία εκτελούν εκδρομές.26/5/2023 : Σχολικές εκδρομές: Τι ισχύει για τα λεωφορεία - ΟΛΗ Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
Επειδή το θέμα απασχόλησε ξανά τη σχολική κοινότητα και προφανώς, είναι αδύνατον να υπάρξει τουριστικό λεωφορείο που θα ...ξηλώνει καθημερινά τα κανονικά καθίσματα για να τοποθετεί τα "παιδικά" και να τα ξανα-ξηλώνει όταν μεταφέρει μεγαλύτερα παιδιά, το ΥΠΥΜΕ εξέδωσε την 211994/4-7-2022 εγκύκλιο, που αναρτήθηκε στη "Διαύγεια" και συνεπώς επέχει θέση νόμου, με την οποία διευκρινίζεται ότι :
DOWNLOAD> Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ : ΑΔΑ: 6ΛΜΘ465ΧΘΞ-ΛΨΞ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ SCH
"Τέλος, επισημαίνουμε ότι η παρ. 4 του άρθρου 7 της υπ. αριθμ. 17910/1225/23.07.2014 (ΦΕΚ Β’ 2129) απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Προδιαγραφές ζωνών ασφαλείας, καθισμάτων και αγκυρώσεων ζωνών - καθισμάτων σε σχολικά λεωφορεία και διατάξεις μεταφοράς μαθητών», όπως τροποποιήθηκε με την υπ. αριθ. 241846/10.09.2021 (ΦΕΚ Β’ 4204) απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, εφαρμόζεται αποκλειστικά για μεταφορά μαθητών και μαθητριών από τον τόπο κατοικίας τους στο σχολείο και αντίστροφα, εξαιρουμένης κάθε άλλης μετακίνησης."
Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ : ΑΔΑ: 6ΛΜΘ465ΧΘΞ-ΛΨΞ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ SCH
Άρθρο 7
Ειδικές διατάξεις μεταφοράς
1.Είναι δυνατή η μεταφορά νηπίων με το κατάλληλο Σύστημα Συγκράτησης Παιδιών (CRS ) ορθώς τοποθετημένο σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή του CRS:
1.1Σε καθίσματα ενηλίκων υπό την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιείται Σύστημα Συγκράτησης Παιδιών (CRS ) κατάλληλο για την ασφαλή συγκράτηση του συστήματος με τη ζώνη ασφαλείας του οχήματος.
1.2Σε καθίσματα διαφορετικά από αυτά των ενηλίκων:
1.2.1Νηπίων ηλικίας μικρότερης των 4 ετών η μεταφορά μπορεί να γίνει με οποιαδήποτε κατηγορία σχολικού λεωφορείου. Το κατάλληλο Σύστημα Συγκράτησης Παιδιών (CRS ) που θα είναι τοποθετημένο έτσι ώστε να υπάρχει ελεύθερος χώρος από το εμπρόσθιο κάθισμα. Ο ελεύθερος χώρος ορίζεται ως η απόσταση από την ακμή της κάτω έδρας του ΣΣΠ και της πλάτης του εμπρόσθιου καθίσματος. Η απόσταση αυτή κατ' ελάχιστον πρέπεινα είναι ίση ή μεγαλύτερη των 15 εκατοστών.
1.2.2Νηπίων ηλικίας μεγαλύτερης ή ίσης των 4 ετών η μεταφορά διενεργείται σύμφωνα με την παρούσα.
2.Μαθητές με ύψος μεγαλύτερο από 150 εκ. πρέπει να μεταφέρονται με καθίσματα ενηλίκων εφοδιασμένα με τις προβλεπόμενες ζώνες ασφαλείας, χωρίς τη χρήση Συστημάτων Συγκράτησης Παιδιών (συστήματα CRS). Μαθητές Α/Βαθμιας επιτρέπεται να μεταφέρονται σε καθίσματα τα οποία προορίζονται για τη μεταφορά μαθητών Β/βάθμιας.
3.Σε κάθε περίπτωση, απαγορεύεται η μεταφορά μαθητών Β/βάθμιας ή Α/βάθμιας εκπαίδευσης σε καθίσματα τα οποία προορίζονταιγια τη μεταφορά νηπίων.
4.Απαγορεύεται επίσης η μεταφορά μαθητών Β/βάθμιας εκπαίδευσης σε καθίσματα τα οποία προορίζονται για τη μεταφορά μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης, εξαιρουμένης της περίπτωσης μαθητών Β/βάθμιας με ύψος μικρότερο από 150 εκατοστά και βάρος μικρότερο από 36 κιλά, οι οποίοι επιτρέπεται να μεταφέρονται με καθίσματα ΕΠΑΙΚ II.
Η παρ. αυτη αντικαταστάθηκε με την ΥΑ 241846 ΦΕΚ Β 4204/10-9-2021 και ισχύει αυτό:
Αντικαθίσταται η παρ. 4 του άρθρου 7 της υπ’ αριθ. 17910/1225/23.07.2014 απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Προδιαγραφές ζωνών ασφαλείας, καθισμάτων και αγκυρώσεων ζωνών - καθισμάτων σε σχολικά λεωφορεία και διατάξεις μεταφοράς μαθητών», ως εξής: «4. Ειδικότερα επιτρέπεται και η μεταφορά μαθητών Β/ θμιας εκπαίδευσης σε καθίσματα Α/θμιας εκπαίδευσης, από τον τόπο κατοικίας τους προς το σχολείο και αντίστροφα, με ευθύνη του σχολείου, μόνο όταν η σωματική διάπλαση αυτών το επιτρέπει σύμφωνα με τις προδιαγραφές του καθίσματος ΕΠΑΙΚ ΙΙ.». Κατά τα λοιπά, εξακολουθεί να ισχύει η υπ’ αρ. 17910/1225/23.07.2014 απόφαση.
5.Μεταφορά μαθητών, πλην της περίπτωσης δημόσιας αστικής συγκοινωνίας, γίνεται μόνο με λεωφορεία:
5.1Υπεραστικά ή ημιαστικά που έχουν ταξινομηθεί σύμφωνα με τις υ.α. 37492/1795/03 όπως ισχύει, ως καινούργια και την υ.α. 54847/2655/03 όπως ισχύει, ως μεταχειρισμένα. Για την τεκμηρίωση ότι τα λεωφορεία εντάσσονται σε αυτή την υποπαράγραφο, μετά από σχετική αίτηση του ιδιοκτήτη, θα τίθεται παρατήρηση στην άδεια κυκλοφορίας «ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ αριθμ. 3749211795103 η 54847/2655/03» μετά από έλεγχο του φακέλου του λεωφορείου από την αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών αναφορικά με τα συστήματα συγκράτησης (καθίσματα ζώνες αγκυρώσεις).
5.2Τουριστικά που έχουν ταξινομηθεί σύμφωνα με την υ.α. 61841/4522/05/06. Για την τεκμηρίωση ότι τα λεωφορεία εντάσσονται σε αυτή την υποπαράγραφο, μετά από σχετική αίτηση του ιδιοκτήτη, θα τίθεται παρατήρηση στην άδεια κυκλοφορίας «ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ αριθμ. 61841/4522/05/06» αναφορικά με τα συστήματα συγκράτησης (καθίσματα ζώνες αγκυρώσεις).
5.3Υπεραστικά, ημιαστικά και τουριστικά που δεν υπάγονται στις υποπαραγράφους 5.1 και 5.2 αντίστοιχα καθώς και ΛΙΧ των δήμων που μεταφέρουν μαθητές, μπορεί μετά από σχετική αίτηση του ιδιοκτήτη να υποβληθεί στις απαιτήσεις διαδικασία της παραγράφου 1 του άρθρου 1 της υ.α. 54847/2655/03. Μετά την εφαρμογή της διαδικασίας αυτής και εφόσον το λεωφορείο καλύπτει τις απαιτήσεις αυτές, αναφορικά με τα συστήματα συγκράτησης (καθίσματα ζώνες αγκυρώσεις), εκδίδεται νέα άδεια κυκλοφορίας με την παρατήρηση «ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ αριθμ. 54847/2655/03».
5.4Υπεραστικά, ημιαστικά, τουριστικά, ΛΙΧ δήμων και σχολικά για τα
οποία έχει εκδοθεί δελτίο κοινοποίησης σύμφωνα με την κυα 29949/1841/09 (Β2112). Μετά από σχετική αίτηση του ιδιοκτήτη, θα τίθεται παρατήρηση στην άδεια κυκλοφορίας «ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ αριθμ. 29949/1841/09» αναφορικά με τα συστήματα συγκράτησης (καθίσματα ζώνες αγκυρώσεις).
5.5Σχολικά και σχολικά νηπίων που ταξινομούνται σύμφωνα με την παρούσα καιφέρουν την προβλεπόμενη τεκμηρίωση.
5.6Σχολικά μεταφοράς νηπίων, Α βάθμιας και Β βάθμιας που
κυκλοφορούσαν πριν την ισχύ της παρούσας και συνεχίζουν να κυκλοφορούν εφόσον συμμορφώνονται με τις διατάξεις που ίσχυαν κατά το χρόνο ταξινόμησής τους.
Άρθρο 8
ΕΠΑΙΚ (Ειδικό παιδικό κάθισμα)
Για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ I ή ΕΠΑΙΚ II κατασκευασμένο σύμφωνα με το Παράρτημα III του άρθρου 9 απαιτούνται τα παρακάτω:
1.Ο φορέας (κατασκευαστής) του ΕΠΑΙΚ διαθέτει εγκαταστάσεις που λειτουργούν σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις που αναφέρονται στο Αρθρο 2, παρ 1 του Ν.3325/05 (ΦΕΚ Α' 68) με στοιχεία α , β', γ', δ' και ε', με αντικείμενο κατασκευή άλλων μερών και εξαρτημάτων για μηχανοκίνητα οχήματα (κατά ΣΤΑΚΟΔ 2003:
343.0.Εναλλακτικά κατά ΣΤΑΚΟΔ 2008: κατηγοριών 29.32.1 ή Κατασκευή αμαξωμάτων για μηχανοκίνητα οχήματα· κατασκευή ρυμουλκούμενων και ημιρυμουλκούμενων οχημάτων(κατά ΣΤΑΚΟΔ 2003: 342.0. Εναλλακτικά κατά ΣΤΑΚΟΔ 2008: κατηγοριών 29.20. όπως κάθε φορά ισχύει.
2.Για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ θα διατηρείται στις εγκαταστάσεις του φορέα τεχνικός φάκελος. Ο φορέας (κατασκευαστής) του ΕΠΑΙΚ διασφαλίζει ότι στον τεχνικό φάκελο, για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ, υπάρχουν τα παρακάτω:
2.1.Κατασκευαστικά σχέδια σε κλίμακα 1:10 σε τρείς όψεις για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ.
2.2.Κάθε ΕΠΑΙΚ φέρει την ειδική σήμανση που περιλαμβάνει τουλάχιστον τον τίτλο του κατασκευαστή, τον τύπο του ΕΠΑΙΚ, σύμφωνα με το υπόδειγμα της Οδηγίας 74/408/Ε0Κ όπως έχει τροποποιηθεί από την Οδηγία 2005/39/ΕΚ.
2.3.Τεχνική μελέτη που συντάσσεται και υπογράφεται, με θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής, από διπλωματούχο μηχανολόγο μηχανικό πανεπιστημιακού τομέα, ή πτυχιούχο μηχανολόγο μηχανικό τεχνολογικού τομέα, ή άλλης ειδικότητας διπλωματούχου ή πτυχιούχου μηχανικού σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις που ρυθμίζουν τα επαγγελματικά δικαιώματα, για κάθε κατασκευαζόμενο τύπο ΕΠΑΙΚ σύμφωνα με τα Παραρτήματα IV, V και VI.
2.4.Δύομήνες από την ημερομηνία ανακοίνωσης από τη Δ/νση Τεχνολογίας Οχημάτων του Ύπ. Ύπο.Με.Δι. Τεχνικής Υπηρεσίας για τη διενέργεια δοκιμών από υπηρεσίες που θα υποδειχθούν σύμφωνα με τα Παραρτήματα IV, V και VI του άρθρου 8 της παρούσας, κάθε τύπος ΕΠΑΙΚ για σχολικά νηπίων συνοδεύεται από το αντίστοιχο φύλλο δοκιμών (Test Report) που θα εκδίδεται από την Τεχνική Υπηρεσία και θα κοινοποιείται στην Δ/νση Τεχνολογίας Οχημάτων του Ύπ. Ύπο.Με.Δι.
Η διαδικασία για την διενέργεια δοκιμών για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ είναι η παρακάτω:
2.4.1Αίτηση του φορέα για διενέργεια δοκιμών προς την Τεχνική Υπηρεσία σύμφωνα με το προσάρτημα 1 του παρατήματος IV, V, VI ανάλογα με την αιτούμενη δοκιμή.
2.4.2Προσκόμιση ΕΠΑΙΚ και διενέργεια δοκιμών
2.4.3Έκδοση φύλλου δοκιμών (Test Report) από την Τεχνική Υπηρεσία σύμφωνα με το προσάρτημα 2 του παραρτήματος IV, V, VI ανάλογα με την αιτούμενη δοκιμή.
2.4.4Κοινοποίηση στην Δ/νση Τεχνολογίας Οχημάτων του Ύπ. Ύπο.Με.Δι του
φύλλου δοκιμών (Test Report) από την Τεχνική Υπηρεσία.
2.5Μέχρι την έκδοση φύλλου δοκιμών, σύμφωνα με την υποπαράγραφο 2.4, θα τίθεται δήλωση του κατασκευαστή ότι ο τύπος του ΕΠΑΙΚ είναι σύμφωνα με τις απαιτήσειςπροδιαγραφές του Παραρτήματος III του άρθρου 9.
2.6Ο ορισμός των Τεχνικών Υπηρεσιών που υλοποιήθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις της οικ 39757/4917 (ΑΔΑ:ΒΛΩΝ1ΣΤ0) Πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος συνεχίζει και ισχύει. Η προαναφερόμενη Τεχνική Υπηρεσία εφόσον επιθυμεί, δύναται με δήλωσή της να ορισθεί και για τη διενέργεια των αντίστοιχων δοκιμών κάθε τύπου ΕΠΑΙΚ για σχολικά μεταφοράς μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης.
3.Η αρμόδια Υπηρεσία του ΥποΜεΔι μπορεί να διενεργεί ελέγχους που θα καθορίζει δειγματοληπτικά σε οχήματα που διασκευάζονται σύμφωνα με την παρούσα προκειμένου να ελεγχθείη αρτιότητά τους.
Επισημαίνεται ότι δίνεται η δυνατότητα στον φορέα να θέτει στο φάκελο και οποιοδήποτε άλλο επιπλέον τεχνικό έγγραφο ή υπολογισμό θεωρεί ότι αυτό στοιχειοθετεί την επάρκεια της κατασκευής του.
4.Ο φορέας για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ εκδίδει «Φύλλο προδιαγραφών ΕΠΑΙΚ» που θα περιέχεικατ' ελάχιστο
4.1Τον τύπο του ΕΠΑΙΚ
4.2Δείγμα της σήμανσης του ΕΠΑΙΚ
4.3Αριθμός του τεχνικού φακέλου του ΕΠΑΙΚ
4.4Τεχνικά σχεδία του ΕΠΑΙΚ σε τρείς όψεις σε φύλλο Α4 με τις διαστάσεις του ΕΠΑΙΚ και την θέση της σήμανσης.
4.5Υπεύθυνη δήλωση του κατασκευαστή περί τήρησης των τεχνικών απαιτήσεων του Παραρτήματος III του άρθρου 9.
4.6Αναλυτικές «Οδηγίες τοποθέτησης ΕΠΑΙΚ» με αναφορά στα κρίσιμα κατά τον φορέα σημεία που πρέπεινα ελεγχθούν.
4.7Αναλυτικές «Οδηγίες τοποθέτησηςαγκύρωσης της ζώνης ΕΠΑΙΚ» εφόσον αυτή δεν αγκυρώνεται στο ΕΠΑΙΚ
Υπόδειγμα του φύλλου προδιαγραφών του ΕΠΑΙΚ με όλα τα απαιτούμενα πεδία θα εκδοθείαπό την αρμόδια υπηρεσία τουΤπ. Ύπο.Με.Δι.
5.Τα παραπάνω δεν απαιτούνται όταν:
5.1Το κάθισμα (ΕΠΑΙΚ) έχει εγκριθεί σύμφωνα με οδηγία ή κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
5.2Το όχημα είναι εξοπλισμένο με ΕΠΑΙΚ και διατίθεται στην αγορά σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες και κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχουν λάβει έγκριση με αυτά εγκατεστημένα. Σε αυτές τις περιπτώσεις υποβάλλεται τεκμηρίωση σύμφωνα με την αντίστοιχη οδηγία ή κανονισμό.
6.Τα δικαιολογητικά που ορίζονται στις παρ 2.4.3 και 2.4.4 όσον αφορά τις προδιαγραφές ζωνών ασφαλείας, καθισμάτων (ΕΠΑΙΚ) καιαγκυρώσεων ζωνών καθισμάτων σε σχολικά λεωφορεία μπορούν να αντικατασταθούν από την βεβαίωση για το ισοδύναμο σύστημα συγκράτησης που ορίζεται από τις διατάξεις του Παραρτήματος Α της εγκύκλιου 28631/3029/13 τουΎπ ΎποΜεΔι (ΑΔΑ: ΒΛ1Ψ1ΑΔΝ)
οι προδιαγραφές ΕΠΑΙΚ Ι & ΙΙ αφορούν "σχολικά λεωφορεία" (μόνο όσα είναι χαρακτηρισμένα "σχολικά" και προφανώς πρέπει να έχουν ειδικά καθίσματα, αφού κάνουν ΜΟΝΟ αυτή τη μεταφορά), όχι τουριστικά κλπ , που μεταφέρουν μαθητές, αλλά και δεκάδες άλλους τύπους επιβατών.