Σχολικές εκδρομές, με υπεραστικά ή τουριστικά λεωφορεία
Α. Με ποια μέσα μεταφοράς μπορούν να εκτελεστούν
σχολικές εκδρομές
ΕΓΓΡΑΦΟ ΠΟΥ ΙΣΧΥΕΙ: ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 211994/04-07-2022 ΑΔΑ:
6ΛΜΘ465ΧΘΞ-ΛΨΞ
Λήψη: https://diavgeia.gov.gr/doc/6%CE%9B%CE%9C%CE%98465%CE%A7%CE%98%CE%9E-%CE%9B%CE%A8%CE%9E
Τι αναφέρει συνοπτικά:
Σχολικές εκδρομές μπορούν να πραγματοποιουνται με λεωφορεία
τριών τύπων:
ü
Τουριστικά
ü
ΚΤΕΛ (Υπεραστικά, Ημιαστικά)
ü
Σχολικά (κίτρινα)
Β. Ποιες κατηγορίες
λεωφορείων υπάρχουν
Μεταφορά μαθητών για το σκοπό:
Α. Σχολικής εκδρομής
Β. Καθημερινής μεταφοράς από το σπίτι στο σχολείο και αντίστροφα
γίνεται από τους τρεις τύπους λεωφορείων, τα οποία πρέπει να πληρούν τις προδιαγραφές ταξινόμησης, ως εξής:
1. Τα (κίτρινα) σχολικά, ταξινομούνται σύμφωνα με την υπ.αρ.17910/1225/4-8-2014 ΦΕΚ Β 2129/2014 (η ΥΑ αυτή εκδόθηκε επειδή τα σχολικά ΔΕΝ είχαν ζώνες ασφαλείας, σε αντίθεση με τα υπεραστικά και τα τουριστικά, που ΕΙΧΑΝ με βάση προγενέστερες αποφάσεις)
Στο άρθρο 1 αναφέρεται αυτό:
άρθρο 7, παρ.2 της ΥΑ 17910/ΦΕΚ Β' 2129/14 |
2. Τα υπεραστικά και ημιαστικά, ταξινομούνται από το 2003 και μετά, με την υπ.αρ.37492/1795/03/4-7-2003 ΦΕΚ Β 922/2003
3. Τα τουριστικά, ταξινομούνται από τις 20-4-2006 και μετά, με την υπ.αρ.61841/4522/05/7-7-2006 ΦΕΚ Β 851/2006
Συνεπώς, η επίμαχη ΥΑ 17910/4-8-14 εφαρμόζεται σε όσα λεωφορεία δεν έχουν τις προδιαγραφές της 37492 και της 61841, δηλαδή, ΜΟΝΟ στα κίτρινα σχολικά.
Γ. Ποιες προδιαγραφές πρέπει να πληρούν τα
λεωφορεία
Κατά την επιλογή λεωφορείων για την πραγματοποίηση σχολικών εκδρομών
θα πρέπει να πληρούν τις προϋποθέσεις δύο Υπουργικών Αποφάσεων:
α. της υπ.αρ.17910/1225/4-8-2014
ΦΕΚ Β 2129/4-10-2014 - Λήψη εδώ: https://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20140202129
β. της υπ. αρ.57892/3788/21-10-2014 ΑΔΑ: 7ΦΛΤ1-Σ37 - Λήψη εδώ: https://diavgeia.gov.gr/doc/7%CE%A6%CE%9B%CE%A41-%CE%A337?inline=true
Τι αναφέρουν οι αποφάσεις, συνοπτικά:
Η 17910/4-10-2014 ορίζει κυρίως τις προδιαγραφές των σχολικών
λεωφορείων, με ασαφή προσδιορισμό, για τις προδιαγραφές των υπολοίπων μέσων,
όταν μεταφέρουν μαθητές. Κύρια πρόβλεψη είναι ότι στην άδεια κυκλοφορίας,
πρέπει να αναγράφεται η παρατήρηση «ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ…..».
Τα συστήματα αυτά ΔΕΝ μπορούν να τοποθετηθούν (τεχνικά) σε υπεραστικά,
ημιαστικά και τουριστικά λεωφορεία. Αμέσως μετά τη διαπίστωση του
προβλήματος, το Υπουργείο Μεταφορών, εξέδωσε ερμηνευτική εγκύκλιο, που
ξεκαθαρίζει τους όρους μεταφοράς μαθητών από υπεραστικά και τουριστικά
λεωφορεία, δηλαδή το β’
σχετικό.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο 57892/21-10-2014 ΑΔΑ: 7ΦΛΤ1-Σ37:
Α. ΔΕΝ απαιτείται η αναγραφή της
παρατήρησης «ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ…..» για συγκεκριμένους τύπους
λεωφορείων (πρακτικά για ΟΛΑ τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ πλέον). Πρακτικά, όποιο
λεωφορείο αναγράφει στο πεδίο 28 τον τύπο και είναι «Η» ή «Υ» , δεν χρειάζεται
να κάνει ΤΙΠΟΤΕ. Τεκμαίρεται ότι όλα τα λεωφορεία που ταξινομήθηκαν με την ΥΑ
37492/1795/03 (ΦΕΚ Β’ 922/2003), δηλαδή ΟΛΑ πλέον τα υπεραστικά λεωφορεία
που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, είναι ασφαλή και διαθέτουν τις ζώνες ασφαλείας και
τα καθίσματα που απαιτούνται.
Στο παράδειγμα, βλέπετε ένα υπεραστικό ΜΑΝ R10 (που είναι η πλειοψηφία των νέων λεωφορείων στα
ΚΤΕΛ) στο οποίο αναγράφεται στο πεδίο 28 «ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟ Υ15Μ»
Αυτό δηλαδή:
Η διευκρινιστική αυτή εγκύκλιος, αναφέρεται στα λεωφορεία,
που υπάγονται στην Παράγραφο 5.1 της ΥΑ 17910, η οποία αναφέρει:
Με απλά λόγια: Κανένα υπεραστικό λεωφορείο δεν χρειάζεται να
κάνει κάτι καθώς όλα έχουν ταξινομηθεί με την 37492/1795/03 και άρα δεν
απαιτείται έλεγχος για την συμπλήρωση της άδειας κυκλοφορίας με την παρατήρηση
««ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ
ΤΗΝ…..». Είναι δεδομένο ότι εφόσον είναι Υ15Μ κ.ο.κ., διαθέτει συστήματα
συγκράτησης και μπορεί να εκτελεί μεταφορά μαθητών, χωρίς ΚΑΜΙΑ άλλη ενέργεια.
Β. Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για τα ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ λεωφορεία, όταν
αυτά μεταφέρουν μαθητές. Σύμφωνα με την ερμηνευτική
εγκύκλιο της 21-10-2014 :
Στην παράγραφο 5.2 του άρθρου 7 της ΥΑ 17910, υπάγονται ήδη,
δηλαδή έχουν ήδη (και δεν απαιτείται άλλη ενέργεια), όσα τουριστικά λεωφορεία
ταξινομήθηκαν μετά το 2006, με την ΚΥΑ 61841/4522/05/06 (ΦΕΚ Β’ 851/7-7-2006,
λήψη από : https://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20060200851
Σύμφωνα με την εγκύκλιο, η πλήρωση των προϋποθέσεων της παρ.
5.2 της 17910, διασφαλίζεται στις άδειες κυκλοφορίας, που εκδόθηκαν μετά το
2006, εφόσον αναγράφεται στο πεδίο Κ η ένδειξη «ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΤΥΠΟΥ» ,
κάποια Ευρωπαϊκή έγκριση Τύπου, π.χ. «e?*2007/46»
Κάτι τέτοιο δηλαδή:
Εάν το τουριστικό λεωφορείο υπάγεται στην παράγραφο 5.2 της
17910, δηλαδή μεταφέρει νήπια ή μαθητές Α/βάθμιας και ΔΕΝ αναγράφεται στην
άδεια κυκλοφορίας ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός (κάτι που συμβαίνει στα περισσότερα
τουριστικά λεωφορεία), , τότε «γίνεται δεκτή και βεβαίωση της Διεύθυνσης
Μεταφορών». Πρακτικά, επειδή δεν ανεγράφη όταν έπρεπε, στην έκδοση της άδειας κυκλοφορίας,
ο αριθμός έγκρισης τύπου, ο ιδιοκτήτης του λεωφορείου, θα πρέπει να αιτηθεί στη
Διεύθυνση Συγκοινωνιών, να του χορηγήσουν βεβαίωση ότι το λεωφορείο του,
ταξινομήθηκε σύμφωνα με την ΥΑ 61841 (ΦΕΚ
Β 851/2006). Γίνονται δεκτά και τα συστήματα συγκράτησης της οδηγίας
2005/40, αλλά και εκείνα που ταξινομήθηκαν με την οδηγία 2007/46, δηλαδή το 99%
των τουριστικών λεωφορείων, που κυκλοφορούν στην Ελλάδα.
Ένα χρήσιμο και ορθότατο υπόδειγμα ενημέρωσης εκπαιδευτικών,
από τη Διεύθυνση Τροχαίας Κοζάνης. Ιδιαίτερη σημασία έχει το εδ. 2 του
εγγράφου:
Δ. Τι γίνεται με τη νεώτερη εγκύκλιο 45287/2488/7-8-2020;
Στις 4-8-2020, ο τότε Υφυπουργός Μεταφορών Ι.Κεφαλογιάννης,
εξέδωσε την παρακάτω εγκύκλιο, με ΑΔΑ : ΩΧΞΜ465ΧΘΞ-ΗΔΕ,
η οποία αναφέρεται σε «σχολικά λεωφορεία» . Η εγκύκλιος αυτή απαντά σε
ερωτήματα σχετικά με διατάξεις της ΥΑ 17910, την οποία όμως ερμήνευσε η 57892/21-10-2014,
με όσα αναφέρουμε παραπάνω: στη 17910 καταφεύγουμε ΜΟΝΟ για οχήματα που δεν
έχουν ταξινομηθεί με την ΥΑ 37492/1795/03 ή για ΜΟΝΟ
για Τουριστικά, που δεν ταξινομήθηκαν με την 61841/4522/05/7-7-2006.
Η «εγκύκλιος Κεφαλογιάννη» λοιπόν, διευκρινίζει (και ορθά)
τον τύπο καθισμάτων των λεωφορείων, που δεν εξαιρεί η ερμηνευτική
εγκύκλιος της 21-10-2014, δηλαδή των αμιγώς σχολικών, δηλαδή των «κίτρινων»,
που δεν ταξινομήθηκαν με τις οδηγίες για τα υπεραστικά και τα τουριστικά.
Με την ερμηνευτική
εγκύκλιο με ΑΔΑ : 7ΦΛΤ1-Σ37, διευκρινίζεται ότι το έργο της μεταφοράς μαθητών Α’
βάθμιας εκπαίδευσης και το έργο των σχολικών εκδρομών, που γίνεται με
υπεραστικά ή τουριστικά λεωφορεία, μπορεί να γίνεται με ασφάλεια στα καθίσματα
και με τις ζώνες ασφαλείας, που διαθέτουν ήδη τα υπεραστικά και
τουριστικά λεωφορεία, ΧΩΡΙΣ την προσθήκη ειδικών διατάξεων συγκράτησης, ειδικά
καθισματάκια κ.λπ.
Με μία φράση: Τα παιδιά ηλικίας 6 ετών και άνω θα πρέπει να συγκρατούνται από τα υφιστάμενα συστήματα συγκράτησης.
Σάκης Γεωργιάδης, 24-5-2023
Διευθυντής Ομίλου ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.
http://sakisgeorgiadis.blogspot.com
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ, ΟΙ ΔΥΟ Υ.Α. ΠΟΥ ΡΥΘΜΙΖΟΥΝ ΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ
ΕΚΔΡΟΜΕΣ, ΑΠΌ ΤΗΝ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:
1. Αριθμ. Φ.14/89494/ΓΔ4 – ΦΕΚ Β 2888 / 17-7-2020 > https://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20200202888
Εκπαιδευτικές επισκέψεις μαθητών και μαθητριών και
μετακινήσεις εκπαιδευτικών Δημόσιων
και Ιδιωτικών σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης εντός
και εκτός της χώρας.
2. Αριθμ. 20883 /ΓΔ4 – ΦΕΚ Β 456 / 13-2-2020 >
https://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20200200456
Εκδρομές-Εκπαιδευτικές επισκέψεις και μετακινήσεις
μαθητών/τριών Δημόσιων και Ιδιωτικών
σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εντός και εκτός
της χώρας.
Τι προβλέπει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη μεταφορά μαθητών με λεωφορεία
ΞΑΝΑ και ΞΑΝΑ και ΞΑΝΑ,
πώς γίνεται η μεταφορά μαθητών:
Η μεταφορά
μαθητών, γίνεται από ΕΞΗ τύπους λεωφορείων. Περιγράφονται στο άρθρο
7, παρ. 5 της επίμαχης ΥΑ 17910/4-8-2014 (ΦΕΚ Β’ 2129).
Πάμε στο άρθρο 7, παράγραφος 5
Στην
παράγραφο αυτή λοιπόν περιγράφονται οι ΕΞΗ τύποι λεωφορείων και οι προϋποθέσεις
με τις οποίες μπορούν να μεταφέρουν μαθητές, οι ιδιοκτήτες λεωφορείων.
Στην
παράγραφο 5.5 δίνεται η απάντηση στο αγωνιώδες ερώτημα: «τελικά, η επίμαχη
17910 αφορά μόνο στα σχολικά ή και στα υπόλοιπα λεωφορεία;»
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Στο άρθρο 1
της 17910, αναφέρεται:
Τι εννοεί
λοιπόν ο νομοθέτης, με το «περιλαμβάνονται ΚΑΙ διατάξεις μεταφορά
μαθητών με υπεραστικά, τουριστικά» κ.λπ.;
Το
ξεκαθαρίζει ΧΩΡΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΕΡΜΗΝΕΙΑΣ η ίδια η 17910, στο άρθρο 7,
παρ.5.5
Αναφέρει πώς
ταξινομούνται οι 6 κατηγορίες οχημάτων που είναι:
5.1 Υπεραστικά ή ημιαστικά, που έχουν ταξινομηθεί ως τέτοια με την 37492, δηλαδή ΟΛΑ πλέον τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ.
5.2 Τουριστικά που έχουν ταξινομηθεί με την 61841 δηλαδή σχεδόν όλα τα τουριστικά που κυκλοφορούν σήμερα
5.3
Υπεραστικά και τουριστικά και δημοτικά, που δεν υπάγονται στις 2 πρώτες
περιπτώσεις, δηλαδή όσα ταξινομήθηκαν πριν το 2003, δηλαδή πλέον ελάχιστα
5.4 Παλιά τουριστικά, υπεραστικά κλπ, που εκδόθηκε δελτίο κοινοποίησης σύμφωνα με την 29949/2009 (Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2007/46/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αφορά μόνο στις διαδικασίες έγκρισης), δεν αφορά υπάρχοντα σήμερα λεωφορεία.
5.5 Η κρίσιμη παράγραφος, που απαντά
στο αγωνιώδες ερώτημα, τι αφορά τελικά η 17910. Λέει:
Δηλαδή και
για να τελειώνει το πρόβλημα:
Όταν
εκδόθηκε η 17910 υπήρχε νομοθετικό πλαίσιο ταξινόμησης οχημάτων, τα οποία
μπορούν να μεταφέρουν μαθητές. Δηλαδή, η 37492 για τα υπεραστικά, η 61841 για
τα τουριστικά κλπ. ΔΕΝ υπήρχε ΥΑ για την ταξινόμηση αμιγώς σχολικών. Η ΥΑ
λοιπόν, για το τι πρέπει να έχουν λεωφορεία, που στην άδεια κυκλοφορίας γράφει
«ΣΧΟΛΙΚΟ», είναι η ίδια η 17910 και αυτό ακριβώς, ξεκαθαρίζει το 5.5.
Πώς ταξινομούνται τα σχολικά; «Σύμφωνα με την
παρούσα»!
Πώς ταξινομούνται τα υπόλοιπα; «Με τις προϊσχύουσες
ΥΑ» !
Αυτές λοιπόν
είναι οι διατάξεις που σύμφωνα με το άρθρο 1 «περιλαμβάνει η 17910 και
αφορούν και υπεραστικά και τουριστικά».
Τα καθίσματα
λοιπόν των υπεραστικών και τουριστικών, πρέπει να τηρούν τις προδιαγραφές της
δικής τους ΥΑ ταξινόμησης και ΟΧΙ της 17910 που αφορά ΞΕΚΑΘΑΡΑ και χωρίς χρεία
άλλης ερμηνείας, ΜΟΝΟ τα
αμιγώς ΚΙΤΡΙΝΑ ΣΧΟΛΙΚΑ λεωφορεία, ιδιοκτησίας των ιδιωτικών σχολείων.
Εν κατακλείδι: Παιδιά άνω των 6 ετών (Α/βάθμιας και
Β/βάθμιας εκπαίδευσης), μεταφέρονται ΕΙΤΕ στην καθημερινή μεταφορά, ΕΙΤΕ σε
σχολικές εκδρομές, στα ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ καθίσματα των υπεραστικών και τουριστικών
λεωφορείων, τα οποία είναι ασφαλή για τη μεταφορά παιδιών άνω των 6 ετών.