Τρίτη 30 Μαΐου 2023

Αιφνιδιαστικό έλεγχο στον ΟΣΕ έκανε η ΡΑΣ

Αιφνιδιαστικές επιθεωρήσεις σε σταθμούς, κέντρα ελέγχου κυκλοφορίας και μηχανοστάσια ξεκίνησε από χθες η ανεξάρτητη Αρχή, αφού.... προηγουμένως προειδοποίησε ΟΣΕ και Hellenic Train για παραβάσεις του κανονισμού που δημιουργούν αυξημένους κινδύνους στην ασφάλεια. 

● Απεργία στις 2 Ιουνίου προγραμματίζουν οι μηχανοδηγοί.


Μετά την αυστηρή προειδοποίηση που έστειλε πριν από δέκα μέρες στον ΟΣΕ και τη Hellenic Train με αφορμή «παραβάσεις του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας που δημιουργούν αυξημένο κίνδυνο για την ασφάλεια», η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ξεκίνησε από χθες αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε σταθμούς, κέντρα ελέγχου κυκλοφορίας και μηχανοστάσια, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν έχει αλλάξει κάτι σε σχέση με την κατάσταση που επικρατούσε πριν από τρεις μήνες, όταν συνέβη η τραγωδία των Τεμπών.

Την ίδια στιγμή, το σωματείο των μηχανοδηγών (Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης-ΠΕΠΕ), που προγραμματίζει 24ωρη απεργία την ερχόμενη Παρασκευή 2 Ιουνίου, απευθύνει επιστολή στον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη, ρωτώντας τον για τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει και δηλώνοντας ότι δεν συναινεί στην αύξηση του ορίου ταχύτητας των αμαξοστοιχιών στα 140 χιλιόμετρα ανά ώρα.

Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΣ είχε εκδώσει (26/4/23) πόρισμα για το δυστύχημα στα Τέμπη καλώντας ΟΣΕ και Hellenic Train σε ακρόαση που έχει προγραμματιστεί για τις 9 Ιουνίου 2023. Στο πόρισμα εκείνο η ΡΑΣ εντόπιζε συγκεκριμένες παραβάσεις των κανονισμών, συνδέοντάς τις με την αδιανόητη μετωπική σύγκρουση της 28ης Φεβρουαρίου. Αντίστοιχες παραβάσεις περιγράφονται και στις εντολές που αναρτήθηκαν στη Διαύγεια από τη ΡΑΣ για την υλοποίηση αιφνιδίων ελέγχων με σκοπό:

● Την εποπτεία της δραστηριότητας διαχείρισης κυκλοφορίας και της συμμόρφωσης του προσωπικού κυκλοφορίας (σταθμάρχες, χειριστές, κλειδούχοι) «με τις ισχύουσες απαιτήσεις της σχετικής νομοθεσίας και τους ισχύοντες κανονισμούς», «ώστε να εξασφαλίζεται ο έλεγχος των κινδύνων που σχετίζονται με τις δραστηριότητες του διαχειριστή υποδομής» (ΟΣΕ).

● Ενα από τα κριτήρια θα είναι η διαδικασία Δ-17 του ΟΣΕ που αφορά τη Διαχείριση Κυκλοφορίας. Οπως έγραψε η «Εφ.Συν.», στις 27/4/23 η ΡΑΣ εντόπισε στο πόρισμά της ότι στη συγκεκριμένη διαδικασία και τα εγχειρίδιά της ο ΟΣΕ ισχυρίζεται ότι εφαρμόζει τεχνική τηλεδιοίκησης με την οποία γίνεται διαχείριση κυκλοφορίας από κάποιο κεντρικό σημείο. Οπως είναι όμως γνωστό, υπάρχουν τεράστια τμήματα του δικτύου όπου η τηλεδιοίκηση δεν λειτουργεί και αυτό είχε δραματικές συνέπειες στις 28/2/23.

● Η Hellenic Train θα επιθεωρηθεί ως φορέας υπεύθυνος για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, ώστε να διαπιστωθεί ο βαθμός συμμόρφωσής της με τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς και τα έγγραφα του Συστήματος Διαχείρισης Ασφαλείας.

Η επιθεώρηση σε σταθμούς και κέντρα ελέγχου κυκλοφορίας του εθνικού δικτύου αλλά και στα μηχανοστάσια Αθηνών και Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί στο διάστημα από τη Δευτέρα 29-5-2023 έως και την Παρασκευή 9-6-2023.
«Κίνδυνος για την ασφάλεια»

Οπως αποκάλυψε χθες ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ, Κ. Γενιδούνιας, η ΡΑΣ έχει ήδη (19/5) απευθύνει αυστηρή προειδοποίηση στον ΟΣΕ και τις σιδηροδρομικές εταιρείες με αφορμή το περιστατικό που αποκάλυψε και η «Εφ.Συν.» («Νέο πάμε κι όπου βγει στον τόπο του εγκλήματος»-16/5/23), όταν σταθμάρχης έδωσε τηλεγράφημα με ακατάληπτο περιεχόμενο σε μηχανοδηγό.

Στο έγγραφο της ΡΑΣ αναφέρεται: «Τέτοιου είδους εντολές δεν περιγράφονται στον Γενικό Κανονισμό Κίνησης και Κυκλοφορίας. Οι μηχανοδηγοί προκειμένου να αντιληφθούν τα όσα αναγράφονται ζήτησαν και έλαβαν προφορική ενημέρωση μέσω VHF. Οι παραβάσεις του Γενικού Κανονισμού δημιουργούν αυξημένο κίνδυνο για την ασφάλεια».

Ο Κ. Γενιδούνιας δημοσιοποίησε και το περιεχόμενο επιστολής προς τον επικεφαλής του ΟΣΕ, Π. Τερεζάκη, από τον οποίο οι μηχανοδηγοί περιμένουν διαβεβαιώσεις ότι υλοποιήθηκαν συγκεκριμένες παρεμβάσεις βελτίωσης στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Ο Π. Τερεζάκης είχε αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις στις 29 Μαρτίου, όταν -υποτίθεται– γινόταν «επανεκκίνηση» του σιδηροδρόμου και η κυβέρνηση Μητσοτάκη ευαγγελιζόταν επιστροφή στην «κανονικότητα».

Με αφορμή εκείνες τις δεσμεύσεις ο κ. Γενιδούνιας ρωτά τον Π. Τερεζάκη:

1. Με ποιο κριτήριο λήφθηκε η απόφαση για αύξηση της ταχύτητας των τρένων στα 140 χλμ. την ώρα σε μη τηλεδιοικούμενα τμήματα και σηματοδοτούμενα του δικτύου (Παλαιοφάρσαλος-Λάρισα);

2. Γιατί αποφασίστηκε να διέρχεται ΜΟΝΟ μία αμαξοστοιχία από τις σήραγγες, ενώ υπάρχει σε αυτές διπλή γραμμή κυκλοφορίας;

3. Γιατί δεν έχει προχωρήσει η φύλαξη των ισόπεδων διαβάσεων σε ολόκληρη τη σιδηροδρομική υποδομή όπως ρητά είχε δεσμευτεί ο ΟΣΕ και μάλιστα μέχρι τις 3 Απριλίου;

4. Γιατί δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες κάλυψης του τηλεπικοινωνιακού συστήματος VHF στο τμήμα Θεσσαλονίκη- Ειδομένη μέχρι τα μέσα Μαΐου; Ποιο σύστημα επικοινωνίας λειτουργεί με ευθύνη του ΟΣΕ στην περιοχή, όταν το VHF αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα κατά την παραδοχή του ίδιου του Οργανισμού μεταξύ των χιλιομετρικών θέσεων 62+00 μέχρι 69+00;

5. Ποια μέτρα έχει λάβει ο ΟΣΕ για την εκχόρτωση της σιδηροδρομικής υποδομής καθώς -εν όψει της καλοκαιρινής περιόδου- εκτός του κινδύνου τραυματισμού μηχανοδηγών και επιβατών και τις ζημιές στο τροχαίο υλικό, ενέχονται σοβαροί κίνδυνοι ΚΑΙ για την εκδήλωση πυρκαγιάς πλησίον της κατά τη διέλευση αμαξοστοιχιών;

6. Ποια μέτρα θα λάβει ο ΟΣΕ για την περίφραξη της γραμμής, καθώς σε πλείστα σημεία η πρόσβαση στην υποδομή είναι εύκολη σε πεζούς αφού έχει αυτή ξηλωθεί, ενώ συχνότατη είναι και η διέλευση και παράσυρση ζώων που προκαλεί εκτός των άλλων ζημιές στο τροχαίο υλικό και καθυστερήσεις στα δρομολόγια;

7. Πότε αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα της τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης;

8. Πότε επιθεωρήθηκαν για τελευταία φορά οι σιδηροδρομικές γέφυρες στη γραμμή της Φλώρινας, Ειδομένης, Τιθορέας- Λιανοκλαδίου (παλιά χάραξη);

Κλείνοντας την επιστολή η ΠΕΠΕ ενημερώνει ότι για την προστασία των μηχανοδηγών, του επιβατικού κοινού και της ασφάλειας κυκλοφορίας έχει συστήσει αυστηρή τήρηση μέγιστης ταχύτητας 120 χλμ. στα μη τηλεδιοικούμενα και σηματοδοτούμενα τμήματα του δικτύου.

sakisgeorgiadis