Τετάρτη 17 Μαΐου 2023

Έτσι θα γίνει η "απελευθέρωση του έργου των ΚΤΕΛ" - Ολη η νομοθεσία

Προχωρά η υπόθεση που ο κόσμος βαφτίζει με τον λάθος όρο "απελευθέρωση", αν και πρόκειται για διαδικασία διεθνούς διαγωνισμού για την ανάθεση -για 10+5 έτη- σε νέους αναδόχους, (προφανώς ΚΤΕΛ, στο 90% των γραμμών και ίσως κάποιους άλλους αναδόχους σε κάποια "φιλέτα")....
εφόσον αποκτήσουν τις τυπικές προϋποθέσεις.


Με τρεις νέες Υπουργικές Αποφάσεις, σε εκτέλεση προβλέψεων του νόμου 4974/2022, για την ανάθεση των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών της χώρας, με διαγωνισμούς στα πλαίσια του ΚΑΝ.ΕΕ 1370/2007, συμπληρώνεται η νομοθεσία, για την "απελευθέρωση" του έργου των ΚΤΕΛ, για τη διενέργεια δηλαδή διεθνών διαγωνισμών για την ανάθεση της αστικής και υπεραστικής συγκοινωνίας.

Ο σύμβουλος του Υπουργείου Μεταφορών έπιασε δουλειά και εξειδικεύει τις απαιτήσεις των διαγωνισμών υποβοηθώντας το έργο του Υπουργείου, που εξέδωσε μέχρι στιγμής 3 υπουργικές αποφάσεις, τις οποίες μπορείτε να βρείτε σε ένα αρχείο στο τέλος του άρθρου, μαζί με τον βασικό Ν.4974/2022 και την τροποποίηση αυτού με τον Ν.4991/2022:


 12-5-2023  / Αριθμ.151442 / ΦΕΚ Β' 3164/12-5-2023

 Καθορισμός των κανόνων και των κριτηρίων για τον σχεδιασμό του δικτύου των τακτικών οδικών υπεραστικών και αστικών επιβατικών μεταφορών, καθώς και των ελάχιστων απαιτήσεων που πληρούνται κατά την εκτέλεση των δημοσίων τακτικών υπεραστικών και αστικών μεταφορών επιβατών, από τις αρμόδιες τοπικές αρχές.

11-5-2023 / Αριθμ. 150801 / ΦΕΚ Β' 3128/11-5-2023 

Περιεχόμενο φακέλου πρότασης εκτέλεσης νέας τακτικής υπεραστικής ή αστικής γραμμής επιβατικών μεταφορών, καθώς και διαδικασία ίδρυσης νέας τακτικής υπεραστικής ή αστικής γραμμής επιβατικών μεταφορών.

9-5-2023 / Αριθμ.146177  / ΦΕΚ Β' 3080/9-5-2023

Θέσπιση κανόνων για την παρακολούθηση του τρόπου εκτέλεσης από τους αναδόχους των συμβάσεων ανάθεσης εκτέλεσης των τακτικών υπεραστικών και αστικών οδικών μεταφορών επιβατών, για την έρευνα ικανοποίησης των επιβατών, και για την έρευνα και διαπίστωση των ποιοτικών παραμέτρων του προσφερόμενου μεταφορικού έργου.


"Οι γραμμές που θα σχεδιαστούν θα πρέπει να είναι οικονομικά βιώσιμες"

Σύμφωνα με το ΦΕΚ Β' 3164:

4. Κόστος εκτέλεσης τακτικών δρομολογίων 

α) Το κόστος εκτέλεσης των δρομολογίων τακτικών οδικών επιβατικών μεταφορών ορίζεται ως το κόστος ανά χιλιόμετρο πολλαπλασιαζόμενο με τα χιλιόμετρα της γραμμής πολλαπλασιαζόμενα με τον αριθμό των δρομολογίων, σε ετήσια βάση. 

β) Το κόστος ανά χιλιόμετρο προσδιορίζεται από (i) την κατανάλωση καυσίμου, (ii) τον επιμερισμό του ετήσιου κόστους απόσβεσης κτήσης, συντήρησης, τελών κυκλοφορίας και ασφάλισης του οχήματος τα οποία είναι ανάλογα του τύπου οχήματος, (iii) το ετήσιο κόστος του οδηγού, και (iv) τα διαχειριστικά έξοδα (εισιτήρια, πίνακες δρομολογίων, κ.λπ.). 

γ) Το κόστος ανά χιλιόμετρο θα πρέπει να υπολογίζεται ανάλογα την Περιφερειακή Ενότητα που αφορά. 

5. Βιωσιμότητα δρομολογίων. 

Η βιωσιμότητα των δρομολογίων ορίζεται ως προς το οικονομικό αποτέλεσμα που αφορά το κόστος εκτέλεσης των δρομολογίων συνδυαζόμενο με τα έσοδα των δρομολογίων. Τα έσοδα των δρομολογίων ορίζονται από τις εισπράξεις των εισιτηρίων του επιβατικού κοινού των δρομολογίων. 

6. Αντίτιμο εισιτήριων 

α) Η κατώτατη τιμή εισιτηρίων ανά δρομολόγιο ανάλογα με την προέλευση και τον προορισμό, καθορίζεται βάσει του κόστους εκτέλεσης των δρομολογίων, ώστε το δρομολόγιο να είναι οικονομικά βιώσιμο. Η ανώτατη τιμή εισιτηρίων ανά δρομολόγιο ανάλογα με την προέλευση και τον προορισμό, καθορίζεται βάσει του κόστους εκτέλεσης των δρομολογίων πλέον του εύλογου κέρδους. Σε περίπτωση που η κατώτατη τιμή είναι μεγαλύτερη από την ανώτατη, τότε η μετακίνηση δεν είναι οικονομικά βιώσιμη. β) Η τιμολογιακή πολιτική θα πρέπει να είναι ανταγωνιστική με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς που δύνανται να εξυπηρετήσουν τις ίδιες μετακινήσεις.


Πώς καθορίζονται νέες γραμμές

Άρθρο 2 

Περιεχόμενο φακέλου πρότασης εκτέλεσης νέας αστικής ή υπεραστικής γραμμής 

Η Αρμόδια Τοπική Αρχή υποβάλλει αίτημα με αιτιολογημένη γνώμη για την ανάγκη δημιουργίας νέας τακτικής γραμμής υπεραστικών ή αστικών οδικών επιβατικών μεταφορών, για την οποία δεν είχε χορηγηθεί αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης ή αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης και δικαίωμα αποζημίωσης μετά από διαγωνιστική διαδικασία ή με διαδικασία απευθείας ανάθεσης. Το αίτημα αυτό συνοδεύεται από μελέτη σκοπιμότητας στην οποία περιλαμβάνονται κατ’ ελάχιστο τα ακόλουθα στοιχεία: (α) όροι και προϋποθέσεις λειτουργίας της νέας γραμμής, στοιχεία βιωσιμότητας αυτής προκειμένου να καθοριστεί το δικαίωμα εκμετάλλευσης (αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης ή αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης και δικαίωμα αποζημίωσης) καθώς και τεκμηρίωση περί μη διατάραξης της λειτουργίας και βιωσιμότητας υφιστάμενων επιβατικών τακτικών αστικών ή υπεραστικών γραμμών, (β) προτεινόμενα σημεία αφετηρίας, ενδιάμεσων στάσεων και τέρματος, (γ) συχνότητα δρομολογίων, (δ) αριθμός απαιτούμενων λεωφορείων, (ε) ύψος κομίστρου, καθώς και (στ) γνώμη του αναδόχου για τους προτεινόμενους όρους λειτουργίας αυτής.

Άρθρο 3 

Διαδικασία καθορισμού νέας τακτικής αστικής και υπεραστικής γραμμής 

1. Η Αρμόδια Αρχή εξετάζει τον φάκελο που υποβάλλει η Αρμόδια Τοπική Αρχή και εισηγείται αιτιολογημένα στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών την έγκριση ή την απόρριψη του αιτήματος εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από την ημερομηνία υποβολής του φακέλου με όλα τα προβλεπόμενα στοιχεία του άρθρου 2. 

2. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών με απόφασή του εγκρίνει ή απορρίπτει τη δημιουργία της νέας αστικής ή υπεραστικής γραμμής εντός ενός (1) μηνός και ενημερώνει σχετικά την Αρμόδια Τοπική Αρχή. 

3. Σε περίπτωση έκδοσης εγκριτικής απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, η Αρμόδια Αρχή εφαρμόζει την διαδικασία του άρθρου 28 του ν. 4974/2022 και καλεί τον ανάδοχο για την υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης. 

4. Σε περίπτωση άρνησης του αναδόχου εκτέλεσης της νέας τακτικής ή υπεραστικής γραμμής, καταγγέλλεται αδαπάνως για το δημόσιο η υφιστάμενη σύμβαση παροχής συγκοινωνιακού έργου. Ακολούθως, προκηρύσσεται νέος διαγωνισμός για το σύνολο του δικτύου των τακτικών υπεραστικών ή αστικών γραμμών της συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής που είχε ανατεθεί στον ανάδοχο, συμπεριλαμβανομένης της νέας τακτικής αστικής ή υπεραστικής γραμμής. 

5. Μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών υπογραφής νέας σύμβασης σύμφωνα με την παρ. 4, ο ανάδοχος υποχρεούται να εκτελεί το έργο που του έχει ανατεθεί σύμφωνα με την αρχικά υπογραφείσα σύμβαση.


ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ, ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ, ΜΕΤΑ ΤΑ ΚΤΕΛ:

sakisgeorgiadis