Δευτέρα 8 Μαΐου 2023

Τέλος στο μονοπώλιο των ΚΤΕΛ βάζει ο ΣΥΡΙΖΑ

Γράφει ο Βασίλης Δημητριάδης* 

Μια ρηξικέλευθη πρόταση, περιλαμβάνει το κυβερνητικό πρόγραμμα 2023-2027 του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Όπως διαβάζουμε στο εξαιρετικά ενημερωτικό blog ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΝΕΑ, ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται στο εξής:

Κανονιστική ρύθμιση, ώστε ο ΟΑΣΑ (ως βασικός φορέας τεχνογνωσίας αστικών συγκοινωνιών της χώρας) να δύναται να συστήνει από κοινού εταιρείες με δήμους/περιφέρειες για την παροχή αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών 


Ας εξηγήσω λοιπόν, τι ακριβώς λέει:

"Κανονιστική ρύθμιση", δηλαδή ...νόμο. Λέει απλά, ότι θα φέρουμε νόμο,

"ώστε ο ΟΑΣΑ", ο κρατικός φορέας δηλαδή με έδρα την Αθήνα, "ως βασικός φορέας τεχνογνωσίας αστικών συγκοινωνιών της χώρας" ... εδώ αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, ότι θα καταστήσει τον αθηναϊκό ΟΑΣΑ, σε ρυθμιστή των συγκοινωνιών της χώρας. Της χώρας, όχι της Αθήνας!

Με ποιόν τρόπο;

Το αναφέρει ξεκάθαρα: ο ΟΑΣΑ, θα συστήσει από κοινού εταιρείες (προσοχή: εταιρείες όχι οργανισμούς), δηλαδή Α.Ε. "με δήμους/περιφέρειες", δηλαδή πανελλαδικά, αφού αναφέρεται σε "περιφέρειες", "για την παροχή αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών".

Πολύ ενδιαφέρον και ξεκάθαρο το τελευταίο: ο ΟΑΣΑ θα μπει "στα χωράφια" των ΚΤΕΛ, που έχουν από το 1952 αν δεν κάνω λάθος το μονοπώλιο των υπεραστικών συγκοινωνιών.


Πρακτικά, για να το καταλάβουν οι συνάδελφοι, θα δώσω δύο παραδείγματα:

Στη Θεσσαλονίκη, μέρος του συγκοινωνιακού έργου, εκτελεί ο κρατικός ΟΑΣΘ και το υπόλοιπο, κάπου 40 αστικές γραμμές, 5 ΚΤΕΛ. Οπότε, θα μπορεί , αν ο ΟΑΣΑ συστήσει από κοινού, εταιρεία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, να "χτυπήσει" τον διαγωνισμό για τις γραμμές, που θα βγουν σε διαγωνισμό και να εκτελεί -εφόσον ανακηρυχθεί ανάδοχος- τις γραμμές αυτές. Προφανώς, ο Δήμος θα βάζει τα λεωφορεία κι ο ΟΑΣΑ θα οργανώνει τη συγκοινωνία.

Στα Γιάννινα, το έργο του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, θα βγει σε διαγωνισμό τα επόμενα δύο χρόνια, σύμφωνα με τον τελευταίο νόμο για την απελευθέρωση των συγκοινωνιών. Αν ο Δήμαρχος των Ιωαννίνων λοιπόν, ανήκει στον ΣΥΡΙΖΑ, (που προφανέστατα θα έχει τον έλεγχο του ΟΑΣΑ), θα "συνεταιριστεί" με τον ΟΑΣΑ, θα συστήσουν εταιρεία και θα λάβουν μέρος στο διαγωνισμό .

Πρόκειται λοιπόν για ένα πρωτοποριακό σχέδιο, που έχει βέβαια πολλά αναπάντητα ερωτηματικά, όπως π.χ. "πού θα βρουν οι Δήμοι τα λεφτά να αγοράσουν λεωφορεία;"

Δεν γνωρίζω αν ο ΣΥΡΙΖΑ κυβερνήσει, ούτε με αφορά ιδιαίτερα, φαίνεται όμως πως έχει δουλέψει πολύ το σχέδιο με συνδικαλιστές του ΟΑΣΑ, του ΟΑΣΘ, της ΟΣΜΕ κ.α., που πρόσκεινται σε αυτόν.

Το αν θα ωφελήσει τις συγκοινωνίες, η "κρατικοποίηση" και των υπεραστικών ....θα φανεί.


8/5/2023


*ο Βασίλης Δημητριάδης είναι επιχειρηματίας στο χώρο του εισερχόμενου τουρισμού. Σπούδασε Τουριστικό Μάρκετινγκ στο Leeds Beckett Univeristy και αρθρογραφεί για θέματα των μεταφορών.

sakisgeorgiadis