Δημοσιεύθηκε πριν από λίγο, προς διαβούλευση, με κάθε ενδιαφερόμενο, το πολυαναμενόμενο πρότυπο διαγωνισμών ανάθεσης υπεραστικών και αστικών συγκοινωνιών.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ:
Μοναδικός κωδικός στο CER KIMDIS:
2025DIAB31364 μέχρι 5-11-2025.
Γίνε μέλος της ομάδας @sygnea
Η ανάθεση των τμημάτων που αφορούν το Υπεραστικό Συγκοινωνιακό Έργο θα γίνει με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής.
Η αξιολόγηση της βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής προκύπτει από τη συνδυασμένη αξιολόγηση της τεχνικής και της οικονομικής προσφοράς, λαμβάνοντας υπόψη συγκεκριμένα κριτήρια που διαφοροποιούνται ανάλογα με την κατηγορία του συγκοινωνιακού έργου.
Τα κριτήρια ανάθεσης για τα Τμήματα που αφορούν Υπεραστικό Συγκοινωνιακό Έργο είναι τα εξής:
1. Κριτήρια Αξιολόγησης Τεχνικών Προσφορών
Η τεχνική προσφορά αξιολογείται βάσει τεσσάρων κριτηρίων, με συνολικό συντελεστή βαρύτητας 100% για το σύνολο των τεχνικών κριτηρίων.
Κριτήριο | Περιγραφή | Συντελεστής Βαρύτητας ($\sigma$) | Βασικές Απαιτήσεις |
---|---|---|---|
K1: Ηλικία λεωφορείων | Αφορά στη μέγιστη ηλικία και τον μέσο όρο ηλικίας των λεωφορείων του προσφερόμενου στόλου. | 50% | Η ανώτατη ηλικία δεν μπορεί να ξεπερνά τα είκοσι τέσσερα (24) έτη κατά λεωφορείο, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου πρέπει να είναι το πολύ δεκαέξι (16) έτη, καθ' όλη τη διάρκεια της σύμβασης. |
K2: Χρόνος Έναρξης Λειτουργίας Επιβατικού Σταθμού | Αφορά στο χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί για την έναρξη λειτουργίας του επιβατικού σταθμού. | 15% | Ο Επιβατικός Σταθμός πρέπει να είναι έτοιμος το αργότερο μέχρι το τέλος του πρώτου έτους (12 μήνες) από την υπογραφή της σύμβασης. |
K3: Ετοιμότητα Αμαξοστασίου | Αφορά στο χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί για την έναρξη λειτουργίας του αμαξοστασίου. | 20% | Το Αμαξοστάσιο πρέπει να είναι έτοιμο το αργότερο μέχρι το τέλος του πρώτου έτους (12 μήνες) από την υπογραφή της σύμβασης. |
K4: Ετοιμότητα Στόλου | Αφορά στο χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί για τη διαθεσιμότητα του συνόλου των λεωφορείων του στόλου. | 15% | Ο υποψήφιος πρέπει να δεσμευτεί για τη διαθεσιμότητα πλήρους λειτουργικού στόλου λεωφορείων σε έξι (6) μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, ειδάλλως η προσφορά απορρίπτεται. |
Η βαθμολόγηση κάθε κριτηρίου αξιολόγησης κυμαίνεται από 100 βαθμούς, όταν ικανοποιούνται ακριβώς οι όροι των τεχνικών προδιαγραφών, έως 150 βαθμούς όταν οι απαιτήσεις υπερκαλύπτονται.
Η συνολική βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς (Τ) υπολογίζεται με τον τύπο: $$T = \sigma_1 \times K_1 + \sigma_2 \times K_2 + \sigma_3 \times K_3 + \sigma_4 \times K_4$$ Όπου $\sigma_i$ είναι οι συντελεστές βαρύτητας και $K_i$ είναι η βαθμολογία των κριτηρίων. Προσφορές με κριτήρια που λαμβάνουν βαθμολογία μικρότερη από 100 (δηλαδή δεν καλύπτουν τις τεχνικές προδιαγραφές) απορρίπτονται.
2. Κριτήριο Αξιολόγησης Οικονομικής Προσφοράς
Η οικονομική προσφορά αξιολογείται με βάση ένα κριτήριο:
Κριτήριο | Περιγραφή | Συντελεστής Βαρύτητας ($\sigma$) |
---|---|---|
Ο1: Έκπτωση επί των ανωτάτων ορίων χρέωσης | Αφορά στο ποσοστό ενιαίας έκπτωσης που δίνει ο υποψήφιος επί των προβλεπόμενων ανωτάτων ορίων χρέωσης για τη γεωγραφική περιοχή του Τμήματος. | 100% |
Η οικονομική προσφορά βαθμολογείται για κάθε προσφέροντα (χ) με βάση τον τύπο: $$O = \frac{O_{1(max)}}{O_1}$$ Όπου «Ο» είναι η βαθμολογία της οικονομικής προσφοράς και «$O_1$» η βαθμολογία του κριτηρίου $O_1$. Προσφορές που προβλέπουν μεγαλύτερη χρέωση από τα ανώτατα όρια απορρίπτονται.
3. Τελική Κατάταξη και Ανάθεση
Η ανάθεση γίνεται στην πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, η οποία είναι εκείνη που παρουσιάζει τον μικρότερο λόγο (Λ) της συνολικής βαθμολογίας οικονομικής προσφοράς (Ο) προς τη συνολική βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς (Τ).
Ο τύπος υπολογισμού είναι: $$\Lambda = \frac{\text{Συνολική βαθμολογία οικονομικής προσφοράς (Ο)}}{\text{Συνολική βαθμολογία τεχνικής προσφοράς (Τ)}}$$
Οι οικονομικοί φορείς που έχουν δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία σύναψης της παρούσας σύμβασης (διαγωνισμού) είναι όσοι πληρούν τα Κριτήρια Ποιοτικής Επιλογής και δεν εμπίπτουν σε λόγους αποκλεισμού.
Ακολουθεί αναλυτική περιγραφή των κριτηρίων συμμετοχής, βάσει των πηγών:
1. Δικαίωμα Συμμετοχής (Γενικοί Όροι)
Δικαίωμα συμμετοχής έχουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα, είτε μεμονωμένα είτε ως μέλη ενώσεων οικονομικών φορέων (συμπεριλαμβανομένων των προσωρινών συμπράξεων).
Οι οικονομικοί φορείς πρέπει να είναι εγκατεστημένοι σε:
- Κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
- Κράτος-μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ).
- Τρίτες χώρες που έχουν υπογράψει και κυρώσει τη Συμφωνία Δημοσίων Συμβάσεων (ΣΔΣ), εφόσον η σύμβαση καλύπτεται από τα σχετικά Παραρτήματα.
- Τρίτες χώρες που έχουν συνάψει διμερείς ή πολυμερείς συμφωνίες με την ΕΕ σε θέματα διαδικασιών ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων.
Σε περίπτωση ένωσης οικονομικών φορέων, όλα τα μέλη ευθύνονται έναντι του Αναθέτοντος Φορέα αλληλεγγύως και εις ολόκληρον. Δεν επιτρέπεται η συμμετοχή του ίδιου οικονομικού φορέα σε περισσότερες ενώσεις που υποβάλουν προσφορά για το ίδιο Τμήμα.
2. Κριτήρια Ποιοτικής Επιλογής
Οι συμμετέχοντες οφείλουν να πληρούν τα ακόλουθα κριτήρια:
2.1 Καταλληλότητα Άσκησης Επαγγελματικής Δραστηριότητας (2.2.4)
Οι οικονομικοί φορείς πρέπει να αποτελούν επιχειρήσεις που:
- Εκτελούν κατ’ επάγγελμα οδικές μεταφορές επιβατών.
- Διαθέτουν λεωφορεία που πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές (για υπεραστικές γραμμές: υπεραστικού ή ημιαστικού τύπου· για αστικές γραμμές: αστικού ή ημιαστικού τύπου).
- Διαθέτουν άδεια άσκησης επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα επιβατών κατά την έννοια του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009.
Επιπλέον, οι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα οικονομικοί φορείς πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι στο οικείο επαγγελματικό μητρώο (Βιοτεχνικό, Εμπορικό ή Βιομηχανικό Επιμελητήριο). Για τις ενώσεις οικονομικών φορέων, η καταλληλότητα άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας πρέπει να καλύπτεται από όλα τα μέλη της ένωσης.
2.2 Οικονομική και Χρηματοοικονομική Επάρκεια (2.2.5)
Οι οικονομικοί φορείς απαιτείται να διαθέτουν:
- Μέσο γενικό ετήσιο κύκλο εργασιών (για τις τρεις προηγούμενες οικονομικές χρήσεις: 2024, 2023, 2022) ύψους τουλάχιστον ίσου με το 50% του ετήσιου προϋπολογισμού (μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.) για το κάθε Τμήμα στο οποίο υποβάλλουν προσφορά.
- Ασφαλιστική κάλυψη έναντι επαγγελματικών κινδύνων.
Σε περίπτωση ένωσης, οι παραπάνω ελάχιστες απαιτήσεις καλύπτονται αθροιστικά από τα μέλη της ένωσης.
2.3 Τεχνική και Επαγγελματική Ικανότητα (2.2.6)
Οι οικονομικοί φορείς πρέπει να:
- Να έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην παροχή υπηρεσιών οδικών μεταφορών επιβατών (κατά την έννοια του ν. 4974/2022) κατά την τελευταία τριετία, ύψους κατά μέσο όρο ίσου με το 50% του ζητούμενου μεταφορικού έργου για κάθε Τμήμα που διεκδικούν.
- Να διαθέτουν το απαιτούμενο τεχνικό και διοικητικό προσωπικό, συμπεριλαμβανομένων οδηγών. Το ελάχιστο πλήθος οδηγών δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 2,7 οδηγοί / όχημα.
- Να διαθέτουν αποδεδειγμένη λειτουργία ή/και κατοχή του απαιτούμενου στόλου οχημάτων, αδειοδοτημένου επιβατικού σταθμού (για υπεραστικό έργο) και αδειοδοτημένου αμαξοστασίου.
- Να διαθέτουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην οργάνωση και λειτουργία συστημάτων τηλεματικής, ενιαίας πληροφόρησης και Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ).
Σημείωση: Για τις ενώσεις οικονομικών φορέων, οι ελάχιστες απαιτήσεις τεχνικής ικανότητας καλύπτονται από κάθε μέλος της ένωσης.
2.4 Πρότυπα Διασφάλισης Ποιότητας (2.2.7)
Οι οικονομικοί φορείς πρέπει να συμμορφώνονται με τα ακόλουθα πρότυπα, αποδεικνύοντας τη συμμόρφωση με εν ισχύ πιστοποιητικά από διαπιστευμένους φορείς:
- ISO 9001:2015 (Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας).
- ISO 45001:2018 (Σύστημα Διαχείρισης Υγείας & Ασφάλειας στην Εργασία).
- EN ISO 14001:2015 (Σύστημα Περιβαλλοντολογικής Διαχείρισης).
- ISO 39001: 2012 (Πρότυπο Διαχείρισης Οδικής Ασφάλειας).
- ISO 27001 (Συστήματα διαχείρισης ασφάλειας πληροφοριών).
- ΕΝ 13816:2002 (Ορισμός της ποιότητας των Υπηρεσιών) – Απαιτείται μόνον από τους φορείς που παρέχουν τακτικό συγκοινωνιακό έργο.
2.5 Στήριξη σε Τρίτους
Οι οικονομικοί φορείς μπορούν να στηρίζονται στις ικανότητες άλλων φορέων για την κάλυψη των κριτηρίων οικονομικής/χρηματοοικονομικής και τεχνικής/επαγγελματικής ικανότητας, εφόσον αποδεικνύουν ότι θα έχουν τους αναγκαίους πόρους στη διάθεσή τους καθ' όλη τη διάρκεια της σύμβασης. Εάν η στήριξη αφορά την οικονομική επάρκεια, ο οικονομικός φορέας και ο φορέας στον οποίο στηρίζεται είναι από κοινού υπεύθυνοι για την εκτέλεση της σύμβασης.
3. Λόγοι Αποκλεισμού (Προϋποθέσεις Μη Συμμετοχής)
Αποκλείεται από τη συμμετοχή οικονομικός φορέας εφόσον συντρέχει στο πρόσωπό του (ή σε ένα από τα μέλη του, αν πρόκειται για ένωση) ένας ή περισσότεροι από τους ακόλουθους λόγους:
- Αμετάκλητη καταδικαστική απόφαση για συγκεκριμένα σοβαρά εγκλήματα (π.χ., συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, δωροδοκία, απάτη, νομιμοποίηση εσόδων, εμπορία ανθρώπων).
- Αθέτηση υποχρεώσεων σχετικά με την καταβολή φόρων ή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης (εκτός αν έχουν υπαχθεί σε δεσμευτικό διακανονισμό που τηρείται).
- Αθέτηση υποχρεώσεων που προβλέπονται στην παρ. 3 του άρθρου 5 του Κανονισμού 1370/2007.
- Εάν τελεί υπό πτώχευση, ειδική εκκαθάριση, αναγκαστική διαχείριση, ή έχει αναστείλει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες (εκτός αν αποδείξει ότι είναι σε θέση να εκτελέσει τη σύμβαση).
- Εάν υπάρχουν επαρκώς εύλογες ενδείξεις για συμφωνίες με στόχο τη στρέβλωση του ανταγωνισμού.
- Εάν συντρέχει κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων ή στρέβλωσης του ανταγωνισμού λόγω πρότερης συμμετοχής (που δεν μπορεί να θεραπευτεί).
- Εάν έχει επιδείξει σοβαρή ή επαναλαμβανόμενη πλημμέλεια κατά την εκτέλεση προηγούμενης σύμβασης, που είχε ως αποτέλεσμα την πρόωρη καταγγελία ή κυρώσεις (εκτός αν οι κυρώσεις ήσσονος αξίας έχουν εξοφληθεί).
- Εάν έχει κριθεί ένοχος εκ προθέσεως σοβαρών απατηλών δηλώσεων ή έχει αποκρύψει πληροφορίες.
- Εθνικός λόγος αποκλεισμού: Εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής της παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 3310/2005 (αφορά ιδίως σε ανώνυμες εταιρείες και την ονομαστικοποίηση μετοχών), εκτός εξαιρέσεων (π.χ. εισηγμένες εταιρείες).
- Ρωσική Εμπλοκή (Κανονισμός 833/2014): Απαγορεύεται η ανάθεση σε:
- Ρώσο υπήκοο ή φυσικό/νομικό πρόσωπο/φορέα που έχει την έδρα του στη Ρωσία.
- Νομικό πρόσωπο/φορέα του οποίου τα δικαιώματα ιδιοκτησίας κατέχει άμεσα ή έμμεσα σε ποσοστό άνω του 50% οντότητα που αναφέρεται παραπάνω.
- Φυσικό ή νομικό πρόσωπο/φορέα που ενεργεί εξ ονόματος ή κατ’ εντολή τέτοιων οντοτήτων. Η απαγόρευση αυτή ισχύει και για υπεργολάβους, προμηθευτές ή φορείς στις ικανότητες των οποίων στηρίζεται ο οικονομικός φορέας, εφόσον η συμμετοχή τους υπερβαίνει το 10% της αξίας της σύμβασης.
Οι οικονομικοί φορείς υποβάλλουν ως προκαταρκτική απόδειξη των κριτηρίων συμμετοχής το Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης (ΕΕΕΣ).
Σημείωση: Εάν ένας οικονομικός φορέας εμπίπτει σε ορισμένους λόγους αποκλεισμού, έχει τη δυνατότητα να προσκομίσει στοιχεία για να αποδείξει την αξιοπιστία του (διαδικασία αυτοκάθαρσης).
Ο υποψήφιος με τη χαμηλότερη τιμή Λ κατατάσσεται πρώτος.
Σε περίπτωση ισότιμων προσφορών, ο Αναθέτων Φορέας επιλέγει τον ανάδοχο με κλήρωση μεταξύ των οικονομικών φορέων που υπέβαλαν ισότιμες προσφορές, η οποία γίνεται ενώπιον της Επιτροπής Διαγωνισμού και παρουσία των φορέων αυτών.