Το βράδυ της Τρίτης 28/6/2022, ψηφίστηκε.... πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, στο οποίο κατατέθηκε και η τροπολογία 1344 του Υπουργείου Μεταφορών. Εν συντομία, την παρουσίαση έκανε ο αρμόδιος Υφυπουργός Μιχάλης Παπαδόπουλος, την υποστήριξε ο βουλευτής ΝΔ Βασίλης Σπανάκης (Νότιου τομέα Αθηνών) και στη συνέχεια τοποθετήθηκε το ΠΑΣΟΚ δια της κ. Τόνιας Αντωνίου (Νότιου Τομέα Αθηνών), ο ΣΥΡΙΖΑ δια της κ. Σουλτάνας Ελευθεριάδου (Καβάλας) και το ΚΚΕ δια του κ. Χρήστου Κατσώτη (Β' Αθηνών).
H τροπολογία όπως ψηφίστηκε
Οι θέσεις των κομμάτων:
ΝΔ - Πρότεινε και στήριξε την τροπολογία 1344
ΣΥΡΙΖΑ - Άσκησε κριτική, αλλά υπερψήφισε την τροπολογία
ΠΑΣΟΚ - Άσκησε σκληρότατη κριτική εναντίον της παράτασης και καταψήφισε την τροπολογία
ΚΚΕ- Αρχικά είπε "παρών" , αλλά στη συνέχεια ανακάλεσε λόγω του επίμαχου άρθρου της παράτασης, σε ΟΧΙ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ - Δεν τοποθετήθηκε, ΠΑΡΩΝ
ΜΕΡΑ25 - Δεν τοποθετήθηκε, ΟΧΙ
Την εντονότερη διαφωνία εξέφρασε το ΠΑΣΟΚ μιλώντας για "χαριστικές ρυθμίσεις υπέρ των πολιτικών σας φίλων"
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ
ΜΙΧΑΗΛ (ΜΙΧΑΛΗΣ) ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών - ΝΔ):
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα αναφερθώ στην τροπολογία με γενικό αριθμό 1344 και ειδικό 203. Το άρθρο πρώτο είναι το άρθρο το οποίο δίνει τη δυνατότητα στις παρατάσεις των συμβάσεων της ανάθεσης μέρους ενός συγκοινωνιακού έργου καθώς οι επενδύσεις των συμβάσεων που έγιναν από τα ΚΤΕΛ είναι για ένα ακόμα έτος. Οι συμβάσεις αυτές έχουν συναφθεί τόσο με τις διατάξεις του ν.4568/2018 όσο και με τις διατάξεις του ν.4663/2020 για την ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου τόσο στην Αθήνα όσο και Θεσσαλονίκη, που λόγω των ειδικών συνθηκών που επικράτησαν την περίοδο αυτή πράγματι οι αναθέσεις αυτές απέδωσαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Κατά κοινή ομολογία οι μετακινήσεις των πολιτών γίνονται σε γρηγορότερο χρόνο και με λιγότερους επιβάτες η δε ποιότητα και η αξιοπιστία του προσφερόμενου έργου είναι ιδιαίτερα σημαντική.
Επειδή με την ισχύουσα νομοθετική ρύθμιση δεν προβλέπεται η δυνατότητα παράτασης των συμβάσεων, με αποτέλεσμα τον Οκτώβριο να κινδυνεύει η χώρα να έχει διακοπή στο συγκεκριμένο έργο, γι’ αυτό καταθέσαμε την συγκεκριμένη τροπολογία έγκαιρα, ώστε να μην υπάρχει κανένα πρόβλημα. Άλλωστε οι δημόσιοι συγκοινωνιακοί φορείς στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη χρειάζονται ένα εύλογο χρονικό διάστημα για να αποκτήσουν τον αναγκαίο αριθμό των σύγχρονων λεωφορείων.
Σε αυτή υπάρχει και μια νομοτεχνική βελτίωση, την οποία έχετε πάρει όλοι. Στο άρθρο 1 για την παράταση συμβάσεων ανάθεσης και επιμίσθωσης συγκοινωνιακού έργου στην παράγραφο 3 του άρθρου 54 μετά τη λέξη «από τη λήξη τους» προστίθεται η φράση «και να προσαυξηθεί το έργο που έχει ανατεθεί και αφορά τις γραμμές και τα δρομολόγια, τα οχηματοχιλιόμετρα ενός ποσοστού 25% επί του συμβατικού έργου». Και μετά τη λήξη της μίσθωσης προστίθεται η φράση «όπως και η προσαύξηση του έργου».
Επειδή με την ισχύουσα νομοθετική ρύθμιση δεν προβλέπεται η δυνατότητα παράτασης των συμβάσεων, με αποτέλεσμα τον Οκτώβριο να κινδυνεύει η χώρα να έχει διακοπή στο συγκεκριμένο έργο, γι’ αυτό καταθέσαμε την συγκεκριμένη τροπολογία έγκαιρα, ώστε να μην υπάρχει κανένα πρόβλημα. Άλλωστε οι δημόσιοι συγκοινωνιακοί φορείς στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη χρειάζονται ένα εύλογο χρονικό διάστημα για να αποκτήσουν τον αναγκαίο αριθμό των σύγχρονων λεωφορείων.
Σε αυτή υπάρχει και μια νομοτεχνική βελτίωση, την οποία έχετε πάρει όλοι. Στο άρθρο 1 για την παράταση συμβάσεων ανάθεσης και επιμίσθωσης συγκοινωνιακού έργου στην παράγραφο 3 του άρθρου 54 μετά τη λέξη «από τη λήξη τους» προστίθεται η φράση «και να προσαυξηθεί το έργο που έχει ανατεθεί και αφορά τις γραμμές και τα δρομολόγια, τα οχηματοχιλιόμετρα ενός ποσοστού 25% επί του συμβατικού έργου». Και μετά τη λήξη της μίσθωσης προστίθεται η φράση «όπως και η προσαύξηση του έργου».
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ-ΠΕΤΡΟΣ ΣΠΑΝΑΚΗΣ (ΝΔ):
Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε
Φυσικά, σήμερα καλούμαστε να ψηφίσουμε και κάποιες τροπολογίες σημαντικές. Παραδείγματος χάριν, σήμερα έρχεται σε σχετική τροπολογία η παράταση των συμβάσεων ανάθεσης και υπεκμίσθωσης του συγκοινωνιακού έργου, κατά την παράγραφο 3 του άρθρου 54 του ν. 4568/2018.
Θα καταψηφίσετε αυτή την τροπολογία, όταν μιλάμε για συγκοινωνιακό έργο, την ώρα που εσείς μας κατηγορείτε για τις συγκοινωνίες, ενώ εμείς προσπαθούμε να βελτιώσουμε το συγκοινωνιακό έργο σε ολόκληρη τη χώρα και κυρίως στα αστικά κέντρα, όπως στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη; Και ήδη με συγκεκριμένες ενέργειες έχουμε ανανεώσει τον εξοπλισμό, έχουμε ενισχύσει τα δρομολόγια και έρχεστε να μας πείτε τι; Ότι «καταψηφίζουμε τέτοιου είδους διατάξεις». Αυτά, όμως, θα τα κρίνει ο ελληνικός λαός στην ώρα τους, όταν γίνουν εκλογές.
Φυσικά, σήμερα καλούμαστε να ψηφίσουμε και κάποιες τροπολογίες σημαντικές. Παραδείγματος χάριν, σήμερα έρχεται σε σχετική τροπολογία η παράταση των συμβάσεων ανάθεσης και υπεκμίσθωσης του συγκοινωνιακού έργου, κατά την παράγραφο 3 του άρθρου 54 του ν. 4568/2018.
Θα καταψηφίσετε αυτή την τροπολογία, όταν μιλάμε για συγκοινωνιακό έργο, την ώρα που εσείς μας κατηγορείτε για τις συγκοινωνίες, ενώ εμείς προσπαθούμε να βελτιώσουμε το συγκοινωνιακό έργο σε ολόκληρη τη χώρα και κυρίως στα αστικά κέντρα, όπως στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη; Και ήδη με συγκεκριμένες ενέργειες έχουμε ανανεώσει τον εξοπλισμό, έχουμε ενισχύσει τα δρομολόγια και έρχεστε να μας πείτε τι; Ότι «καταψηφίζουμε τέτοιου είδους διατάξεις». Αυτά, όμως, θα τα κρίνει ο ελληνικός λαός στην ώρα τους, όταν γίνουν εκλογές.
ΑΝΤΩΝΙΑ (ΤΟΝΙΑ) ΑΝΤΩΝΙΟΥ (ΠΑΣΟΚ):
Αρχικά θα ήθελα να αναφερθώ επί των τροπολογιών που έχουν καταθέσει οι Υπουργοί της Κυβέρνησης, με τις οποίες δικαιώνεται για μία ακόμα φορά η κριτική που σας ασκούμε συνεχώς για κακή νομοθέτηση.
Η κριτική μας για την τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εστιάζεται στο άρθρο 1. Εδώ θέλω να σας θέσω ένα ερώτημα, κύριε Υπουργέ. Είναι αλήθεια ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε την παράταση των υφιστάμενων συμβάσεων ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου μεταξύ ΟΑΣΑ, ΟΣΕ και ΚΤΕΛ, που επιχειρήσετε να κάνετε και γι’ αυτόν τον λόγο τη φέρνετε με διάταξη νόμου στη Βουλή;
Επειδή πάλι δεν θα μας απαντήσετε, πρέπει να σας πω ότι, ναι, το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε την υπόθεση αυτή και γι’ αυτό την καταθέτω για τα Πρακτικά.
(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κυρία Αντωνία Αντωνίου καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα απόφαση, η οποία βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Σε κάθε περίπτωση, είστε υπόλογοι, γιατί όχι μόνο δεν έχετε ολοκληρώσει τους σχετικούς διαγωνισμούς για την προμήθεια σύγχρονων λεωφορείων, αλλά εσείς συνεχίζετε να κάνετε χαριστικές ρυθμίσεις υπέρ των πολιτικών σας φίλων. Ήδη έχετε δώσει πενήντα εννέα γραμμές σε ιδιώτες και τώρα με τη νομοθετική σας «βελτίωση» δίνετε άλλες δεκαπέντε.
Εμείς δεν μπορούμε να δεχτούμε τη μεθοδευμένη και ύπουλη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών. Η ιδιωτικοποίηση δεν θα προχωρήσει, όπως δεν προχώρησε και με τον κ. Σπίρτζη το 2019, ο οποίος ήθελε να αγοράσει χίλια επτακόσια λεωφορεία με leasing, διότι οι εργαζόμενοι θα περιφρουρήσουν τον δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών και τον κοινωνικό τους ρόλο. Για τον λόγο αυτό καταψηφίζουμε την τροπολογία.
Υπάρχουν, βεβαίως, άλλες θετικές διατάξεις στην τροπολογία, που εάν τις φέρνατε ξεχωριστά, θα τις ψηφίζαμε.
ΣΟΥΛΤΑΝΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΟΥ (ΣΥΡΙΖΑ):
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, για μία ακόμα φορά αποδεικνύεται ότι η Νέα Δημοκρατία νομοθετεί εν κρυπτώ με μία άθλια μέθοδο νομοθέτησης η οποία δεν αφήνει κανένα περιθώριο σε εμάς τους αντιπροσώπους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης, να μελετήσουμε τα νομοσχέδια και τις τροπολογίες, να προτείνουμε αλλαγές και να κάνουνμε παρατηρήσεις.
Χτες, λοιπόν, το βράδυ, μετά το πέρας των Επιτροπών, και μέχρι το πρωί είχαν κατατεθεί τρεις σελίδες τροπολογίες. Θα αναφερθώ επιλεκτικά σε κάποια σημεία αυτών και ευελπιστούμε η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εκλογές να αλλάξει αυτή την τακτική. Εμείς σίγουρα θα την αλλάξουμε γιατί η τακτική «take it or leave it» που χρησιμοποιείτε πραγματικά στερεί και από εμάς τη δυνατότητα να ψηφίσουμε κάποιες διατάξεις που θέλουμε αφού τις μελετήσουμε.
Στην τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών, λοιπόν, θα ψηφίσουμε υπέρ γιατί είμαστε θετικοί στα περισσότερα άρθρα. Για το άρθρο 6, στο οποίο έχουμε κάποιες αντιρρήσεις, ανέλυσε τις αντιρρήσεις μας ο προηγούμενος ομιλητής, ο πρώην Υπουργός, ο κ. Σαντορινιός.
Εγώ θα κάνω μια αναφορά στο άρθρο 1: «Παράταση της συνεργασίας ΟΑΣΑ ΑΕ, ΟΣΕ ΑΕ με ΚΤΕΛ ΑΕ». Είμαστε κατά σε αυτό το άρθρο. Έχετε μισθώσει με leasing λεωφορεία, έχετε προσλάβει οδηγούς και δεν καταλαβαίνουμε γιατί γίνεται αυτό. Πότε επιτέλους θα κάνετε κάτι για να παραλάβουμε νέα λεωφορεία; Όλο παράταση δίνετε στη σχετική διακήρυξη. Έχετε χάσει ήδη πάρα πολύ χρόνο στο συγκεκριμένο θέμα και συνεχίζετε να σκορπάτε το δημόσιο ταμείο ασύστολα.
Εμείς, λοιπόν, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε στην εν κρυπτώ ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών από την πίσω πόρτα με τροπολογίες και νομοτεχνικές της τελευταίας στιγμής. Θεωρούμε ότι είναι ντροπή να κάνετε κάτι τέτοιο. Είναι ντροπή να προσπαθείτε να ιδιωτικοποιήσει τις αστικές συγκοινωνίες. Τουλάχιστον παραδεχτείτε ότι αυτό κάνετε για να ξέρει ο ελληνικός λαός τι σκοπεύετε να κάνετε.
Η κριτική μας για την τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εστιάζεται στο άρθρο 1. Εδώ θέλω να σας θέσω ένα ερώτημα, κύριε Υπουργέ. Είναι αλήθεια ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε την παράταση των υφιστάμενων συμβάσεων ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου μεταξύ ΟΑΣΑ, ΟΣΕ και ΚΤΕΛ, που επιχειρήσετε να κάνετε και γι’ αυτόν τον λόγο τη φέρνετε με διάταξη νόμου στη Βουλή;
Επειδή πάλι δεν θα μας απαντήσετε, πρέπει να σας πω ότι, ναι, το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε την υπόθεση αυτή και γι’ αυτό την καταθέτω για τα Πρακτικά.
(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κυρία Αντωνία Αντωνίου καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα απόφαση, η οποία βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Σε κάθε περίπτωση, είστε υπόλογοι, γιατί όχι μόνο δεν έχετε ολοκληρώσει τους σχετικούς διαγωνισμούς για την προμήθεια σύγχρονων λεωφορείων, αλλά εσείς συνεχίζετε να κάνετε χαριστικές ρυθμίσεις υπέρ των πολιτικών σας φίλων. Ήδη έχετε δώσει πενήντα εννέα γραμμές σε ιδιώτες και τώρα με τη νομοθετική σας «βελτίωση» δίνετε άλλες δεκαπέντε.
Εμείς δεν μπορούμε να δεχτούμε τη μεθοδευμένη και ύπουλη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών. Η ιδιωτικοποίηση δεν θα προχωρήσει, όπως δεν προχώρησε και με τον κ. Σπίρτζη το 2019, ο οποίος ήθελε να αγοράσει χίλια επτακόσια λεωφορεία με leasing, διότι οι εργαζόμενοι θα περιφρουρήσουν τον δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών και τον κοινωνικό τους ρόλο. Για τον λόγο αυτό καταψηφίζουμε την τροπολογία.
Υπάρχουν, βεβαίως, άλλες θετικές διατάξεις στην τροπολογία, που εάν τις φέρνατε ξεχωριστά, θα τις ψηφίζαμε.
ΣΟΥΛΤΑΝΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΟΥ (ΣΥΡΙΖΑ):
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, για μία ακόμα φορά αποδεικνύεται ότι η Νέα Δημοκρατία νομοθετεί εν κρυπτώ με μία άθλια μέθοδο νομοθέτησης η οποία δεν αφήνει κανένα περιθώριο σε εμάς τους αντιπροσώπους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης, να μελετήσουμε τα νομοσχέδια και τις τροπολογίες, να προτείνουμε αλλαγές και να κάνουνμε παρατηρήσεις.
Χτες, λοιπόν, το βράδυ, μετά το πέρας των Επιτροπών, και μέχρι το πρωί είχαν κατατεθεί τρεις σελίδες τροπολογίες. Θα αναφερθώ επιλεκτικά σε κάποια σημεία αυτών και ευελπιστούμε η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εκλογές να αλλάξει αυτή την τακτική. Εμείς σίγουρα θα την αλλάξουμε γιατί η τακτική «take it or leave it» που χρησιμοποιείτε πραγματικά στερεί και από εμάς τη δυνατότητα να ψηφίσουμε κάποιες διατάξεις που θέλουμε αφού τις μελετήσουμε.
Στην τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών, λοιπόν, θα ψηφίσουμε υπέρ γιατί είμαστε θετικοί στα περισσότερα άρθρα. Για το άρθρο 6, στο οποίο έχουμε κάποιες αντιρρήσεις, ανέλυσε τις αντιρρήσεις μας ο προηγούμενος ομιλητής, ο πρώην Υπουργός, ο κ. Σαντορινιός.
Εγώ θα κάνω μια αναφορά στο άρθρο 1: «Παράταση της συνεργασίας ΟΑΣΑ ΑΕ, ΟΣΕ ΑΕ με ΚΤΕΛ ΑΕ». Είμαστε κατά σε αυτό το άρθρο. Έχετε μισθώσει με leasing λεωφορεία, έχετε προσλάβει οδηγούς και δεν καταλαβαίνουμε γιατί γίνεται αυτό. Πότε επιτέλους θα κάνετε κάτι για να παραλάβουμε νέα λεωφορεία; Όλο παράταση δίνετε στη σχετική διακήρυξη. Έχετε χάσει ήδη πάρα πολύ χρόνο στο συγκεκριμένο θέμα και συνεχίζετε να σκορπάτε το δημόσιο ταμείο ασύστολα.
Εμείς, λοιπόν, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε στην εν κρυπτώ ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών από την πίσω πόρτα με τροπολογίες και νομοτεχνικές της τελευταίας στιγμής. Θεωρούμε ότι είναι ντροπή να κάνετε κάτι τέτοιο. Είναι ντροπή να προσπαθείτε να ιδιωτικοποιήσει τις αστικές συγκοινωνίες. Τουλάχιστον παραδεχτείτε ότι αυτό κάνετε για να ξέρει ο ελληνικός λαός τι σκοπεύετε να κάνετε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΩΤΗΣ (ΚΚΕ):
Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να κάνω μία διόρθωση. Κατά λάθος στην τοποθέτησή μου είπα «ΠΑΡΩΝ» για μία τροπολογία, τη με αριθμό 1344/203. Η θέση είναι «ΚΑΤΑ» λόγω του άρθρου 1 στην τροπολογία.
Και ... το ταμείο