Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2025

Η απελευθέρωση των υπεραστικών μεταφορών: ευκαιρία ή απειλή;

 Ο ρόλος και το δίκαιο των ΚΤΕΛ στην επόμενη ημέρα. 

Γράφει ο Νίκος Χατζηδούρος.


Η απελευθέρωση των υπεραστικών μεταφορών δεν είναι απλώς μια διοικητική αλλαγή, αλλά μια βαθιά τομή στη λειτουργία ενός θεσμού που υπηρετεί τη χώρα για περισσότερα από εβδομήντα χρόνια.

Καθώς η περίοδος διαβούλευσης ολοκληρώνεται στις 5 Νοεμβρίου και οι διεθνείς διαγωνισμοί ετοιμάζονται να ξεκινήσουν, ο κλάδος καλείται να σταθεί με ρεαλισμό, ενότητα και αισιοδοξία απέναντι στη νέα εποχή. 


Το νέο πλαίσιο ευκαιρία με υψηλές απαιτήσεις. 

Οι διαγωνισμοί που έρχονται δεν αφορούν απλώς τη λειτουργία γραμμών, αλλά την παροχή ολοκληρωμένης δημόσιας υπηρεσίας μεταφοράς επιβατών. Με συμβάσεις διάρκειας 10 + 5 ετών και ανάθεση ανά περιφέρεια, οι υποψήφιοι φορείς θα πρέπει να αποδείξουν ότι διαθέτουν σύγχρονο στόλο, επαρκείς υποδομές, τεχνική υποστήριξη και ψηφιακές υπηρεσίες που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του πολίτη και στις απαιτήσεις του μέλλοντος. 

Οι όροι αυτοί προϋποθέτουν πραγματικές επενδύσεις και σταθερή παρουσία στον χώρο των μεταφορών, στοιχεία που τα ελληνικά ΚΤΕΛ ήδη διαθέτουν και έχουν αποδείξει στην πράξη. 


Οι διεθνείς ενδιαφερόμενοι και οι κίνδυνοι απορρύθμισης. 

Σε περιόδους απελευθέρωσης, είναι φυσικό να εκδηλώνονται ενδιαφέροντα από πολυεθνικές εταιρείες, όπως η FlixBus, οι οποίες λειτουργούν ως πλατφόρμες μεταφορών χωρίς δικό τους στόλο ή υποδομές. Το επιχειρηματικό τους μοντέλο βασίζεται σε εμπορικές συνεργασίες με τρίτους, χωρίς επενδυτική παρουσία ή δέσμευση στο τοπικό έργο. 

Η ελληνική πραγματικότητα, ωστόσο, είναι διαφορετική. Η υπεραστική συγκοινωνία αποτελεί υπηρεσία δημοσίου συμφέροντος που απαιτεί συνέχεια, ευθύνη και γνώση του πεδίου. Η είσοδος εταιρειών χωρίς φυσική παρουσία ενέχει κινδύνους. Αποδυνάμωση των τοπικών δομών, υποβάθμιση της εξυπηρέτησης στις απομακρυσμένες περιοχές και απώλεια εργασίας για τους ανθρώπους που έχουν στηρίξει τον κλάδο επί δεκαετίες. 


Το δίκαιο των ΚΤΕΛ θεσμός με ρίζες και επένδυση στο αύριο. 

Τα ΚΤΕΛ αποτελούν θεσμό που χτίστηκε πάνω στη συλλογική ιδιοκτησία, τη συνεργασία και τη γνώση του τόπου. Οι μέτοχοι είναι ταυτόχρονα επιχειρηματίες και οδηγοί, γνωρίζουν κάθε γραμμή, κάθε χωριό, κάθε ανάγκη επιβάτη. Εδώ και χρόνια έχουν πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις σε νέους, σύγχρονους στόλους, σε αναβάθμιση σταθμών και χώρων εξυπηρέτησης, σε ψηφιακές εφαρμογές, και σε συνεργασίες με τοπικούς φορείς για τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής στις μεταφορές. 

Αυτή η επένδυση σε υποδομές και ανθρώπινο κεφάλαιο δεν μπορεί να αντικατασταθεί από καμία πλατφόρμα ή εξωτερικό εμπορικό σχήμα. Τα ΚΤΕΛ είναι παρόντα, οργανωμένα και αξιόπιστα , στοιχεία που τα καθιστούν φυσικό διάδοχο φορέα του έργου και στην επόμενη μέρα. 


Ρεαλισμός και αισιοδοξία για την επόμενη μέρα. 

Η επερχόμενη απελευθέρωση πρέπει να ειδωθεί όχι ως απειλή, αλλά ως ευκαιρία ανανέωσης. Ο θεσμός των ΚΤΕΛ έχει αποδείξει ότι μπορεί να προσαρμόζεται στις εξελίξεις. Από την ανανέωση του στόλου και την αναβάθμιση των σταθμών, έως την ψηφιακή μετάβαση και την ενίσχυση της εξυπηρέτησης του επιβάτη. Η δύναμή τους βρίσκεται στην ενότητα, τη γνώση και την αφοσίωση. 

Με κοινό στρατηγικό σχεδιασμό και με επίκεντρο τον πολίτη, μπορούν να παραμείνουν ο βασικός πυλώνας των υπεραστικών μεταφορών στην Ελλάδα, διασφαλίζοντας τη συνέχεια και την ποιότητα που το κοινό αξίζει. 

Η απελευθέρωση των υπεραστικών μεταφορών μπορεί να αποδειχθεί είτε κίνδυνος, είτε ευκαιρία αναγέννησης. Η έκβαση θα εξαρτηθεί από το πόσο ενωμένος και προνοητικός θα σταθεί ο κλάδος απέναντι στη νέα πραγματικότητα. 

Ο σεβασμός στο επιβατικό κοινό, η καθημερινή προσφορά και η εμπειρία δεκαετιών είναι το πιο ισχυρό εχέγγυο για το μέλλον. Η επόμενη ημέρα δεν πρέπει να σημάνει το τέλος ενός θεσμού, αλλά την εξέλιξη και συνέχειά του με τα ΚΤΕΛ στο τιμόνι της χερσαίας ελληνικής συγκοινωνίας. 


Νίκος Χατζηδούρος.
ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΝΕΑ, ΚΥΡΙΑΚΗ 19/10/2025

sakisgeorgiadis