Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου 2024

Ανοιχτή επιστολή σχετικά με το flyover της Θεσσαλονίκης

 Επιστολή στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη σχετικά με το επίμαχο θέμα του flyover έστειλε ο Σάββας Κάλφας 

Παρακάτω ολόκληρη η επιστολή: 

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ, 

Επικοινωνώ μαζί σας με αφορμή την εξέλιξη του έργου στον περιφερειακό Θεσσαλονίκης για την κατασκευή του flyover. 

Αναμφίβολα πρόκειται για μια σημαντική παρέμβαση στους οδικούς άξονες της συμπρωτεύουσας που αναμένεται να διευκολύνει την κυκλοφοριακή ροή των αυτοκινήτων – η οποία έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια στους δρόμους της πόλης. 

Με την ιδιότητα του οδηγού που καθημερινά κινείται επί του περιφερειακού -και μέσω της επαγγελματικής μου εμπειρίας στην αγορά αυτοκινήτου- θα ήθελα να καταθέσω μια σειρά από ειλικρινείς παρατηρήσεις και να ασκήσω καλόπιστη κριτική καθώς τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στην πόλη από το περασμένο φθινόπωρο -μετά την εκκίνηση των εργασιών- απασχολούν δεκάδες χιλιάδες οδηγούς, που καθημερινά παγιδεύονται σε ατέλειωτες ουρές, βιώνοντας σημαντικές χρονικές καθυστερήσεις στο επαγγελματικό και προσωπικό τους πρόγραμμα. 

Η πρώτη εύλογη ερώτηση αφορά στην επιλογή του χρόνου εκτέλεσης του έργου -δηλαδή για ποιον ακριβώς λόγο έχει επιλεγεί να γίνει η εκκίνηση των εργασιών του flyover χωρίς να έχει πρώτα ολοκληρωθεί η κατασκευή του μετρό της πόλης; Σε περίπτωση που τα έργα στον περιφερειακό θα ξεκινούσαν αμέσως μετά τη λειτουργία του μετρό, η επιβάρυνση του flyover στην κυκλοφορία της πόλης θα ήταν σαφώς μικρότερη καθώς η εναλλακτική μετακίνηση μέσω του μετρό θα μείωνε αισθητά τις μετακινήσεις με Ι.Χ. αυτοκίνητα σε όλους τους δρόμους της Θεσσαλονίκης. 

Ένα ακόμα κρίσιμο ερώτημα που απασχολεί τους κατοίκους της πόλης είναι ο χρονικός ορίζοντας για την ολοκλήρωση της κατασκευής του flyover. Η πολύ κακή εικόνα που έχει δημιουργήσει η πολυετής και αδικαιολόγητη καθυστέρηση των εργασιών του μετρό της Θεσσαλονίκης οδηγεί στο εύλογο συμπέρασμα ότι κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και με το flyover -ήδη έχει ανακοινωθεί εξάμηνη καθυστέρηση παράδοσης του έργου. 

Προσθέστε εδώ την ελλιπή συντήρηση του δικτύου της Εγνατίας Οδού που εκκρεμεί εδώ και χρόνια, την απαράδεκτη κατάσταση του οδοστρώματος της εθνικής οδού μετά τα διόδια των Μαλγάρων (στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη) και το ακανθώδες πρόβλημα που δημιουργεί η πολύχρονη καθυστέρηση του έργου επισκευής της γέφυρας του ποταμού Αξιού -όλα αυτά συνθέτουν μια δυσάρεστη κατάσταση που υποβαθμίζει δραματικά την εικόνα της πόλης για πολλές δεκαετίες… 

Τις παραπάνω ανησυχίες για πιθανές καθυστερήσεις κατά την κατασκευή του flyover επιβεβαιώνει η έως τώρα πορεία του έργου. Σε λίγες εβδομάδες θα έχει ήδη περάσει σχεδόν μισός χρόνος από την εκκίνηση των εργασιών -παρόλα αυτά- τα έργα του flyover δείχνουν να προχωρούν με εξαιρετικά αργό ρυθμό, τα συνεργεία που λειτουργούν είναι λιγοστά, με ελάχιστους εργαζόμενους, τα ορατά αποτελέσματα των έργων δείχνουν ελάχιστη πρόοδο, οι δε εργασίες γίνονται μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας -σε αντίθεση με αντίστοιχα έργα που εξελίσσονται σε γειτονικές χώρες (βλ. Τουρκία) όπου συναντάς συνεργεία δημοσίων έργων να απασχολούνται εντατικά ακόμα και το βράδυ. 

Παράλληλα, η επικοινωνία σχετικά με την εκτέλεση του flyover δείχνει να είναι περιορισμένη και ελλιπής καθώς οι δημότες της πόλης δεν φαίνεται να είναι ενημερωμένοι για το πρόγραμμα του έργου, τις φάσεις των εργασιών και το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής. Μια ιστοσελίδα ή συχνά δελτία τύπου θα ήταν ικανά μέσα για την παρουσίαση της συνολικής εικόνας του έργου, την εξέλιξη των επί μέρους παρεμβάσεων στην περιφερειακή οδό, την περιγραφή της ωφέλειας της κατασκευής του flyover και την καθημερινή ενημέρωση των πολιτών για την πρόοδο των εργασιών και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, αμβλύνοντας έτσι τις αντιδράσεις και μειώνοντας τις αρνητικές εντυπώσεις.

 Από την άλλη πλευρά, τα μέτρα της Τροχαίας για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας στους δρόμους που διατρέχουν το κέντρο της πόλης και τους λοιπούς οδικούς άξονες της Θεσσαλονίκης δεν φαίνεται να είναι όσο εντατική και αυστηρή θα έπρεπε να είναι για την εξασφάλιση της άνετης ροής των αυτοκινήτων, που δυστυχώς εγκλωβίζονται σε όλους τους μεγάλους δρόμους της συμπρωτεύουσας. Το διπλοπαρκάρισμα και η αδικαιολόγητη στάση & στάθμευση στο κέντρο της πόλης συνεχίζουν να είναι πάγια τακτική πολλών οδηγών που διαταράσσει την ομαλή κίνηση σε πολλά κεντρικά αλλά και περιφερειακά σημεία της Θεσσαλονίκης. 

Εξίσου σοβαρό θέμα είναι ο τρόπος με τον οποίο εκτρέπεται η κυκλοφορία σε πολλά σημεία του περιφερειακού λόγω των έργων. Για παράδειγμα, η έξοδος από Τούμπα με κατεύθυνση δυτικά είναι άκρως επικίνδυνη καθώς η διαγράμμιση και η τοποθέτηση των κορινών στο σημείο αυτό δεν επιτρέπει την ομαλή και προοδευτική είσοδο στο ρεύμα κίνησης προς τον περιφερειακό. 

Από την άλλη πλευρά, σε όλο το μήκος του έργου τα 3 ρεύματα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση έχουν γίνει 2 -και μάλιστα πάρα πολύ στενά σε πλάτος, χωρίς λωρίδα έκτακτης ανάγκης πουθενά. 

Ένα επιπρόσθετο σημαντικό θέμα σχετικά με την ασφάλεια του έργου είναι ότι οι εργασίες στην περιοχή της Ευκαρπίας (με κατεύθυνση ανατολικά) δημιουργούν την υποχρεωτική κίνηση σε μία (και μόνο μία) λωρίδα κυκλοφορίας γύρω από έναν ιδιαίτερα νευραλγικό άξονα της περιφερειακής οδού -συγκεκριμένα λίγα μόλις μέτρα μπροστά από 2 κομβικά νοσοκομεία της πόλης: το Στρατιωτικό Νοσοκομείο 424 και το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου. Στο εν λόγω σημείο οι οδηγοί χρειάζονται σε ώρες αιχμής μισή ώρα για να διανύσουν 1 μόλις χιλιόμετρο καθώς εκεί ενώνονται ο μικρός περιφερειακός, ο μεγάλος περιφερειακός και άλλοι 2 τοπικοί οδικοί άξονες. 

Παραμένει επομένως αναπάντητο το εύλογο ερώτημα για τον ελλιπή και εξαιρετικά πρόχειρο σχεδιασμό του έργου -με λίγα λόγια, πώς είναι δυνατόν να συνωστίζονται εκατοντάδες αυτοκίνητα στο εν λόγω σημείο και να παρεμποδίζεται έτσι η κίνηση των ασθενοφόρων αλλά και των οχημάτων των ιατρών, του προσωπικού και των ασθενών που εξυπηρετούν τα 2 παραπάνω νοσοκομεία της πόλης;

 Αναλογιστείτε μάλιστα τι θα γίνει σε λίγους μήνες όταν ξεκινήσει η τουριστική περίοδος και ο κόσμος αρχίζει να μετακινείται προς και από τη Χαλκιδική… 

Έως ότου αναθεωρηθεί ο τρόπος εξέλιξης του έργου του flyover τα παραπάνω ερωτήματα θα παραμένουν αναπάντητα. Ενδιάμεσα, θα συνεχίσει να διογκώνεται η χαοτική εικόνα μιας πόλης χωρίς περιφερειακή οδό, δίχως αστική συγκοινωνία λόγω της εγκατάλειψης του ΟΑΣΘ, χωρίς μετρό και ασφαλείς ποδηλατόδρομους. 

Προσθέστε την έλλειψη οδηγικής κουλτούρας και παιδείας που παρατηρείται στη χώρα μας και αναλογιστείτε τον τρόπο με τον οποίο έχει εγκαταληφθεί η πόλη από τους αρμόδιους λειτουργούς αλλά και την κυβέρνηση -οι οποίοι θα έπρεπε να είχαν εξασφαλίσει τα αυτονόητα πριν την εκπόνηση ενός τόσο μεγάλου έργου όπως το flyover της περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης. 

Κλείνοντας, αξίζει να σημειωθεί -αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ- ότι καθώς ο χρονικός ορίζοντας που έχει εξαγγελθεί για την αποπεράτωση του έργου συμπίπτει με την εξάντληση της τετραετίας της σημερινής κυβέρνησης και τη διενέργεια των εκλογών του 2027, κάθε πιθανή παρέκκλιση στη χρονική πορεία του έργου θα αυξήσει τη δυσαρέσκεια που ήδη είναι διάχυτη στην πόλη. 

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας ευελπιστώντας στη θετική ανταπόκριση του γραφείου σας και των συνεργατών σας. 



Με εκτίμηση, Σάββας Κάλφας, Managing Director στο automotohistory.com. Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην parallaxi

sakisgeorgiadis