Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου 2022

Εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η ανάθεση 39 αστικών γραμμών στην ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.

Μέχρι 31/12/2023

Ολοκληρώθηκαν με απόλυτη επιτυχία, οι διαδικασίες της τελευταίας απευθείας ανάθεσης έργου του ΟΣΕΘ ...

(ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, είναι ο "ιδιοκτήτης" των 85 αστικών συγκοινωνιακών γραμμών της Π.Ε. Θεσσαλονίκης).



Το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε με την 1η συνεδρίαση, χωρίς τις παλινωδίες που σημειώθηκαν στην ανάλογη σύμβαση ΟΑΣΑ - ΚΤΕΛ ΑΤΤΙΚΗΣ, τον -απολύτως τεκμηριωμένο- υποδειγματικό φάκελο , που υπέβαλε ο ΟΣΕΘ και περιλαμβάνει την ανάθεση μέχρι την 31/12/2023, τριάντα εννέα (39) αστικών γραμμών (αναλυτικά εδώ), με την απόφαση 1005/22 του Ζ' Κλιμακίου, έχοντας υπόψη:



α) την διαπιστωμένη αδυναμία του παρόχου (ΟΑΣΘ) να παρέχει το προγραμματισμένο συγκοινωνιακό έργο και την αβεβαιότητα παροχής του έργου τουλάχιστον εντός του 2023 (άνευ ευθύνης του ΟΣΕΘ)

β) την απρόβλεπτη δραματική μείωση του «κρίσιμου» προσωπικού του ΟΑΣΘ (οδηγοί) εξαιτίας διαδικασιών κινητικότητας, αποχωρήσεων και κρουσμάτων COVID-19 σε διάστημα ενός έτους (2021-2022), από 1.148 σε 960 άτομα (μείωση 16,3%)

γ) τη μη επιστροφή στην αναμενόμενη κανονικότητα συνθηκών και την ανατροπή δεδομένων προγραμματισμού προμηθειών οχημάτων και καυσίμων (πόλεμος Ουκρανίας)

δ) τον κίνδυνο να περιπέσει η Θεσσαλονίκη σε κατάσταση μη εξυπηρέτησης από αστική συγκοινωνία εξαιτίας αδυναμίας προσθηκών στο στόλο του παρόχου και επαρκούς προγραμματισμού, καθώς και

ε) την έλλειψη στοιχείων της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ) εξαιτίας μη ολοκλήρωσής της λόγω συνθηκών COVID-19 και, κατά συνέπεια (άνευ ευθύνης του ΟΣΕΘ) τη μη δυνατότητα κατάστρωσης ασφαλών σεναρίων κυκλοφοριακών αναγκών προς διακήρυξη σχετικού διαγωνισμού (περιαστικής ζώνης)

Κατά συνέπεια, με γνώμονα τα παραπάνω, ήταν και είναι τεχνικώς αδύνατο για την αναθέτουσα αρχή (ΟΣΕΘ) να προβεί σε διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμού για έναρξη λειτουργίας παροχής δημόσιας υπηρεσίας εντός πλήρως ασφυκτικού χρονικού πλαισίου. Μάλιστα, η πρόβλεψη έναρξης υλοποίησης (λειτουργίας/παροχής έργου) του μετρό Θεσσαλονίκης σε ένα περίπου 12μηνο από σήμερα δημιουργεί το εξαιρετικά ασφυκτικό πλαίσιο ενεργειών και την ανάγκη ενίσχυσης της κινητικότητας των ΜΜΜ και της εξυπηρέτησης των μετακινούμενων για ένα (1) επιπλέον χρόνο (σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρ.42 του Ν. 4972/2022, Α΄181).

Εξάλλου, η εισαγωγή ενός νέου βασικού μέσου μαζικής μεταφοράς (μετρό Θεσσαλονίκης) προβλέπεται να συσχετισθεί με οργανωμένο πλαίσιο αναδιάρθρωσης των συγκοινωνιών (των λεωφορειακών γραμμών) στη Θεσσαλονίκη, εργασία σύνθετη και απαιτητική η οποία εκπονείται κατά το τρέχον διάστημα εντός του ΟΣΕΘ (Αρχής Μεταφορών), με στόχο να μελετηθούν προτάσεις και αλλαγές στις γραμμές αστικής συγκοινωνίας σε ολόκληρο το ΠΣΘ για να υλοποιηθούν γύρω στα τέλη του (κρίσιμου) προπαρασκευαστικού έτους 2023 (και όχι νωρίτερα).

Το τελευταίο θέμα (μελέτη για τις αλλαγές γραμμών και υλοποίηση αναδιάρθρωσης) είναι απαραίτητο να λάβει χώρα εντός των προσεχών μηνών του 2023 (και όχι νωρίτερα) και για έναν επιπλέον σοβαρό λόγο: η εποχή της πανδημίας και του αναπόφευκτου lockdown πρόσθεσε νέες καθυστερήσεις αλυσιδωτής φύσεως στη συλλογή πληροφοριών και λοιπών στοιχείων ερευνών της λεγόμενης Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (εκπονούμενης από την Αττικό Μετρό ΑΕ). Η υπόψη εργασία προωθήθηκε προς υλοποίηση με μεγάλη καθυστέρηση εξαιτίας των συνθηκών της πανδημίας και τελεί υπό ολοκλήρωση (τέλη 2022).

Ο πάροχος βρίσκεται σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία (παρέχει προσωρινά συγκοινωνιακό έργο στην ΠΕ Θεσσαλονίκης) και αδυνατεί τόσο να ανταποκριθεί με πληρότητα, και αξιοπιστία στην εκτέλεση του συνόλου του συγκοινωνιακού έργου, όσο και να προβεί σε κεφαλαιακές δαπάνες εκτεταμένης αντικατάστασης του στόλου του και ενίσχυσής του με το απαιτούμενο ανθρώπινο δυναμικό.

Τέλος, όπως είναι σήμερα αποδεκτό, η προωθούμενη προμήθεια (μέσω μεγάλου διεθνούς διαγωνισμού του ΥΠΟΜΕ) οχημάτων μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα (ηλεκτροκίνητων κ.ά.) στη Θεσσαλονίκη αναμένεται να καρποφορήσει μετά το 2ο τρίμηνο του έτους 2023. Κατά συνέπεια, αφενός ο υπάρχων στόλος του ΟΑΣΘ δεν επαρκεί για περαιτέρω ενίσχυση έργου και αφετέρου κατέστη αδύνατος ο διαγωνισμός διεξαγωγής (παροχής υπηρεσίας)/συγκοινωνιακού έργου για τους αμέσως επόμενους μήνες. Ακόμη και αν θεωρητικά αναζητούνταν ανάδοχος μέσω διαγωνισμού αναθέσεως των (31) εκχωρηθεισών ή περισσότερων γραμμών του ΟΑΣΘ, θεωρούνταν αδύνατη στο διάστημα που διατρέχουμε λ.χ. ως το τέλος του έτους αυτού, η εξεύρεση φορέα με ύπαρξη τεχνογνωσίας και επιχειρησιακής δομής που να αφομοιώνει και να ικανοποιεί τις άμεσες ανάγκες εξυπηρέτησης του έργου (31 εξυπηρετούμενες από τα ΚΤΕΛ γραμμές, 115-120 οχήματα τουλάχιστον και απαιτούμενο προσωπικό).

Η έναρξη της λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης (περί τα τέλη του 2023) προβλέπεται ότι θα συμπίπτει χρονικά με την αναμενόμενη ολοκλήρωση του αποκλειστικού δικαιώματος του ΟΑΣΘ εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου στην ΠΕ Θεσσαλονίκης. Η ομοιόμορφη λήξη της κατ΄ ανάθεση εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου (ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ) την 31η.12.2023 θα διευκολύνει την κοινή παρακολούθηση εκτέλεσής του εκ μέρους της εποπτεύουσας ΟΣΕΘ ΑΕ. Αφετέρου όμως, και κυρίως, επιτρέπει τον καλύτερο δυνατό προγραμματισμό της επόμενης ημέρας για τις συγκοινωνίες στην ΠΕ Θεσσαλονίκης ώστε με ενιαίο τρόπο να αντιμετωπιστεί από 01.01.2024 το συνολικό ζήτημα της ανάθεσης και λειτουργίας (υλοποίησης) των αστικών συγκοινωνιών στην ΠΕ Θεσσαλονίκης (μαζί δηλαδή με το μετρό, την ηλεκτροκίνηση, τον προαστιακό σιδηρόδρομο κ.ά.).

Η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ, ως εκμισθωτής πάροχος συγκοινωνιακού έργου, εκτελεί το ανατεθέν συγκοινωνιακό έργο, υπό την εποπτεία του ΟΣΕΘ και του Ελληνικού Δημοσίου (α 4 ν.2963/2001). Ήδη εκτελεί τις γραμμές του ΟΑΣΘ Νο 9, Νο 36, Νο 40, Νο 42, Νο 43, Νο 51, Νο 53, Νο 54, Νο 55, Νο 56, Νο 60, Νο 61, Νο 66, Νο 67, Νο 69, Νο 76, Νο 77, Νο 79, Νο 80, Νο 81, Νο 82, Νο 83, Νο 84, Νο 87, Νο 88 από το έτος 2020 καθώς και έξι γραμμές από το έτος 2019 (Νο 85, Νο 86, Νο 89, Νο 90, Νο 91, Νο 92). Διαθέτει την τεχνογνωσία, τις εγκαταστάσεις, τον κατάλληλο εξοπλισμό τηλεματικής και επικυρωτικών μηχανημάτων συμβατό με τον αντίστοιχο εξοπλισμό του ΟΑΣΘ (εξασφάλιση διαλειτουργικότητας συστημάτων) καθώς και τον απαιτούμενο αριθμό λεωφορείων και προσωπικού για τη λειτουργία των λεωφορειακών γραμμών. Εκτιμάται ότι δύναται να αναλάβει/συνεχίσει έργο άμεσα καθώς απέδειξε ότι εκτελεί σε ποσοστό που αγγίζει το 99% το σύνολο των δρομολογίων που της έχουν ανατεθεί, έχοντας κερδίσει την αποδοχή του επιβατικού κοινού.


Επομένως, κρίνεται ότι διασφαλίζεται η οργάνωση με ενιαίο και ολοκληρωμένο τρόπο της λειτουργίας του συνολικού έργου για το χρονικό διάστημα μετά τη λήξη της ισχύουσας σύμβασης του ΟΑΣΘ με το Ελληνικό Δημόσιο όσο και των επιμέρους συμβάσεων της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ και της έναρξης λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης. Για τους λόγους αυτούς,

 1. Κρίνεται σκόπιμη η λειτουργία τριάντα μιας (31) λεωφορειακών γραμμών αστικής και περιαστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη με παράλληλη μικρή προσαύξηση του έργου που έχει ως σήμερα ανατεθεί, με ορισμένες επιπλέον γραμμές και με δρομολόγηση σαράντα τριών (43) επιπλέον λεωφορείων (συμπεριλαμβανομένων των εφεδρικών) σε οκτώ (8) επιπλέον γραμμές του ΟΑΣΘ για ένα (1) έτος, από πάροχο συγκοινωνιακού έργου ο οποίος διαθέτει τον κατάλληλο στόλο, το απαιτούμενο προσωπικό και εξοπλισμό συμβατό με τον αντίστοιχο του ΟΑΣΘ ώστε να ανταποκριθεί άμεσα και με αξιοπιστία στις ανάγκες του επιβατικού κοινού.

2. Προτείνεται να προωθηθεί η ανάθεση εκτέλεσης τριάντα εννέα (39) γραμμών στην ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ μέχρι την 31.12.2023, ως η πλέον συμφέρουσα για το δημόσιο λύση, στη βάση του α 269 περ δ του ν.4412/2016, όπως ισχύει για την ανάθεση με διαπραγμάτευση χωρίς προκήρυξη σύμβασης παροχής υπηρεσίας σε καταστάσεις έκτακτων, επειγόντων και απρόβλεπτων γεγονότων, όπως ισχύει. Με τον τρόπο αυτόν, ο ΟΑΣΘ θα εξοικονομήσει περαιτέρω οχήματα και ανθρώπινο δυναμικό (που το έχει ανάγκη). Τα οχήματα θα ενισχύσουν γραμμές που χρήζουν βελτίωσης συμβάλλοντας στην αποτροπή φαινομένων συνωστισμού και διασφαλίζοντας τη δημόσια υγεία στο επόμενο διάστημα.

 

Η επιλογή των λεωφορειακών γραμμών που θα κληθεί να αναλάβει η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ βασίσθηκε σε συγκεκριμένα κριτήρια, ενδεικτικά εκ των οποίων είναι:

 

  • η βελτίωση της εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού
  • η εξασφάλιση καλύτερης ισορροπίας μεταξύ ζήτησης και προσφοράς συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης
  • η τροφοδοτική λειτουργία των περιαστικών/υπεραστικών λεωφορειακών γραμμών προς το σύστημα αστικής συγκοινωνίας
  • η γεωγραφική κατανομή των λεωφορειακών γραμμών
  • η χιλιομετρική απόσταση από το διοικητικό κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης
  • το μήκος διαδρομής της κάθε γραμμής
  • η τροφοδοτική εξυπηρέτηση σε λεωφορειακές γραμμές που ήδη λειτουργεί η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ
  • η εξυπηρέτηση όμορων Δημοτικών Ενοτήτων από την ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ
  • η χρήση υφιστάμενων αμαξοστασίων της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ ώστε να ελαττωθούν τα νεκρά χιλιόμετρα των λεωφορειακών γραμμών
  • η επιβατική κίνηση
  • η αναμενόμενη βελτίωση της εξυπηρέτησης του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης
  • η εξοικονόμηση στόλου και ανθρώπινου δυναμικού από τον ΟΑΣΘ
  • η προστασία της δημόσιας υγείας και η αποτροπή διασποράς του κορωνοϊού SARS-COV-2

 

Οι λεωφορειακές γραμμές που πληρούν τα παραπάνω κριτήρια παρουσιάζονται στον Πίνακα 1 που ακολουθεί. Σημειώνεται ότι για την εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου απαιτούνται συνολικά περί τα 190 λεωφορεία (συμπεριλαμβάνονται τα εφεδρικά) για την εκτέλεση περίπου 18.420.000 ±2%  (18.051.600 έως 18.788.400) οχηματοχιλιομέτρων, από 01.02.2023 έως 31.12.2023.

 

 

Πίνακας 1: Προς Ανάθεση Λεωφορειακές Γραμμές

ΛΕΩΦΟΡΕΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΗ

ΟΝΟΜΑΣΙΑ

1

Τ.Σ. ΕΥΚΑΡΠΙΑΣ-ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ-ΝΟΣ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ-ΚΤΕΛ

9

Ν.Σ.Σ. - ΛΑΧΑΝΑΓΟΡΑ

36

ΒΟΥΛΓΑΡΗ - ΖΩΝΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ

40

N.Σ.Σ. – ΚΑΛΟΧΩΡΙ

42

ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ - ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΑ

43

ΤΟΠΙΚΟ ΕΥΟΣΜΟΥ

45

ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-ΚΤΕΛ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ-COSMOS

51

 ΣΙΝΔΟΣ-Ν.Σ.Σ.

53

ΤΟΠΙΚΟ ΣΙΝΔΟΥ

54

Ν.Σ.Σ. – ΙΩΝΙΑ

55

ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ - ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟ  

56

Ν.Σ.Σ. - ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟ

57

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ-ΑΣΒΕΣΤΟΧΩΡΙ-Δ/ΣΗ ΧΟΡΤΙΑΤΗ

58

ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ-ΠΑΝΟΡΑΜΑ-Δ/ΣΗ ΧΟΡΤΙΑΤΗ

59

ΤΟΠΙΚΟ ΠΕΥΚΩΝ

60

ΟΙΚΙΣΜΟΣ Ν.751 - ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

61

ΧΟΡΤΙΑΤΗΣ - ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΧΟΡΤΙΑΤΗ

64

Ν.Σ.Σ.-ΦΙΛΥΡΟ

66

ΧΑΡΙΛΑΟΥ - ΘΕΡΜΗ

67/68

Α.Σ.ΙΚΕΑ – ΤΡΙΑΔΙ/- ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ - ΚΕΡΑΜΟΥΡΓΕΙΑ

69

Α.Σ.ΙΚΕΑ - ΕΠΑΝΟΜΗ

70

Ν.Σ.Σ.-ΕΠΑΝΟΜΗ-ΠΑΡΑΛΙΑ

71

Ν.Σ.Σ.-ΝΕΑ ΜΗΧΑΝΙΩΝΑ

76

Α.Σ.ΙΚΕΑ - ΑΓΓΕΛΟΧΩΡΙ

77

ΝΕΑ ΜΗΧΑΝΙΩΝΑ - ΕΠΑΝΟΜΗ

79

ΙΚΕΑ - ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ

80

 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΜΑΛΓΑΡΑ

81

 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΚΟΥΦΑΛΙΑ ( ΞΗΡΟΧΩΡΙ - ΑΚΡΟΠΟΤΑΜΟΣ )

82

 ΘΕΣ/ΝΙΚΗ - ΚΑΛΛΙΘΕΑ

83

ΛΑΓΚΑΔΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

84

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΜΕΛΙΣΣΟΧΩΡΙ

85

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ

86

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΛΑΓΚΑΔΙΚΙΑ

87

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΒΑΣΙΛΙΚΑ

88

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΜΕΣΗΜΕΡΙ

89

Κ.Τ.Ε.Λ. - ΞΗΡΟΧΩΡΙ - ΑΚΡΟΠΟΤΑΜΟΣ

90

ΚΟΥΦΑΛΙΑ - ΜΑΛΓΑΡΑ

91

ΤΟΠΙΚΟ ΛΑΓΚΑΔΑ

92

ΚΟΥΦΑΛΙΑ-ΑΘΥΡΑ-ΡΑΧΩΝΑ-ΕΡΓΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ

 

Σημειώνεται ότι, οι νέες λεωφορειακές γραμμές (πέραν των 31 γραμμών που ήδη λειτουργεί σήμερα) που θα κληθεί να αναλάβει η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ, είναι οι ακόλουθες:

 

·         No 01 «Τ.Σ. Ευκαρπίας-Σκλαβενίτης-Νοσοκομείο Παπαγεωργίου-ΚΤΕΛ»

·         No 45 «ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-ΚΤΕΛ Χαλκιδικής-Cosmos»

·         No 57 «Αριστοτέλους-Ασβεστοχώρι-Διασταύρωση Χορτιάτη»

·         No 58 «Βενιζέλου-Πανόραμα-Διασταύρωση Χορτιάτη»

·         No 59 «Τοπικό Πεύκων»

·         No 64 «Ν.Σ.Σ.-Φίλυρο»

·         No 70 «Ν.Σ.Σ.-Επανομή-Παραλία»

·         No 71 «Ν.Σ.Σ.-Νέα Μηχανιώνα»



Η Υπουργική Απόφαση

Παράλληλα, δημοσιεύθηκε και η προαπαιτούμενη Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ Β 6745), έγκρισης της ανάθεσης και συνεπώς , με τις υπογραφές των συμβαλλόμενων, που τέθηκαν σήμερα, ολοκληρώθηκε η ανάθεση.

Θεσσαλονίκη: Με διαγωνισμό πλέον οι γραμμές ΚΤΕΛ - ΟΑΣΘ από το 2024





sakisgeorgiadis