Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2021 και αυτήν τη στιγμή είναι σε τελικό στάδιο, η χώρα θα προμηθευτεί περίπου 650 ηλεκτρικά λεωφορεία από τα οποία τα 120-130 θα φτάσουν στην πόλη μας προς το καλοκαίρι του 2023, ενώ το προσεχές δίμηνο αναμένεται να ολοκληρωθούν και οι μελέτες του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) σχετικά με τα σημεία φόρτισης και ποιες γραμμές θα εξυπηρετούν.
Πρόκειται για καινούρια λεωφορεία, των οποίων η ποιότητα είναι εξασφαλισμένη, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στο ThessToday.gr o Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕΘ Ιωάννης Τόσκας, μιας και στον διαγωνισμό συμμετέχουν διεθνείς αναγνωρισμένες εταιρείες προμήθειας από Ιταλία, Ισπανία και Κίνα. Σε εκκρεμότητα είναι ακόμη και η διαδικασία μεταβίβασης των ηλεκτρικών λεωφορείων καθώς, σύμφωνα με τον κ. Τόσκα, θα εκχωρηθούν είτε στον ΟΣΕΘ είτε στους παρόχους ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.
Πού θα στεγάζονται και πώς θα φορτίζονται
Από τα 650 οχήματα, τα 350 θα είναι ηλεκτρικά και τα υπόλοιπα θα κινούνται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο. «Η Θεσσαλονίκη δεν θα παραλάβει με φυσικό αέριο γιατί δεν υπάρχει εγκατάσταση και σχετικός προγραμματισμός για κάτι τέτοιο, οπότε θα καταλήξουν όλα στην Αθήνα», τόνισε ο κ. Τόσκας.
Τα αμιγώς ηλεκτρικά λεωφορεία θα βρίσκονται στα δύο μεγάλα αμαξοστάσια του ΟΑΣΘ. Συγκεκριμένα, μέχρι και τον σημερινό σχεδιασμό του ΟΣΕΘ, θα κατανεμηθούν 90 οχήματα στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης και 40 στο αμαξοστάσιο του Φοίνικα.
Όσον αφορά τα σημεία φόρτισης για τα οποία χρειάζεται να γίνουν εργασίες στους χώρους των αμαξοστασίων, ο κ. Τόσκας επισήμανε ότι θα φορτίζονται κατά τις βραδινές ώρες με διάρκεια πέντε ωρών. «Είμαστε σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ για τη φόρτιση η οποία θα γίνεται μέσα στα αμαξοστάσια, όταν τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα σταματούν τα δρομολόγια, δηλαδή τις βραδινές ώρες. Αν υπάρξει περίπτωση αποφόρτισης κατά τη διάρκεια της ημέρας, υπάρχει η πρόβλεψη για κάποια σημεία ταχείας φόρτισης όπως στους τερματικούς σταθμούς της Νέας Ελβετίας και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό», εξήγησε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕΘ.
Υπολογίζεται ότι στη Θεσσαλονίκη θα παραδοθούν 20 με 30 μεσαίας χωρητικότητας ηλεκτρικά λεωφορεία, όπως τα αστικά που κυκλοφορούν στην περιοχή του Αγίου Παύλου και των Σαράντα Εκκλησιών. Τα υπόλοιπα αστικά θα είναι αρθρωτά, 18-μετρα και 12-μετρα.
Ακόμη 200 ηλεκτρικά στη δεύτερη φάση
Σύμφωνα με τον κ. Τόσκα, η πόλη θα παραλάβει 200 επιπλέον ηλεκτρικά λεωφορεία έως το 2027, στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας. «Στην δεύτερη φάση του διαγωνισμού ο οποίος θα ολοκληρωθεί το 2027 η χώρα θα αποκτήσει άλλα 650 ηλεκτρικά οχήματα από τα οποία η Θεσσαλονίκη θα λάβει περίπου 200», σημείωσε ο κ. Τόσκας.
Στόχος το μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα
Απώτερος σκοπός των αρμοδίων είναι όχι μόνο να ενισχυθεί ο στόλος της αστικής συγκοινωνίας της πόλης αλλά και να μειωθεί το αποτύπωμα άνθρακα έως το 2030. «Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε την ατμόσφαιρα της πόλης, να έχουμε καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών με λιγότερο θόρυβο και μια αναδιαρθρωμένη αστική συγκοινωνία η οποία μαζί με το Μετρό θα δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για τη βιώσιμη κινητικότητα», είπε καταλήγοντας ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ.