Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2022

Δημοτική συγκοινωνία ή ΚΤΕΛ ! Ο καθένας στη δουλειά του και ο Βλάχος στα τυριά του

 Εκατοντάδες είναι οι Δήμοι της Ελλάδας, που αγόρασαν αστικά λεωφορεία, για να... ικανοποιήσουν το "όραμα" και τη φαντασίωση άσχετων με τις συγκοινωνίες πολιτικών, για "δωρεάν δημοτική συγκοινωνία". Το 90% αυτών ...τραβάει τα μαλλιά του! Εννιά στους δέκα, είτε πούλησαν, είτε παρόπλισαν τα λεωφορεία (ποιός θυμάται το φιλόδοξο σχέδιο για τη "δημοτική συγκοινωνία Καλαμαριάς"; Σάπισαν τα λεωφορεία, ακινητοποιημένα σε οικόπεδο του Δήμου).


Γιατί αποτυγχάνει η δημοτική συγκοινωνία

Η απάντηση στο ερώτημα, είναι πολύ απλή: επειδή ..."καθένας στο είδος του κι ο Λουμίδης στους καφέδες", που λέει και η γνωστή διαφήμιση.

Οι Δήμαρχοι και οι υποψήφιοι Δήμαρχοι, νόμιζαν ότι η συγκοινωνία, ολοκληρώνεται με την αγορά του λεωφορείου! Αυτό όμως είναι μόνο το 1% της δουλειάς που λέγεται "συγκοινωνία" και το πιο εύκολο βήμα της υπόθεσης. Αν έχεις τα λεφτά, πηγαίνεις στην αντιπροσωπεία (ή κάνεις έναν φωτογραφικό διαγωνισμό, όπως συνήθως γίνεται στους Δήμους) και αποκτάς το λεωφορείο. Ευκολάκι! Τα δύσκολα αρχίζουν την επόμενη μέρα, που πρέπει να βρεις προσωπικό. Δύσκολο, αλλά πολύ ευχάριστο βήμα για τους Δημάρχους, καθώς τους δίνει την ευκαιρία του γνωστού ελληνικού "βολέματος".

Με διάφορα "κολπάκια" λοιπόν, λύθηκε και το πρόβλημα του προσωπικού! Πήραμε κάποιους ψηφοφόρους ως οδηγούς, διασφαλίσαμε και τα περίφημα "ψηφαλάκια", παρακάμπτοντας τον ΑΣΕΠ (ως συνήθως και πάλι με διάφορες τεχνικές)!


Λεωφορείο πήραμε. Τώρα τι κάνουμε; 

Εχουμε τα λεωφορεία, έχουμε και τους οδηγούς. Αυτά όμως είναι το 10% της δουλειάς. Από το βήμα αυτό ξεκινούν τα δύσκολα:  ποιός θα δρομολογήσει τα λεωφορεία; ποιός θα βγάλει το πρόγραμμα εργασίας, με τις ιδιαιτερότητες που έχει το επάγγελμα και τις δυσκολίες που έχει ο προγραμματισμός, καθώς το λεωφορείο δεν είναι "πρωτόκολλο", όπου αν αρρωστήσει η Λίτσα, θα κάνει τη δουλειά της η Πίτσα. Αν αρρωστήσει ο οδηγός, πρέπει να βρεις αντικαταστάτη εκείνη την ώρα, για να μη χαθεί το δρομολόγιο. Κι αν χαλάσει το λεωφορείο; Συνεργεία; Συντήρηση; Ασφάλεια; Ποιός θα τρέξει απ΄τους υπαλλήλους του Δήμου σε ένα τρακάρισμα; "Κινητό συνεργείο έχετε"; Ελεγκτές; Σύστημα είσπραξης κομίστρου;  Γραφείο Κίνησης;  Και πολλά, πολλά (μα πάρα πολλά!) άλλα....


Δύσκολο σπορ η συγκοινωνία

Για να μην κουράζω λοιπόν, η συγκοινωνία είναι ένα πολύ δύσκολο σπορ, που απαιτεί τεράστια τεχνογνωσία, οργάνωση και υποδομές. Όλα αυτά τα έχουν τα ΚΤΕΛ γιατί κάνουν τη δουλειά, πολύ μεθοδικά και οργανωμένα, εδώ και 70 χρόνια.

Σώφρωνες Δήμαρχοι λοιπόν, αφού δοκίμασαν και ...πόνεσαν, φωνάζουν τους ειδικούς και ..σώζονται!


"Πάρτε το να γλιτώσουμε"

Έτσι, ο Δήμος Γρεβενών, που αγόρασε λεωφορείο για να κάνει δημοτική συγκοινωνία, δοκίμασε και πόνεσε, φώναξε το ΚΤΕΛ. Του παραχώρησε το δημοτικό λεωφορείο, αναφωνώντας "πάρτε το να γλιτώσουμε!", έκανε σύμβαση (δείτε την εδώ) μ' αυτούς που ξέρουν τη δουλειά και γλίτωσε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, αφού τα ΚΤΕΛ στοιχίζουν 10 φορές λιγότερο, απ΄ότι αν την κάνει τη δουλειά μόνος του ο Δήμος.



Έξυπνος ο Δήμαρχος Γρεβενών

Επομένως, τα Γρεβενά έχουν πια, ΚΑΙ αξιόπιστη τακτική αστική συγκοινωνία με πολύ λίγα λεφτά, ΚΑΙ επαγγελματίες που ξέρουν τη δουλειά ΚΑΙ ήσυχο το κεφάλι τους ΚΑΙ πάμφθηνο εισιτήριο για τους κατοίκους !



Καλά τα οράματα και οι παρλαπίπες για "δημοτική συγκοινωνία", αλλά όσοι δοκίμασαν ...μετάνιωσαν οικτρά.

Ο καθένας στη δουλειά του και ο Βλάχος στα τυριά του, 

λέει η σοφή παροιμία. Δεν είναι τυχαία!


Σάκης Γεωργιάδης


Για την ιστορία: ."Η παραχωρηση του αστικου λεωφορειου απο τον Δημο Γρεβενων εγινε επι Δημαρχιας Νουτσου Γεωργιου και προεδρου του ΚΤΕΛ Γρεβενων Ποραβου Χαραλαμπου, αρχικα με δυο αστικες γραμμες", με ενημέρωσε Γρεβενιώτης μέτοχος.

sakisgeorgiadis