Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2022

Το νομοσχέδιο της "απελευθέρωσης των ΚΤΕΛ" και η επιστολή ΓΕΠΟΕΤ στον Μητσοτάκη

Το παλεύουν οι επιχειρήσεις τουρισμού να μπουν στο έργο των ΚΤΕΛ, αλλά δύσκολα....

Επιστολή στον Πρωθυπουργό και ....τους αρμόδιους Υπουργούς Μεταφορών και Τουρισμού, απέστειλε η ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ, ελπίζοντας σε επαναδιατυπώσεις άρθρων, ώστε να μην καταλήξει το υπάρχον έργο της τακτικής μεταφοράς επιβατών, στα ΚΤΕΛ, αλλά να μπουν και τα τουριστικά γραφεία στη μεταφορά με κόμιστρο.

Βέβαια, το σ/ν παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο στις 21/6/22* και απέσπασε την κοινή αποδοχή όλων των Υπουργών, όπως και στις Ευρωπαϊκές Επιτροπές, οι οποίες επίσης το αποδέχθηκαν, με μικρές επιφυλάξεις, μόνο ως προς το θέμα των σταθμών υπεραστικών λεωφορείων, ζητώντας από τις ελληνικές αρχές να εξετάσουν το ενδεχόμενο να παραχωρούνται (εκμισθώνονται) υποχρεωτικά, σταθμοί των ΚΤΕΛ, στους καινούριες αναδόχους, κάτι που φυσικά δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, καθώς πρόκειται για ιδιωτική περιουσία.

Ειλημμένη απόφαση της Πολιτείας είναι , το υπεραστικό έργο να παραμείνει στα ΚΤΕΛ και το τουριστικό στα τουριστικά και καμία "απελευθέρωση", δεν υπάρχει στο μυαλό του νομοθέτη ή των κυβερνήσεων. Καμιά κυβέρνηση δεν θέλησε να χαλάσει την ισορροπία ΚΤΕΛ - Τουριστικών και ούτε τώρα θα συμβεί.

Βεβαίως, οι τουριστικοί έχουν απόλυτο δίκιο στο αίτημά τους για πλήρη διαχωρισμό του έργου κάθε φορέα, ήτοι των τουριστικών λεωφορείων και του ΚΤΕΛ.



* η εισήγηση Κ.Καραμανλή στο Υπουργικό Συμβούλιο τη 21/6/22, ενώπιον του Πρωθυπουργού και ολόκληρης της Κυβέρνησης:



"Επίσης, προκειμένου να συμμετάσχει κάποιος στον διαγωνισμό θα πρέπει να διαθέτει:
-Τον προβλεπόμενο απαιτούμενο αριθμό λεωφορείων υπεραστικού ή αστικού ή ημιαστικού τύπου,
-Τις απαιτούμενες εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης,
-Την απαιτούμενη στελέχωση, την εμπειρία στην εκτέλεση των υπεραστικών και αστικών οδικών επιβατικών μεταφορών,
-Καθώς και τα συστήματα τηλεματικής και ενιαίας πληροφόρησης και ενιαίας έκδοσης εισιτηρίων."

 

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΓΕΠΟΕΤ:


Προς: κύριο Κυριάκο Μητσοτάκη, Πρωθυπουργό
Κοιν: κύριο Κώστα Καραμανλή, Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών,
κύριο Βασίλη Κικίλια, Υπουργό Τουρισμού

Θέμα: Απολύτως φωτογραφικό το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη φερόμενη «απελευθέρωση» των δημόσιων αστικών και υπεραστικών επιβατικών μεταφορών που άγει στην ανάθεση του έργου αποκλειστικά στα ΚΤΕΛ

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να σας εκφράσουμε την κάθετη διαφωνία και την έντονη αγανάκτηση σύσσωμου του κλάδου των τουριστικών επιχειρήσεων που διαθέτουν τουριστικά λεωφορεία για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών», το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου.
Διακηρυγμένος στόχος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της κυβέρνησής σας είναι δήθεν η «απελευθέρωση» του αστικού και υπεραστικού συγκοινωνιακού έργου κατ’ εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 1370/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2007 για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές, μετά από δεκαετίες παρατάσεων των συμβάσεων παροχής του έργου με απευθείας ανάθεση στα ΚΤΕΛ - παρατάσεις που κινούνταν στα όρια της νομιμότητας. Παρά ταύτα, το εν λόγω νομοσχέδιο οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην αποκρυστάλλωση του υφιστάμενου μονοπωλιακού καθεστώτος, αναχαιτίζοντας εκ προοιμίου την δυνατότητα διεκδίκησης της ανάθεσης του έργου από τις τουριστικές επιχειρήσεις.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ» τη στιγμή που το νομοσχέδιο βρίθει φωτογραφικών διατάξεων που σκοπό έχουν τη διαιώνιση με κάθε μέσο της διενέργειας των γραμμών από τα ΚΤΕΛ, διευρύνοντας μάλιστα το έργο τους σε βάρος των τουριστικών επιχειρήσεων;


ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ», όταν στο άρθρο 17 (Προϋποθέσεις συμμετοχής στον διαγωνισμό) προβλέπεται ότι κατά την ημερομηνία διενέργειας των διαγωνιστικών διαδικασιών (!) οι διαγωνιζόμενοι οφείλουν να διαθέτουν τον απαιτούμενο αριθμό λεωφορείων υπεραστικού τύπου που μόνο τα ΚΤΕΛ διαθέτουν, καθώς βάσει του ισχύοντος νομοθετικού καθεστώτος κανένας άλλος φορέας δεν μπορεί να θέσει σε κυκλοφορία υπεραστικά λεωφορεία;

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ», όταν με το ίδιο ως άνω άρθρο τίθεται ως όρος η εμπειρία στις υπεραστικές μεταφορές που παρέχονται μέχρι σήμερα μονοπωλιακά από τα ΚΤΕΛ και, ως εκ τούτου, καμία ιδιωτική εταιρία στη χώρα δεν θα ήταν δυνατόν να διαθέτει; 
Σε τι ακριβώς έγκειται η υποτιθέμενη «απελευθέρωση», παρότι για την ανάθεση του έργου δεν λαμβάνεται υπόψη η μακρά εμπειρία των τουριστικών επιχειρήσεων σε όλες τις υπόλοιπες οδικές μεταφορές, όπως μαθητών, εργαζομένων, τουριστών κλπ;

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ», παρότι την ίδια στιγμή τίθεται ως όρος να διαθέτουν οι υποψήφιοι ήδη κατά τη στιγμή της διενέργειας του διαγωνισμού (!) συστήματα τηλεματικής, έκδοσης εισιτηρίων κ.ο.κ. «φωτογραφίζοντας» απροκάλυπτα τα ΚΤΕΛ, δεδομένου ότι μόνο αυτά διαθέτουν το σύστημα σε λειτουργία, ενώ οι επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων απαγορεύεται να εκδίδουν και να εισπράττουν κόμιστρο;

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ», παρότι με το ίδιο άρθρο προβλέπεται ότι οι υποψήφιοι οφείλουν να διαθέτουν κατά τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας εγκαταστάσεις λεωφορείων στις αφετηρίες και στον τερματισμό, αντί να δίνεται πρόσβαση στους αναδόχους στους ήδη υφιστάμενους σταθμούς, οι οποίοι, εξάλλου, δημιουργήθηκαν με επιδοτήσεις του ελληνικού δημοσίου και με ποσοστό επί του αντιτίμου του εισιτηρίου που παρακρατείται για αυτό το σκοπό; Πώς ακριβώς επιχειρείται η φερόμενη «απελευθέρωση», όταν το υφιστάμενο δίκτυο σταθμών περνάει στα ΚΤΕΛ, ενώ κάθε άλλος οικονομικός φορέας που επιθυμεί να συμμετάσχει στο διαγωνισμό θα πρέπει να δημιουργήσει εκ του μηδενός δίκτυο σταθμών στον αστικό ιστό λόγω του περίπλοκου νομικού καθεστώτος, με τεράστιες δυσκολίες στην αδειοδότηση και, άρα, σε καταφανή αλλοίωση των όρων του ανταγωνισμού;

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ», όταν στο άρθρο 31 («Μεταβατικές Διατάξεις Μέρους Α’») εισηγείστε την παράταση του υφιστάμενου καθεστώτος διενέργειας των υπεραστικών γραμμών από τα ΚΤΕΛ για τα επόμενα «... δύο (2) έτη από την έναρξη ισχύος του παρόντος, με την επιφύλαξη έναρξης οποιασδήποτε διοικητικής ή δικαστικής διαδικασίας, οπότε και το χρονικό διάστημα παρατείνεται μέχρι το πέρας των εν λόγω διαδικασιών», εξυπηρετώντας αποκλειστικά τα ΚΤΕΛ που συνεχίζουν απρόσκοπτα την δραστηριότητά τους; Είναι πρόδηλο ότι με τον τρόπο αυτό καταλείπεται χαοτικό περιθώριο για την επ’ αόριστον παράταση του έργου τους, καθώς είναι δεδομένο ότι -αν το σχέδιο νόμου ψηφιστεί ως έχει- θα προσβληθεί δικαστικά ως προς την αντίθεσή του προς στο Σύνταγμα και προς υπερεθνικής ισχύος διατάξεις, ενώπιον των ελληνικών και ενωσιακών δικαιοδοτικών οργάνων. Παρίσταται βέβαιο - ενόψει των πολλαπλώς προβληματικών ρυθμίσεων - ότι παράταση θα υπάρξει και μάλιστα πρόκειται είναι πολυετής, σε βάρος του επιβατικού κοινού και των φορολογουμένων.

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ», όταν με το άρθρο 2 («Αντικείμενο») παρέχεται η δυνατότητα διεύρυνσης του έργου του αναδόχου με τη δημιουργία τακτικών δρομολογίων σε «.. προορισμούς με εργασιακό, εκπαιδευτικό, ιστορικό ή τουριστικό ενδιαφέρον» σε σύγκρουση με το άρθρο 1 του Ν.2446/96, όπως ισχύει, που ορίζει ότι αυτό είναι έργο των τουριστικών λεωφορείων;

Κύριε Πρωθυπουργέ,

σε μια πολιτεία που διέπεται από τις αρχές του κράτους δικαίου και του ελεύθερου ανταγωνισμού, η απροκάλυπτη στήριξη ενός συγκεκριμένου οικονομικού φορέα σε βάρος κάποιου άλλου εγείρει την αγανάκτηση της επιχειρηματικής κοινότητας, αλλά και των εκατοντάδων μελών μας, που διαθέτουν έναν κολοσσιαίο στόλο άνω των 10.000 λεωφορείων.

Η άμεση παρέμβασή σας παρίσταται απολύτως επιτακτική πριν δημιουργηθούν αδιέξοδα με την ψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου, που θα οδηγήσει με απόλυτη βεβαιότητα σε  μαζικές προσφυγές στα εθνικά και ενωσιακά δικαιοδοτικά όργανα εκθέτοντας Εσάς και την κυβέρνησή σας στην κοινή γνώμη.

Ζητούμε να λάβετε υπόψη τις ακόλουθες παρατηρήσεις της Ομοσπονδίας μας επί του σχεδίου νόμου ανά άρθρο και τις προτεινόμενες από εμάς λύσεις, τις οποίες υποβάλλουμε σε Εσάς με υψηλό αίσθημα υπευθυνότητας, ώστε να ξεκινήσει ένας γόνιμος διάλογος μεταξύ του κλάδου μας και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επί όλων των κρίσιμων ζητημάτων. 

Συγκεκριμένα:

- Σύμφωνα με το άρθρο 2, παράγραφος 1, το «Αντικείμενο» του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου είναι η: «... οδική μεταφορά επιβατών από οικισμούς προς τα αστικά ή διοικητικά κέντρα ή προς άλλες περιοχές ή προορισμούς με εργασιακό, εκπαιδευτικό, ιστορικό ή τουριστικό ενδιαφέρον».

Η προτεινόμενη διάταξη σφετερίζεται το μεγαλύτερο μέρος του πεδίου δραστηριοποίησης των τουριστικών λεωφορείων και έρχεται σε σύγκρουση με το άρθρο 1 του ν. 2446/1996 , όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, το οποίο ορίζει ότι: «Το μεταφορικό έργο που πραγματοποιείται, κατ` αποκλειστικότητα, από τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης συνίσταται στη μεταφορά προσχηματισμένης ομάδας προσώπων και αποσκευών, απαγορευμένης της με οποιοδήποτε τρόπο εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου των τακτικών αστικών και υπεραστικών επιβατικών γραμμών ως εξής: α. Μεταφορά προσώπων στα πλαίσια οργάνωσης συνεδρίων, εκθέσεων, σεμιναρίων, αθλητικών - πολιτιστικών - κοινωνικών εκδηλώσεων, β. Μεταφορά προσώπων σε οργανωμένες εκδρομές εντός και
εκτός της χώρας, γ. Μεταφορά από και προς αεροδρόμια, λιμάνια, σιδηροδρομικούς και συνοριακούς σταθμούς, δ. Μεταφορά στρατιωτών από και προς τα στρατόπεδα, εφόσον αυτά δεν εξυπηρετούνται από τακτική γραμμή του οικείου Κ.Τ.Ε.Λ. ή ΡΟΔΑ, ε. Μεταφορά μετ`επιστροφής εργαζομένων στους τόπους εργασίας, στ. Μεταφορά λουομένων, ζ. Μεταφορά μαθητών για πραγματοποίηση εκδρομών, η. Μεταφορά μαθητών από και προς τα σχολεία, τα φροντιστήρια και τα κέντρα ξένων γλωσσών».

Προτείνουμε τον πλήρη διαχωρισμό του έργου κάθε φορέα, ήτοι των τουριστικών λεωφορείων και του ΚΤΕΛ. Ειδικότερα, συνιστούμε την κατάργηση όλων των εξαιρέσεων της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 2446/96, και την περαιτέρω διενέργεια όλων των έκτακτων οδικών μεταφορών άνω των 10 επιβατών αποκλειστικά από τα τουριστικά λεωφορεία, καθώς και την παράλληλη κατάργηση της δυνατότητας μίσθωσης τουριστικών λεωφορείων από τα ΚΤΕΛ και αντιστρόφως. Σκοπός αυτής της πρότασης είναι να «σπάσει» ο φαύλος κύκλος συγκοινωνούντων δοχείων μεταξύ των ΚΤΕΛ και των τουριστικών γραφείων που τα ίδια διαθέτουν. Παράλληλα, προτείνουμε να απαλειφθεί η φράση «... σε προορισμούς με εργασιακό, εκπαιδευτικό, ιστορικό ή τουριστικό ενδιαφέρον», καθώς θα οδηγήσει μετά βεβαιότητας σε κατάχρηση εκ μέρους του αναδόχου των τακτικών γραμμών, υποκαθιστώντας πλήρως τις μεταφορές με τουριστικά λεωφορεία σε αυτούς τους προορισμούς.

- Σύμφωνα με το άρθρο 9, παράγραφοι 2 και 5, οι «Βασικές κατευθύνσεις σχεδιασμού» είναι: «2. Ο σχεδιασμός του δικτύου λαμβάνει υπόψη και τις ανάγκες μετακίνησης του επιβατικού κοινού από και προς άλλες πόλεις ή αστικά κέντρα ή προορισμούς ιστορικού και τουριστικού ενδιαφέροντος, ...» και «5. Ο σχεδιασμός του δικτύου λαμβάνει υπόψη τις ειδικές ανάγκες μετακινήσεων μαθητών ή εκπαιδευομένων προς τα κέντρα εκπαίδευσης και των εργαζομένων προς τους χώρους εργασίας, των ατόμων με ειδικές ανάγκες, των στρατευσίμων που υπηρετούν τη θητεία τους ...»

Προτείνουμε να απαλειφθούν οι υπογραμμισμένες φράσεις.

- Το άρθρο 12 αναφέρεται σε «Σταθμούς και Εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης επιβατών» 

Όπως γνωρίζετε, το σύνολο των σταθμών εξυπηρέτησης επιβατών των ΚΤΕΛ ανά την επικράτεια έχει δημιουργηθεί με επιδότηση και προνομιακή χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου, ενώ ετησίως εκταμιεύονται από το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σημαντικά ποσά εκατομμυρίων ευρώ προς τα ΚΤΕΛ για αναβάθμιση των υποδομών τους από την παρακράτηση ποσοστού 2% επί του εισιτηρίου των επιβατών (ν. 4850/2021, άρθρο 42). Άρα τόσο οι φορολογούμενοι πολίτες όσο και οι επιβάτες των ΚΤΕΛ ανεξαρτήτως προέλευσης έχουν άμεσα ή έμμεσα χρηματοδοτήσει την κατασκευή αυτών των σταθμών. Υπό την προτεινόμενη μορφή του η οικεία διάταξη εισάγει αδικαιολόγητη διακριτική μεταχείριση των ΚΤΕΛ, καθώς αυτά ήδη διαθέτουν δίκτυο σταθμών επιβατών κατασκευασμένων με την χρηματοδότηση που προαναφέρθηκε. Επομένως, ο υποψήφιος οικονομικός φορέας που ενδιαφέρεται να του ανατεθεί η σύμβαση ανάθεσης των υπεραστικών δρομολογίων βρίσκεται σε σημαντικά μειονεκτική θέση, καθώς καλείται να προχωρήσει σε επενδύσεις εκατομμυρίων για τη δημιουργία δικτύου σταθμών εξυπηρέτησης επιβατών προκαταβολικά, πριν (!) την ανάθεση του έργου και με απολύτως αβέβαιο τελικό αποτέλεσμα.

Έτσι, προτείνουμε τη νομοθέτηση της πρόσβασης στους υφιστάμενους σταθμούς εξυπηρέτησης επιβατών όλων των ενδιαφερομένων για την διενέργεια των τακτικών υπεραστικών γραμμών με τους ίδιους όρους. Ιδίως σε ό,τι αφορά στον νέο υπό σχεδιασμό κεντρικό σταθμό υπεραστικών γραμμών στον Ελαιώνα αυτό θεωρείται εκ των ουκ άνευ. Εναλλακτικά θα πρέπει να χορηγηθεί επαρκής χρόνος και αντίστοιχη οικονομική επιδότηση με αυτή των ΚΤΕΛ για την έγκαιρη δημιουργία και αδειοδότηση νέων σταθμών στους ενδιαφερόμενους.

- Αναφορικά, δε, με το άρθρο 17, και τις «Προϋποθέσεις συμμετοχής στο διαγωνισμό»: 

«2. Οι διαγωνιζόμενοι, κατά την ημερομηνία διενέργειας των διαγωνιστικών διαδικασιών, πρέπει να διαθέτουν τον προβλεπόμενο απαιτούμενο αριθμό λεωφορείων υπεραστικού ή αστικού ή ημιαστικού τύπου, τις απαιτούμενες εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης, καθώς και την απαιτούμενη στελέχωση, την εμπειρία στην εκτέλεση των υπεραστικών και αστικών οδικών επιβατικών μεταφορών ως ποσοστό στο ζητούμενο από τον αντίστοιχο διαγωνισμό έργο, την οργάνωση, συστήματα τηλεματικής και ενιαίας πληροφόρησης και ενιαίας έκδοσης εισιτηρίων, που καθορίζονται στις προκηρύξεις των διαγωνιστικών διαδικασιών ...»

Πρόκειται για εξόφθαλμα φωτογραφική διάταξη, καθώς εκτός των ΚΤΕΛ κανένας άλλος δεν δύναται να διαθέτει κατά την ημερομηνία διενέργειας των διαγωνιστικών διαδικασιών (δηλ. έχοντας επενδύσει εκ των προτέρων εκατομμύρια ευρώ μόνο για να συμμετάσχει σε ένα διαγωνισμό με αμφίβολο αποτέλεσμα) τα ακόλουθα: α) απαιτούμενο αριθμό υπεραστικών λεωφορείων, β) απαιτούμενες εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης- σταθμούς, γ) στελέχωση, δ) εμπειρία στην εκτέλεση των υπεραστικών και αστικών οδικών επιβατικών μεταφορών, ε) οργάνωση και συστήματα τηλεματικής και ενιαίας έκδοσης εισιτηρίων. 

Πώς μπορεί οποιαδήποτε εταιρία να έχει εμπειρία στην εκτέλεση των υπεραστικών γραμμών αφού η διενέργειά τους αποτελεί έως και σήμερα μονοπώλιο των ΚΤΕΛ; Οι μόνες που θεωρητικά θα μπορούσαν να έχουν εμπειρία είναι οι εταιρίες - τουριστικά γραφεία που διενεργούν τις διεθνείς τακτικές υπεραστικές γραμμές υπό προϋποθέσεις. Καθίσταται επομένως πρόδηλη η μεθόδευση, μέσω των προαναφερθέντων φωτογραφικών προϋποθέσεων συμμετοχής, ώστε να αποτρέψει κάθε υγιή επιχείρηση από το να λάβει την απόφαση να συμμετάσχει - προ-επενδύοντας εκατομμύρια- σε ένα διαγωνισμό που «φωτογραφίζει» το ΚΤΕΛ, το οποίο, λόγω της διαχρονικής του υποστήριξης από το ελληνικό δημόσιο έναντι κάθε άλλου οικονομικού φορέα, είναι το μόνο που θα διαθέτει τα προβλεπόμενα από το νομοσχέδιο προσόντα κατά τη διενέργεια των διαγωνισμών. 

Για τον λόγο αυτό προτείνουμε την επαναδιατύπωση του άρθρου ώστε:

α) ως προς τον απαιτούμενο αριθμό των υπεραστικών λεωφορείων να προβλέπεται δέσμευση της αιτούσας επιχείρησης ότι, εφόσον αναλάβει το έργο, θα διαθέτει τον απαιτούμενο αριθμό υπεραστικών λεωφορείων, προσκομίζοντας σχετικά δικαιολογητικά. 
Σημειωτέον πως τα τουριστικά λεωφορεία και τα λεωφορεία υπεραστικού τύπου έχουν ακριβώς τις ίδιες προδιαγραφές και χαρακτηριστικά, κατασκευάζονται στις ίδιες γραμμές παραγωγής και διαφοροποιούνται μόνο κατά τη στιγμή έκδοσης της άδειάς τους στην χώρα μας, στην οποία αναγράφεται στο συγκεκριμένο πεδίο η ένδειξη «τουριστικό» ή «υπεραστικό» λεωφορείο αντίστοιχα. Στα υπόλοιπα κράτη μέλη της Ένωσης δεν υφίσταται αυτή η διαφοροποίηση. Επιπλέον ένα αδειοδοτημένο υπεραστικό λεωφορείο μπορεί να αποχαρακτηριστεί στην χώρα μας ως τέτοιο και να αδειοδοτηθεί ως τουριστικό λεωφορείο και το αντίστροφο. Οπότε σε περίπτωση που μία υφιστάμενη επιχείρηση που διαθέτει τουριστικά λεωφορεία αναδειχθεί σε ανάδοχο των γραμμών θα μπορεί να αποχαρακτηρίσει τα λεωφορεία της και να τα μετατρέψει σε υπεραστικά. 
β) ως προς τις απαιτούμενες εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης - σταθμούς γίνεται αναφορά στο σημείο 3 του υπομνήματος.
γ) ως προς την απαιτούμενη στελέχωση να αποδεικνύεται με την υπάρχουσα στελέχωση σε διοικητικό προσωπικό και οδηγούς της επιχείρησης και να δεσμεύεται ο ανάδοχος για την μελλοντική αύξηση της στελέχωσης ανάλογα με το έργο που θα αναλάβει.
δ) ως προς την εμπειρία να προσμετράται η εμπειρία στο σύνολο των οδικών επιβατικών μεταφορών - σχολικές μεταφορές, εκδρομές, μεταφορά εργαζομένων σε εργοστάσια, διεθνείς τακτικές γραμμές- και όχι μόνο σε υπεραστικές γραμμές καθώς αυτή είναι ανύπαρκτη.
ε) ως προς τα συστήματα τηλεματικής και έκδοσης εισιτηρίων να υπάρχει δέσμευση εγκατάστασής τους από την επιχείρηση εφόσον αναληφθεί το έργο.

Ουσιαστικά προτείνουμε την ολική επαναδιατύπωση του άρθρου με ρεαλιστικές, μη φωτογραφικές προϋποθέσεις και όχι με προαπαιτούμενα, αλλά με ισχυρές δεσμεύσεις της επιχείρησης εφόσον αναλάβει το έργο. Διαφορετικά ποιος ο λόγος να διενεργηθεί ο διαγωνισμός, για να «ικανοποιηθεί» η ΕΕ ότι απλά διενεργήθηκε; Ας γίνει ξανά απευθείας ανάθεση στα ΚΤΕΛ όπως ισχύει έως και σήμερα,

- Το άρθρο 18, παράγραφος 3, αφορά τις «Προσφορές των διαγωνιζομένων»
«3. Κάθε διαγωνιζόμενος δύναται να υποβάλει προσφορά μόνο σε μια διαγωνιστική διαδικασία ή να εκδηλώσει ενδιαφέρον μόνο για μία διαδικασία απευθείας ανάθεσης.»

Προτείνουμε να μπορεί ο κάθε διαγωνιζόμενος με όρους ελεύθερης αγοράς να υποβάλλει περισσότερες της μία προσφορές σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές ενδιαφέροντος με απόδειξη της οικονομικής δυνατότητάς του να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις εφόσον αναλάβει τις γραμμές,

- Ακόμη, στο άρθρο 30, «Εξουσιοδοτικές Διατάξεις Μέρους Α’» θα πρέπει να δοθεί προσοχή, ώστε η προβλεπόμενη υπουργική απόφαση να μην περιλαμβάνει φωτογραφικές διατάξεις, ιδιαίτερα ως προς την περίπτωση 1.ββ «.. οι ελάχιστες απαιτήσεις που πρέπει να πληρούνται κατά την εκτέλεση των δημοσίων τακτικών υπεραστικών και αστικών μεταφορών επιβατών»,

- Επιπλέον, με το άρθρο 31, «Μεταβατικές Διατάξεις Μέρους Α’», εισηγείστε την παράταση του  υφιστάμενου καθεστώτος διενέργειας των υπεραστικών γραμμών από τα ΚΤΕΛ για τα επόμενα «... δύο (2) έτη από την έναρξη ισχύος του παρόντος, με την επιφύλαξη έναρξης οποιασδήποτε διοικητικής ή δικαστικής διαδικασίας, οπότε και το χρονικό διάστημα παρατείνεται μέχρι το πέρας των εν λόγω διαδικασιών». Η εν λόγω ρύθμιση εξυπηρετεί αποκλειστικά τα ΚΤΕΛ που συνεχίζουν απρόσκοπτα την
δραστηριότητά τους. Ταυτόχρονα καταλείπει χαοτικό περιθώριο για την επ’ αόριστο παράταση του έργου τους, καθώς είναι δεδομένο ότι -αν το σχέδιο νόμου ψηφισθεί ως έχει- θα προσβληθεί δικαστικά ως προς την συνταγματικότητά του στα ελληνικά και  κοινοτικά δικαστήρια. Άρα η παράταση θα είναι πολυετής και είς βάρος του επιβατικού κοινού και των φορολογουμένων.

Προτείνουμε, λοιπόν, την επαναδιατύπωση του άρθρου.

- Τέλος, το άρθρο 33, αφορά την κατάργηση της Ρυθμιστικής Αρχής Επιβατικών Μεταφορών (Ρ.Α.Ε.Μ.) του ν. 4199/2013 (Α’ 216) και μεταφορά των αρμοδιοτήτων της. Η κατάργηση της ΡΑΕΜ, η οποία αποτελεί ρυθμιστική αρχή και η οποία σκοπίμως ουδέποτε λειτούργησε από τη σύστασή της κατά πολιτική επιλογή τόσο της υφιστάμενης ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όσο και προηγούμενων κυβερνήσεων, αποτελεί πλήγμα για την ανεξαρτησία και τον δημόσιο έλεγχο των επιβατικών μεταφορών στη χώρα μας και εξυπηρετεί συγκεκριμένες σκοπιμότητες διαιώνισης της στρεβλής και αναποτελεσματικής λειτουργίας τους εις βάρος του κοινωνικού συνόλου.

Με εκτίμηση,
Ο Πρόεδρος                Ο Γενικός Γραμματέας
Αριστείδης Μαρίνης   Γιώργος Τσοπανάς

sakisgeorgiadis