Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023

"Βραχνάς" οι σχολικές εκδρομές - Ερώτηση στη Βουλή

 Τεράστιο το πρόβλημα - Καταργήθηκαν άτυπα οι σχολικές εκδρομές - Αρνούνται οι ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων να υφίστανται καθημερινά το "καψώνι" του ελέγχου 28 ημερών - Δεν επαρκούν οι τροχονόμοι για χιλιάδες καθημερινούς ελέγχους - Κάθε λεωφορείο ελέγχεται 5 φορές την εβδομάδα - Αμήχανη η Πολιτεία, δεν ξέρει τι να κάνει.

Στα προβλήματα από τη διαδικασία ελέγχου των τουριστικών λεωφορείων που πραγματοποιούν εκπαιδευτικές επισκέψεις μαθητριών και μαθητών σχολικών μονάδων αναφέρεται η Βουλευτής της Ελληνικής Λύσης κα Σοφία Ασημακοπούλου, σε Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή. 

Η Βουλευτής κάνει λόγο για το Υπόμνημα της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προς το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., στο οποίο αναφέρονται τα πολύ σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν κατά τη διαδικασία ελέγχου των τουριστικών λεωφορείων που πραγματοποιούν εκπαιδευτικές επισκέψεις μαθητριών και μαθητών σχολικών μονάδων και ρωτά τον αρμόδιο Υπουργό αν σκοπεύει να τροποποιήσει το νόμο ώστε να διευκολυνθεί και να απλουστευθεί η διαδικασία ελέγχου των τουριστικών λεωφορείων από την Τροχαία, προς όφελος του εκπαιδευτικού και του παιδαγωγικού έργου των σχολικών μονάδων. 


Ακολουθεί η Ερώτηση 

ΕΡΩΤΗΣΗ Αθήνα, 30/10/2023 Της: ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑΣ–ΧΑΪΔΩΣ Βουλευτού Β’ Πειραιώς 

ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού 

ΘΕΜΑ: «Προβλήματα από τη διαδικασία ελέγχου των τουριστικών λεωφορείων που πραγματοποιούν εκπαιδευτικές επισκέψεις μαθητριών και μαθητών σχολικών μονάδων» 

Κύριε Υπουργέ, 


Η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε υπόμνημά της προς το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. κάνει λόγο για πολύ σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν κατά τη διαδικασία ελέγχου των τουριστικών λεωφορείων που πραγματοποιούν εκπαιδευτικές επισκέψεις μαθητριών και μαθητών σχολικών μονάδων. 

Με βάση την παράγραφο 4 του άρθρου 12 της Υ.Α. Φ.14/89494/ΓΔ4/ 09-07-2020 (ΦΕΚ 2888Β/17-07-2020)

«Η τήρηση του προγράμματος της εκπαιδευτικής μετακίνησης, καθώς και η ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών σε όλη τη διάρκεια της μετακίνησης, από την αναχώρηση έως και την επιστροφή τους, αποτελεί ευθύνη του/της υπεύθυνου/ης της μετακίνησης και των συνοδών εκπαιδευτικών. Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου, εφόσον η μετακίνηση γίνεται με τουριστικά λεωφορεία, απευθύνεται εγγράφως στη Διεύθυνση Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας, ώστε να διενεργηθεί έλεγχος των οχημάτων (έγγραφα καταλληλότητας οχήματος, επαγγελματική άδεια οδήγησης, έγγραφα οδηγού κ.λπ.), λίγο πριν την αναχώρηση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών. Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί επιβλέπουν τα όρια ταχύτητας και, εφόσον κρίνουν σκόπιμο, απευθύνονται στις αστυνομικές διευθύνσεις του τόπου προορισμού, για επανάληψη των ελέγχων». 



Κατόπιν όμως της υπ’ αριθμ. 3081/23/922749 από 06/05/2023 διαταγής της Δ/νσης Τροχαίας Αττικής, ορίστηκε πως οι οδηγοί των λεωφορείων θα πρέπει: «να προσέρχονται σε προκαθορισμένο χώρο τουλάχιστον μία (1) ώρα πριν την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης του δρομολογίου τους, προκειμένου να διεξαχθεί ουσιαστικότερος και ενδελεχής έλεγχό τους». 

Σύμφωνα με την Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τα προβλήματα που προκύπτουν στα ενδιαφερόμενα προς μετακίνηση σχολεία εξαιτίας της εν λόγω διαταγής της Δ/νσης Τροχαίας Αττικής είναι τα εξής: 

α) Ο προκαθορισμένος χώρος για την προσέλευση των τουριστικών λεωφορείων ενδέχεται να απέχει αρκετά χιλιόμετρα από τα ενδιαφερόμενα σχολεία. 

β) Τα τουριστικά λεωφορεία στη συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν συνάψει συμβάσεις με τις Περιφέρειες και με Ιδιωτικά Σχολεία για μεταφορά μαθητών/τριών και αδυνατούν να βρίσκονται στα ενδιαφερόμενα σχολεία πριν από τις 8.30π.μ.


 Η προσέλευσή τους στους προκαθορισμένους για έλεγχο χώρους «τουλάχιστον μία ώρα πριν την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης» της σχολικής μετακίνησης, απαιτεί περισσότερο χρόνο για την παρουσία τους έξω από τα σχολεία, ώστε να παραλάβουν τους μαθητές/τριες, πράγμα το οποίο σημαίνει πως η αναχώρηση θα γίνει στην καλύτερη περίπτωση στις 10.00 π.μ. με ώρα επιστροφής στο σχολείο την 13.00΄μ.μ. 

Επομένως, υπολογιζόμενης της διάρκειας του εκάστοτε δρομολογίου από και προς το σχολείο, ο πραγματικός χρόνος εκπαιδευτικού/παιδαγωγικού οφέλους από τη σχολική δράση για τους μαθητές/τριες περιορίζεται στο ελάχιστο. 

γ) Τα τουριστικά πρακτορεία και οι ιδιώτες οδηγοί στην πλειονότητά τους αρνούνται τη διαδικασία της υπ’ αριθμ. 3081/23/922749 από 06/05/2023 διαταγής της Δ/νσης Τροχαίας Αττικής, επικαλούμενοι απώλεια χρόνου και καυσίμων. 

δ) Οι υπάλληλοι των Τμημάτων Τροχαίας είναι ανένδοτοι στις θέσεις τους και αρνούνται να προσέλθουν στα σχολεία για έλεγχο, επικαλούμενοι την ως άνω διαταγή. 

ε) Σύμφωνα με την προαναφερθείσα κατάσταση, όπως έχει ήδη διαμορφωθεί κατά το τρέχον σχολικό έτος 2023-2024, το μεγαλύτερο πρόβλημα αφορά στους/στις Διευθυντές/ντριες των σχολείων, δεδομένου ότι βρίσκονται στη δύσκολη θέση να έχουν δύο επιλογές: Αφενός να μην επιτρέπουν την πραγματοποίηση σχολικών δράσεων με μετακίνηση αν δεν γίνει ο έλεγχος από την Τροχαία, ώστε να τηρούν τον νόμο (με μεγάλο εκπαιδευτικό, παιδαγωγικό και ηθικό κόστος στη σχολική κοινότητα), αφετέρου να επιτρέπουν τις μετακινήσεις, αναλαμβάνοντας οι ίδιοι προσωπική ευθύνη για την νομική παρατυπία και για οτιδήποτε άλλο συμβεί κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων. 

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, Ερωτάται ο κ. Υπουργός: 

Σκοπεύετε να τροποποιήσετε την παράγραφο 4 του άρθρου 12 της Υ.Α. Φ.14/89494/ΓΔ4/ 09-07-2020 (ΦΕΚ 2888Β/17-07-2020) σε συνεργασία με την Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να διευκολυνθεί και να απλουστευθεί η διαδικασία ελέγχου των τουριστικών λεωφορείων από την Τροχαία, προς όφελος του εκπαιδευτικού και του παιδαγωγικού έργου των σχολικών μονάδων; 

Η Ερωτώσα Βουλευτής 

ΣΟΦΙΑ–ΧΑΪΔΩ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ




Ανακοίνωση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας


Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις εκτός του σχολικού χώρου αποτελούν σημαντικό τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ενταγμένη στο αναλυτικό πρόγραμμα και τους διδακτικούς στόχους δίνοντας στο σύνολο των μαθητών μας την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με πολιτιστικά, ιστορικά, επιστημονικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά αντικείμενα και χώρους, εμπειρία που είναι παιδαγωγικά πολύτιμη προσφέροντας παράλληλα χαρά και ψυχαγωγία. Είναι αυτονόητο ότι η πραγματοποίησή τους πρέπει να γίνεται με απόλυτη ασφάλεια.

Εδώ και αρκετό καιρό παρουσιάζονται, στην πραγματοποίησή τους, προβλήματα, με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς, καθώς συναρμόδια Υπουργεία και φορείς μετακυλούν όλη την ευθύνη στους εκπαιδευτικούς μέσω ενός εκτός πραγματικότητας θεσμικού πλαισίου. Συγκεκριμένα, προβλέπεται, από το άρθρο 12, §4 της ΥΑ:Φ.14/89494/ΓΔ4/17-07-2020 (ΦΕΚ Β΄2888), ότι « Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου, εφόσον η μετακίνηση γίνεται με τουριστικά λεωφορεία, απευθύνεται εγγράφως στη Διεύθυνση Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας, ώστε να διενεργηθεί έλεγχος των οχημάτων (έγγραφα καταλληλότητας οχήματος, επαγγελματική άδεια οδήγησης, έγγραφα οδηγού κ.λπ.), λίγο πριν την αναχώρηση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών. Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί επιβλέπουν τα όρια ταχύτητας και, εφόσον κρίνουν σκόπιμο, απευθύνονται στις αστυνομικές διευθύνσεις του τόπου προορισμού, για επανάληψη των ελέγχων…».

Είναι ξεκάθαρο ότι οι εκπαιδευτικοί πέρα από τον προγραμματισμό των επισκέψεων, τη συνοδεία των μαθητών/τριών και την επίβλεψή τους δεν μπορεί να είναι σε καμία περίπτωση υπεύθυνοι ούτε για τον τεχνικό έλεγχο και την πραγματοποίησή του ούτε για την τήρηση του Κ.Ο.Κ. από τους οδηγούς των λεωφορείων.

Η παραπάνω πρόβλεψη της Υ.Α. δημιουργεί καθημερινά ένα χάος στη λειτουργία των σχολείων αφού σε εξαιρετικά πολλές περιπτώσεις η Τροχαία, παρότι οι Διευθυντές/ντριες προβαίνουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, δεν πραγματοποιεί ή καθυστερεί πολύ να πραγματοποιήσει τους προβλεπόμενους ελέγχους έξω από τα σχολεία. 

Επακόλουθο είναι η αβεβαιότητα και η σύγχυση ως προς την πραγματοποίηση των επισκέψεων με σημαντικές επιπτώσεις στο προσδοκώμενο μορφωτικό αποτέλεσμά τους υπό συνθήκες ηθικού εκβιασμού προς τους εκπαιδευτικούς και τους/τις Δντές/Δντριες/ Προϊσταμένες/ους των σχολείων, καθώς είναι αυτοί/αυτές που μένουν βαλλόμενοι πανταχόθεν να συνεκτιμήσουν την απογοήτευση των μαθητών τους, τα χρήματα που έχουν καταβάλει οι γονείς τους αλλά και τις νομικές συνέπειες με τις οποίες κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωποι εάν τελικά αναλάβουν την ευθύνη, σκεπτόμενοι τους μαθητές τους κυρίως, να πραγματοποιήσουν την επίσκεψη.

Ως κορύφωση του παραλογισμού, της απόλυτης απόστασης από την πραγματικότητα και της ανικανότητας των αρμόδιων να λάβουν ορθές και λειτουργικές αποφάσεις, έρχεται η διαταγή 3081/23/922749 από 06/05/2023 της Τροχαίας Αττικής, με την οποία καλούνται οι σχολικές μονάδες που προγραμματίζουν εκπαιδευτικές επισκέψεις με σχολικά λεωφορεία, να οδηγούν τα λεωφορεία χωρίς μαθητές αλλά με την παρουσία του συνοδού εκπαιδευτικού από 7-9 το πρωί σε χώρους ελέγχου που απέχουν πολλά χιλιόμετρα μακριά από τις σχολικές μονάδες (χώρος θεάτρου Βadminton- Σταθμός Πελοποννήσου, Μεταξουργείο κ.α.) και κατόπιν να μεταβούν στο σχολείο για την παραλαβή των μαθητών και την πραγματοποίηση της επίσκεψης. Φυσικό επόμενο η ακύρωση πολύ μεγάλου αριθμού επισκέψεων (αφού είναι εκτός θεσμικού πλαισίου η πρόβλεψη για τις ενέργειες που ανατίθενται στους εκπαιδευτικούς αλλά και οι οδηγοί, για μια σειρά λόγων, δεν είναι δυνατό να βρίσκονται σε αυτούς τους χώρους τις συγκεκριμένες ώρες) με σημαντικές επιπτώσεις στη μαθησιακή διαδικασία. Με απλά λόγια οι μαθητές στερούνται πολύτιμα εφόδια εξαιτίας της Πολιτείας.

Πρέπει να λαμβάνουμε, επίσης, υπόψη ότι η καθημερινή μεταφορά των μαθητών όπου αυτή προβλέπεται (π.χ. ειδικά σχολεία) είναι ήδη εξαιρετικά προβληματική και ελλιπής καθώς και το γεγονός ότι απαιτείται διπλός ημερήσιος έλεγχος για τις εκπαιδευτικές επισκέψεις των δημόσιων σχολείων στα ίδια λεωφορεία που μεταφέρουν, καθημερινά 7-9 το πρωί, μαθητές στα ιδιωτικά σχολεία στο πλαίσιο των σχετικών συμβάσεων.

Γίνε μέλος της ομάδας @sygnea

sakisgeorgiadis