Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2023

Τι ισχύει τελικά με τα "ειδικά καθίσματα μεταφοράς μαθητών" με Τουριστικά Λεωφορεία και ΚΤΕΛ

Γράφει ο Σάκης Γεωργιάδης 

Ας κάνουμε μια σύντομη ιστορική αναδρομή στο ...θρίλερ, που ζήσαμε το 2022:

Το Φεβρουάριο του 2022, μια κυρία από χωριό της Θεσσαλονίκης, "ανακάλυψε" την Υπουργική Απόφαση 17910 / 2014, που αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο θα ταξινομούνται τα σχολικά λεωφορεία. Τα σχολικά λεωφορεία, όχι τα υπόλοιπα που κάνουν περιστασιακά , μεταφορές μαθητών!

Η κυρία έστειλε "καταγγελία" στη Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης, η οποία άρχισε να ...διαβάζει την ΥΑ 17910. Φυσικά, χωρίς ευθύνη της, καθώς η ΥΑ αυτή είναι "δύσκολη" στην κατανόησή της, δημιουργήθηκε η πεποίθηση ότι, όλα τα λεωφορεία, εφόσον μεταφέρουν μαθητές, πρέπει να εφοδιαστούν με "καθισματάκι", σαν αυτά που έχουμε στα Ι.Χ. μας, στα πίσω καθίσματα, όταν μεταφέρουμε τα παιδιά μας, από την ηλικία των 2 ετών, μέχρι τα 12.

Κάτι τέτοιο είναι αδύνατο (απολύτως!) να εφαρμοστεί σε μεγάλα λεωφορεία, επειδή τα καθίσματά τους, ΔΕΝ έχουν πλευρική ζώνη ασφαλείας, η οποία πρέπει να περιτυλίξει το πρόσθετο κάθισμα, αλλά κυρίως επειδή τα καθίσματα των μεγάλων λεωφορείων είναι ήδη ασφαλέστατα για τη μεταφορά παιδιών άνω των 4 ετών. Σε όλο τον κόσμο.

Ως αποτέλεσμα της στρεβλής ερμηνείας της ΥΑ 17910, δημιουργήθηκε μια τεράστια ζημία, στις σχολικές εκδρομές. Πάνω από 300 εκδρομές σχολείων της Θεσσαλονίκης (κυρίως), ακυρώθηκαν τον Μάιο και Ιούνιο του 2023, προκαλώντας τεράστιες ζημίες σε ιδιοκτήτες λεωφορείων και υποδομές υποδοχής μαθητών (ξενοδοχεία, εστιατόρια κλπ σε προορισμούς μαθητών).

Τα ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΝΕΑ ξεκίνησαν έναν αγώνα, να δώσουν σε όλους, να καταλάβουν τι λέει η 17910. Τη "χτενίσαμε" και προσπαθώντας να προλάβουμε το κακό, γράψαμε από τις 17 Μαϊου:



Επειδή , πολλοί δεν διάβαζαν και συνέχιζαν να "κόβουν" τις σχολικές εκδρομές, γράψαμε ένα επιθετικό άρθρο, στις 26 Μαϊου, μπας και ταρακουνηθεί κανείς και σταματήσει το έγκλημα:


Στις 6 Ιουνίου, προειδοποιήσαμε ότι στις 11/9/23, που ανοίγουν τα σχολεία, θα γίνει χαμός, αν δεν ξεκαθαρίσουν τα πράγματα.



Παραλείπω, εκατοντάδες προσωπικές και άλλες παρεμβάσεις, με άρθρα, επικοινωνία με αρμοδίους, συσκέψεις επί συσκέψεων και πάω στην 8/9/2023:

Την τελευταία εργάσιμη ημέρα, πριν ανοίξουν τα σχολεία, στις 2.30 το μεσημέρι της Παρασκευής, αναρτάται η πολυαναμενόμενη εγκύκλιος, που "θα έλυνε το πρόβλημα". Αντί να το λύσει, το επέτεινε, αφού ο συντάκτης της στο Υπουργείο Μεταφορών, μπέρδεψε τα λεωφορεία με τα Ι.Χ. και παρέθεσε πώς πρέπει να είναι τα καθίσματα στα .... Ι.Χ. Αυτό δηλαδή:


Βλέποντας οι ιδιοκτήτες λεωφορείων ότι αυτά που τους ζητάνε, απλά δεν γίνονται, αποφασίζουν ομόφωνα, να απέχουν οριστικά και για πάντα από τη μεταφορά των μαθητών, εφόσον τους ζητούν να ξηλώσουν στην πράξη, τα καθίσματα των τουριστικών λεωφορείων (κόστους 20-30 χιλιάδων ευρώ) και να τα μετατρέψουν σε σχολικά, όπως τα μικρά κίτρινα σχολικά των ιδιωτικών σχολείων, άρα δεν θα μπορούν να κάνουν τουρισμό.

Είπαν απλά "ευχαριστούμε, εμείς έχουμε τουριστικά λεωφορεία, δεν θα τα χαλάσουμε, κάνουμε και άλλες μεταφορές (τουριστών, εργαζομένων, ομάδων, εκδρομές κλπ), φεύγουμε από το κομμάτι της μεταφοράς μαθητών" .

Μετά τον πανικό που επικράτησε, το ΥΜΕ έδωσε τη λύση, στη βάση όσων γράφαμε τόσους μήνες και κανείς δεν διάβαζε! Όχι, απλά δεν διάβαζε, αλλά αρνούνταν πεισματικά να διαβάσουν 10 λεπτά, όπως ζήτησα προσωπικά από στέλεχος του Υπουργείου.

Η λύση βασίστηκε στη μία και μοναδική ορθή εγκύκλιο, που εκδόθηκε στο παρελθόν και την υποδείξαμε ήδη από τις 26 Μαϊου 2023 !!! Από τις 26 Μαϊου! Εδώ: https://sakisgeorgiadis.blogspot.com/2023/05/blog-post_61.html

Από τις 26 Μαϊου φωνάζουμε ότι πρέπει να εφαρμοστεί η 57892/21-10-2014 ΑΔΑ: 7ΦΛΤ1-Σ37:

Τι λέει η 57892; Λέει ότι τα υπεραστικά λεωφορεία είναι Ο.Κ., δεν χρειάζεται να κάνουν τίποτε, ενώ τα τουριστικά πρέπει να πάρουν μια βεβαίωση από τη Διεύθυνση Μεταφορών, ότι διαθέτουν συστήματα συγκράτησης. 



Οπότε, επικράτησε το σωστό, μετά τις κινητοποιήσεις και το Υπουργείο Μεταφορών, έλυσε οριστικά το πρόβλημα, με μια ορθότατη και εφαρμόσιμη λύση, λαμβάνοντας επιτέλους υπόψη την 57892:


Και τι ισχύει τελικά;

Αυτό που ισχύει τελικά, είναι ότι, όσα τουριστικά δεν έχουν στην άδεια κυκλοφορίας, ένδειξης έγκρισης τύπου Ε.Ε. (το 99% δεν έχει!), θα πρέπει να κάνουν μια διαδικασία πιστοποίησης από Διπλωματούχο Μηχανολόγο Μηχανικό Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Π.Ε.) ή Πτυχιούχο Μηχανολόγο Μηχανικό Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.), ή άλλης συναφούς ειδικότητας με όμοια επαγγελματικά δικαιώματα, ότι το λεωφορείο ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της απόφασης 17910/1225/14 (Β’ 2129).

Τα υπεραστικά, που μεταφέρουν μαθητές, δεν χρειάζεται να κάνουν τίποτε, επειδή στην άδεια κυκλοφορίας των υπεραστικών, αναγράφεται ο τύπος του λεωφορείου (Υ15Μ κ.λπ.)

Σε ότι αφορά τα "ειδικά καθίσματα", το Υπουργείο θέλησε να βάλει (και καλά έκανε), μια πρόσθετη ειδική ρύθμιση, που υπάρχει μόνο στην Ελλάδα (καλώς όμως!):  Σε καθίσματα επιβατών που είναι εκτεθειμένα (δεν υφίσταται έμπροσθεν αυτών κάθισμα επιβάτη), ο ιδιοκτήτης, πρέπει να τοποθετήσει "καθισματάκι" για μικρά παιδιά.


Ηθικό δίδαγμα: "λίγο διάβασμα μας γλιτώνει από πολλή ταλαιπωρία" 

Τέλος καλό, όλα καλά λοιπόν, αλλά όλη η φασαρία θα είχε αποφευχθεί αν κάποιοι σύμβουλοι Υπουργών διάβαζαν 10 λεπτά.... Τα ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΝΕΑ, υπέδειξαν τη λύση από την αρχή, αλλά έπρεπε να χαθούν εκατοντάδες εκδρομές, να μην ξεκινήσει η μεταφορά από την πρώτη μέρα λειτουργίας την 11/9, να αναστατωθούν χιλιάδες γονείς, να ασχοληθούν εκατοντάδες πολιτικοί, για να δοθεί η τελική (και πολύ καλή) λύση.


sakisgeorgiadis