Πέμπτη 5 Μαΐου 2022

Απομακρύνεται από τον ΟΑΣΘ ο Γιώργος Σκόδρας

Σύμφωνα "με απολύτως έγκυρες πληροφορίες". όπως γράφει ο Νίκος Ηλιάδης στο -συνήθως καλά πληροφορημένο- ιστότοπο της Θεσσαλονίκης, Voria.gr, ο ....Πρόεδρος του ΟΑΣΘ καθηγητής Γιώργος Σκόδρας, θα αντικατασταθεί.


Το δημοσίευμα

https://www.voria.gr/article/sinnefa-stis-schesis-ipourgiou-metaforon-ke-oasth-fimes-peri-allagis-proedrou

Σε κάθε απολογισμό του κυβερνητικού έργου αναφορικά με τα ζητήματα της Θεσσαλονίκης, είτε αυτός γίνεται από τον πρωθυπουργό στο πλαίσιο της Διεθνούς Εκθέσεως είτε από κυβερνητικά στελέχη, η βελτίωση στην εικόνα του ΟΑΣΘ μπαίνει πολύ μπροστά στη βιτρίνα. Στην τελευταία επίσκεψή του στη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2021 ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε δηλώσει χαρακτηριστικά ότι «πρώτη φορά δεν άκουσα παράπονα για τον αριθμό των λεωφορείων στην πόλη», εκφράζοντας με τον τρόπο αυτόν την ικανοποίησή του για τα βήματα που έγιναν τα δύο, τρία τελευταία χρόνια στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.

Πέραν της πρωθυπουργικής ευαρέσκειας, συχνά πυκνά και ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής παραθέτει στοιχεία σύμφωνα με τα οποία οι παρεχόμενες υπηρεσίες από τον ΟΑΣΘ έχουν σημειώσει σημαντική βελτίωση. Αιχμή της υπουργικής επιχειρηματολογίας είναι η αύξηση του στόλου των λεωφορείων, έστω μέσω της μίσθωσης οχημάτων, η σταδιακή αύξηση της επιβατικής κίνησης, η βελτίωση των οικονομικών δεικτών κ.ο.κ.

Με βάση τα ανωτέρω, θα περίμενε κανείς τόσο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου όσο και το Μέγαρο Μαξίμου να είναι ικανοποιημένοι από το έργο της σημερινής διοίκησης του ΟΑΣΘ, η οποία, μάλιστα, φέρει και τη σφραγίδα του κ. Καραμανλή καθώς ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Γιώργος Σκόδρας ήταν δική του επιλογή. Η πραγματικότητα, ωστόσο, είναι διαφορετική.

Σύμφωνα με απολύτως έγκυρες πληροφορίες της Voria.gr εδώ και μερικές εβδομάδες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών φέρεται να έχει λάβει την απόφαση να προχωρήσει σε αντικατάσταση του κ. Σκόδρα. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις ίδιες πληροφορίες, υπήρξε και συγκεκριμένη πρόταση, σε επικεφαλής Οργανισμού της Θεσσαλονίκης που έχει και σχετική συνάφεια με το συγκοινωνιακό έργο, προκειμένου να αναλάβει τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΑΣΘ, αλλά εκείνος αρνήθηκε διακριτικά.


Οι αιτίες

Παράγοντες οι οποίοι συνομιλούν και με τις δύο πλευρές και γνωρίζουν άριστα όσα διαδραματίζονται στο παρασκήνιο εξηγούν στην Voria.gr τους λόγους για τους οποίους οι σχέσεις του υπουργείου με τον επικεφαλής του ΟΑΣΘ βρίσκονται στο ναδίρ. «Η επιδείνωση δεν ήταν αιφνίδια. Υπάρχει μια συσσωρευμένη δυσαρέσκεια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου για τη στάση την οποία τηρεί ο κ. Σκόδρας σε μια σειρά ζητήματα τα οποία υλοποιεί ή θέλει να τα προχωρήσει το υπουργείο», αναφέρει αρμόδια πηγή.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ οι κυριότερες προστριβές μεταξύ των δύο πλευρών αφορούν τα εξής:

1. Υπόθεση ΚΤΕΛ. 

Το υπουργείο εμφανίζεται δυσαρεστημένο για το γεγονός ότι ο κ. Σκόδρας δεν είναι ιδιαίτερα συνεργάσιμος με τα ΚΤΕΛ καθώς έθεσε πρόσθετους οικονομικούς όρους προς τον ΟΣΕΘ και τα ΚΤΕΛ προκειμένου να παραταθεί εκ νέου η σύμβαση εκχώρησης των 31 αστικών λεωφορειακών γραμμών εκτός Θεσσαλονίκης.

2. Λεωφορεία Λειψίας. 

Τα 49 λεωφορεία της Λειψίας τα οποία αγόρασε ο δήμος Θεσσαλονίκης και τα παραχώρησε στον ΟΑΣΘ πριν από σχεδόν δύο χρόνια, παραμένουν ουσιαστικά αναξιοποίητα. Υπουργείο αλλά και δήμος επιρρίπτουν την ευθύνη στη διοίκηση του ΟΑΣΘ. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, πριν από λίγο καιρό ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας μετέφερε προς το υπουργείο τη δυσαρέσκειά του για το θέμα αυτό.

Ο λόγος που τα 3/4 των λεωφορείων της Λειψίας παραμένουν στα αμαξοστάσια είναι ότι χρειάζονται ριζική συντήρηση και τοποθέτηση κλιματιστικών. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ έχει πει στο παρελθόν για το θέμα αυτό πως έχει τρέξει όλες τις διαδικασίες για τον διαγωνισμό, προϋπολογισμού 1,7 εκατ. ευρώ, ωστόσο, για να υλοποιηθεί θα πρέπει το υπουργείο να εκδώσει απόφαση για τη δυνατότητα "πολυετούς ανάληψης υποχρέωσης" καθώς το έργο θα εκτελεστεί σε βάθος μηνών. Η απόφαση αυτή όμως, δεν έχει εκδοθεί ακόμη.

3. Μίσθωση λεωφορείων. 

Ο ΟΑΣΘ προχώρησε σταδιακά στη μίσθωση συνολικά 260 μεταχειρισμένων λεωφορείων για τα οποία πληρώνει μηνιαίο μίσθωμα. Ωστόσο, αρκετά απ' αυτά, περίπου σαράντα με πενήντα, παραμένουν καθημερινά ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια επειδή δεν υπάρχουν οδηγοί. Το υπουργείο καταλογίζει στη διοίκηση του ΟΑΣΘ ότι κακώς προχώρησε στη μίσθωση τόσων λεωφορείων εφόσον δεν υπήρχαν διαθέσιμοι οδηγοί. Σύμφωνα με πληροφορίες η πλευρά του ΟΑΣΘ έχει προτείνει ως προσωρινή λύση, εφόσον δεν μπορούν να γίνουν μόνιμες προσλήψεις οδηγών καθώς ο Οργανισμός τελεί υπό εκκαθάριση, να γίνουν προσλήψεις ορισμένου χρόνου ή ακόμη και μίσθωση οδηγών. Επίσης, υπήρξε προσπάθεια επιστροφής στο τιμόνι οδηγών οι οποίοι είχαν μεταταχθεί σε άλλες διευθύνσεις την περίοδο που δεν υπήρχαν διαθέσιμα λεωφορεία. Το μέτρο αυτό επανέφερε περίπου 60 με 70 οδηγούς οι οποίοι, όμως, δεν επαρκούν.

4. Ο επίμαχος διαγωνισμός. 

Μία από τις σημαντικότερες αιτίες της επιδείνωσης των σχέσεων υπουργείου και διοίκησης του ΟΑΣΘ είναι ο επίμαχος διαγωνισμός για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού, έργο προϋπολογισμού 39 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Πρόκειται για έναν διαγωνισμό ο οποίος είχε προκηρυχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και είχε καταγγελθεί τότε, ακόμη και από βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Τελικά τελεσφόρησε τον Φεβρουάριο του 2021 και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2022 (σ.σ. δείτε εδώ https://sakisgeorgiadis.blogspot.com/2022/02/blog-post_55.html), κάτι όμως που δεν έχει γίνει καθώς, όπως φαίνεται υπάρχουν πολλά και σοβαρά προβλήματα, ακόμη και νομικής φύσεως. Πάντως, ο ΟΑΣΘ έχει ανοίξει τις πόρτες του για τη συγκέντρωση στοιχείων προκειμένου να προχωρήσει το έργο, χωρίς όμως να έχει αναλάβει συμβατικές δεσμεύσεις μέχρι στιγμής.


sakisgeorgiadis