ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ κ.λπ. ετοιμάζονται...
Πλησιάζει η προκήρυξη του διαγωνισμού των 400 εκατ. ευρώ για το μετρό της Θεσσαλονίκης. Ο ανάδοχος θα λειτουργεί και.... θα συντηρεί το σύνολο των παγίων στη βασική γραμμή και στην επέκταση προς Καλαμαριά.Έπειτα από σχεδόν δύο χρόνια προετοιμασίας, η Αττικό Μετρό βρίσκεται κοντά στην προκήρυξη του μεγάλου διαγωνισμού των 400 εκατ. ευρώ για την λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης. Η προκήρυξη χρειάστηκε πολύμηνη επεξεργασία καθώς είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που παραχωρείται σε ιδιώτη η λειτουργία και συντήρηση ενός δικτύου μετρό.
Ο ανάδοχος του διαγωνισμού θα αναλάβει να λειτουργεί και να συντηρεί όχι μόνο τους συρμούς, αλλά το σύνολο των παγίων της Αττικό Μετρό τόσο στη βασική γραμμή, όσο και την επέκταση προς Καλαμαριά. Η περίοδος παραχώρησης θα οριστικοποιηθεί κατόπιν διαβούλευσης με την αγορά.
Η κοινοπραξία που θα επικρατήσει στο διαγωνισμό θα παρέχει το σύνολο των υπηρεσιών, από τον καθαρισμό και την ασφάλεια του μετρό Θεσσαλονίκης μέχρι τη συντήρηση και αναβάθμιση του δικτύου και των συρμών. Επιπλέον θα λειτουργεί το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο έχει αναλάβει να εγκαταστήσει κοινοπραξία υπό την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.
Ενδιαφέρον για την σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να δείξει σίγουρα η ιαπωνική Hitachi Rail, που συμμετέχει και στην κοινοπραξία κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης αλλά και στην κοινοπραξία που λειτουργεί σήμερα το μετρό της Κοπεγχάγης. Στους πιθανούς ενδιαφερόμενους περιλαμβάνονται και η ιταλική ΑΤΜ, που συνεργάζεται με την Hitachi στην Κοπεγχάγη, αλλά και ο γαλλικός όμιλος Keolis, κ.α.
Η έγκαιρη ολοκλήρωση του διαγωνισμού είναι απαραίτητη, καθώς θα απαιτηθούν δοκιμές αρκετών μηνών. Οι συρμοί του μετρό Θεσσαλονίκης θα κυκλοφορούν χωρίς οδηγό. Στην Κοπεγχάγη, ένα από τα τελευταία παραδείγματα λειτουργίας γραμμής μετρό χωρίς οδηγό από ιδιώτη, δημιουργήθηκε πρώτα ένας κρατικός οργανισμός που εποπτεύει την τήρηση της σύμβασης παραχώρησης και στη συνέχεια προχώρησε ο διαγωνισμός. Τη σύμβαση ανέλαβε η Metro Service A/S στην οποία συμμετέχουν η ιταλική Azienda Trasporti Milanesi (ATM) και η ιαπωνική Hitachi Rail STS. Η ΑΤΜ είναι ο δημοτικός φορέας μέσων μαζικής μεταφοράς του Μιλάνου. Η Hitachi είναι ήδη μέλος της κοινοπραξίας κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης μετά και την εξαγορά της ιταλικής Ansaldo.