Πέμπτη 21 Απριλίου 2022

ΚΤΕΛ : 12 χρόνια χωρίς αύξηση εισιτηρίου

 Στις 23-11-2001, δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α' 268 του 2001, ο Ν.2963, που καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας των ΚΤΕΛ της χώρας.

Στο άρθρο 10 αυτού, καταγράφεται ο....

τρόπος που διαμορφώνεται το κόμιστρο, η τιμή εισιτηρίου δηλαδή. Κι αυτό γίνεται με Υπουργική απόφαση. 


Τα ΚΤΕΛ παρέχουν "δημόσια υπηρεσία" και η τιμή του κομίστρου διαμορφώνεται από το κράτος και όχι τα ΚΤΕΛ, παρά το γεγονός ότι τα ΚΤΕΛ είναι ιδιωτικές συνεταιριστικές (πολυμετοχικές) επιχειρήσεις.


Ο Νόμος λοιπόν, προβλέπει, ότι "στο τελευταίο τρίμηνο κάθε έτους", ο Υπουργός Μεταφορών, καθορίζει τον "χιλιομετρικό συντελεστή κομίστρου", με βάση τον οποίο βρίσκεται η τιμή εισιτηρίου κάθε διαδρομής, ανάλογα με το μήκος της.

Παρά το γεγονός, ότι ο νόμος ορίζει ότι ο Υπουργός εκδίδει κάθε έτος, τον συντελεστή, οι Υπουργοί ...ξεχνούν συνήθως να αναπροσαρμόσουν τον συντελεστή αυτόν, με βάση τα κόστη της κάθε χρονιάς, όπως η τιμή του καυσίμου, ο πληθωρισμός κ.λπ. Η αλήθεια είναι ότι και τα ΚΤΕΛ δεν θέλουν να πουλάνε ακριβά, δεν πίεσαν ποτέ για αύξηση κομίστρου, επειδή τα ακριβά εισιτήρια, "διώχνουν" πελάτες.

Έτσι, η τελευταία Υπουργική Απόφαση, με βάση την οποία διαμορφώθηκαν από 1/1/2011 οι τιμές των εισιτηρίων, εκδόθηκε την ...τελευταία (ως συνήθως) ημέρα του 2010: στις 31/12/2010.

Με την απόφαση αυτή, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β' 2165/31-12-2010, ορίστηκε ότι τα ΚΤΕΛ πρέπει να πουλάνε το εισιτήριό τους, με συντελεστή 0,0842 ευρώ το χιλιόμετρο, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.





Στις 19-11-2015, δημοσιεύθηκε η απόφαση που ισχύει μέχρι σήμερα, στο ΦΕΚ Β' 2498/19-11-2015 , που δεν αύξησε το κόμιστρο, απλώς διαχώρισε τον Φ.Π.Α.


Στην απόφαση αυτή, ο συντελεστής διανομαρχιακού έργου (όταν δηλαδή το ΚΤΕΛ βγαίνει από τα όρια του νομού του) διαμορφώθηκε σε 0,0745 συν ΦΠΑ. Για τις διαδρομές εντός νομού, ισχύει αυξημένος συντελεστής.



Την 1-6-2020, μειώθηκε ο ΦΠΑ σε 13% (νόμος 4690/20 όπως ισχύει) και επομένως, τα εισιτήρια φθήνυναν.

Επομένως, για μια διαδρομή 500 χιλιομέτρων εκτός νομού (π.χ. Αθήνα - Θεσσαλονίκη), το εισιτήριο διαμορφώνεται σε 0,0745 Χ 500 = 37,25 Χ 1,13 = 42 ευρώ, όταν ο ΦΠΑ είναι 13%. 

Άρα, μαζί με το ΦΠΑ, τα ΚΤΕΛ εισπράττουν για το διανομαρχιακό έργο,  8,42 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα.

Κι αυτές οι τιμές, ισχύουν (με διάφορες προσαρμογές λόγω αλλαγών στο ΦΠΑ), από την 1/1/2011, όπως διαμορφώθηκαν με την ΥΑ που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β 2165/31-12-2010.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ:

Οι τιμές εισιτηρίων των ΚΤΕΛ παραμένουν αμετάβλητες για 12η χρονιά. Μάλιστα, μειώθηκαν λόγω μείωσης ΦΠΑ από την 1η Ιουνίου 2020.

sakisgeorgiadis