Αντιπροσωπεύει ....σχεδόν το 20% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της Ελλάδας και απασχολεί σχεδόν ένα εκατομμύριο ανθρώπους σε μια χώρα λίγο πάνω από 10 εκατομμύρια κατοίκους. Ο COVID-19 κατέστρεψε τη βιομηχανία τουρισμού, αλλά η Αθήνα ήταν αισιόδοξη ότι ο τουρισμός θα ανακάμψει φέτος. Μετά ήρθε η Ουκρανία. Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιπροσωπεύει τους περισσότερους τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα για να κάνουν ηλιοθεραπεία στις παραλίες της, να περιηγηθούν στις μπουτίκ της ή να εξερευνήσουν τα αρχαία της, οι Ρώσοι παραδοσιακά δεν έμειναν πολύ πίσω. Τους πρώτους 11 μήνες του 2021, οι Ρώσοι επισκέπτες στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 350% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, συνεισφέροντας περισσότερα από 115 εκατομμύρια δολάρια στην τοπική οικονομία. Έχει περάσει λιγότερο από μια δεκαετία από τότε που η Ελλάδα αντιμετώπισε μια καταστροφική οικονομική κρίση: Το 2011, το πραγματικό ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της Ελλάδας μειώθηκε περισσότερο από 10%, ενώ πριν από μια δεκαετία, συρρικνώθηκε επιπλέον 7%.
Υπό αυτές τις συνθήκες, μπορεί να είναι δελεαστικό για την Αθήνα να επιδιώξει να επωφεληθεί από την κρίση της Ουκρανίας, αλλά η Ελλάδα σήμερα είναι δημοκρατία. Οι Έλληνες όλων των πλευρών γύρισαν την πλάτη τους στον λαϊκισμό, καταδικάζοντας το μίσος της Χρυσής Αυγής στη λήθη . Οι Έλληνες ηγέτες από όλο το πολιτικό φάσμα αναγνώρισαν ότι αυτό που αντιπροσωπεύει η κρίση στην Ουκρανία δεν είναι μια ευκαιρία για αναζήτηση πλεονεκτημάτων, αλλά μάλλον ένας αγώνας για τη διατήρηση της φιλελεύθερης τάξης μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Διατηρώντας τις κυρώσεις της ΕΕ, η Αθήνα προκάλεσε την οργή της Μόσχας. Σχεδόν μέσα στη νύχτα σταμάτησε η ροή των Ρώσων τουριστών.
Συγκρίνετε το με την Τουρκία.
Ενώ η Τουρκία, και οι δυνάμεις του καθεστώτος της στην Ουάσιγκτον, συνεχίζουν να υποστηρίζουν ότι είναι ένας υποτιμημένος σύμμαχος και ένα βασικό μέλος του ΝΑΤΟ, ο Ουκρανός πρόεδρος Volodymyr Zelensky διαφώνησε. Όταν η ώθηση ήρθε να πιέσει στην τρέχουσα κρίση, η Άγκυρα έθεσε το κέρδος πάνω από τις αξίες. Σκεφτείτε την Turkish Airlines, μια συνεργασία μεταξύ του τουρκικού κράτους και ιδιωτών επενδυτών κοντά στον Πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν.
Καθώς οι Ρώσοι τουρίστες σταμάτησαν να πετούν προς την Ελλάδα, η Turkish Airlines προσπάθησε να καλύψει τη χαλαρότητα και να εκτρέψει το επικερδές τουριστικό εμπόριο της Ρωσίας προς την Τουρκία.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Ερντογάν χρησιμοποιεί την Turkish Airlines για να επωφεληθεί σε βάρος της Δύσης. Το 2014, μια κασέτα τηλεφωνικής συνομιλίας που διέρρευσε μεταξύ ενός συμβούλου του Ερντογάν και του ιδιωτικού γραμματέα του Διευθύνοντος Συμβούλου της Turkish Airlines υποστήριξε ότι η Τουρκία χρησιμοποιούσε τον ναυαρχίδα της, για να μεταφέρει όπλα στην μαχητική ισλαμιστική οργάνωση Μπόκο Χαράμ.
Τον Νοέμβριο του 2021, οι Κούρδοι του Ιράκ συγκεντρώθηκαν στα σύνορα Λευκορωσίας-Πολωνίας, επιδιώκοντας να περάσουν στην Ευρώπη, με αρκετούς από αυτούς να πεθαίνουν από την έκθεση καθώς άρχισαν να πέφτουν χειμερινά χιόνια. Μπορεί να ταξίδεψαν σε όλη την Τουρκία με φορτηγά, αλλά για να φτάσουν στη Λευκορωσία, οι μετανάστες πέταξαν με την Turkish Airlines. Η κρίση διαλύθηκε μόνο όταν εκπρόσωπος της ΕΕ προειδοποίησε τον Ερντογάν ότι η συνεχιζόμενη εξόπλιση της προσφυγικής ροής από την Τουρκία θα είχε ως αποτέλεσμα την πλήρη απαγόρευση των Turkish Airlines στην Ευρώπη.
Εδώ βρίσκεται η λύση. Η Τουρκία θέτει τα μετρητά πάνω από τις αξίες της Δύσης, αλλά φοβάται τη δράση κατά της Turkish Airlines. Ο Ερντογάν εγκαινίασε πρόσφατα ένα νέο αεροδρόμιο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Κωνσταντινούπολη για να χρησιμεύσει ως κόμβος του αερομεταφορέα και οι Τούρκοι αξιωματούχοι καυχιούνται τακτικά για το κύρος που φέρνει η αεροπορική εταιρεία και την εμβέλειά της. Αν και είναι χρήσιμο να σφίξουμε τον κλοιό στα οικονομικά της Ρωσίας, είναι επίσης απαραίτητο να επισημάνουμε μηδενική ανοχή για την Τουρκία που επιδιώκει να επωφεληθεί από τις κυρώσεις και το εμπάργκο καταργώντας το, με τον τρόπο που το έκανε προηγουμένως με τις πυρηνικές κυρώσεις στο Ιράν.
Εάν η Ουάσιγκτον και οι Βρυξέλλες ενδιαφέρονται πραγματικά για την Ουκρανία, τότε δεν είναι παράλογο να αρνούνται τα δικαιώματα προσγείωσης και ανεφοδιασμού της Turkish Airlines στη Δύση όσο παραμένουν σε ισχύ οι νέες συμφωνίες της με τη Ρωσία. Enough is enough!
Εάν η Αθήνα μπορεί να πάρει δύσκολες αποφάσεις, το ίδιο μπορεί και η Άγκυρα. Ήρθε η ώρα η Τουρκία να διαλέξει πλευρά.
*Ο Michael Rubin ( @mrubin1971 ) είναι συνεργάτης του Washington Examiner's Beltway Confidential. Είναι ανώτερος συνεργάτης στο American Enterprise Institute.
4/5/2022
Μετάφραση: Σάκης Γεωργιάδης, sakisgeorgiadis.blogspot.com