Οι ανάδοχοι της μεταφοράς, κέρδισαν διαγωνισμούς για 2 ή 3 έτη, οι οποίοι, γίνονται κατά κανόνα το καλοκαίρι. Οι περισσότεροι για παράδειγμα, έγιναν τον Ιούλιο του 2021. Την εποχή εκείνη, το Diesel κίνησης, είχε 1,377
Με βάση αυτή την τιμή, οι επιχειρηματίες ιδιοκτήτες λεωφορείων, κατήρτισαν τα κοστολόγιά τους και υπέβαλαν τις προσφορές τους, συμμετέχοντας σε μειοδοτικούς διαγωνισμούς. Πέρα από την αύξηση του κόστους, ένας ακόμη παράγοντας τους ώθησε να δώσουν τεράστιες εκπτώσεις, συμπιέζοντας τα ελάχιστα κέρδη τους: η αναδουλειά λόγω COVID. Μη έχοντας πού να διαθέτουν τα λεωφορεία τους, έδωσαν "τρελές εκπτώσεις", σε μια απέλπιδα προσπάθεια να εξασφαλίσουν ένα στοιχειώδες "μεροκάματο".
Από το περασμένο καλοκαίρι, το πετρέλαιο κίνησης, ανέβηκε κατά 20% στο 1,635 και φαίνεται πως σύντομα θα φτάσει στα 2 ευρώ το λίτρο, με αποτέλεσμα, η εκτέλεση των δρομολογίων μεταφοράς μαθητών, όχι μόνο να μην εξασφαλίζει το "στοιχειώδες μεροκάματο", αλλά και να καθίσταται άκρως ζημιογόνα.
Επείγει συνεπώς, κάποια αναπροσαρμογή εκ μέρους των Περιφερειών, καθώς εκτιμούμε ότι πολλοί λεωφορειούχοι θα εγκαταλείψουν τα δρομολόγια, μη δυνάμενοι να φουλάρουν τα ρεζερβουάρ των λεωφορείων τους.
Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη, για όσους κέρδισαν δρομολόγια, το καλοκαίρι του 2020, με τριετείς συμβάσεις: τότε το πετρέλαιο είχε 1,15. Οι λεωφορειούχοι γέμιζαν τότε που υπέβαλαν προσφορές με 345 ευρώ και σήμερα χρειάζονται 500 ευρώ. Η αποζημίωση όμως παραμένει ίδια.
Το πρόβλημα είναι ότι οι συμβάσεις μεταφοράς μαθητών, δεν έχουν ρήτρα πετρελαίου κι αυτό είναι κάτι που πρέπει να διορθωθεί, στον νέο ευμετάβλητο ενεργειακά κόσμο....
Σάκης Γεωργιάδης