Τετάρτη 4 Μαΐου 2022

Γιατί ο ΟΑΣΑ ζητά 6μετρα ηλεκτρικά λεωφορεία κι όχι 8μετρα;

"τα λεωφορεία πρέπει να είναι μήκους έως 6 μέτρων"
 Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Α.Ε. (ΟΑΣΑ ΑΕ) προτίθεται να διενεργήσει ..... Διεθνή Διαγωνισμό,  για την ανάδειξη αναδόχου με αντικείμενο «Προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων και των παρελκομένων τους, με σκοπό την Ανανέωση Στόλου Αστικών Λεωφορείων, για τη μείζονα περιοχή της Αθήνας, Αττικής».

Στο τεύχος διακήρυξης, αναφέρονται οι προδιαγραφές. Σύμφωνα με αυτές, τα λεωφορεία πρέπει να είναι μήκους έως 6 μέτρων, "εξάμετρα" κατά την ορολογία "της πιάτσας"!


Η αλήθεια είναι ότι, ξενίζει η επιλογή του "εξάμετρου", καθώς τα περισσότερα μικρά ηλεκτρικά λεωφορεία είναι "οκτάμετρα".

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης, η μεγάλη ελληνική εταιρεία ΠΕΤΡΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕΒΕ, που αντιπροσωπεύει τα Κινέζικα ηλεκτρικά λεωφορεία της BYD, τα ISUZU και τα SCANIA, κατέθεσε εμπεριστατωμένο σχόλιο, το οποίο μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους:

Γράφει ο Πέτρος Πλακάκης Διευθυντής Μονάδας Φορτηγών & Λεωφορείων:


Στα πλαίσια της διαβούλευσης για την προμήθεια 25 μίνι ηλεκτρικών λεωφορείων επιθυμούμε να προτείνουμε τα ακόλουθα :

Να υπάρχει η δυνατότητα να συμμετέχουν και ηλεκτρικά λεωφορεία έως 8 μέτρα. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι και αναφέρουμε τους σημαντικότερους: 

Αποδοτικότητα

1) Η χωρητικότητα των 8μετρων λεωφορείων είναι περίπου 50 επιβάτες, ενώ στα 6μετρα είναι μόλις 30 επιβάτες, ήτοι 67% πιο παραγωγικά! Δηλαδή στα 25 λεωφορεία η συνολική χωρητικότητα των 8μετρων είναι 1250 επιβάτες ενώ στα 6μετρα 750 επιβάτες , μια διαφορά 500 επιβατών που αντιστοιχεί σε επιπλέον 17 6μετρα λεωφορεία. 

2) Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές πόλεις κυκλοφορούν 8μετρα και όχι 6μετρα λεωφορεία. Πόσο μάλλον στην Αθήνα, μια μεγάλη πόλη με πολύ τουρισμό συνεχώς αυξανόμενο. 

3) H μικρή χωρητικότητα των 6μετρων είναι άκρως δυσανάλογη με το κόστος απόκτησης τους. 

4) Αναφορικά με το μήκος τους, τα 8μέτρα λεωφορεία είναι πολύ ευέλικτα και δοκιμασμένα σε στενούς δρόμους. Από ότι γνωρίζουμε το πλάνο είναι τα 6μετρα λεωφορεία να αντικαταστήσουν τα υπάρχοντα 8μετρα που είναι ήδη σε κυκλοφορία, επομένως δεν υπάρχει πρόβλημα με την ευελιξία τους και τον κύκλο στροφής τους. Και εάν υπάρχουν 2-3 διαδρομές με υπερβολικά στενούς δρόμους τότε θα μπορούσε να υπάρχουν 2 ξεχωριστοί διαγωνισμοί για 6μετρα και 8μετρα. 

5) Η χωρητικότητα της μπαταρίας ενός 6μετρου είναι περίπου 100Kwh, δηλαδή πολύ μικρή και με τις συνεχείς φορτίσεις, η πραγματική χωρητικότητα θα μειωθεί περεταίρω με αντίστοιχη μείωση της απόδοσης των λεωφορείων. Αντίθετα στα 8μετρα η χωρητικότητα είναι διπλάσια, πάνω από 200kwh. 

6) H αυτονομία των 8μετρων είναι κατά 50% μεγαλύτερη, επομένως δίνεται η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν στο μέλλον και σε άλλες πιο απαιτητικές διαδρομές της Αθήνας ανάλογα με τον σχεδιασμό της διοίκησης. 

7) Εάν δοθεί η δυνατότητα συμμετοχής και για 8μετρα αυξάνονται οι συμμετέχοντες, επομένως ο διαγωνισμός θα γίνει πιο ανταγωνιστικός, με αυξημένο value for money άρα με τελικό όφελος για τον ΟΑΣΑ και τους δημότες της Αθήνας. 

Ασφάλεια: 

8) Τα 6μετρα λεωφορεία έχουν μόνο μία πόρτα για τους επιβάτες και τον οδηγό και επομένως τίθεται θέμα ασφαλείας εάν χρειαστεί να γίνει γρήγορη εκκένωση σε περίπτωση ατυχήματος. Ειδικά εάν υπάρχει επιβάτης ΑΜεΑ τότε η εκκένωση γίνεται ακόμα πιο δυσχερής. Σε κάθε στάση η επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών γίνεται από μία μόνο πόρτα, ταυτόχρονα, με ενδεχόμενο τραυματισμού κ εκνευρισμού των επιβατών. 

Άνεση κ εξυπηρέτηση των επιβατών: 

9) Ο χώρος των επιβατών αλλά και του οδηγού είναι πάρα πολύ μικρός. Θα υπάρχει μεγάλη δυσφορία από τους επιβάτες ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Ο ωφέλιμος εσωτερικός χώρος είναι μόλις 5,5μέτρα δηλαδή όσο το μήκος ενός μεγάλου SUV που χωράει 5 επιβάτες. Ουσιαστικά η πραγματική χωρητικότητα ενός 6μετρου λεωφορείου είναι 10-15 επιβάτες επομένως τονίζουμε ξανά ότι είναι πολύ ακριβή επένδυση για την Αθήνα με δυσανάλογη ωφέλεια και για αυτό κυκλοφορούν ελάχιστα στην Ευρώπη. 

10) Η ψυκτική ικανότητα του κλιματιστικού του 8μετρου είναι διπλάσια σε απόδοση από το 6μετρο, κάτι απαραίτητο για το θερμό κλίμα της Αθήνας και την ικανοποίηση των επιβατών. 


sakisgeorgiadis