Πέμπτη 18 Νοεμβρίου 2021

Πιο ασφαλή τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ - Ξεκινά η καθημερινή απολύμανση με UV-C

 Υπεγράφη μεταξύ του ΟΑΣΘ και της ECO CS Τσελεμπή Βαρβάρα & ΣΙΑ Ε.Ε. η σύμβαση για την τακτική καθημερινή απολύμανση ΟΛΩΝ των λεωφορείων του ΟΑΣΘ,  με τη μέθοδο της εκπομπής υπεριώδους ακτινοβολίας (UVC) με.... φορητές συσκευές που φέρουν ειδικούς λαμπτήρες.


Σύμφωνα με το συμφωνητικό:

 Οι απολυμάνσεις πραγματοποιούνται σε τερματικούς σταθμούς του ΟΑΣΘ ως εξής: 

 Η απολύμανση λεωφορείων γίνεται με τη μέθοδο της εκπομπής υπεριώδους ακτινοβολίας (UVC) με φορητές συσκευές που φέρουν ειδικούς λαμπτήρες. Ο μέγιστος αριθμός των συμβατικών εφαρμογών απολύμανσης ορίζεται στις 7.500 εφαρμογές, ήτοι 123 εφαρμογές περίπου ημερησίως. Οι απολυμάνσεις γίνονται σε καθημερινή βάση (Δευτέρα έως και Κυριακή) κατά τη διάρκεια λειτουργίας των λεωφορειακών γραμμών, στο χρονικό διάστημα αναμονής των λεωφορείων στους τερματικούς σταθμούς (χρονικό διάστημα μεταξύ των δρομολογίων). Η διάρκεια της απολύμανσης είναι περίπου 10 λεπτά της ώρας για κάθε λεωφορείο, με την ταυτόχρονη χρήση τριών συσκευών. Οι εφαρμογές γίνονται κυρίως στις θέσεις ΑΣ ΙΚΕΑ, ΤΣ Νέας Κρήνης, ΣΜ ΝΣΣ, ΤΣ Ευόσμου και ΣΜ ΚΤΕΛ Α΄.

Σε κάθε τερματικό σταθμό η διαδικασία περιλαμβάνει μία εφαρμογή ανά ημέρα ανά δρομολογημένο λεωφορείο, στο μέσο περίπου της βάρδιας του λεωφορείου ή στην αναμονή για την αλλαγή της βάρδιας. Η επιλογή του χρονικού σημείου απολύμανσης του κάθε λεωφορείου θα γίνεται πάντοτε βάσει του προγραμματισμού των δρομολογίων και του διαθέσιμου χρόνου αναμονής των λεωφορείων, προκειμένου να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη εκτέλεση του ωραρίου της κάθε λεωφορειακής γραμμής. Με την ολοκλήρωση της απολύμανσης, το λεωφορείο είναι άμεσα διαθέσιμο για δρομολόγηση χωρίς περιορισμούς. Η πραγματοποίηση των εφαρμογών βεβαιώνονται από επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής που ορίζει για τον σκοπό αυτό ο ΟΑΣΘ. 


 Ο Ανάδοχος υποχρεούται για τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την ασφάλεια και την προστασία τόσο του προσωπικού που διενεργεί την απολύμανση όσο και την πρόληψη τυχαίας έκθεσης προσώπων στην ακτινοβολία (προσωπικό ΟΑΣΘ, μετακινουμένων και διερχομένων). Η διαδικασία γίνεται χωρίς την παρουσία προσωπικού ή επιβατών εντός του λεωφορείου. Έμπειρο, εξειδικευμένο προσωπικό προετοιμάζει τη διαδικασία και απομακρύνεται. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας απομακρύνονται οι συσκευές και κάθε άλλο υλικό του αναδόχου και το λεωφορείο είναι έτοιμο για δρομολόγηση χωρίς περιορισμούς. 

Ο ανάδοχος υποχρεούται για την λήψη μέτρων προστασίας όλων των υλικών των λεωφορείων κατά την εφαρμογή της απολύμανσης. Κατά τη διάρκεια των απολυμάνσεων διασφαλίζεται η προστασία του λεωφορείου και ιδιαίτερα ορισμένων υλικών που ενδεχομένως να είναι περισσότερα ευαίσθητα στην ακτινοβολία.

Το μέγιστο συνολικό κόστος της συμβατικής υπηρεσίας ανέρχεται στις τριάντα εννέα χιλιάδες (39.000,00) Ευρώ, πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ, για την απολύμανση 7.500 λεωφορείων. Το κόστος απολύμανσης ανά λεωφορείο ανέρχεται σε πέντε ευρώ και είκοσι λεπτά του ευρώ (5,20€), πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ. Συνεπώς, η τελική αμοιβή του Αναδόχου θα υπολογιστεί βάσει των πραγματοποιηθεισών εφαρμογών απολύμανσης που θα βεβαιώσει η επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής της συμβατικής υπηρεσίας επί την τιμή μονάδας (5,20€/εφαρμογή), πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ. 


Τι είναι η UVC (Ultraniolet C)

Κανείς δεν γνωρίζει αν οποιοδήποτε είδος υπεριώδους φωτός επηρεάζει ή απενεργοποιεί τον κορονοϊό, αναφέρει επισήμως ο ΕΟΔΥ. 


Υπάρχουν τρία είδη υπεριώδους (UV) φωτός

-UVA και UVB, τα οποία μπορούν να βλάψουν το δέρμα από το ηλιακό έγκαυμα αλλά μπορούν να μπλοκαριστουν από το αντηλιακό, και 

-UVC, το οποίο είναι εξαιρετικά ισχυρό και μπορεί να καταστρέψει το ανθρώπινο γενετικό υλικό, αλλά φιλτράρεται από το όζον στην ατμόσφαιρα. Είναι πιθανό ότι τα UVA και UVB θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον ιό, αλλά δεν υπάρχουν στοιχεία που να το υποστηρίζουν με βεβαιότητα. Αν κάτι τέτοιο είναι αλήθεια, είναι πιθανό ο ιός να πρέπει να εκτεθεί στο φως για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. 

Τεχνητά παραγόμενο UVC μπορεί να σκοτώσει μικροοργανισμούς και οι επιστήμονες πειραματίζονται με τη χρήση μιας συμπυκνωμένης μορφής UVC για την απολύμανση επιφανειών που έχουν μολυνθεί με COVID-19. Ωστόσο, το UVC είναι πολύ επικίνδυνο και δεν διατίθεται στο εμπόριο σε λαμπτήρες, καθώς μόλις λίγα δευτερόλεπτα της έκθεσης θα κάψει το ανθρώπινο δέρμα.



Πώς εφαρμόζεται η τεχνολογία UVC στα λεωφορεία

Στο εμπόριο διατίθενται συσκευές, που εκπέμπουν υπεριώδη ακτινοβολία C, οι οποίες τοποθετούνται στο όχημα, όταν είναι άδειο, εκτός υπηρεσίας, χωρίς επιβάτες και απολυμαίνουν τις επιφάνειες. Το μεγάλο όφελος που καθιστά ελκυστικές τις συσκευές αυτές, είναι η ταχύτητα απολύμανσης. Η απολύμανση με ψεκασμό από προσωπικό συνεργείου απολύμανσης χρειάζεται έως και 40 λεπτά, ενώ με τη συσκευή ο χρόνος μειώνεται ακόμη και στα 5 λεπτά. Βεβαίως, λόγω της καυστικότητας της UVC, την ώρα της λειτουργίας της συσκευής, δεν πρέπει να υπάρχει κανείς στο εσωτερικό του λεωφορείου.

Η UVC (ιδιαίτερα στα 253.7nm) καταστρέφει τη μοριακή δομή του DNA(δεοξυριβονουκλεϊκό οξύ) και του RNA (ριβονουκλεϊκό οξύ)των μικροβιακών κυττάρων(βακτήρια και ιοί), προκαλώντας τον θάνατο των κυττάρων που αναπτύσσονται και μπλοκάροντας τη γέννηση καινούριων.


Δείτε το στην πράξη

Τα συστήματα UV-C εφαρμόζονται ήδη σε χώρες της Ασίας. Ένα χαρακτηριστικό βίντεο, που κάνει κατανοητό τον τρόπο λειτουργίας της:

sakisgeorgiadis