Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2023

Πώς θα δημιουργήσουμε καλούς οδηγούς λεωφορείων - Η πρόταση των ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΝΕΩΝ

 Είναι δυνατόν να ζητάμε από έναν άνεργο νέο, να δώσει 3-4 χιλιάδες ευρώ, για να αποκτήσει επαγγελματικό δίπλωμα; Πώς θα μπουν νέα παιδιά στο επάγγελμα;

με αφορμή άρθρο στο καλό metaforespress, που μεταφέρει την τελευταία έκθεση της IRU
(ξανά)Γράφει ο Σάκης Γεωργιάδης

10/10/2023


Σε εφιάλτη, τείνει να μετατραπεί σε ολόκληρη την Ευρώπη (και όχι μόνο!), η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών βαρέων οχημάτων. Αυτή τη στιγμή, η γηραιά Ήπειρος αναζητά ΑΠΕΓΝΩΣΜΕΝΑ πάνω από 800.000 οδηγούς! Τα κοινωνικά δίκτυα, βομβαρδίζονται από αγγελίες εργασίας, πολλές χώρες μειώνουν τα όρια ηλικίας για την απόκτηση επαγγελματικού διπλώματος, από τα 22 στα 18 και πιο κάτω (!), αυξάνουν τα όρια ηλικίας, που μπορεί κάποιος να οδηγεί ακόμη και πάνω από τα 70, ενώ ιδιωτικές εταιρείες δίνουν μέχρι και 3.000 ευρώ ως "πριμ καλωσορίσματος" σε νεοφερμένους οδηγούς!

Σε πολύ λίγα χρόνια, ίσως και μήνες, το πρόβλημα θα γίνει ιδιαίτερα αισθητό και στη χώρα μας.

Οπότε, ας πρωτοτυπήσουμε μια φορά ! Ας δούμε μια φορά ΜΠΡΟΣΤΑ!

Αντί να κλαίμε πάνω από τα αποκαϊδια, όταν θα βλέπουμε ακινητοποιημένα, χιλιάδες λεωφορεία και φορτηγά στην Ελλάδα, ας πάρουμε μέτρα ΤΩΡΑ !

Τα οποία πρέπει να είναι πάνω - κάτω, τα εξής:

1. Να ιδρυθεί Ακαδημία Επαγγελματικής Οδήγησης, στα πρότυπα των παλιών Τ.Ε.Ι. διετούς φοίτησης, από την οποία θα αποφοιτούν σωστοί οδηγοί. Από ιατρούς και δικηγόρους ...γεμάτη η Ελλάδα, οδηγούς δεν έχουμε. Αυτονόητο είναι ότι η φοίτηση στη σχολή αυτή θα είναι δωρεάν, όπως σε όλα τα Α.Ε.Ι. , Τ.Ε.Ι. και δεκάδες άλλες σχολές, για διάφορα επαγγέλματα.

2. Με την αποφοίτηση από τη Σχολή αυτή, οι οδηγοί θα είναι έτοιμοι για την απόκτηση άδειας οδήγησης ("δίπλωμα") Δ και Ε κατηγορίας και Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.). Η συμμετοχή τους στις εξετάσεις για την απόκτηση επαγγελματικού "διπλώματος", να είναι ΔΩΡΕΑΝ, χωρίς παράβολα και άλλα έξοδα, για την πρώτη φορά (λογικό είναι, αν δεν τα καταφέρει κάποιος με την πρώτη, να επωμισθεί κάποια έξοδα) . Δεν είναι δυνατόν, να υπάρχει τέτοια έλλειψη οδηγών και να ζητάμε από νέα παιδιά, άνεργα, να ξοδέψουν 3.000 ευρώ για να αποκτήσουν επαγγελματικό δίπλωμα! Να τους πληρώνει το κράτος πρέπει, όχι να πληρώνουν παράβολα επί παραβόλων !

3. Οι δημόσιοι πάροχοι συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΟΑΣΘ) , να προσλαμβάνουν οδηγούς, μόνο με κατοχή πτυχίου από την Ακαδημία Οδήγησης, ώστε τα παιδιά, που θα διαλέξουν αυτό το δρόμο, να ξέρουν ότι θα βρουν δουλειά. Ή τουλάχιστον να μοριοδοτούνται παραπάνω από οδηγούς, που δεν θα σπουδάζουν τη σχετική "τέχνη". Στον ιδιωτικό τομέα, να μπει ποσόστωση, σιγά-σιγά. Για παράδειγμα, την πρώτη πενταετία αποφοίτησης, ΚΤΕΛ που απασχολούν πάνω από 20 οδηγούς, να είναι υποχρεωμένα, το 10% των οδηγών τους, να είναι "πτυχιούχοι".

Ποτέ μου δεν κατάλαβα, γιατί υπάρχουν δημόσιες σχολές μαγειρικής και δεν υπάρχουν δημόσιες σχολές οδήγησης. Δεν θέλουμε οι οδηγοί να ανέβουν επίπεδο, να είναι πιστοποιημένοι και "σπουδαγμένοι" σε κάποια δημόσια σχολή, ώστε να αισθάνονται πιο ασφαλείς οι επιβάτες στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και να είναι πιο σίγουροι για την ποιότητα των οδηγών τους οι επιχειρηματίες μεταφορείς (π.χ. ιδιοκτήτες φορτηγών); Θέλουμε πιστοποιημένους μάγειρες στα ξενοδοχεία, αλλά δεν θέλουμε πιστοποιημένους οδηγούς;

Να δράσουμε πριν είναι αργά !


Υ.Γ. Με δεκαετίες εμπειρίας στο χώρο των Μεταφορών, μπορώ να αντιληφθώ και τα ...άσχημα της πρότασης. Κάποιοι συνάδελφοι που προετοιμάζουν οδηγούς θα χάσουν πελάτες, κάποια κυκλώματα που βρίσκουν τρόπο να βγάλουν "δίπλωμα" και Π.Ε.Ι. σε ανάξιους οδηγούς, θα στεναχωρηθούν, αλλά τι να κάνουμε; Η χώρα πρέπει να προοδεύσει κι ας στεναχωρηθούν μερικοί....



Τι εκπαίδευση πρέπει να έχει ο επαγγελματίας οδηγός λεωφορείου



Ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης οδηγών λεωφορείου που πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:

Θεωρητική εκπαίδευση
: Η θεωρητική εκπαίδευση θα πρέπει να καλύπτει τις βασικές αρχές της οδήγησης λεωφορείου, όπως οι νόμοι κυκλοφορίας, η ασφάλεια και η ομαλή οδήγηση. Θα πρέπει επίσης να καλύπτει θέματα σχετικά με τη διαχείριση ανθρώπων, τις γνώσεις του εκάστοτε προορισμού και την ευελιξία και τη βούληση.

Πρακτική εκπαίδευση: Η πρακτική εκπαίδευση θα πρέπει να παρέχει στους εκπαιδευόμενους την ευκαιρία να εξασκηθούν στην οδήγηση λεωφορείου σε πραγματικές συνθήκες. Η εκπαίδευση θα πρέπει να περιλαμβάνει διάφορες συνθήκες οδήγησης, όπως κίνηση στην πόλη, κίνηση στην εθνική οδό και κίνηση σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Εκπαίδευση πρώτων βοηθειών: Η εκπαίδευση πρώτων βοηθειών θα πρέπει να παρέχει στους εκπαιδευόμενους τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να παρέχουν πρώτες βοήθειες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Η εκπαίδευση θα πρέπει να παρέχεται από διαπιστευμένους εκπαιδευτικούς φορείς και θα πρέπει να βασίζεται σε διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα.

Η διάρκεια της εκπαίδευσης θα μπορούσε να είναι δύο ή τρία χρόνια, ανάλογα με το επίπεδο των γνώσεων και των δεξιοτήτων που θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα σπουδών.

Το πρόγραμμα σπουδών θα μπορούσε να διαμορφωθεί ως εξής:

Πρώτο έτος

Θεωρητική εκπαίδευση:


Νομοθεσία οδήγησης
Τεχνική οδήγησης
Διαχείριση ανθρώπων
Γνώσεις του εκάστοτε προορισμού
Ευελιξία και βούληση
Ξένη γλώσσα (Αγγλικά)

Πρακτική εκπαίδευση:

Οδήγηση στην πόλη
Οδήγηση στην εθνική οδό

Δεύτερο έτος

Θεωρητική εκπαίδευση:

Πρώτες βοήθειες
Ειδική οδήγηση (π.χ. οδήγηση σε συνθήκες χιονιού, οδήγηση σε ορεινά εδάφη)
Ξένη γλώσσα (Αγγλικά)

Πρακτική εκπαίδευση:

Οδήγηση σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης
Οδήγηση σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης

Τρίτο έτος

Θεωρητική εκπαίδευση:

Εταιρική ηθική
Επικοινωνία
Επαγγελματικές σχέσεις
Ξένη γλώσσα επιλογής (Αγγλικά, Γερμανικά)

Πρακτική εκπαίδευση:

Εργασιακή πρακτική σε πραγματικές συνθήκες

Η υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος εκπαίδευσης θα απαιτούσε την συνεργασία των δημόσιων αρχών, των εκπαιδευτικών φορέων και των εργοδοτών.

Τα οφέλη ενός τέτοιου προγράμματος εκπαίδευσης θα ήταν τα εξής:
  • Θα μπορούσε να συμβάλει στην αντιμετώπιση της έλλειψης οδηγών.
  • Θα μπορούσε να βελτιώσει την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν οι οδηγοί λεωφορείων.
  • Θα μπορούσε να αυξήσει την ελκυστικότητα του επαγγέλματος για τους νέους ανθρώπους.
  • Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα σπουδών θα μπορούσε να προσαρμοστεί ανάλογα με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.

sakisgeorgiadis