Μητροπολιτικός Οργανισμός Μεταφορών, στα πρότυπα του Βερολίνου, θα συσταθεί, σύμφωνα με δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών και -έγκυρες όπως πάντα- αποκλειστικές πληροφορίες των ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΝΕΩΝ
ανέφερε την Τρίτη, λίγο μετά τη σύσκεψη στα γραφεία της "ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε." ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ.Σταϊκούρας και δήλωσε «ρεαλιστικά αισιόδοξος» ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα δρομολογηθούν συγκεκριμένες λύσεις.
Μητροπολιτικός Οργανισμός Μεταφορών Θεσσαλονίκης (Μ.Ο.Μ.Θ.) - Metropolitan Thessaloniki Transport Authority
Το φθινόπωρο του 2022, ο προκάτοχος του κ.Σταϊκούρα, Κώστας Καραμανλής, ανέθεσε στην KPMG, σύμβουλο τεχνικής υποστήριξης του ΥΠΥΜΕ, την "ωρίμανση της δράσης δημιουργίας Μητροπολιτικού Συγκοινωνιακού Φορέα Αττικής".
Στις 11-1-2023, η KPMG , παρέδωσε τη μελέτη που έχουν στα χέρια τους τα ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΝΕΑ, στον π.Υπουργό και στη Γ.Γ. της κυβέρνησης.
Η μελέτη για τη Αθήνα / υιοθετείται και για τη Θεσσαλονίκη
Υφιστάμενη Κατάσταση
Το υφιστάμενο μοντέλο οργάνωσης, σχεδιασμού και λειτουργίας του συγκοινωνιακού συστήματος της Αττικής είναι κατακερματισμένο σε μεγάλο αριθμό συναρμόδιων φορέων, με τα όρια μεταξύ τους να είναι συχνά πορώδη. Παρά τα ουσιαστικά βήματα που έχουν γίνει προς την κατεύθυνση καλύτερου συντονισμού των εμπλεκόμενων φορέων, εντοπίστηκαν ελλείψεις μεταξύ των σταδίων του σχεδιασμού, της υλοποίησης και της αξιολόγησης.
Τα κύρια προβλήματα που εντοπίστηκαν είναι:
• Απουσία κεντρικού συντονισμού
• Πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων (κατακερματισμένο μοντέλο)
• Απουσία συστήματος αξιολόγησης του έργου και λογοδοσίας των φορέων
• Έλλειψη συστήματος συλλογής δεδομένων
Διεθνείς Πρακτικές
Από τις διεθνείς πρακτικές που μελετήθηκαν σε μητροπόλεις της ΕΕ, των ΗΠΑ και του Καναδά, διαπιστώθηκε ποικιλία τρόπων οργάνωσης των ενιαίων μητροπολιτικών φορέων. Υπάρχουν περιπτώσεις (π.χ. Βουδαπέστη) όπου ο φορέας είναι τμήμα των δημοτικών αρχών ή περιπτώσεις όπου κύριος εμπλεκόμενος στη διοίκηση του φορέα είναι οι εθνικές αρχές (π.χ. Φρανκφούρτη).
Κοινή σε όλες τις περιπτώσεις είναι η προσπάθεια κεντρικού συντονισμού του συγκοινωνιακού συστήματος μιας ευρύτερης περιοχής και ο συνδυασμός των πόρων και των οργανωτικών ικανοτήτων μιας σειράς οργανισμών. Η μεγαλύτερη ανάπτυξη των μητροπολιτικών φορέων σε επίπεδο οργάνωσης και εύρους αρμοδιοτήτων παρατηρείται στις περιπτώσεις που ο ρόλος της κεντρικής διοίκησης περιορίζεται στην εποπτεία των φορέων αυτών.
Προτεινόμενα Σενάρια για τη δημιουργία Μητροπολιτικού Συγκοινωνιακού Φορέα
1. Λιτή Δομή με ρόλο συντονισμού
2. Δομή με ρόλο συντονισμού, εποπτείας operators και διαχείρισης κυκλοφορίας
3. Σύνθετη δομή με ρόλο συντονισμού, εποπτείας και λειτουργίας
Σκοπός, Αποστολή & Όραμα του Φορέα
Επωνυμία : «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μεταφορών Αττικής – MOMA», “Metropolitan Athens
Transport Authority – MATA”
Αρμοδιότητες του Μητροπολιτικού Φορέα
Στρατηγικός Σχεδιασμός
• Καθορισμός και εξειδίκευση των στρατηγικών κατευθύνσεων μητροπολιτικού συγκοινωνιακού και χωροταξικού σχεδιασμού
• Εκπόνηση και επικαιροποίηση στρατηγικών & επιχειρησιακών σχεδίων / γενικών μελετών μεταφορών
• Ανάπτυξη, επικαιροποίηση & λειτουργία συγκοινωνιακού μοντέλου
• Υποστήριξη στρατηγικού σχεδιασμού σε έργα υποδομών και διαχείρισης δημοσίων & ιδιωτικών μέσων μεταφοράς, και ασφάλειας
• Συντονισμός και έλεγχος συγκοινωνιακού σχεδιασμού φορέων & ΣΒΑΚ ΟΤΑ
• Διεθνείς συνεργασίες μητροπολιτικού συγκοινωνιακού σχεδιασμού
Λειτουργία
• Λειτουργία Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας
• Αναβάθμιση & συντήρηση δικτύου φωτεινής σηματοδότησης
• Διαχείριση κυκλοφορίας Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
• Ευφυή συστήματα μεταφορών
• Δυναμική ενημέρωση φορέων & μετακινουμένων για την κυκλοφορία
• Υποστήριξη αστυνόμευσης σε θέματα κυκλοφορίας, στάθμευσης και οδικής ασφάλειας
• Διαχείριση συστήματος παραβάσεων κυκλοφορίας (υποστηρικτικό προς την Τροχαία η οποία θα καταλογίζει την παράβαση)
• Συνεργασία με λοιπά Κέντρα διαχείρισης και παρακολούθησης συγκοινωνιακών συστημάτων
• Υποστήριξη στη διαχείριση κρίσεων και συμβάντων (σε θέματα διαχείρισης κυκλοφορίας)
Βασικές Υποστηρικτικές αρμοδιότητες
• Διοικητική & Οικονομική Υποστήριξη
• Οικονομική διαχείριση (οικονομικός προγραμματισμός, προμήθειες, λογιστήριο & μισθοδοσία, διαχείριση συμβάσεων, κλπ.)
• Διοικητική Υποστήριξη (γραμματειακή υποστήριξη, διαχείριση εγγράφων, πρωτόκολλο, αναλώσιμα, κλπ.)
• Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού (προσλήψεις, κατάρτιση προγράμματος εκπαίδευσης, αξιολόγηση προσωπικού, κλπ.)
• Πληροφορική (σχεδιασμός & ανάπτυξη εφαρμογών και διαχείριση δεδομένων, συλλογή, επεξεργασία, αξιολόγηση και τήρηση αρχείου κυκλοφοριακών
μετρήσεων, συγκέντρωση στοιχείων, παροχή των κυκλοφοριακών στοιχείων σε «πραγματικό χρόνο» προς τρίτους για στήριξη εφαρμογών τηλεματικής,
συμμετοχή στην ανάπτυξη και παρακολούθηση των καινοτομιών και καινοτόμων εφαρμογών που εισάγονται σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο στον τομέα
των μεταφορών και της οδικής ασφάλειας)
• Μarketing & Επικοινωνία (προωθητικές ενέργειες, εξυπηρέτηση πολιτών, διασφάλιση ποιότητας, κλπ.)
• Εσωτερικός έλεγχος
• Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων (Data Protection Officer - DPO)
• Νομική Υποστήριξη
Ιδιοκτησιακό Καθεστώς
Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας θα είναι αποκλειστικής και πλήρους κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου. Στο προτεινόμενο μοντέλο η κεντρική διοίκηση, που εκπροσωπείται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, κατέχει ουσιαστικό ρόλο στην ίδρυση και σχεδιασμό του Φορέα.
Εξετάζεται η σταδιακή μεταφορά της κυριότητας και εποπτείας του στην Περιφέρεια Αττικής (και Θεσσαλονίκης αντίστοιχα).
και ....τα ευχάριστα για τους θεσιθήρες της Θεσσαλονίκης...