Γερμανία, Ισπανία και Σουηδία, έχουν δώσει ήδη περίοδο χάριτος μέχρι τις 31-12-2023.
Από τις 21 Αυγούστου, ο νέος έξυπνος ταχογράφος έκδοσης 2 (SMT2) είναι υποχρεωτικός για όλα τα επαγγελματικά βαρέα οχήματα, που ταξινομούνται από την ημερομηνία αυτή και μετά. Ωστόσο, ....λόγω των καθυστερήσεων στη διαθεσιμότητα των συσκευών SMT2, η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συστήσει στα κράτη μέλη να παράσχουν περίοδο χάριτος έως το τέλος του 2023 για να αποτρέψουν το μπλοκάρισμα δεκάδων χιλιάδων νέων φορτηγών και λεωφορείων.O νέος έξυπνος ταχογράφος SMT2 έρχεται με μια σειρά από πλεονεκτήματα. Σε σύγκριση με τον έξυπνο ταχογράφο έκδοσης 1 (SMT1), ο SMT2 περιλαμβάνει πρόσθετες λειτουργίες, όπως αυτόματη καταγραφή των συνοριακών διελεύσεων και απομακρυσμένη προβολή δεδομένων από τους φορείς ελέγχου.
Ο SMT2 δεν είναι μόνο ένα βασικό εργαλείο για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης με τους κανόνες οδήγησης και χρόνου ανάπαυσης της ΕΕ, αλλά και με τους κανόνες για τις ενδομεταφορές και ακόμη και την θέση των οδηγών.
Σχολιάζοντας το ζήτημα, η Διευθύντρια IRU στην Ευρώπη, Raluca Marian (φωτο), δήλωσε: «Ο τομέας μας ανυπομονεί για την έκδοση 2 του έξυπνου ταχογράφου. Μεταξύ άλλων πλεονεκτημάτων, τα νέα χαρακτηριστικά του θα μπορούσαν να μειώσουν τον αριθμό των καθ' οδόν ελέγχων και να βελτιώσουν την ποιότητα των οδηγών, ενώ οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα επικεντρώνουν τους ελέγχους μόνο στους συχνούς και βαρείς παραβάτες, ένα σενάριο το οποίο η IRU έχει απαιτήσει από καιρό.
«Αλλά οι καθυστερήσεις στην παράδοση των νέων ταχογράφων μπορεί να εμποδίσουν την ταξινόμηση μεταξύ 20.000 και 40.000 οχημάτων μέχρι το τέλος του 2023. Αυτό το μπλοκάρισμα είναι απαράδεκτο. Σημαίνει καθυστερήσεις στην παραλαβή νέων οχημάτων, κάτι που μπορεί να επηρεάσει ουσιαστικά τον προγραμματισμό των μεταφορέων και, κατά συνέπεια, την ικανότητα μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων της ΕΕ», πρόσθεσε.
Ακόμη και αν ένα κράτος μέλος αποφασίσει μονομερώς να αποδεχθεί κατ' εξαίρεση την ταξινόμηση και την κυκλοφορία νέων οχημάτων εξοπλισμένων με συσκευές SMT1, οι μεταφορείς ενδέχεται να τιμωρηθούν εάν περάσουν τα σύνορα των κρατών μελών ακολουθώντας διαφορετική προσέγγιση.
Λύση
Σε επιστολή (δείτε την εδώ) που εστάλη στην Επίτροπο Adina Vălean την περασμένη εβδομάδα, η IRU ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συστήσει στα κράτη μέλη να παράσχουν κατ' εξαίρεση περίοδο χάριτος έως το τέλος του 2023 για την εγκατάσταση συσκευών SMT2 σε οχήματα που έχουν ταξινομηθεί από σήμερα, τόσο για εθνική όσο και για διασταυρούμενη -συνοριακές μεταφορές, λόγω καθυστερήσεων στην παράδοση του νέου έξυπνου ταχογράφου.
Κατά τη διάρκεια της περιόδου χάριτος, νέα οχήματα εξοπλισμένα με την προηγούμενη έκδοση του ταχογράφου, SMT1, θα πρέπει να γίνονται προσωρινά αποδεκτά για ταξινόμηση παράλληλα με τα οχήματα που είναι εξοπλισμένα με το SMT2, υπό τον όρο ότι θα έχουν εκ των υστέρων εξοπλιστεί με συσκευές SMT2 μέχρι το τέλος της περιόδου χάριτος.
Διαβάστε και: Επιτυχής η εκδήλωση των ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΝΕΩΝ για το νέο Ποινολόγιο της Τροχαίας
Επιπλέον, η ρύθμιση δεν θα πρέπει να επιβάλλει κυρώσεις στη μεταφορά για οχήματα που λειτουργούν με άδεια κυκλοφορίας από και μετά με συσκευές SMT1 κατά τη διάρκεια της περιόδου χάριτος.
Εάν εμποδίζεται η παράδοση νέων οχημάτων αιχμής με συσκευές SMT1, θα εμποδίσει τη λειτουργία πιο φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων, θέτοντας σε κίνδυνο τους στόχους μείωσης του CO2 της Ευρώπης.
«Ο τομέας μας ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αποτρέψει τις διαταραχές στα δίκτυα και τις αλυσίδες εφοδιασμού της ΕΕ, καθώς και να γλιτώσει τους μεταφορείς από αδικαιολόγητα πρόστιμα», δήλωσε η Raluca Marian.
Πολλά κράτη μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, της Ισπανίας και της Σουηδίας, έχουν αποφασίσει μονομερώς τις περιόδους χάριτος. Αν και αυτό είναι ένα ευπρόσδεκτο βήμα, υπάρχει έλλειψη εναρμόνισης σχετικά με τη διάρκεια της εξαίρεσης και τους όρους.
«Η ευπρόσδεκτη κίνηση πολλών κρατών μελών να βρουν ρεαλιστικές λύσεις σε ένα πραγματικό ζήτημα είναι ένας άλλος καλός λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να επιδείξει ηγετικό ρόλο και να συντονίσει μια εναρμονισμένη εξαίρεση που επιτρέπει την ταξινόμηση και χρήση νέων οχημάτων εξοπλισμένων με συσκευές SMT1 μέχρι το τέλος του έτος. Περιττό να πούμε ότι το κόστος της μετασκευής αυτών των οχημάτων με συσκευές SMT2 θα πρέπει να βαρύνει τους κατασκευαστές, καθώς έχουν καθήκον να παρέχουν οχήματα που συμμορφώνονται με αυτό», τόνισε η Raluca Marian.
Διαβάστε και: Απο σήμερα 25 Ιουλίου 2023 τα νέα πρόστιμα για τους ταχογράφους - Η νομοθεσία
Μεγαλύτερη κρίση στον ορίζοντα
Εκτός από το ορόσημο που στοχεύει τα νέα βαρέα οχήματα, η τελευταία τροποποίηση των κανόνων της ΕΕ για τον χρόνο οδήγησης και ανάπαυσης θέτει επίσης προθεσμίες για τον εκ των υστέρων εξοπλισμό οχημάτων που έχουν ταξινομηθεί πριν από τη σημερινή. Αυτές οι προθεσμίες είναι σχετικά κοντά, μεταξύ τέλους 2024 και Αυγούστου 2025 ανάλογα με το όχημα.
Δεδομένων των σημερινών προκλήσεων για τον εξοπλισμό νέων οχημάτων με το SMT2, η IRU αναμένει καθυστερήσεις στην παροχή συσκευών SMT2 για τον εκ των υστέρων εξοπλισμό οχημάτων που βρίσκονται ήδη στους δρόμους της ΕΕ.
«Καθώς ο νέος έξυπνος ταχογράφος πιθανότατα δεν θα είναι ευρέως διαθέσιμος για μετασκευή μέχρι τις αρχές του 2024, ζητάμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημιουργήσει ένα σύστημα παρακολούθησης για τη μετασκευή οχημάτων για να αποτρέψει μια προβλέψιμη κρίση. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα από το τρέχον. Αναμένουμε ότι μεταξύ 1,5 και 2 εκατομμυρίων οχημάτων θα χρειαστούν εκ των υστέρων τοποθέτηση και το παράθυρο γι' αυτό γίνεται όλο και μικρότερο λόγω καθυστερήσεων», κατέληξε η Raluca Marian.