Ο βαθμός αυτοματισμού υποδεικνύεται από το Grade of Automation (G.o.A. / GoA), μέχρι.... το GoA4, όπου το τρένο ελέγχεται αυτόματα χωρίς προσωπικό επί του συρμού. Στα περισσότερα συστήματα για χαμηλότερους βαθμούς αυτοματισμού έως και GoA2, υπάρχει ένας οδηγός για τον μετριασμό των κινδύνων που σχετίζονται με βλάβες ή καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την Κοινοπραξία Thema (Η Ιταλική ATM + Η Γαλλική Egis), είναι GoA4, δηλαδή χωρίς μηχανοδηγό, μόνο που για λόγους εξοικείωσης των επιβατών , επελέγη να λειτουργήσει αρχικά ως GoA3, δηλαδή, ναι μεν δεν θα υπάρχει "οδηγός", θα υπάρχουν όμως συνοδοί (attendants), οι οποίοι θα εκπαιδευτούν και θα έχουν τη δυνατότητα "να πάρουν το τιμόνι στα χέρια τους", δηλαδή να χειριστούν το πάνελ οδήγησης που υπάρχει στο μπροστινό μέρος του συρμού, σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Μετά από λίγους μήνες (ή όσο χρειαστεί), το Μετρό Θεσσαλονίκης θα μεταπέσει στην κατηγορία GoA4, δηλαδή , χωρίς οδηγό και χωρίς συνοδούς.
ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΝΕΑ, 26/8/2024
Σύμφωνα με σχετικό άρθρο της wikipedia:
ΒΑΘΜΟΣ / ΤΡΟΠΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ / ΑΝΑΛΥΣΗ
GoA0 | Οπτικά | Χωρίς αυτοματισμό, το συρμό χειρίζεται ο μηχανοδηγός |
GoA1 | Εγχειρίδιο | Ο μηχανοδηγός ελέγχει την εκκίνηση και τη στάση, τη λειτουργία των θυρών και τον χειρισμό έκτακτων περιστατικών ή ξαφνικών εκτροπών. Τα εποπτευόμενα σήματα λόγω ανθρώπινων σφαλμάτων προστατεύονται από συστήματα προστασίας αμαξοστοιχίας όπως το ETCS L1 . |
GoA2 | Ημιαυτόματο (STO) | Η εκκίνηση και το σταμάτημα αυτοματοποιούνται χρησιμοποιώντας προηγμένα συστήματα προστασίας αμαξοστοιχίας όπως το ETCS L2 ή 3 , , αλλά ο οδηγός χειρίζεται τις πόρτες, οδηγεί το τρένο εάν χρειάζεται και χειρίζεται καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Πολλά συστήματα ATO είναι GoA2. Σε αυτό το σύστημα, τα τρένα τρέχουν αυτόματα από σταθμό σε σταθμό, αλλά ένας οδηγός βρίσκεται στην καμπίνα, με ευθύνη για το κλείσιμο της πόρτας, τον εντοπισμό εμποδίων στην τροχιά μπροστά από το τρένο και τον χειρισμό καταστάσεων έκτακτης ανάγκης. Όπως σε ένα σύστημα GoA3, το τρένο GoA2 δεν μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια χωρίς το μέλος του προσωπικού επί του σκάφους. Παραδείγματα περιλαμβάνουν τη γραμμή Victoria του μετρό του Λονδίνου και τη γραμμή 7 του μετρό της Νέας Υόρκης . |
GoA3 | Χωρίς οδηγό (DTO) | Η εκκίνηση και η στάση είναι αυτοματοποιημένες, αλλά ένας συνοδός τρένου χειρίζεται τις πόρτες και οδηγεί το τρένο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Σε αυτό το σύστημα, τα τρένα τρέχουν αυτόματα από σταθμό σε σταθμό, αλλά ένα μέλος του προσωπικού βρίσκεται πάντα στο τρένο, με ευθύνη για το χειρισμό καταστάσεων έκτακτης ανάγκης. Σε ένα σύστημα GoA3, το τρένο δεν μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια χωρίς το μέλος του προσωπικού επί του σκάφους. Παραδείγματα περιλαμβάνουν το Docklands Light Railway |
GoA4 | Χωρίς επίβλεψη (UTO) | Η εκκίνηση, το σταμάτημα και η λειτουργία των θυρών είναι όλα πλήρως αυτοματοποιημένα χωρίς προσωπικό στο τρένο. Συνιστάται οι σταθμοί να έχουν εγκατεστημένες πόρτες σήτας πλατφόρμας . Σε αυτό το σύστημα, τα τρένα είναι σε θέση να λειτουργούν αυτόματα ανά πάσα στιγμή, συμπεριλαμβανομένου του κλεισίματος των θυρών, της ανίχνευσης εμποδίων και των καταστάσεων έκτακτης ανάγκης. Μπορεί να παρέχεται προσωπικό επί του σκάφους για άλλους σκοπούς, π.χ. εξυπηρέτηση πελατών, αλλά δεν απαιτείται για ασφαλή λειτουργία. Συχνά παρέχονται χειριστήρια για την χειροκίνητη οδήγηση του τρένου σε περίπτωση βλάβης του υπολογιστή. Το CBTC θεωρείται βασική τεχνολογία ενεργοποίησης για το GoA4. Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν το MRT της Σιγκαπούρης , τη γραμμή 5 του μετρό του Μιλάνου , τη γραμμή 4 του μετρό του Μιλάνου , τη Γραμμή C (Μετρό της Ρώμης) , το μετρό του Τορίνο , το μετρό της Μπρέσια , τις γραμμές 1, 4 και 14 του μετρό του Παρισιού , τη γραμμή 9 του μετρό της Βαρκελώνης , το μετρό του Σίδνεϊ , τη Νυρεμβέργη Γραμμές 2 και 3 του μετρό , Μετρό Κοπεγχάγης , Χονολουλού στον ορίζοντα, Δελχί Μετρό Magenta/Pink/Grey Lines και η γραμμή Suzhou Rail Transit 11 . |
περισσότερα για τις υποκατηγορίες αυτοματισμού εδώ