Όλα τα παραπάνω με επίκεντρο τόσο το εγχώριο μεταφορικό έργο, όσο και “εκτός συνόρων” του νησιού, αφού πλέον δυναμική είναι η ανάπτυξη της αστικής συγκοινωνίας και στην Αθήνα.
Ισχυρή δυναμική στην αστική συγκοινωνία και στην Αθήνα
Ενδεικτικό, όπως περιέγραψε μιλώντας στον ΤΕΑΜ FM 102 και στην “Πρώτη Γραμμή” ο αντιπρόεδρος του ΚΤΕΛ Χανίων- Ρεθύμνου Γιώργος Χατζηδάκης, είναι πως “Βρισκόμαστε στην πρώτη τριάδα στα ΚΤΕΛ Πανελλαδικά” μιλώντας για την ανάπτυξη της συγκοινωνίας στην Αθήνα και τονίζοντας: “Στο σκέλος της Αθήνας έχουμε μια μίσθωση με ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ για τα αστικά. Έχουμε πάρει ένα μεγάλο ποσοστό και εκεί. Είμαστε δεύτεροι σε ποσοστό και σε δυναμική σε τροχαίο υλικό στην Αθήνα. Αυτό είναι ενδεικτικό και καταδεικνύει την ανοδική πορεία αλλά και το ότι κάτι κάνουμε καλά”.
Ο σχεδιασμός συνεχίζεται με το ΚΤΕΛ Χανίων -Ρεθύμνης να βάζει τον πήχη ψηλά, στοχεύοντας σε έναν ακόμη διαγωνισμό με ορίζοντας 12ετίας στην Αθήνα στο σκέλος των αστικών γραμμών ενώ ταυτόχρονα, ο στόλος διπλασιάζεται και ενισχύεται, δίνοντας μια νέα ώθηση και δυναμική για τα επόμενα χρόνια.
Τα παραπάνω αποτελούν ένα ενδεικτικό δείγμα της προσπάθειας που γίνεται επί σειρά ετών για την εξέλιξη και την ανάπτυξη της εταιρίας. Το 2023 πάντως ήταν ένα έτος που στην εκπνοή του “έδειξε” μετρήσιμα και πολύ θετικά αποτελέσματα για το ΚΤΕΛ, ενώ το 2024 ξεκινάει αντίστοιχα δυναμικά με σημαντικές στοχεύσεις και σκέλη που μπαίνουν σε πορεία υλοποίησης.
Μεταξύ αυτών σημαντικό σκέλος είναι και η μεταστέγαση του ΚΤΕΛ, όπου οι συζητήσεις βρίσκουν σταδιακά το δρόμο τους, αλλά και η ανάπτυξη συνεργασιών και “εργαλείων” που όπως ευελπιστεί η διοίκηση, θα συμβάλλουν τα επόμενα χρόνια στην ενίσχυση των αστικών γραμμών, εντός και εκτός αστικού ιστού.
Άλλωστε, όπως υπογράμμισε ο κος Χατζηδάκης: “Μετά από μια δεκαπενταετία εκσυγχρονισμού και βελτίωσης της παροχής υπηρεσιών δεν σταματάμε. Βάζουμε ακόμη μεγαλύτερους στόχους, εξελισσόμαστε και προχωράμε, όπως οφείλουν να κάνουν όλες οι σοβαρές και μεγάλες εταιρίες”.
Ωριμάζει ο σχεδιασμός για τη μεταστέγαση του ΚΤΕΛ
Ο σχεδιασμός του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Ρεθύμνου που θα κατασκευαστεί στο χώρο που σήμερα βρίσκεται το ΚΤΕΛ, προχωράει και μαζί με αυτό προχωρούν και οι συζητήσεις για τη μεταστέγαση του ΚΤΕΛ, που θα κληθεί σύντομα να δρομολογήσει τη μεταφορά του σε νέο χώρο.
Όπως επεσήμανε ο κος Χατζηδάκης, “οι συζητήσεις και διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους φορείς, -αυτοδιοίκηση και ιδιώτες- για σημεία που πιθανόν μας εξυπηρετούν για τη μεταστέγαση, είναι σε πολύ καλό στάδιο. Οι διαβουλεύσεις και αδειοδοτήσεις που χρειαζόμαστε προχωρούν χωρίς προβληματισμό”.
Τέσσερα τα “υποψήφια” σημεία για τη μεταφορά και οι προδιαγραφές
Ο ίδιος εξήγησε πως αν και δεν είναι ακόμη ώριμες οι συνθήκες για να γίνουν επίσημες ανακοινώσεις, εξετάζονται σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση από δύο έως τέσσερα σημεία που κρίνονται ως “σημεία επιλογής” για την μεταφορά του ΚΤΕΛ.
Προς την κατεύθυνση αυτή, επεσήμανε, οι προδιαγραφές που μπαίνουν στο “μικροσκόπιο” των αρμοδίων είναι συγκεκριμένες καθώς, πρόσθεσε: “Ο χώρος θα πρέπει να είναι μέσα στην πόλη για να μπορεί να είναι επισκέψιμος με τα πόδια για τον κόσμο που δεν θα χρησιμοποιεί άλλο όχημα για να φτάσει στα ΚΤΕΛ. Θα πρέπει να είναι σε σημείο προσβάσιμο το οποίο θα φιλοξενεί μόνο αφίξεις, αναχωρήσεις και αίθουσα επιβατικού κοινού. Δεν θα έχει δηλαδή αμαξοστάσιο, το οποίο θα είναι έξω από την πόλη. Τα λεωφορεία που δεν έχουν δρομολόγια, θα πρέπει να σταθμεύουν έξω από την πόλη”.
Η προοπτική επέκτασης δρομολογίων μέσα από το “πρίσμα” των συνεργασιών και τα χρηματοδοτικά εργαλεία
Οι δύο ισχυρές υφιστάμενες γραμμές αστικής συγκοινωνίας εστιάζουν κυρίως στην γραμμή που αφορά τους θερινούς μήνες τα ξενοδοχεία, αλλά και του Πανεπιστημίου, ωστόσο οι σκέψεις για επέκταση και ενίσχυση των δρομολογίων παραμένουν. Ο σχεδιασμός όπως εξήγησε ο Αντιπρόεδρος του ΚΤΕΛ Χανίων-Ρεθύμνου θα εξαρτηθεί άμεσα από την αξιοποίηση των διαθέσιμων “εργαλείων” και τη συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση. Συγκεκριμένα, ανέφερε: “Υπάρχουν εργαλεία που πρέπει να χρησιμοποιήσει η αυτοδιοίκηση σε σχέση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, για να αναπτύξει όλο αυτό το δίκτυο. Στην αρχή πιλοτικά και ανάλογα με τα αποτελέσματα της βιωσιμότητας κάποια θα διατηρηθούν ή θα σταματήσουν κάποια άλλα”.
Ήδη προς την κατεύθυνση αυτή, προχωρούν οι συζητήσεις και με τους πέντε Δήμους του Νομού, προκειμένου να τεθούν επί τάπητος οι ανάγκες και τα εργαλεία για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη γραμμών συγκοινωνίας. “Θα κάνουμε επαφή με όλους τους Δήμους του Νομού και στο πλαίσιο των εργαλείων που προσφέρονται από το κεντρικό κράτος θα τα αξιοποιήσουμε και θα δούμε τις ανάγκες της περιοχής για να αναπτύξουμε σχεδιασμό νέων γραμμών με την αυτοδιοίκηση. Ανάλογα θα προχωρήσουμε” υπογράμμισε ο κος Χατζηδάκης.
Στο σχεδιασμό δρομολογίων, όπως εξήγησε ο κος Χατζηδάκης, παρότι στόχος είναι να μπορέσουν να εξυπηρετηθούν όσο το δυνατόν περισσότερα δρομολόγια, θα πρέπει να εξασφαλίζεται διαρκώς και η βιωσιμότητά τους, αφού δρομολόγια που έχουν αρνητικό ισοζύγιο δεν είναι εφικτό να υποστηριχθούν, χωρίς περαιτέρω εργαλεία ή κρατική χρηματοδότηση.
Για την ώρα πάντως, όπως εξήγησε ο ίδιος, το μοναδικό “εργαλείο” για την υποστήριξη των γραμμών αυτών- ιδιαίτερα σε σχέση με την ενδοχώρα- είναι η ενδοημοτική συγκοινωνία, που αναπτύσσεται σε συνεργασία με τους Δήμους ενώ προοπτικές ανοίγονται και μέσα από σχετικό διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί εντός του 2024. Ο κος Χατζηδάκης, σημείωσε: “Είναι μια συνεργασία των δήμων με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα οποία μπορούμε να αναπτύξουμε με συγκεκριμένο τρόπο και κόστος. Στο επόμενο διάστημα -μέσα στο 2024 -προκηρύσσονται οι γραμμές σε Πανελλαδικό διαγωνισμό, οπότε κάθε περιφέρεια θα προκηρύσσει τις γραμμές της στο διαγωνισμό, για μια δεκαετία. Εκεί θα προβλεφθεί -όπως έχουμε δει στα σχέδια του Υπουργείου Μεταφορών - να υπάρχει επιδότηση και αποζημίωση γραμμής στις άγονες γραμμές, για να μπορεί να εκτελεστεί το δρομολόγιο τακτικά”.
Στο σχεδιασμό και ο αστικός ιστός
Σε ό,τι αφορά την πόλη του Ρεθύμνου και πάλι η προοπτική ενίσχυσης των γραμμών θα εξεταστεί μέσα από την αξιοποίηση του “εργαλείου ενδοδημοτικής συγκοινωνίας” όπως τόνισε ο κος Χατζηδάκης καθώς για την ώρα: “Δεν υπάρχει άλλο κονδύλι από το κεντρικό κράτος για μια τέτοια ανάπτυξη”.
Ταυτόχρονα, επεσήμανε πως επίκειται συνάντηση με τους νέους Αντιδημάρχους προκειμένου να τεθεί..επί χάρτου ο σχεδιασμός και για τον αστικό ιστό. “Προφορικά σε συζητήσεις άτυπες έχουμε μιλήσει για νέο σχεδιασμό,αλλά επίσημα δεν έχει γίνει ακόμη. Θεωρώ όμως ότι θα γίνει και αυτό, γιατί η πόλη έχει κορεστεί στο θέμα του κυκλοφοριακού και πρέπει να βελτιωθούν πράγματα” ανέφερε ο κος Χατζηδάκης.
Αξιολόγηση για την εκτέλεση δρομολογίων στις αναπλασμένες γειτονιές με συγκεκριμένου τύπου λεωφορεία
Αισιόδοξος εμφανίστηκε και για τη δυνατότητα πρόσβασης συγκεκριμένου τύπου λεωφορείων σε γειτονιές όπου γίνονται αναπλάσεις, ωστόσο προέχει η αξιολόγηση της εκάστοτε διαδρομής και εξήγησε: “όταν αξιολογηθεί η διαδρομή που θα πρέπει να διανύσουν,τότε αυτή θα καταλήξουμε και σε ανάλογο τύπο λεωφορείου. Υπάρχουν λεωφορεία που είναι θεωρώ προσβάσιμα στις περιοχές αυτές”.
Η βελτίωση των υποδομών
Η βελτίωση των υποδομών, στις στάσεις των λεωφορείων όπως τόνισε ο κος Χατζηδάκης είναι αρμοδιότητα της τεχνικής υπηρεσίας και του Δήμου, ωστόσο το ΚΤΕΛ έχει στραμμένο το βλέμμα προς την κατεύθυνση αυτή. Για το λόγο αυτό, εξήγησε: “τα τελευταία χρόνια με ιδιωτική πρωτοβουλία και δικά μας κεφάλαια, έχει φτιάξει στάσεις σε κεντρικά σημεία, τα οποία κρίναμε απαραίτητα. Δεν υπήρχε όμως εύκολη χρηματοδότηση από το κεντρικό κράτος”.
Στο πλαίσιο αυτό, εξέφρασε την αισιοδοξία του για την ενίσχυση εκ νέου του διαφημιστικού ενδιαφέροντος που παλαιότερα εξασφάλιζε κονδύλι για τις υποδομές και υπογράμμισε: “Δυστυχώς μετά την δύσκολη περίοδο που περάσαμε τα προηγούμενα χρόνια, είχε σταματήσει το διαφημιστικό ενδιαφέρον των εταιριών οι οποίες συντηρούσαν και κατασκεύαζαν τα στέγαστρα αυτά. Θεωρούμε ότι μέσα στη χρονιά θα αναπτυχθεί ξανά το ενδιαφέρον αυτό και πιθανόν με το δήμο να δούμε μια συναινετική διαδικασία για να φτιάξουμε κάποιες υποδομές σε κεντρικά σημεία”.
Αύξηση κομίστρων και τιμολόγηση
Ο ίδιος μίλησε και για την αύξηση του κομίστρου, για πρώτη φορά μετά από 14 χρόνια και εξήγησε πως το επόμενο διάστημα το ΚΤΕΛ θα ενσκήψει στο σκέλος της τιμολόγησης αλλά και ειδικότερα σε περιπτώσεις που αφορούν ειδικές κατηγορίες πολιτών.
Συγκεκριμένα, ανέφερε: “Στο κομμάτι της τιμολόγησης το ΚΤΕΛ θα ενσκήψει σε περιπτώσεις που χρειάζονται διαβουλεύσεις. Ήδη είμαστε σε διαδικασία να διορθώσουμε πράγματα με κάποιες ειδικές κατηγορίες πολιτών. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι το ΚΤΕΛ τιμολογεί μέσω ΦΕΚ, όχι ανεξάρτητα αλλά με μια τυποποιημένη διαδικασία. Επομένως δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση να βάλει παραπάνω κόμιστρα από αυτά που πρέπει να έχει νόμιμα. Όλα τα υπόλοιπα ανά περιπτώσεις και διαδρομές θα τα δούμε στην πορεία. Θα επιβραβεύσουμε τον τακτικό πελάτη, θα δούμε την ειδική κατηγορία πελατών αλλά όλα αυτά θα γίνουν αποτυπωμένα γιατί μέχρι σήμερα δεν αποτυπώνονταν. Κάναμε μια έκπτωση και ο πελάτης θεωρούσε ότι το κόμιστρο αυτό είναι το πραγματικό ενώ ήταν το εκπτωτικό. Τώρα θα βλέπει ο πελάτης ακριβώς ποια η έκπτωση και ποιο το κόμιστρο”.
ΠΗΓΗ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΚΛΑΨΙΝΟΥ
https://www.goodnet.gr/news-item/se-dunamiki-poreia-anaptuxis-to-ktel-xanion-rethumnou.html