Δευτέρα 4 Ιουλίου 2022

Μπορεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να βάζει λεωφορεία αντί για τρένα; Τι λέει η σύμβαση;

 Με αφορμή την χθεσινή καταγγελία του Τομεάρχη Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Παππά, ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (HELLENIC TRAIN πλέον), βάζει.... συνεχώς λεωφορεία σε διάφορες γραμμές, αντί για τρένα, ας δούμε τι λέει η Σύμβαση Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας, με την οποία η HT επιδοτείται με 50 εκ.ευρώ (συν ΦΠΑ) το χρόνο, ακριβώς, για να βάζει τρένα στις άγονες γραμμές και όχι να παριστάνει το ...ΚΤΕΛ:



Άρθρο 2.3. Η παροχή των Υπηρεσιών επιτρέπεται να πραγματοποιείται από τον Πάροχο με άλλα μέσα πλην των σιδηροδρομικών μέσων μόνο στην περίπτωση που, δεν είναι δυνατή, ολικά ή τμηματικά, η διενέργεια ενός ή περισσότερων δρομολογίων από αυτά που συνιστούν τις Υπηρεσίες. Στην περίπτωση αυτή, ο Πάροχος οφείλει να προβεί σε κάθε αναγκαία για την αναπλήρωση των σιδηροδρομικών δρομολογίων ενέργεια. Ο Πάροχος οφείλει ιδίως να εξασφαλίσει οδικά μεταφορικά μέσα για την εκτέλεση αυτών των δρομολογίων, ανεξάρτητα από το αν διαθέτει ο ίδιος κατάλληλα μεταφορικά μέσα ή πρέπει να στραφεί για τον σκοπό αυτόν σε τρίτους.

Άρθρο 3.4.2. Τομέας 2 - Συνέχεια της Υπηρεσίας: Ο Πάροχος οφείλει να παρέχει σε συνεχή βάση τις Υπηρεσίες και σε περίπτωση διαταραχής ή διακοπής της κυκλοφορίας, να προβεί σε όλες τις απαραίτητες και δυνατές ενέργειες ώστε να εξασφαλίσει την άμεση αποκατάστασή της και την άμεση και επαρκή πληροφόρηση του επιβατικού κοινού. Εάν η αποκατάσταση δεν μπορεί να είναι άμεση, ο Πάροχος υποχρεούται να εξασφαλίσει την παροχή μεταφορικού έργου στους επιβάτες με άλλα μέσα μεταφοράς, σύμφωνα με τους όρους 2.3 και 2.4 της Σύμβασης.

Άρθρο 20.1. Επίσης, με την επιφύλαξη των υποχρεώσεων της Παραγράφου 2, δεν καταλογίζονται εις βάρος του Παρόχου παρεκκλίσεις στην παροχή των Υπηρεσιών, όπου η μη τήρηση των ποιοτικών και ποσοτικών υποχρεώσεων εκ μέρους του Παρόχου προκαλείται από λόγους συνδεόμενους με τη σιδηροδρομική υποδομή όπως ενδεικτικώς ακυρώσεις ή καθυστερήσεις δρομολογίων εξ αιτίας της σιδηροδρομικής υποδομής και προβλημάτων σε αυτήν (π.χ. βλάβες αιχμών, λανθασμένος χειρισμός των αιχμών, καθίζηση γραμμής, διακοπή ηλεκτροδότησης, υπερβολική βλάστηση, παρουσία ζώων στις γραμμές, παρουσία αντικειμένων που εμποδίζουν την κίνηση του συρμού στις γραμμές, κλπ.) ή εξ αιτίας της αδυναμίας του Διαχειριστή Υποδομής να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις του που προβλέπονται στην εκάστοτε ισχύουσα Σύμβαση Πρόσβασης στο Δίκτυο μεταξύ του Παρόχου και του Διαχειριστή Υποδομής, την οποία ο Πάροχος κοινοποιεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εντός 30 ημερών από την υπογραφή της.

Άρθρο 20.2. Η αδυναμία του Παρόχου να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του εξ αιτίας ανεπαρκειών ή βλαβών του τροχαίου υλικού ή εξαιτίας ατυχημάτων οφειλόμενων στο τροχαίο υλικό (περιλαμβανομένων και εκείνων που οφείλονται σε ανεπαρκή συντήρησή του), δεν τον απαλλάσσει, κατά το μέτρο που του αναλογεί, από την ευθύνη του. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο Πάροχος θα ενημερώνει ειδικά τον Υπεύθυνο Σύμβασης του Δημοσίου.

Η σύμβαση λοιπόν, ορίζει ενδεικτικά, ποιοί λόγοι επιτρέπουν στην HELLENIC TRAIN να βάζει λεωφορεία αντί για τρένα, κάτι που κάνει κατά σύστημα στη γραμμή της Φλώρινας για παράδειγμα. Βέβαια, το θέμα είναι πώς αποδεικνύεται ο λόγος (π.χ. "υπερβολική βλάστηση, παρουσία ζώων στις γραμμές" κλπ), ώστε να μη γίνεται κατάχρηση "δικαιολογιών".

Συνεπώς, θα πρέπει να δώσει εξηγήσεις, η Επιτροπή Παρακολούθησης, που προβλέπει η Σύμβαση, πώς γίνεται να υπάρχουν συνεχώς προβλήματα στη γραμμή της Φλώρινας και πώς γίνεται, επί ΟΣΕ, τη δεκαετία του ΄80 να γίνονταν 12 (6+6) δρομολόγια την ημέρα, χωρίς ...ζώα στις γραμμές;



sakisgeorgiadis