(17.1.2020) Απάντηση της εκτελεστικής αντιπροέδρου κας Βέστεϊγερ εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Αριθμός αναφοράς της ερώτησης: E-000475/2020
1. Η καταγγελία αποσύρθηκε στις 13 Δεκεμβρίου 2019 από τον καταγγέλλοντα. Δεν υπάρχει ειδική διαδικαστική απαίτηση εκτός από γραπτή δήλωση ότι ο καταγγέλλων απέσυρε την καταγγελία. Επίσης, δεν υπάρχει διαδικαστική υποχρέωση για τον καταγγέλλοντα να εξηγήσει τους λόγους της απόσυρσης. Η Επιτροπή δεν μπορεί να αποκαλύψει την ταυτότητα του καταγγέλλοντος ούτε να σχολιάσει τους λόγους για τους οποίους ο καταγγέλλων απέσυρε την καταγγελία.Αριθμός αναφοράς της ερώτησης: E-000475/2020
2. Η Επιτροπή δεν έχει τοποθετηθεί σχετικά με το κατά πόσον τα μέτρα που σχετίζονται με την καταγγελία συνιστούν κρατική ενίσχυση βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 1 της Συνθήκης* για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ως εκ τούτου, δεν είναι απαραίτητο να αξιολογήσει η Επιτροπή κατά πόσον ισχύει η προθεσμία παραγραφής για την ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων βάσει του άρθρου 17 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1589.
3. Σύμφωνα με το άρθρο 12 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1589, η Επιτροπή μπορεί, με δική της πρωτοβουλία, να εξετάσει πληροφορίες σχετικά με εικαζόμενη παράνομη ενίσχυση από οποιαδήποτε πηγή. Η Επιτροπή μπορεί να ασκήσει το προνόμιο αυτό ανά πάσα στιγμή.
TO ΙΣΤΟΡΙΚΟ
(18.10.2019) Ερώτηση του Δημήτρη Παπαδημούλη με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Θέμα: Καταγγελία για απαγορευμένες κρατικές ενισχύσεις στον ΟΑΣΘ
Επί σειρά δεκαετιών, και με αλλεπάλληλες συμβάσεις, το συγκοινωνιακό έργο των αστικών λεωφορείων της Θεσσαλονίκης ανετίθετο μονοπωλιακά στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), ένα ιδιάζον νομικό πρόσωπο, που συγκροτείτο από ιδιώτες αυτοκινητιστές και λάμβανε υπερβολικές επιδοτήσεις από το ελληνικό κράτος.
Η τελευταία σχετική σύμβαση, με προβλεπόμενη διάρκεια από 1.1.2001 έως 31.12.2009, κυρώθηκε νομοθετικά, ενώ στη συνέχεια παρατάθηκε επ’ αόριστον το 2008, πριν από τη λήξη της και πριν τεθεί σε ισχύ ο κανονισμός (ΕΚ) 1370/2007, με νομοθετική πρωτοβουλία της τότε κυβέρνησης.
Με τον Ν. 4482/2017 ο ΟΑΣΘ περιήλθε στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, καταγγέλθηκε η ανωτέρω σύμβαση και ο ΟΑΣΘ τέθηκε σε ειδική εκκαθάριση εν λειτουργία, προκειμένου να εφαρμοστεί η ενωσιακή νομοθεσία. Έκτοτε, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΣΘ λειτουργεί ως εκκαθαριστής του εν λόγω νομικού προσώπου.
Στις 12.6.2019 οι τότε εκκαθαριστές του ΟΑΣΘ υπέβαλαν καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για απαγορευμένες κρατικές ενισχύσεις ύψους άνω των 125 εκ. ευρώ, τις οποίες εισέπραξαν οι ιδιώτες μέτοχοι του ΟΑΣΘ από 1.1.2010 έως 25.7.2017, ημερομηνία έναρξης ισχύος του Ν. 4482/2017.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1 Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διερεύνηση της καταγγελίας;
2 Ποια μέτρα πρόκειται να λάβει προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία διερεύνησής της;
(17.1.2020) Απάντηση της εκτελεστικής αντιπροέδρου κ. Vestager εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ερώτηση της 18.10.2019
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής έλαβαν όντως καταγγελία που αφορά τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Ωστόσο, η καταγγελία αυτή έχει εν τω μεταξύ αποσυρθεί.
(28.1.2020) Δεύτερη ερώτηση του Δημήτρη Παπαδημούλη προς την Κομισιόν:
Θέμα: Απόσυρση καταγγελίας για παράνομες κρατικές ενισχύσεις στον ΟΑΣΘ
Με την υπ’ αριθμ. E-003361-19 ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης, σας κάλεσα να απαντήσετε σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διερεύνηση καταγγελίας που υπέβαλαν στις 12.6.2019 οι τότε εκκαθαριστές του ΟΑΣΘ για απαγορευμένες κρατικές ενισχύσεις ύψους άνω των 125 εκ. ευρώ, τις οποίες εισέπραξαν οι ιδιώτες μέτοχοι του ΟΑΣΘ από 1.1.2010 έως 25.7.2017, ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 4482/2017.
Στις 17.1.2020, η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος της Επιτροπής κ. Vestager απάντησε αυτολεξεί ότι: «Οι υπηρεσίες της Επιτροπής έλαβαν όντως καταγγελία που αφορά τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Ωστόσο, η καταγγελία αυτή έχει εν τω μεταξύ αποσυρθεί.»
Ερωτάται η Επιτροπή:
1) Πότε, από ποιον, με ποιον τρόπο και για ποιους λόγους αποσύρθηκε η καταγγελία;
2) Διέκοψε η υποβολή της καταγγελίας, που εν των μεταξύ αποσύρθηκε, την προβλεπόμενη δεκαετή παραγραφή για την ανάκτηση των επίμαχων ενισχύσεων ή η παραγραφή έχει ήδη αρχίσει να συμπληρώνεται;
3) Θα προχωρήσει η Επιτροπή αυτεπαγγέλτως, όπως έχει την εξουσία, στην έρευνα των πληροφοριών που περιέχονται στην αποσυρθείσα καταγγελία;
(29.4.2020) Απάντηση της εκτελεστικής αντιπροέδρου κας Βέστεϊγερ εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ερώτηση της 28.1.2020
1. Η καταγγελία αποσύρθηκε στις 13 Δεκεμβρίου 2019 από τον καταγγέλλοντα. Δεν υπάρχει ειδική διαδικαστική απαίτηση εκτός από γραπτή δήλωση ότι ο καταγγέλλων απέσυρε την καταγγελία. Επίσης, δεν υπάρχει διαδικαστική υποχρέωση για τον καταγγέλλοντα να εξηγήσει τους λόγους της απόσυρσης. Η Επιτροπή δεν μπορεί να αποκαλύψει την ταυτότητα του καταγγέλλοντος ούτε να σχολιάσει τους λόγους για τους οποίους ο καταγγέλλων απέσυρε την καταγγελία.2. Η Επιτροπή δεν έχει τοποθετηθεί σχετικά με το κατά πόσον τα μέτρα που σχετίζονται με την καταγγελία συνιστούν κρατική ενίσχυση βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 1 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ως εκ τούτου, δεν είναι απαραίτητο να αξιολογήσει η Επιτροπή κατά πόσον ισχύει η προθεσμία παραγραφής για την ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων βάσει του άρθρου 17 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1589.
3. Σύμφωνα με το άρθρο 12 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1589, η Επιτροπή μπορεί, με δική της πρωτοβουλία, να εξετάσει πληροφορίες σχετικά με εικαζόμενη παράνομη ενίσχυση από οποιαδήποτε πηγή. Η Επιτροπή μπορεί να ασκήσει το προνόμιο αυτό ανά πάσα στιγμή.
sakisgeorgiadis.blogspot.com
* Άρθρο 107
1. Ενισχύσεις που χορηγούνται υπό οποιαδήποτε μορφή από τα κράτη ή με κρατικούς πόρους και που νοθεύουν ή απειλούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό διά της ευνοϊκής μεταχειρίσεως ορισμένων επιχειρήσεων ή ορισμένων κλάδων παραγωγής είναι ασυμβίβαστες με την εσωτερική αγορά, κατά το μέτρο που επηρεάζουν τις μεταξύ κρατών μελών συναλλαγές, εκτός αν οι Συνθήκες ορίζουν άλλως.