Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2025

Η απάντηση της Γερμανίας στην έλλειψη οδηγών λεωφορείων: Αυτόνομα Τουρκικά Karsan χωρίς οδηγό

 Θα αλλάξει αυτό το λεωφορείο τις τοπικές δημόσιες συγκοινωνίες στο Μόναχο;

Το Karsan eAtak θα μεταμορφώσει σημαντικά τις επιβατικές μεταφορές στο Μόναχο ως ....ένα πλήρως αυτόνομο λεωφορείο. Με καινοτόμο τεχνολογία και στόχο πλήρους αυτονομίας έως το 2026, αυτό το ρομποτικό λεωφορείο θα μπορούσε να διαμορφώσει το μέλλον των δημόσιων συγκοινωνιών.

Ο χειριστής Sinan Budalan δεν παρεμβαίνει κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Απλώς παρατηρεί. © Hüseyin Ince



Αυτό το όχημα είναι πολύ προσεκτικό. Αυτή είναι η πρώτη εντύπωση. Το τουρκικό «Karsan/Adastec eAtak» κινείται στις ιδιωτικές εγκαταστάσεις της δημοτικής εταιρείας κοινής ωφέλειας στην οδό Emmy-Noether-Straße απαλά αλλά αξιόπιστα. Υποβάλλεται σε δοκιμές εδώ και επτά ημέρες. «Είναι πολύ στενά και περιορισμένα εδώ, επομένως το λεωφορείο ταξιδεύει πολύ αργά», λέει ο μηχανικός Sinan Budalan. Σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ, δεν απαιτείται να βρίσκεται κανείς στην καμπίνα του οδηγού. Παραμένει άδεια.


Ωστόσο, πρέπει να υπάρχει οδηγός στο όχημα. Σε πόλεις όπως το Στάβανγκερ της Νορβηγίας, το μίνι λεωφορείο λειτουργεί ήδη πλήρως αυτόνομα, με έναν οδηγό επί του οχήματος. Πρέπει να επιβλέπει το ταξίδι επί τόπου.

«Μέχρι τα μέσα του 2026, θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι τα οχήματα θα ταξιδεύουν ήδη στις διαδρομές τους εντελώς ανεπιτήρητα σύμφωνα με την τροποποιημένη νομοθεσία της ΕΕ», λέει ο Ali Ihsan Danisman της Adastec, της εταιρείας που είναι υπεύθυνη για το λογισμικό.

Κόστος του ρομποτικού λεωφορείου: Περίπου ένα εκατομμύριο ευρώ

Το όχημα χρειάστηκε περίπου επτά χρόνια για να αναπτυχθεί. Και τώρα λειτουργεί ήδη σε πόλεις όπως το Άρμπον στην Ελβετία και το Ρότερνταμ στη Γερμανία. Ένα eAtak με 20 έως 40 θέσεις κοστίζει περίπου ένα εκατομμύριο ευρώ, ανάλογα με τη διαμόρφωση.

Οι δημοτικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας θα αποφασίσουν τα επόμενα χρόνια εάν θα αγοράσουν το πλήρως αυτοματοποιημένο όχημα μεταφοράς επιβατών από την Karsan. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας θα αγοράσουν ηλεκτρικά και πλήρως αυτόνομα «ρομπότ-λεωφορεία» από τρεις διαφορετικούς κατασκευαστές: MAN (έργο Minga, έως 70 θέσεις), Karsan (έως 40 θέσεις) και Holon (έως 20 θέσεις).


Εσωτερική άποψη του Karsan/Adastec eAtak: Η οθόνη εμφανίζει τη διαδρομή του αυτόνομου λεωφορείου κατά τη διάρκεια δοκιμαστικών οδηγήσεων στις εγκαταστάσεις του SWM στην οδό Emmy-Noether-Straße. © Hüseyin Ince



Το Karsan eAtak αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στη Γερμανία μεταξύ 2027 και 2028. Αυτό το λεγόμενο midibus έχει μήκος οκτώ μέτρα και αυτονομία 300 χιλιομέτρων, σύμφωνα με τον κατασκευαστή. Το λεωφορείο είναι εξοπλισμένο με πολλαπλές κάμερες, αισθητήρες lidar και αισθητήρες ραντάρ. Από αυτό το καλοκαίρι, η δημοτική εταιρεία μεταφορών θα ξεκινήσει τις δοκιμές του λεωφορείου MAN. Και το λεωφορείο Holon υποβλήθηκε πρόσφατα σε δοκιμαστική λειτουργία στο Hadern.

Το ρομποτικό λεωφορείο της MAN έχει προγραμματιστεί να χρησιμοποιηθεί στις τακτικές δημόσιες συγκοινωνίες έως το 2030. «Φυσικά, αυτό θα βοηθήσει επίσης στην καταπολέμηση των μελλοντικών ελλείψεων εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού, καθώς δεν θα χρειάζεται οδηγός», προσθέτει ο Tobias Glass, στρατηγικός υπεύθυνος κινητικότητας στις δημοτικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας.


sakisgeorgiadis