Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2025

Αντιδρά το ΠΑΣΟΚ στην κατάργηση των τρόλεϊ της Αθήνας

 Έντονους προβληματισμούς που σχετίζονται άμεσα με την τεχνικοοικονομική σκοπιμότητα, την έκταση του εγχειρήματος και την..... απαιτούμενη διαβούλευση με επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς, προκαλεί σύμφωνα με το ΠΑΣΟΚ, η απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κ. Κυρανάκη για «ξαφνικό θάνατο των τρόλεϊ»,

Τα βασικά ζητήματα, που σύμφωνα τον Τομέα Υποδομών και Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ αναδεικνύονται από την απόφαση αυτή, είναι:

* Περιβαλλοντική σκοπιμότητα: Υπάρχει σαφής απόδειξη (και όχι εκτίμηση) ότι η κατάργηση ενός ώριμου δικτύου συνεχούς ηλεκτροκίνησης και η αντικατάστασή του από Ηλεκτρικά Λεωφορεία είναι περιβαλλοντικά καλύτερη λύση στις βαριές γραμμές κορμού;


* Οικονομική σκοπιμότητα: Υπάρχει (γιατί δεν έχει παρουσιαστεί) πλήρης, συγκρίσιμη ανάλυση «Κόστους Κύκλου Ζωής» 20–25ετίας, που να δικαιολογεί την αποξήλωση ήδη πληρωμένης υποδομής; Γιατί από τις δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού, το βασικό οικονομικό απλουστευτικό επιχείρημά του είναι ότι «για κάθε δύο τρόλεϊ, με τα ίδια χρήματα αγοράζουμε τρία ηλεκτρικά λεωφορεία»; Προφανώς, αγνοεί ο υπουργός ότι αυτό αφορά (εάν τελικά αφορά) κυρίως το αρχικό κόστος αγοράς των οχημάτων και όχι το κόστος αποξήλωσης δικτύου, το κόστος κατασκευής υποδομών φόρτισης, το κόστος αντικατάστασης μπαταριών, τις διαφοροποιήσεις στο λειτουργικό κόστος (συντήρηση, ενέργεια κ.λπ.).

* Αγνοεί ο υπουργός ότι το δίκτυο τρόλεϊ και οι υποσταθμοί του, είναι υφιστάμενη υποδομή με μεγάλο κόστος που έχει ήδη πληρωθεί και δεν θα μπορεί να ανακτηθεί, ανεξάρτητα από τις μελλοντικές αποφάσεις; Η αποξήλωσή του σημαίνει ότι χάνεται κάτι που ήδη έχει εξοφληθεί.

* Συγκοινωνιακή – Επιχειρησιακή σκοπιμότητα: Αμφισβητεί ο υπουργός ότι, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΣΑ, το 2023 τα τρόλεϊ εκτέλεσαν περίπου το 82% των προγραμματισμένων δρομολογίων, με μείωση σε σχέση με προηγούμενα έτη, κυρίως λόγω έλλειψης προσωπικού και παλαιότητας στόλου και όχι λόγω της ίδιας της τεχνολογίας του τρόλεϊ;

* Γνωρίζει ο υπουργός ότι οι γραμμές τρόλεϊ στην Αθήνα είναι βαριές – κορμού, σε αρτηρίες όπως Πατησίων, Πανεπιστημίου, Βασ. Σοφίας, Αχαρνών κ.λπ., όπου η μεγάλη συχνότητα και η σταθερή ζήτηση ευνοούν μόνιμη ηλεκτροκίνητη υποδομή;


* Έχουν διερευνηθεί λύσεις, επιστημονικά δόκιμες και σκόπιμες, όπως:

Εκσυγχρονισμός τρόλεϊ σε in–motion charging (τρόλεϊ με μπαταρία για επέκταση/παράκαμψη χωρίς καλώδιο), όπως γίνεται σε πολλές πόλεις στην Ευρώπη;

Δεν θα μπορούσε να υπάρχει στοχευμένη μείωση/αναδιάταξη δικτύου με διατήρηση των καλωδίων σε βασικούς άξονες με πολύ υψηλή ζήτηση;

* Πολεοδομική – Αισθητική σκοπιμότητα: Σε μια πόλη με τόση οπτική «ρύπανση» (πινακίδες, καλώδια ΔΕΔΔΗΕ, κλιματιστικά κ.λπ.), τα καλώδια των τρόλεϊ αποτελούν το σημαντικότερο πρόβλημα; Ιδιαίτερα, όταν, με αποδοχή του υπουργείου, έχει γεμίσει η Αθήνα διαφημιστικές πινακίδες στις στάσεις και παράπλευρα των βασικών αρτηριών, με αισθητική Times Square ή ασιατικών μεγαλουπόλεων;.

Γίνε μέλος της ομάδας @sygnea

διαβάστε την προκαταρκτική μελέτη εδώ

sakisgeorgiadis