Αναστάτωση και προβλήματα φέρνει η πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε διαγωνισμούς για τα ΚΤΕΛ ανά Περιφέρεια και όχι ανά νομό (όπως ισχύει μέχρι σήμερα) με τις συντεχνίες να προτίθενται να τραβήξουν ακόμη και «χειρόφρενο» στις συγκοινωνίες, αν χρειαστεί.
Την ίδια ώρα, εκτός από τους αγρότες, βγαίνουν στον δρόμο και οδηγοί φορτηγών αλλά και τα ΤΑΞΙ, με τους ιδιοκτήτες και οδηγούς του ΚΤΕΛ Ξάνθης, να μην αποκλείουν την ίδια «διαδρομή», όπως εξηγεί μιλώντας στην Θ ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Ξάνθης κ. Θέμης Γεωργιάδης, ο οποίος αναφέρεται στις εξελίξεις περί διαγωνισμών και στα διαμειβόμενα του Υπουργού κ. Κυρανάκη με την Ομοσπονδία.
ΓΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ «ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ», ΕΙΠΕ Ο ΚΥΡΑΝΑΚΗΣ
Αναλυτικότερα, ο κ. Γεωργιάδης, εξήγησε ότι «υπάρχει ευρωπαϊκή οδηγία, να γίνουν διαγωνιστικές διαδικασίες από το 2003. Οι εκάστοτε κυβερνήσεις, όλα αυτά τα χρόνια, ψήφιζαν νόμους (και το πήγαιναν από εδώ και από εκεί) και τελικά με τις πιέσεις της ΕΕ το 2022 η ΝΔ ψήφισε νόμο ότι το κάθε ΚΤΕΛ πρέπει να έχει τον σταθμό του, το αμαξοστάσιό του, να έχει εμπειρία, οδηγούς, τηλεματική, ψηφιακά εισιτήρια κλπ και όποιος δώσει την πιο χαμηλή προσφορά, θα πάρει το έργο στην Περιφερειακή Ενότητά του.
Η κυβέρνηση η ίδια ψήφισε το «ανά νομό» (ν. 4974). Το έργο θα είχε 10 χρόνια συν 5 (προαίρεση). Αν δηλαδή είσαι καλός στα 10 χρόνια, μπορούν να σου δώσουν ακόμη 5 για να εκτελέσεις το έργο του νομού σου.
Τελειώνει λοιπόν η διαβούλευση και ο Υπουργός μας κ. Κυρανάκης, φωνάζει την Ομοσπονδία και λέει θα γίνει «ανα περιφέρειες».
Πώς θα γίνει αυτό; Θα κάνουν, λέει, 9 διαγωνισμούς (και μιλάμε για αστικά και υπεραστικά). Η Ομοσπονδία μας του είπε ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει, καθώς το κάθε ΚΤΕΛ έχει τις ιδιομορφίες του. Μπορεί ένα ΚΤΕΛ να μην έχει τον σταθμό με άδεια, να μην έχει αμαξοστάσιο, να μην έχει τα λεωφορεία που προβλέπονται κλπ.
Πώς «εγώ» θα πάρω στον «λαιμό» μου μια άλλη κοινοπραξία και τους συναδέλφους των άλλων 4 νομών; Πως θα πάω «ανα περιφέρεια»; Γίνεται αυτό; Θα πρέπει να κάνουμε περιφερειακά κοινοπραξία, διαφορετικά δεν μπορούμε να «χτυπήσουμε» το έργο στην Περιφέρεια. Μπορώ να πω εγώ ότι θα το «χτυπήσω» μόνος μου; Και οι άλλοι είναι συνάδελφοί μας.
![]() |
| Ο Πρόεδρος των Υπεραστικών ΚΤΕΛ (ΠΟΑΥΣ), Σοφοκλής Φάτσιος |
Άλλωστε δεν έχω την «δύναμη» για να τον «χτυπήσω» γιατί χρειάζεται τεράστιες εγγυητικές. Για παράδειγμα, εμείς σαν ΚΤΕΛ θέλουμε 2% συμμετοχή στον διαγωνισμό (οι συγκοινωνίες είναι του κράτους και όχι δικές μας) και όλα αυτά τα ανεχτήκαμε με τον κίνδυνο ότι θα χάσουμε και το έργο αν δεν δώσουμε την χαμηλότερη τιμή. Και εκτός από αυτό που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, μας βάζει να πάμε και σαν Περιφέρεια. Θα κάνουμε δηλαδή ένα ΑΦΜ και με τα πέντε ΚΤΕΛ και θα πάει να «χτυπήσει» ένα ΑΦΜ το έργο; Και αν ένα ΚΤΕΛ «κουτσαίνει» και δεν έχει όλα όσα απαιτούνται; Θα πρέπει οι υπόλοιποι τέσσερις, για παράδειγμα, να καλύψουμε και τον νομό που θα μείνει εκτός. Αφού κάνεις κοινοπραξία, είσαι υπεύθυνος και υπόλογος για όλα. Μια είναι η ευθύνη και όλοι την αναλαμβάνουν.
Επίσης, ο νόμος λέει ότι από την στιγμή που θα πάρεις το έργο, θα πρέπει να έχεις σε 6 μήνες τα λεωφορεία και αυτό είναι αδύνατο. Καμία εταιρεία από αυτές που ξέρω, δεν μπορεί σε 6 μήνες να σου φέρει λεωφορεία (ας το παραβλέψουμε αυτό). Επίσης σε 1 χρόνο πρέπει να έχεις σταθμό και αμαξοστάσιο. Εμείς τα έχουμε (σ.σ. το ΚΤΕΛ Ξάνθης). Αν νομίζει όμως ότι αυτή η εταιρεία που θα έρθει να «χτυπήσει», σε 1 χρόνο στην Ελλάδα, θα κάνει σταθμό, τι να πω; Εμείς για το στέγαστρο που φτιάχνουμε, κάναμε 10 χρόνια, για να μην μιλήσω για τις άλλες άδειες που έχουμε πάρει. Πάντως αν πάμε με τους άλλους νομούς της ΑΜΘ, θα έχουμε σοβαρό θέμα. Και θα μας βάλει να χρεωθούμε για άλλο νομό (ή άλλοι συνάδελφοι να χρεωθούν για την Ξάνθη) και να πάρουμε 70 λεωφορεία; Και που είναι ο ανταγωνισμός; Φωτογραφίζουμε δηλαδή έναν «μεγάλο» για να έρθει να τα πάρει όλα; Αυτό αντιλαμβανόμαστε».

ΜΑΣ «ΤΕΛΕΙΩΣΑΝ» – ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΑΜΕ ΣΕ ΑΠΕΡΓΙΑ ΕΠ’ ΑΟΡΙΣΤΟΥ
Επίσης, ο ίδιος τόνισε ότι «αυτοί που «χτύπησαν» στα αστικά το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και το ΚΤΕΛ Σερρών, είναι μια ισπανική, μια γαλλική, μια γερμανική (εταιρεία) και οι Τούρκοι (μέσω Βουλγαρίας, γιατί η Τουρκία δεν μπορεί να «χτυπήσει» ευρωπαϊκό διαγωνισμό). Ήδη αυτή η εταιρεία έρχεται από το ΚΤΕΛ μας και κάνει την γραμμή για Φιλιππούπολη.
Όλα αυτά τα χρόνια εμείς μεταφέρουμε μαθητές, φοιτητές, πολύτεκνους, ΑμεΑ, Λιμενικούς, Αστυνομικούς, χωρίς ένα ευρώ επιδότηση. Και φυσικά έχουμε και εμείς τα λάθη μας και τις παραλείψεις μας, αλλά είναι δυνατόν το κράτος να σου βάζει το «μαχαίρι στο λαιμό» και να σου λέει ότι σε ένα μήνα θα κάνει διαγωνιστικές διαδικασίες «ανά περιφέρεια», είναι σαν να θέλει να μας πετάξει έξω. Αυτό ήταν το «ευχαριστώ» των κυρίων τόσα χρόνια, που τους κάναμε όλη την δημόσια συγκοινωνία, χωρίς να δώσουν δραχμή.
Πού είναι το «μισό» του μαθητή και το 25% του φοιτητή; Εμάς τα έξοδά μας είναι μισά; Σήμερα έχει Συμβούλιο η Ομοσπονδία μας και ίσως να πάμε σε απεργία επ ‘αορίστου (ούτε μαθητές, ούτε κοινό). Δεν θα κινείται «φύλλο».
Έχουμε τους μετόχους μας (και τους εργαζόμενους) από το 2003, έχουμε φτάσει τα 10 εκατομμύρια σε επενδύσεις και θα μας πετάξουν την άλλη μέρα στον δρόμο; Υπάρχουν οικογένειες, παιδιά, υποχρεώσεις, δανειακές υποχρεώσεις. Τι θα γίνουν αυτά;
Μέσα σε ένα μήνα πάνε να «σβήσουν» έναν ολόκληρο κλάδο Αστικών – Υπεραστικών; Θα βγούμε και εμείς στους δρόμους και δεν θα βγάλουμε συγκοινωνία. Φτάνει τόσο. Ας φέρει μετά τους Ισπανούς, τους Γάλλους, τους Γερμανούς (σημειώνω ότι στην Γερμανία έγιναν προχθές διαγωνισμοί ανά γραμμή και ούτε καν ανά νομό) να κάνουν την συγκοινωνία στην Ξάνθη. Εμείς τελειώσαμε. Μας τελειώσανε μια και καλή τώρα. Τα ίδια συμβαίνουν και με τους αγρότες και σήμερα θα βγουν και οι Ταξιτζήδες. Τα ΤΑΞΙ θα κάνουν επ΄ αορίστου απεργία από την νέα χρονιά. Τώρα βγαίνουν και τα φορτηγά και θα μας βγάλουν και εμάς στους δρόμους».

