Η υπουργική απόφαση για την προσωρινή θεσμική ρύθμιση της κίνησης των ταξί στις λεωφορειολωρίδες της Θεσσαλονίκης δεν έχει εκδοθεί ακόμη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία.....
που περιέχονται στην Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, το ζήτημα αυτό παραμένει εκκρεμές. Παρόλο που υπάρχει σύμφωνη γνώμη από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς —όπως ο Δήμος, η Περιφέρεια, ο ΟΣΕΘ, ο ΟΑΣΘ, η Τροχαία και το ΥΜΕΤ— η απαιτούμενη υπουργική απόφαση δεν έχει ακόμη εκδοθεί.Ο ερωτών βουλευτής ζητά από τον αρμόδιο Υπουργό να εκδοθεί άμεσα η απόφαση αυτή. Η προσωρινή αυτή ρύθμιση προορίζεται να ισχύσει για τη χρονική περίοδο κατά την οποία διαρκούν τα έργα κατασκευής του flyover στην Περιφερειακή Οδό, δηλαδή έως τον Μάρτιο του 2027, βάσει του γνωστού χρονοδιαγράμματος.
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΒΕΛΑ
Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα της χώρας και εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, στη δέσμη μέτρων Fit for 55 και στη γενικότερη ευρωπαϊκή στρατηγική για μείωση εκπομπών. Ωστόσο, η εφαρμογή του μέτρου για την υποχρεωτική ταξινόμηση νέων ταξί αποκλειστικά ως ηλεκτρικών από 01/01/2026 προϋποθέτει συγκεκριμένες υποδομές, υπηρεσίες και χρηματοδοτικά εργαλεία που σήμερα, ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, δεν υπάρχουν σε βαθμό που να καθιστά το μέτρο ρεαλιστικό. Σύμφωνα με επίσημη επιστολή του Σωματείου Ταξί Θεσσαλονίκης, η οποία αντανακλά και τις θέσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας, το υφιστάμενο δίκτυο δημόσιας φόρτισης παραμένει εξαιρετικά ανεπαρκές, τα προγράμματα ΣΦΗΟ δεν έχουν υλοποιηθεί πλήρως, ενώ η πόλη στερείται τεχνικής υποδομής και εξειδικευμένων συνεργείων για τη συντήρηση ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων. Ταυτόχρονα, το κόστος προμήθειας ενός ηλεκτρικού ταξί, το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 40.000 και 60.000 ευρώ, σε συνδυασμό με τα ζητήματα αυτονομίας, καθιστά τη μετάβαση οικονομικά δυσβάσταχτη για χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους που ήδη δοκιμάζονται από την ακρίβεια και τη μείωση τζίρου. Η βεβιασμένη άμεση και υποχρεωτική εφαρμογή του μέτρου χωρίς ουσιαστικό μεταβατικό στάδιο, συγκεκριμένα υποστηρικτικά χρηματοδοτικά εργαλεία και εγγυήσεις λειτουργικής συνέχειας παραβιάζει βασικές αρχές αναλογικότητας, ίσης μεταχείρισης και κοινωνικής δικαιοσύνης, με κίνδυνο να προκαλέσει αποδιάρθρωση στον κλάδο και μείωση διαθέσιμων μέσων μεταφοράς στο πολεοδομικό συγκρότημα.
Επίσης, παραμένει εκκρεμές το ζήτημα της προσωρινή
θεσμικής ρύθμισης της κίνησης των ταξί στις λεωφορειολωρίδες της Θεσσαλονίκης,
τουλάχιστον για την χρονική περίοδο κατά την οποία διαρκούν τα έργα κατασκευής
του flyover στην Περιφερειακή Οδό, δηλαδή έως τον Μάρτιο του 2027 βάσει του
γνωστού χρονοδιαγράμματος. Παρά το γεγονός ότι υπάρχει σύμφωνη γνώμη όλων των
εμπλεκομένων φορέων —Δήμου, Περιφέρειας, ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, Τροχαίας και ΥΜΕΤ— δεν
έχει εκδοθεί ακόμη η απαιτούμενη υπουργική απόφαση που θα κατοχυρώνει προσωρινά
τη δυνατότητα χρήσης των λωρίδων αυτών από τα ταξί στη Θεσσαλονίκη για το
χρονικό διάστημα αυτό.
Δεδομένων των ανωτέρω, και ενώ η Θεσσαλονίκη
αντιμετωπίζει ήδη αυξημένες ανάγκες μετακίνησης και συγκεκριμένες εναλλακτικές
επιλογές για το επιβατικό κοινό, η επίλυση των ζητημάτων αυτών δεν είναι μόνο
κλαδικό αίτημα αλλά ζήτημα ορθής λειτουργίας των αστικών μεταφορών, οικονομικής
ισότητας και θεσμικής συνέπειας της πολιτείας.
Κατόπιν αυτών, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1.
Προτίθεται το Υπουργείο να
αναθεωρήσει, να μεταθέσει ή να συνοδεύσει με μεταβατικό στάδιο την υποχρεωτική
ηλεκτροκίνηση των ταξί από 01/01/2026, μέχρι να υπάρξει επαρκές δίκτυο
φόρτισης, ολοκληρωμένα συνεργεία, υλοποίηση ΣΦΗΟ και ουσιαστικά υποστηρικτικά
χρηματοδοτικά εργαλεία;
2.
Θα εκδοθεί άμεσα η απαιτούμενη
υπουργική απόφαση για την προσωρινή ρύθμιση που θα δίνει την δυνατότητα
κυκλοφορίας στις λεωφορειολωρίδες της Θεσσαλονίκης και για τα ταξί, μέχρι να
ολοκληρωθούν τα έργα κατασκευής του flyover στην Περιφερειακή Οδό;
Ο ερωτών βουλευτής
Δημήτριος Κούβελας