800 λεωφορεία στην 1η φάση - 500 σε επόμενο διαγωνισμό
Όπως σημείωσε ο κ. Ξιφαράς, ο διαγωνισμός θα γίνει σε δύο φάσεις. Αρχικά θα αποκτηθούν 800 νέα, σύγχρονα, «πράσινα» αντιρρυπαντικά λεωφορεία τα οποία θα φορτίζονται στο αμαξοστάσιο, ενώ σε επόμενο χρόνο θα αποκτηθούν τα υπόλοιπα (η β’ φάση για περίπου 500 οχήματα, θα έχει τη λογική του fast charging).
Ο διαγωνισμός για τα πρώτα 800 λεωφορεία (300 ηλεκτροκίνητα, 200 υβριδικά, 300 φυσικού αερίου) αποτελεί τμήμα μιας ευρύτερης στρατηγικής για την ανανέωση του στόλου των οργανισμών αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Υπενθυμίζεται πως το τεύχος δημοπράτησης του πρώτου διαγωνισμού για λεωφορεία των ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ είχε βγει προ περίπου 3-4 μηνών σε δημόσια διαβούλευση με προϋπολογισμό 372 εκατ. ευρώ (με τον ΦΠΑ).
Προέβλεπε την προμήθεια 200 αστικών λεωφορείων, 12 μέτρων, υβριδικής τεχνολογίας EURO VI, 200 αστικών λεωφορείων, επίσης 12 μέτρων, με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG), τεχνολογίας EURO VI, 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων, 18 μέτρων, επίσης με φυσικό αέριο και 300 ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων μαζί με τους φορτιστές, κ.α.
Το τεύχος δημοπράτησης που είχε τεθεί σε διαβούλευση (sakisgeorgiadis.blogspot.com/2021/03/diaboyleyshastikon.html) προέβλεπε, επίσης, πως οι ανάδοχοι θα έχουν 430 ημερολογιακές ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης προκειμένου να παραδώσουν τα λεωφορεία σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, ενώ καλούνται να προσφέρουν και πενταετή εγγύηση καλής λειτουργίας. Προβλέπεται πως τα λεωφορεία θα παραδίδονται σταδιακά ανά κατηγορία.
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, μιλώντας χτες στο συνέδριο ανέφερε ότι «ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται για το ¼ της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή σε παγκόσμιο επίπεδο. Επιπλέον, αποτελεί βασική αιτία της ηχορύπανσης, της κυκλοφοριακής συμφόρησης, αλλά και των τροχαίων ατυχημάτων.
Η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Κινητικότητα χαμηλών ρύπων προβλέπει μέτρα ενίσχυσης της βιωσιμότητας του συστήματος των μεταφορών με στόχο τη μείωση κατά 55% των εκπομπών ρύπων από τις μεταφορές έως το 2030, κυρίως μέσω της επένδυσης σε καθαρές μεταφορές και της διείσδυσης μέσων μεταφοράς που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα».
Ειδικά δε για τον διαγωνισμό σημείωσε ότι «η πολιτεία, οφείλει να δίνει το παράδειγμα. Στον διαγωνισμό για τα νέα λεωφορεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης που έχει προκηρύξει το Υπουργείο και τα 800 οχήματα θα είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα 300 ηλεκτροκίνητα».