Δευτέρα 31 Μαΐου 2021

ΟΑΣΘ και Εργαζόμενοι κοντά στην υπογραφή Σ.Σ.Ε.

 Κοντά στην υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, φαίνεται πως βρίσκονται ΟΑΣΘ και εργαζόμενοι, παρά τις έντονες κόντρες που..... διαρκούν για μήνες και τα οξυμμένα πνεύματα, ειδικά μετά την απόφαση της διοίκησης να παρακρατεί από τους μισθούς ορισμένων συνδικαλιστών, χρήματα που αχρεωστήτως τους καταβάλλονταν για επιδόματα αργιών, νυχτερινά και υπερωρίες ενώ ήταν σε συνδικαλιστική άδεια.

Ωστόσο, οριστική ρήξη μεταξύ Συνδικάτου Εργαζομένων και διοίκησης δεν έχει επέλθει, παρά την αποστολή εξωδίκων και το πολύ βαρύ κλίμα, καθώς ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος Γιώργος Σκόδρα, με τη βελτιωμένη πρόταση που κάνει στο ΣΕΟΑΣΘ, ικανοποιεί τρία από τα βασικά μη μισθολογικά αιτήματα των εργαζομένων αν και όχι όλα στο βαθμό που επιθυμούν.

Σημειώνεται ότι με την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, το καλοκαίρι του 2017, οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό εντάχθηκαν στο ενιαίο μισθολόγιο, αν και επί διοίκησης Στέλιου Παππά, για τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ, οι αμοιβές δεν ήταν και τόσο «ενιαίες», όπως έχει επανειλημμένως υποστηρίξει ο νυν επικεφαλής του Οργανισμού, κάτι που διαπιστώθηκε και στους πρόσφατους ελέγχους της ΑΑΔΕ.


Τα τρία “συν” της νέας πρότασης

Πάντως φαίνεται πως η βούληση είναι να βρεθεί επιτέλους μία χρυσή τομή και να υπογραφεί ΣΣΕ. Έτσι, στο νέο σχέδιο που προτάθηκε στον ΣΕΟΑΣΘ, μπορεί να μην περιλαμβάνονται οι 1.000 ημέρες συνδικαλιστικής αδείας, ανά έτος που ζητούσε το Συνδικάτο, ούτε επιπλέον αποζημιώσεις για την «εύρυθμη εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου», αλλά τελικά η διοίκηση αυξάνει τις ημέρες ανάπαυσης για το προσωπικό που δουλεύει με βάρδιες ( μεταβαλλόμενο κύκλωμα εργασίας), συμφωνεί στην παρακράτηση εισφοράς υπέρ του ΣΕΟΑΣΘ, αναλαμβάνει το κόστος ανανέωσης των επαγγελματικών διπλωμάτων και, βάζει το 50% της δαπάνης εξαγοράς ενσήμων για τους υπαλλήλους που θέλουν να συμπληρώσουν ένσημα για να βγούνε σε σύνταξη.

Έτσι, λοιπόν, από εκεί που ο κ. Σκόδρας επέμενε ότι για όλους τους εργαζομένους οι ημέρες ανάπαυσης είναι 104 το χρόνο, συν τοις εθνικές αργίες, τελικά προτείνει 113 ρεπό για τους εργαζόμενους σε βάρδιες ( π.χ. οδηγούς, ελεγκτές, σταθμάρχες ) και αφήνει περιθώρια αναθεώρησης. Να θυμίσουμε ότι το Συνδικάτο ζητούσε 119 ημέρες ανάπαυσης το χρόνο, για όσους δουλεύουν με μεταβαλλόμενο κύκλωμα εργασίας, όπως και ίσχυε με τις προηγούμενες ΣΣΕ.

Σύμφωνα με τη βελτιωμένη πρόταση, θα γίνονται και στο εξής παρακρατήσεις από τους μισθούς των εργαζομένων, υπέρ του ΣΕΟΑΣΘ, σημείο έντονης τριβής μεταξύ Συνδικάτου και Διοίκησης, με τον πρόεδρο του Συνδικάτου Γιάννη Δήμκα να υποστηρίζει ότι με τη στέρηση εσόδων για τον ΣΕΟΑΣΘ η διοίκηση κινείται αντεργατικά, σε βάρος του φορέα εκπροσώπησης των εργαζομένων.

Σύμφωνα με τη νέα πρόταση Σκόδρα, ο ΟΑΣΘ θα επιδοτήσει σε ποσοστό 50% τη δαπάνη εξαγοράς ενσήμων και μέχρι ποσού 2.000 ευρώ, για τους εργαζομένους εκείνους που θέλουν να συμπληρώσουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης.

Να πούμε πως σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν αρκετοί εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ που ενδιαφέρονται, αν μπορέσουν να καλύψουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, να φύγουν από την υπηρεσία καθώς έχουν αντιληφθεί ότι στα επόμενα χρόνια το τοπίο στον Οργανισμό θα αλλάξει.

Η τρίτη «παραχώρηση» που κάνει η διοίκηση, με τη νέα πρόταση που κατέθεσε, αφορά στην ανάληψη από τον ΟΑΣΘ, του κόστους ανανέωσης των επαγγελματικών διπλωμάτων και των αδειών ασκήσεως επαγγέλματος των οδηγών.

Ποια τελικώς θα είναι η υποδοχή της νέας πρότασης Σκόδρα από τον ΣΕΟΑΣΘ και, αν θα συνεχίσουν, παρασκηνιακά, πιέσεις και διαπραγματεύσεις πάνω στους όρους μίας νέας ΣΣΕ, δεν το γνωρίζουμε. Το βέβαιο είναι, πως αν διοίκηση και εργαζόμενοι δεν βρούνε τρόπο να «κάνουν χωριό», ο Οργανισμός θα έχει πρόσθετα προβλήματα στα όσα ήδη αντιμετωπίζει λόγω «αμαρτιών» του παρελθόντος.
300 εκατ. για τον ΟΑΣΘ

Να μη ξεχνάμε πως από τον Αύγουστο του 2019 και ως τέλος 2021 διατίθεται από τον κρατικό κορβανά, για τον ΟΑΣΘ, το τεράστιο ποσό των σχεδόν 300 εκατ. ευρώ, «ένας σκασμός λεφτά». Πάρθηκαν πολιτικές αποφάσεις κρίσιμες, έγιναν νομοθετικές ρυθμίσεις, δόθηκαν έκτακτες και τακτικές χρηματοδοτήσεις, διαγράφηκαν οφειλές προς το Δημόσιο, δόθηκε ποσό 55 εκατ. για τη μίσθωση λεωφορείων και, φυσικά, υπάρχει η ανάθεση 31 γραμμών στα ΚΤΕΛ που “έσωσε την παρτίδα”.

Μάλιστα , όπως πρόσφατα γράφηκε, ο ΟΑΣΘ ενεργοποιεί τις προαιρέσεις της σύμβασης που έχει με την MED BUS & TRUCK , για την προμήθεια επιπλέον 80 λεωφορείων ( ήδη έχει προμηθευτεί 180 με leasing). Στο δ.σ. της προηγούμενης Παρασκευής εγκρίθηκε η εισήγηση της Επιτροπής Παρακολούθησης της σύμβασης για την προμήθεια επιπλέον λεωφορείων και από σήμερα θα υποβληθεί σχετικό αίτημα στον ανάδοχο.

Σε αυτό το περιβάλλον, με πολλούς να μιλάνε ανοικτά υπέρ της ανάθεσης των αστικών συγκοινωνιών σε ιδιώτες , όπως άλλωστε προβλέπεται από τον Κανονισμό 1370/2007/ΕΚ για την απελευθέρωση των επιβατικών συγκοινωνιών – μεταφορών, διοίκηση και εργαζόμενοι στον υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ, αναμένεται ότι θα βρούνε τρόπο να λύσουν το θέμα της ΣΣΕ.


Πηγή:
Άννυ Καρολίδου στο
https://www.grtimes.gr/ellada/thessaloniki/oasth-kai-ergazomenoi-konta-stin-ypografi-s-s

sakisgeorgiadis