Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2021

Η επόμενη μέρα στο διαγωνισμό της ΟΣΥ για μίσθωση 300 λεωφορείων, μετά την απόρριψη από το Ελεγκτικό Συνέδριο

Δυσάρεστη έκπληξη επιφύλασσε το Ελεγκτικό Συνέδριο, στην κυβέρνηση, με την απορριπτική του απόφαση (διαβάστε την ολόκληρη εδώ), στο στάδιο του προσυμβατικού ελέγχου των σχεδίων συμβάσεων του... αναθέτοντα ΟΑΣΑ και της θυγατρικής του ΟΣΥ ΑΕ με τους 3 αναδόχους.

Η ΟΣΥ ΑΕ ανακοίνωσε ήδη ότι θα ακολουθήσει την προβλεπόμενη διαδικασία ένστασης, δηλαδή θα προχωρήσει σε Προσφυγή ανάκλησης της πράξης του ΣΤ' Κλιμακίου Προσυμβατικού Ελέγχου , με την οποία κρίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή της ελεγχόμενης σύμβασης.

Η προσφυγή πρέπει να κοινοποιηθεί στο Ε.Σ. εντός 15νθημέρου, οπότε λόγω της ασφυκτικής πίεσης για την κυκλοφορία των άκρως απαραίτητων λεωφορείων για την Αθήνα, οι Ο.Σ.Υ. θα την καταθέσουν άμεσα, ευελπιστώντας ότι θα γίνει αποδεκτή, καθώς όπως αναφέρουν οι Ο.Σ.Υ. «Το ότι όλα τα λεωφορεία θα έχουν ανοιγοκλειόμενα παράθυρα, αλλιώς η Ο.ΣΥ. Α.Ε. δεν θα τα παραλάβει, αναφέρεται σαφώς τόσο στη διακήρυξη του διαγωνισμού όσο και στο σχέδιο σύμβασης το οποίο έχουν λάβει και αποδεχτεί στην προσφορά τους οι διαγωνιζόμενες εταιρείες, καθώς επίσης και στις δηλώσεις συμμόρφωσης που έχουν καταθέσει στο φάκελό τους και οι τρεις εταιρείες».

Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο στα παράθυρα -αυτό κατά την άποψή μας θα ξεπεραστεί- αλλά και στην αποδοχή προσφοράς που δεν είχε ενιαία τιμή -αυτό είναι το δύσκολο της υπόθεσης- καθώς και στον όρο που δικαιολογημένα ζητούν οι ανάδοχοι, να υπάρχει δηλαδή συγκεκριμένη προθεσμία πληρωμής τους.

Το θέμα που προέκυψε, αναδεικνύει ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, που πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους: οι μεγάλοι διαγωνισμοί, έχουν και μεγάλα προβλήματα και πάρα πολλές πιθανότητες, να "κολλήσουν" κάπου, για αυτό κι όταν γίνονται εξαγγελίες του τύπου "σε έξη μήνες τα πρώτα λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας", θα πρέπει η πολιτική ηγεσία να είναι φειδωλή σε χρονοδιαγράμματα και υποσχέσεις. Υπάρχουν πάντα, δεκάδες λόγοι καθυστέρησης μιας διαδικασίας.

Κι αυτό το λέμε κυρίως, για τον πολύ μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια 1.000 και πλέον καινούριων λεωφορείων, τον οποίο κάποιοι προεξοφλούν πως θα ολοκληρωθεί σε κάποιους ..μήνες, ενώ η εμπειρία δείχνει ότι τέτοιοι διαγωνισμοί χρειάζονται 3-5 χρόνια για να ολοκληρωθούν.

Η απόκτηση λεωφορείων, είναι μια πολύ δύσκολη και πολύ χρονοβόρα διαδικασία. Ας το έχουν υπόψη τους όσοι ζητούν "περισσότερα λεωφορεία". Τα γραφειοκρατικά εμπόδια είναι συχνά αξεπέραστα, ακόμη κι αν η οποιαδήποτε κυβέρνηση, έχει τις καλύτερες προθέσεις. Συνέβη και στην προηγούμενη κυβέρνηση, με την ακύρωση του "διαγωνισμού Σπίρτζη" (ολόκληρη η απόφαση εδώ).

Κι όλα αυτά καταλήγουν στο συμπέρασμα, πως πρέπει να αναθεωρηθεί προς το απλούστερο το νομοθετικό πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων, που κατέστη ιδιαίτερα πολύπλοκο, με καλό σκοπό μεν (την προστασία του δημοσίου συμφέροντος από καταχρηστικές συμβάσεις), αλλά με κακό αποτέλεσμα: την τεράστια καθυστέρηση των προμηθειών του δημοσίου.

Ο συνδυασμός : διασφάλιση συμφερόντων δημοσίου -  ταχύτητα ολοκλήρωσης των διαγωνισμών, πρέπει να είναι μέλημα κάθε κυβέρνησης.


Σάκης Γεωργιάδης, 24/2/2021

sakisgeorgiadis