Τρίτη 14 Μαρτίου 2023

Είναι ασφαλή τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς;

Γράφει ο Σάκης Γεωργιάδης

Τετάρτη 10 Απριλίου του 1912: Το μεγαλύτερο πλοίο που κατασκεύασε ποτέ ο άνθρωπος, ο.... "Τιτανικός" (RMS Titanic), ξεκίνησε από το Σαουθάμπτον της Αγγλίας, το παρθενικό του ταξίδι. Κατασκευαζόταν επί 4 χρόνια, για να αποτελέσει το μεγαλύτερο, ακριβότερο, αλλά και ασφαλέστερο πλοίο όλων των εποχών. Ονομάστηκε "αβύθιστο", καθώς όλοι πίστευαν ότι δεν υπήρχε τίποτε που να μπορεί να το βυθίσει. Οι χιλιάδες ναυπηγοί, μηχανικοί και εργάτες, πίστευαν πως όντως ήταν αβύθιστο. Στις 15 Απριλίου του 1912, μετά από σύγκρουση με ένα παγόβουνο, ο Τιτανικός βυθίστηκε , προκαλώντας το θάνατο 1.500 και πλέον ανθρώπων. Μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι ο Τιτανικός ήταν κακοσυντηρημένος;

Στις 28 Ιανουαρίου του 1986, το επόμενο "ασφαλέστερο" όχημα, που κατασκεύασε ο άνθρωπος, το διαστημικό λεωφορείο Τσάλεντζερ  (Challenger), διαλύθηκε, 73 δευτερόλεπτα μετά την εκτόξευσή του, από το ακρωτήριο Κανάβεραλ, προκαλώντας το θάνατο και των 7 επιβατών του. Ήταν η 10η αποστολή του. Το ταξίδι του προετοίμασαν χιλιάδες ειδικοί της NASA, την εκτόξευσή του παρακολουθούσε όλο το επιτελείο της, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ρέηγκαν και εκατομμύρια πολιτών. Μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι το Τσάλεντζερ ήταν κακοσυντηρημένο;

Την 1η Φεβρουαρίου του 2003, ένα ακόμη διαστημικό λεωφορείο, το Κολούμπια, διαλύθηκε στον αέρα, προκαλώντας το θάνατο και των 7 αστροναυτών που επέβαιναν σ΄αυτό. Μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι το Κολούμπια ήταν κακοσυντηρημένο;



To 2020 καταγράφηκαν 6 εκτροχιασμοί και 3 μετωπικές συγκρούσεις τρένων, στη χώρα με το πιο σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο του κόσμου, στην Ιαπωνία. (https://www.statista.com/statistics/1268197/japan-railway-accidents-by-type/)

Μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι τα τρένα της Ιαπωνίας είναι ανασφαλή;


Πάνω από 3.000 λεωφορεία, καίγονται κάθε χρόνο στην Ευρώπη, ενώ παγκοσμίως καίγονται πάνω από 30.000 !


Το 2020, σκοτώθηκε με πατίνι ένας 11χρονος στην Κρήτη


Πόσο ασφαλή είναι λοιπόν τα μέσα μεταφοράς;

Η απάντηση είναι απλή: όσο ασφαλείς είναι οι εγχειρήσεις σκωληκοειδίτιδας! Για τη συγκεκριμένη ιατρική πράξη υπάρχει τεχνογνωσία χιλιάδων ετών, από την εποχή των Φαραώ. Παρ' όλα αυτά , κάποιες εγχειρήσεις σκωληκοειδίτιδας, αποτυγχάνουν! Οδηγούν στο θάνατο. Πάρα πολύ σπάνια, αλλά συμβαίνει κι αυτό.

Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Είναι ασφαλέστατα όλα, αλλά κατά 99,99%. Όσα μέτρα πρόληψης κι αν πάρει ο άνθρωπος, όσα πρωτόκολλα συντήρησης κι αν εφαρμόσει πιστά, όσα συστήματα ασφαλείας κι αν προσθέσει, πάντα θα υπάρχει το λάθος. Είτε ανθρώπινο, είτε "αστοχία υλικού".

Συμβαίνει από τότε, που ανακαλύφθηκε ο τροχός και θα συμβαίνει κι όταν οι άνθρωποι θα πηγαίνουν για καφέ στο πλανήτη Κρόνο, με το ατομικό τους διαστημόπλοιο. Και τότε, θα υπάρχουν, ανάμεσα στα εκατομμύρια μετακινήσεων, συγκρούσεις ατομικών διαστημοπλοίων. Ο,τι κινείται, υπόκειται σε ένα -απειροελάχιστο έστω- κίνδυνο ατυχήματος. 100% ασφαλές μέσο μεταφοράς, είναι το ακίνητο μέσο μεταφοράς, όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης, κατά το πρόσφατο ανέκδοτο.

Επομένως, πρέπει να κατανοήσουμε ότι η ασφάλεια των μετακινήσεων, είναι μια συνεχής διαδικασία εξέλιξης, στην οποία οι άνθρωποι βάζουν όλες τους τις δυνάμεις, όμως, ποτέ δεν θα επιτύχουν το 100%. 


"Προσέξτε, θα γίνει σεισμός" - "εμείς τα λέγαμε"

Δεν είναι λοιπόν παραγωγικό, ούτε χρήσιμο, να θυμόμαστε την ασφάλεια των ΜΜΜ, μετά από ένα σοκαριστικό δυστύχημα. Η ασφάλεια των Μέσων Μεταφοράς, είναι μια καθημερινή διαδικασία, που βελτιώνεται κυρίως σε περιόδους "ησυχίας". Αθόρυβα και αποτελεσματικά, με στόχο την πρόληψη κι όχι τη λογική της "Κασσανδρας" και του "εμείς τα λέγαμε". Το να λέει κανείς "προσέξτε θα γίνει ατύχημα", είναι σαν λέει "προσέξτε θα γίνει σεισμός" κι όταν γίνεται να "κοκορεύεται "με το κλισέ "εγώ τα έλεγα". Ε, προφανώς, κάποια στιγμή θα δικαιωθεί!

Το θέμα είναι να εργαζόμαστε συνεχώς, με πρακτικές και εφαρμόσιμες προτάσεις, ώστε όταν γίνει ο σεισμός -επειδή ακριβώς είναι βέβαιο ότι θα γίνει- να είμαστε όσο πιο έτοιμοι γίνεται για να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες. Κι αυτό είναι μια συνεχής επίπονη διαδικασία, που γίνεται σε όλα τα ΜΜΜ, παρά τις περιστασιακές κραυγές αγωνίας, για το αν τα ΜΜΜ είναι ασφαλή....

Τίποτε στη φύση δεν είναι τέλειο. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα κάνουμε εγχείρηση όταν απαιτείται, επειδή μία στις 10.000 εγχειρίσεις, δυστυχώς οδηγεί στο θάνατο του ασθενή!

Ή όπως λέει πολύ γλαφυρά η επιβάτης: "αλλιώς θα πρέπει να κλειστούμε στο σπίτι μας"








sakisgeorgiadis