Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2020

Στέρεψε η Ευρωπαϊκή αγορά από μεταχειρισμένα αστικά λεωφορεία !

Το στριμωξίδι στα λεωφορεία, δεν είναι ελληνικό "προνόμιο", όπως φαντάζονται πολλοί στην Ελλάδα. Η πανδημία ανάγκασε όλες τις χώρες, να βάλουν περιορισμούς στην πληρότητα των λεωφορείων, με αποτέλεσμα να απαιτούνται περισσότερα οχήματα, για να καλύψουν τη ζήτηση. Κι όχι μόνο από ευρωπαϊκές, αλλά και ....από Αφρικανικές χώρες, που το 2020, "σκούπισαν" όλες τις μάντρες της Ευρώπης, αναζητώντας καλά μεταχειρισμένα λεωφορεία δεκαετίας, euro5 και άνω. Μόνο το Μαρόκο και η Αίγυπτος, αγόρασαν 1.800 μεταχειρισμένα λεωφορεία μέσα στο 2020.

Έτσι, στον ιστότοπο autoline24, που καταχωρείται το σύνολο σχεδόν των λεωφορείων προς πώληση, την 1η Νοεμβρίου 2019 υπήρχαν 436 Mercedes Citaro O 530 (το ν.1 σε πωλήσεις αστικό λεωφορείο στον κόσμο και "ναυαρχίδα" της αστικής συγκοινωνίας)

Την 1η Νοεμβρίου 2020, υπάρχουν μόνο 19 (δείτε εδώ) !

Τα αρθρωτά δε, (τρίθυρα και τετράθυρα) είναι είδος προς εξαφάνιση!


50% αυξήθηκαν στο διάστημα της πανδημίας οι τιμές

 Και μάλιστα, οι τιμές τους έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Η μέση τιμή του Citaro o530 πενταετίας, ήταν 90.000 + φπα και πλέον είναι 135.000 + φπα, που σημαίνει ότι για να ενταχθεί στη δύναμη μιας ελληνικής εταιρείας και να κυκλοφορήσει, απαιτούνται περισσότερα από 200.000 ευρώ !

Οι πολίτες πιέζουν "θέλουμε περισσότερα λεωφορεία, για να μην υπάρχουν φαινόμενα συνωστισμού, επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία", αλλά ...λεωφορεία δεν υπάρχουν !

Την ίδια ώρα, οι βιομηχανίες φεύγουν από την κατασκευή κλασικών ντιζελοκίνητων λεωφορείων και αναδιοργανώνονται ώστε να παράγουν καινούρια ηλεκτρικά οχήματα (έχει εγκαταλειφθεί σχεδόν η ιδέα των υβριδικών), με αποτέλεσμα να είναι δύσκολη και η εξεύρεση καινούριων ντιζελοκίνητων.

Μόνη ελπίδα για προμήθεια καινούριων αστικών λεωφορείων, είναι η παραγγελία στους Κινέζικους κολοσσούς (BYD κ.λπ.), που φαίνεται πως θα κυριαρχήσουν, καθώς οι Ευρωπαίοι είναι απρόθυμοι να κατασκευάσουν στις χώρες τους ηλεκτρικά λεωφορεία, αφού η κατασκευή ενός ηλεκτρικού λεωφορείου μηδενικής εκπομπής ρύπων, απαιτεί την έκλυση δεκαπλάσιων ρύπων από ότι για ένα ντιζελοκίνητο, στο στάδιο της κατασκευής !

Δύσκολα λοιπόν, θα βρεθούν λεωφορεία, είτε καινούρια, είτε μεταχειρισμένα, για τους παρόχους στην Ελλάδα (ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ, αστικά ΚΤΕΛ κλπ) κι αυτό να το έχουν υπόψη τους όσοι οραματίζονται "χιλιάδες λεωφορεία", διαγωνισμούς, fast track διαδικασίες κι άλλα ωραία λόγια. Στην πράξη, δυστυχώς, λεωφορεία δεν υπάρχουν !


Σάκης Γεωργιάδης, 1/11/2020

sakisgeorgiadis