Υπερψηφίστηκε στη Βουλή, το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, ρυθμίσεις μεταφορών και άλλες διατάξεις» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
ΝΑΙ από ΝΔ, ΚΙΝΑΛ και ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ
Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν η ΝΔ, το....
Κίνημα Αλλαγής και η Ελληνική Λύση. «Παρών», δήλωσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε το ΚΚΕ και το ΜΕΡΑ25.
«Το νομοσχέδιο αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων, στο πνεύμα του αναπτυξιακού νόμου της ΝΔ», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής, σημειώνοντας ότι έχουν περιληφθεί διατάξεις και για την επίλυση σειράς προβλημάτων στο χώρο των επιβατικών μεταφορών, με σεβασμό στους επαγγελματίες και το επιβατικό κοινό.
«Εμείς θέτουμε το πλαίσιο και αφήνουμε την αγορά να λειτουργήσει. Απλουστεύουμε και επιταχύνουμε τις διαδικασίες», τόνισε ο κ. Καραμανλής και επισήμανε ότι το νομοσχέδιο ρυθμίζει εκ νέου τις διαδικασίες ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης των υδατοδρομίων.
Παρέχει δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια, δηλαδή άδεια ίδρυσης και άδεια λειτουργίας. Δίνει δυνατότητα ίδρυσης υδατοδρομίου, όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό.
«Εμείς λέμε ότι δεν χρειάζεται το υδατοδρόμιο να είναι μόνο δημόσιο. Μπορεί και ένας ιδιώτης να έρθει και να δημιουργήσει ένα υδατοδρόμιο», είπε ο υπουργός, σημειώνοντας ότι πρέπει να σταματήσουν οι ιδεοληψίες και να υιοθετηθούν οι καλές πρακτικές που ισχύουν σε άλλες χώρες.
Ο υπουργός Υποδομών επισήμανε ότι διευρύνεται το πλαίσιο χορήγησης άδειας υδατοδρομίων, τόσο σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες αγκυροβόλια) όσο και σε περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης ΠΟΤΑ.
«Δίνουμε τη δυνατότητα να κάνει το υδροπλάνο αυτό που πρέπει. Να πηγαίνει σχεδόν παντού, χωρίς το κράτος να επιβάλλει στις εταιρείες ότι πρέπει να πηγαίνουν σε συγκεκριμένες περιοχές», είπε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι μπορεί κάποιος που έχει ένα τουριστικό κατάλυμα, σε μια περιοχή, να μπορεί να υποδεχθεί ένα υδροπλάνο.
Ο κ. Καραμανλής εξέφρασε την εκτίμηση, ότι τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Ιονίου αποτελούν ένα προνομιακό χώρο για την ανάπτυξη δικτύου υδροπλάνων.
H ομιλία του υπουργού Μεταφορών
Πριν ξεκινήσω την ομιλία μου, θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου στα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, για το εξαιρετικό κλίμα στο οποίο διεξήχθη η συζήτηση του νομοσχεδίου, αλλά και για τις γόνιμες απόψεις που διατυπώθηκαν. Χαίρομαι ιδιαιτέρως για το γεγονός ότι κατέστη κατανοητός ο λόγος για τον οποίον θα έπρεπε να προβούμε σε μια αλλαγή του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για τα υδατοδρόμια.
Χωρίς να θέλω να ανατρέξω στο παρελθόν θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι ο επενδυτικός νόμος 4146 που είχε ψηφίσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το 2013, παρείχε ένα επαρκές πλαίσιο για την ανάπτυξη του χώρου.
Ένα πλαίσιο, στο οποίο όχι μόνο βασίσθηκαν οι 3 και μοναδικές μέχρι σήμερα αδειοδοτήσεις υδατοδρομίων, αυτών της Κέρκυρας, των Παξών και της Πάτρας, αλλά αποτέλεσε και έμπνευση για άλλες χώρες, όπως της Κροατίας, η οποία εκπόνησε τον δικό της νόμο για τα υδατοδρόμια, βασιζόμενη σ’ αυτό το νομικό πλαίσιο.
Δυστυχώς, όμως, ο νόμος αυτός μπλοκαρίστηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, με αποτέλεσμα να σταματήσουν και οι πτήσεις υδροπλάνων από το 2015.
Παράλληλα, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έφερε το 2018 με αρκετή καθυστέρηση, έναν νόμο που όχι μόνο χτύπησε τις ιδιωτικές επενδύσεις και υπονόμευσε την ανάπτυξη αλλά ουσιαστικά έκλεισε ερμητικά κάθε δυνατότητα για ιδιωτικά υδατοδρόμια στη χώρα μας.
Αυτόν τον νόμο κλήθηκε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να τον αλλάξει και αυτό το νομοσχέδιο καλείσθε σήμερα να ψηφίσετε.
Ένα νομοσχέδιο που βγήκε εγκαίρως σε διαδικασία διαβούλευσης, όχι μόνο επειδή σεβόμαστε τις αρχές της καλής νομοθέτησης, αλλά κι επειδή θέλαμε να δώσουμε το βήμα στους πολίτες προκειμένου να καταθέσουν τις θέσεις και τις απόψεις τους.
Κι όπως θα διαπιστώσατε, από τις 13 σελίδες της Έκθεσης Διαβούλευσης που έχει προσαρτηθεί στο τέλος του νομοσχεδίου, όχι μόνο εξετάσαμε με προσοχή τα σχόλια που λάβαμε, αλλά προβήκαμε και σε αρκετές τροποποιήσεις επί του αρχικού κειμένου.
Διότι έτσι αντιλαμβανόμαστε ως κυβέρνηση την έννοια της διαφάνειας και της διαβούλευσης, με τους πολίτες.
Αποτέλεσμα όλης αυτής της διαδικασίας είναι το παρόν κείμενο.
Ένα κείμενο που έρχεται να διορθώσει τα κακώς κείμενα του νομοθετικού πλαισίου που δημιούργησε ο ΣΥΡΙΖΑ, και παράλληλα να επιτύχει 2 βασικούς στόχους:
-Πρώτον, τη φιλελευθεροποίηση του θεσμικού πλαισίου των υδατοδρομίων «εμπλέκοντας» ιδιώτες επενδυτές και
-Και δεύτερον, την απλούστευση και επιτάχυνση των απαιτούμενων διαδικασιών, για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων.
Πρακτικά, λοιπόν, τι προβλέπει το παρόν νομοσχέδιο στο κύριο μέρος του:
-Πρώτον, ρυθμίζει εκ νέου τις διαδικασίες ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης των υδατοδρομίων, ώστε να θεσπιστεί ένα ασφαλές και ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο, που να ευνοεί την ανάπτυξή τους.
-Δεύτερον, παρέχει τη δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια δηλαδή τη χορήγηση «αδείας ίδρυσης» και «αδείας λειτουργίας», είτε από κοινού είτε διακριτά.
-Τρίτον, δίνει τη δυνατότητα χορήγησης «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό φορέα.
-Τέταρτον, επιτρέπει τη χορήγηση «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου χωρίς την απαίτηση επιθεώρησης, ώστε οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να προβούν σε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες, που όταν τις ολοκληρώσουν θα τους χορηγηθεί «άδεια λειτουργίας».
-Πέμπτον, διευρύνεται το πλαίσιο χορήγησης άδειας υδατοδρομίου, τόσο σε τουριστικούς λιμένες, δηλαδή μαρίνες, αγκυροβόλια κ.λπ., όσο και σε Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, καθώς και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα.
-Έκτον, δίνεται η δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου, όχι μόνο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά κι από άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού.
-Κι Έβδομον, συγκροτείται ολιγομελής Επιτροπή Υδατοδρομίων, η οποία θα είναι επιφορτισμένη με τις επιθεωρήσεις τους.
Γίνεται επομένως σαφές, πως η ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου αναμένεται να σηματοδοτήσει αυτόματα την ανάπτυξη ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων, που θα εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας, θα εξυπηρετήσει την καλύτερη διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με προορισμούς απομακρυσμένους -και όχι μόνο και θα αναζωπυρώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Οι πρώτες πτήσεις, τοποθετούνται χρονικά μέσα στους επόμενους μήνες.
Κάνουμε έτσι μια νέα αρχή σε έναν χώρο που πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της χώρας μας.
Επένδυση σε σύγχρονες, φιλικές προς το περιβάλλον, συνδυασμένες μεταφορές σημαίνει επένδυση στον νέο, αναβαθμισμένο διεθνή ρόλο της πατρίδας μας.
Το παρόν νομοσχέδιο, όμως, ρυθμίζει και μια σειρά άλλων θεμάτων, που άπτονται των οδικών και εμπορευματικών μεταφορών.
Ενός τομέα, που αποτελεί ένα δυναμικό κομμάτι της εθνικής μας οικονομίας, και λόγω της ραγδαίας εξέλιξής του, απαιτούνται συνεχώς παρεμβάσεις, ώστε να επιτυγχάνεται τόσο ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας, όσο και η υποβοήθηση ενός κλάδου, αυτού των μεταφορών, που επλήγη σε μεγάλο βαθμό από την κρίση.
Παράλληλα, έχουν συμπεριληφθεί διατάξεις, με τις οποίες ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία των δημόσιων τακτικών υπεραστικών και αστικών μεταφορών επιβατών με τα ΚΤΕΛ, και τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία.
Για τα τελευταία, για παράδειγμα, επιτρέπεται η θέση σε κυκλοφορία τουριστικών λεωφορείων, εφόσον η ηλικία τους δεν υπερβαίνει τα 5 έτη, αντί των 11 που ισχύει σήμερα, ενώ το αντίστοιχο όριο για ειδικά τουριστικά ανοικτού τύπου είναι 8 έτη, με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος στον τομέα των μεταφορών.
Σ’ ό,τι αφορά στα ΚΤΕΛ, προβλέπεται σειρά ρυθμίσεων που αποσκοπούν στην ενίσχυση των επενδύσεων για σταθμούς και γενικά εγκαταστάσεις στα υπεραστικά και αστικά ΚΤΕΛ, καθώς και για την αντικατάσταση λεωφορείων των φορέων αυτών, από το υφιστάμενο αδιάθετο υπόλοιπο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ύψους 2,3 εκατομμυρίων ευρώ.
Επίσης, με την τροπολογία με γενικό αριθμό 152 και ειδικό 10, προβαίνουμε σε 2 παρεμβάσεις:
-Πρώτον, επιτρέπεται η ίδρυση και λειτουργία Πρατηρίου Παροχής υγρών και αέριων Καυσίμων δημόσιας χρήσης από νόμιμους υφιστάμενους σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων, εφόσον βέβαια τηρούνται όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις, που ισχύουν για όλα τα πρατήρια.
-Δεύτερον, και σ’ ό,τι αφορά στα πρατήρια υγρών καυσίμων ιδιωτικής χρήσης, κι επειδή οι διαδικασίες μετατροπής είναι περίπλοκες, χρονοβόρες και δαπανηρές, παρατείνουμε την καταληκτική ημερομηνία μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2022.
Και βέβαια, ως μέρος του συνολικού σχεδίου μας για να λύσουμε το τεράστιο πρόβλημα που παραλάβαμε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τον πολύ μικρό αριθμό λειτουργούντων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, προβλέπεται στο νομοσχέδιο η δυνατότητα εκτέλεσης μέρους του συγκοινωνιακού έργου, στις περιοχές αρμοδιότητας του Ο.Α.Σ.Α. και της Ο.Σ.Ε.Θ., από τα οικεία ΚΤΕΛ, με δυνατότητα υπεκμίσθωσης σε ΚΤΕΛ άλλων Περιφερειακών Ενοτήτων.
Όπως ξέρετε, περιμένουμε το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο και σε λίγες μέρες, στη Θεσσαλονίκη θα μπουν στην κυκλοφορία τα πρώτα οχήματα των ΚΤΕΛ.
Για να ανακουφίσουν επιτέλους κάπως την κατάσταση και το επιβατικό κοινό που καθημερινά ταλαιπωρείται τόσο πολύ.
Επίσης, και σ’ ό,τι αφορά στα ΤΑΞΙ, με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου πετυχαίνουμε 4 βασικά πράγματα:
-Πρώτον, εξορθολογίζουμε τις ποινές για όσους υποκλέπτουν συγκοινωνιακό έργο, ανεξαρτήτως κατηγορίας.
-Δεύτερον, αφαιρούμε την πρόβλεψη περί ποινής φυλάκισης 3 μηνών που ίσχυε μέχρι σήμερα, κι επιβάλλουμε ένα ενιαίο διοικητικό πρόστιμο, αυτό των 3.000 ευρώ, για τους παραβάτες.
-Τρίτον, διευρύνουμε το πλαίσιο της πολλαπλής μίσθωσης ταξί με κόμιστρο, στις περιπτώσεις δια-περιφερειακής μετακίνησης.
-Και τέταρτον, επαναφέρεται στις Περιφέρειες η αρμοδιότητα της συνένωσης των εδρών των ταξί, καθώς κι ο καθορισμός των θέσεων στάθμευσης.
Τέλος, και σ’ ό,τι αφορά στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας διορθώνουμε κάποιες σκανδαλώδεις φωτογραφικές διατάξεις, ώστε να προχωρήσουμε άμεσα στην προκήρυξη της θέσης του Διοικητή και του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΑΠΑ.
Παράλληλα, με την Τροπολογία με γενικό αριθμό 151 και ειδικό 9, ρυθμίζεται ένα θέματα κατανομής και διάθεσης των ποσών του EuroControl, για τη λειτουργία του συστήματος εναέριας κυκλοφορίας και για την αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας.
Συγκεκριμένα, ερχόμαστε πάλι να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα του Νόμου 4427/2016 και των 2 εφαρμοστικών Προεδρικών Διαταγμάτων, του 84 και του 85/2018 για την ΑΠΑ και την ΥΠΑ.
Βλέπεται, με τα εν λόγω ΠΔ τροποποιήθηκαν σημαντικά οι οργανικές θέσεις ανά κλάδο καθώς και η κατανομή του υφιστάμενου προσωπικού όμως δεν προσαρμόστηκε αναλόγως η κατανομή κόστους. Αυτό, λοιπόν, το κάνουμε την παρούσα Τροπολογία. Και κυρίως, χωρίς να προκαλείται δημοσιονομική επιβάρυνση.
Κλείνοντας κ. Πρόεδρε,
Κι απευθυνόμενος στις κυρίες και τους κυρίους συναδέλφους μου, θα ήθελα να πω ότι έχουν στα χέρια τους ένα νομοσχέδιο πλήρες, ουσιαστικό, που αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων, στο πνεύμα του αναπτυξιακού νόμου της Νέας Δημοκρατίας του 2013. Ένα νομοσχέδιο, το οποίο θα ενδυναμώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον στη χώρα μας.
Και επιπλέον, ένα νομοσχέδιο, το οποίο επιλύει σειρά καθημερινών προβλημάτων, στον χώρο των επιβατικών μεταφορών, σεβόμενο τόσο τους επαγγελματίες όσο και το επιβατικό κοινό. Αυτό το αποδείξαμε διότι κάναμε μια μεγάλη διαβούλευση σε διάρκεια και κατά την διάρκεια της επιτροπής, ο ίδιος ο Υφυπουργός ο κ. Κεφαλογιάννης, τον οποίο θέλω να ευχαριστήσω έκανε δεκτές πολλές από τις προτάσεις των βουλευτών.
Ένα νομοσχέδιο που προήλθε μέσα από έναν εποικοδομητικό διάλογο με φορείς και πολίτες. Για όλους αυτούς τους λόγους, λοιπόν, σας καλώ να το υπερψηφίσετε.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΟΠΩΣ ΨΗΦΙΣΤΗΚΕ, ΕΔΩ
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΟΠΩΣ ΕΣΤΑΛΗ ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ ΕΔΩ
ΝΑΙ από ΝΔ, ΚΙΝΑΛ και ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ
Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν η ΝΔ, το....
Κίνημα Αλλαγής και η Ελληνική Λύση. «Παρών», δήλωσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε το ΚΚΕ και το ΜΕΡΑ25.
«Το νομοσχέδιο αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων, στο πνεύμα του αναπτυξιακού νόμου της ΝΔ», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής, σημειώνοντας ότι έχουν περιληφθεί διατάξεις και για την επίλυση σειράς προβλημάτων στο χώρο των επιβατικών μεταφορών, με σεβασμό στους επαγγελματίες και το επιβατικό κοινό.
«Εμείς θέτουμε το πλαίσιο και αφήνουμε την αγορά να λειτουργήσει. Απλουστεύουμε και επιταχύνουμε τις διαδικασίες», τόνισε ο κ. Καραμανλής και επισήμανε ότι το νομοσχέδιο ρυθμίζει εκ νέου τις διαδικασίες ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης των υδατοδρομίων.
Παρέχει δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια, δηλαδή άδεια ίδρυσης και άδεια λειτουργίας. Δίνει δυνατότητα ίδρυσης υδατοδρομίου, όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό.
«Εμείς λέμε ότι δεν χρειάζεται το υδατοδρόμιο να είναι μόνο δημόσιο. Μπορεί και ένας ιδιώτης να έρθει και να δημιουργήσει ένα υδατοδρόμιο», είπε ο υπουργός, σημειώνοντας ότι πρέπει να σταματήσουν οι ιδεοληψίες και να υιοθετηθούν οι καλές πρακτικές που ισχύουν σε άλλες χώρες.
Ο υπουργός Υποδομών επισήμανε ότι διευρύνεται το πλαίσιο χορήγησης άδειας υδατοδρομίων, τόσο σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες αγκυροβόλια) όσο και σε περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης ΠΟΤΑ.
«Δίνουμε τη δυνατότητα να κάνει το υδροπλάνο αυτό που πρέπει. Να πηγαίνει σχεδόν παντού, χωρίς το κράτος να επιβάλλει στις εταιρείες ότι πρέπει να πηγαίνουν σε συγκεκριμένες περιοχές», είπε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι μπορεί κάποιος που έχει ένα τουριστικό κατάλυμα, σε μια περιοχή, να μπορεί να υποδεχθεί ένα υδροπλάνο.
Ο κ. Καραμανλής εξέφρασε την εκτίμηση, ότι τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Ιονίου αποτελούν ένα προνομιακό χώρο για την ανάπτυξη δικτύου υδροπλάνων.
H ομιλία του υπουργού Μεταφορών
Πριν ξεκινήσω την ομιλία μου, θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου στα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, για το εξαιρετικό κλίμα στο οποίο διεξήχθη η συζήτηση του νομοσχεδίου, αλλά και για τις γόνιμες απόψεις που διατυπώθηκαν. Χαίρομαι ιδιαιτέρως για το γεγονός ότι κατέστη κατανοητός ο λόγος για τον οποίον θα έπρεπε να προβούμε σε μια αλλαγή του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για τα υδατοδρόμια.
Χωρίς να θέλω να ανατρέξω στο παρελθόν θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι ο επενδυτικός νόμος 4146 που είχε ψηφίσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το 2013, παρείχε ένα επαρκές πλαίσιο για την ανάπτυξη του χώρου.
Ένα πλαίσιο, στο οποίο όχι μόνο βασίσθηκαν οι 3 και μοναδικές μέχρι σήμερα αδειοδοτήσεις υδατοδρομίων, αυτών της Κέρκυρας, των Παξών και της Πάτρας, αλλά αποτέλεσε και έμπνευση για άλλες χώρες, όπως της Κροατίας, η οποία εκπόνησε τον δικό της νόμο για τα υδατοδρόμια, βασιζόμενη σ’ αυτό το νομικό πλαίσιο.
Δυστυχώς, όμως, ο νόμος αυτός μπλοκαρίστηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, με αποτέλεσμα να σταματήσουν και οι πτήσεις υδροπλάνων από το 2015.
Παράλληλα, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έφερε το 2018 με αρκετή καθυστέρηση, έναν νόμο που όχι μόνο χτύπησε τις ιδιωτικές επενδύσεις και υπονόμευσε την ανάπτυξη αλλά ουσιαστικά έκλεισε ερμητικά κάθε δυνατότητα για ιδιωτικά υδατοδρόμια στη χώρα μας.
Αυτόν τον νόμο κλήθηκε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να τον αλλάξει και αυτό το νομοσχέδιο καλείσθε σήμερα να ψηφίσετε.
Ένα νομοσχέδιο που βγήκε εγκαίρως σε διαδικασία διαβούλευσης, όχι μόνο επειδή σεβόμαστε τις αρχές της καλής νομοθέτησης, αλλά κι επειδή θέλαμε να δώσουμε το βήμα στους πολίτες προκειμένου να καταθέσουν τις θέσεις και τις απόψεις τους.
Κι όπως θα διαπιστώσατε, από τις 13 σελίδες της Έκθεσης Διαβούλευσης που έχει προσαρτηθεί στο τέλος του νομοσχεδίου, όχι μόνο εξετάσαμε με προσοχή τα σχόλια που λάβαμε, αλλά προβήκαμε και σε αρκετές τροποποιήσεις επί του αρχικού κειμένου.
Διότι έτσι αντιλαμβανόμαστε ως κυβέρνηση την έννοια της διαφάνειας και της διαβούλευσης, με τους πολίτες.
Αποτέλεσμα όλης αυτής της διαδικασίας είναι το παρόν κείμενο.
Ένα κείμενο που έρχεται να διορθώσει τα κακώς κείμενα του νομοθετικού πλαισίου που δημιούργησε ο ΣΥΡΙΖΑ, και παράλληλα να επιτύχει 2 βασικούς στόχους:
-Πρώτον, τη φιλελευθεροποίηση του θεσμικού πλαισίου των υδατοδρομίων «εμπλέκοντας» ιδιώτες επενδυτές και
-Και δεύτερον, την απλούστευση και επιτάχυνση των απαιτούμενων διαδικασιών, για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων.
Πρακτικά, λοιπόν, τι προβλέπει το παρόν νομοσχέδιο στο κύριο μέρος του:
-Πρώτον, ρυθμίζει εκ νέου τις διαδικασίες ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης των υδατοδρομίων, ώστε να θεσπιστεί ένα ασφαλές και ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο, που να ευνοεί την ανάπτυξή τους.
-Δεύτερον, παρέχει τη δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια δηλαδή τη χορήγηση «αδείας ίδρυσης» και «αδείας λειτουργίας», είτε από κοινού είτε διακριτά.
-Τρίτον, δίνει τη δυνατότητα χορήγησης «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό φορέα.
-Τέταρτον, επιτρέπει τη χορήγηση «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου χωρίς την απαίτηση επιθεώρησης, ώστε οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να προβούν σε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες, που όταν τις ολοκληρώσουν θα τους χορηγηθεί «άδεια λειτουργίας».
-Πέμπτον, διευρύνεται το πλαίσιο χορήγησης άδειας υδατοδρομίου, τόσο σε τουριστικούς λιμένες, δηλαδή μαρίνες, αγκυροβόλια κ.λπ., όσο και σε Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, καθώς και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα.
-Έκτον, δίνεται η δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου, όχι μόνο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά κι από άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού.
-Κι Έβδομον, συγκροτείται ολιγομελής Επιτροπή Υδατοδρομίων, η οποία θα είναι επιφορτισμένη με τις επιθεωρήσεις τους.
Γίνεται επομένως σαφές, πως η ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου αναμένεται να σηματοδοτήσει αυτόματα την ανάπτυξη ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων, που θα εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας, θα εξυπηρετήσει την καλύτερη διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με προορισμούς απομακρυσμένους -και όχι μόνο και θα αναζωπυρώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Οι πρώτες πτήσεις, τοποθετούνται χρονικά μέσα στους επόμενους μήνες.
Κάνουμε έτσι μια νέα αρχή σε έναν χώρο που πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της χώρας μας.
Επένδυση σε σύγχρονες, φιλικές προς το περιβάλλον, συνδυασμένες μεταφορές σημαίνει επένδυση στον νέο, αναβαθμισμένο διεθνή ρόλο της πατρίδας μας.
Το παρόν νομοσχέδιο, όμως, ρυθμίζει και μια σειρά άλλων θεμάτων, που άπτονται των οδικών και εμπορευματικών μεταφορών.
Ενός τομέα, που αποτελεί ένα δυναμικό κομμάτι της εθνικής μας οικονομίας, και λόγω της ραγδαίας εξέλιξής του, απαιτούνται συνεχώς παρεμβάσεις, ώστε να επιτυγχάνεται τόσο ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας, όσο και η υποβοήθηση ενός κλάδου, αυτού των μεταφορών, που επλήγη σε μεγάλο βαθμό από την κρίση.
Παράλληλα, έχουν συμπεριληφθεί διατάξεις, με τις οποίες ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία των δημόσιων τακτικών υπεραστικών και αστικών μεταφορών επιβατών με τα ΚΤΕΛ, και τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία.
Για τα τελευταία, για παράδειγμα, επιτρέπεται η θέση σε κυκλοφορία τουριστικών λεωφορείων, εφόσον η ηλικία τους δεν υπερβαίνει τα 5 έτη, αντί των 11 που ισχύει σήμερα, ενώ το αντίστοιχο όριο για ειδικά τουριστικά ανοικτού τύπου είναι 8 έτη, με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος στον τομέα των μεταφορών.
Σ’ ό,τι αφορά στα ΚΤΕΛ, προβλέπεται σειρά ρυθμίσεων που αποσκοπούν στην ενίσχυση των επενδύσεων για σταθμούς και γενικά εγκαταστάσεις στα υπεραστικά και αστικά ΚΤΕΛ, καθώς και για την αντικατάσταση λεωφορείων των φορέων αυτών, από το υφιστάμενο αδιάθετο υπόλοιπο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ύψους 2,3 εκατομμυρίων ευρώ.
Επίσης, με την τροπολογία με γενικό αριθμό 152 και ειδικό 10, προβαίνουμε σε 2 παρεμβάσεις:
-Πρώτον, επιτρέπεται η ίδρυση και λειτουργία Πρατηρίου Παροχής υγρών και αέριων Καυσίμων δημόσιας χρήσης από νόμιμους υφιστάμενους σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων, εφόσον βέβαια τηρούνται όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις, που ισχύουν για όλα τα πρατήρια.
-Δεύτερον, και σ’ ό,τι αφορά στα πρατήρια υγρών καυσίμων ιδιωτικής χρήσης, κι επειδή οι διαδικασίες μετατροπής είναι περίπλοκες, χρονοβόρες και δαπανηρές, παρατείνουμε την καταληκτική ημερομηνία μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2022.
Και βέβαια, ως μέρος του συνολικού σχεδίου μας για να λύσουμε το τεράστιο πρόβλημα που παραλάβαμε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τον πολύ μικρό αριθμό λειτουργούντων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, προβλέπεται στο νομοσχέδιο η δυνατότητα εκτέλεσης μέρους του συγκοινωνιακού έργου, στις περιοχές αρμοδιότητας του Ο.Α.Σ.Α. και της Ο.Σ.Ε.Θ., από τα οικεία ΚΤΕΛ, με δυνατότητα υπεκμίσθωσης σε ΚΤΕΛ άλλων Περιφερειακών Ενοτήτων.
Όπως ξέρετε, περιμένουμε το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο και σε λίγες μέρες, στη Θεσσαλονίκη θα μπουν στην κυκλοφορία τα πρώτα οχήματα των ΚΤΕΛ.
Για να ανακουφίσουν επιτέλους κάπως την κατάσταση και το επιβατικό κοινό που καθημερινά ταλαιπωρείται τόσο πολύ.
Επίσης, και σ’ ό,τι αφορά στα ΤΑΞΙ, με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου πετυχαίνουμε 4 βασικά πράγματα:
-Πρώτον, εξορθολογίζουμε τις ποινές για όσους υποκλέπτουν συγκοινωνιακό έργο, ανεξαρτήτως κατηγορίας.
-Δεύτερον, αφαιρούμε την πρόβλεψη περί ποινής φυλάκισης 3 μηνών που ίσχυε μέχρι σήμερα, κι επιβάλλουμε ένα ενιαίο διοικητικό πρόστιμο, αυτό των 3.000 ευρώ, για τους παραβάτες.
-Τρίτον, διευρύνουμε το πλαίσιο της πολλαπλής μίσθωσης ταξί με κόμιστρο, στις περιπτώσεις δια-περιφερειακής μετακίνησης.
-Και τέταρτον, επαναφέρεται στις Περιφέρειες η αρμοδιότητα της συνένωσης των εδρών των ταξί, καθώς κι ο καθορισμός των θέσεων στάθμευσης.
Τέλος, και σ’ ό,τι αφορά στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας διορθώνουμε κάποιες σκανδαλώδεις φωτογραφικές διατάξεις, ώστε να προχωρήσουμε άμεσα στην προκήρυξη της θέσης του Διοικητή και του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΑΠΑ.
Παράλληλα, με την Τροπολογία με γενικό αριθμό 151 και ειδικό 9, ρυθμίζεται ένα θέματα κατανομής και διάθεσης των ποσών του EuroControl, για τη λειτουργία του συστήματος εναέριας κυκλοφορίας και για την αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας.
Συγκεκριμένα, ερχόμαστε πάλι να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα του Νόμου 4427/2016 και των 2 εφαρμοστικών Προεδρικών Διαταγμάτων, του 84 και του 85/2018 για την ΑΠΑ και την ΥΠΑ.
Βλέπεται, με τα εν λόγω ΠΔ τροποποιήθηκαν σημαντικά οι οργανικές θέσεις ανά κλάδο καθώς και η κατανομή του υφιστάμενου προσωπικού όμως δεν προσαρμόστηκε αναλόγως η κατανομή κόστους. Αυτό, λοιπόν, το κάνουμε την παρούσα Τροπολογία. Και κυρίως, χωρίς να προκαλείται δημοσιονομική επιβάρυνση.
Κλείνοντας κ. Πρόεδρε,
Κι απευθυνόμενος στις κυρίες και τους κυρίους συναδέλφους μου, θα ήθελα να πω ότι έχουν στα χέρια τους ένα νομοσχέδιο πλήρες, ουσιαστικό, που αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων, στο πνεύμα του αναπτυξιακού νόμου της Νέας Δημοκρατίας του 2013. Ένα νομοσχέδιο, το οποίο θα ενδυναμώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον στη χώρα μας.
Και επιπλέον, ένα νομοσχέδιο, το οποίο επιλύει σειρά καθημερινών προβλημάτων, στον χώρο των επιβατικών μεταφορών, σεβόμενο τόσο τους επαγγελματίες όσο και το επιβατικό κοινό. Αυτό το αποδείξαμε διότι κάναμε μια μεγάλη διαβούλευση σε διάρκεια και κατά την διάρκεια της επιτροπής, ο ίδιος ο Υφυπουργός ο κ. Κεφαλογιάννης, τον οποίο θέλω να ευχαριστήσω έκανε δεκτές πολλές από τις προτάσεις των βουλευτών.
Ένα νομοσχέδιο που προήλθε μέσα από έναν εποικοδομητικό διάλογο με φορείς και πολίτες. Για όλους αυτούς τους λόγους, λοιπόν, σας καλώ να το υπερψηφίσετε.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΟΠΩΣ ΨΗΦΙΣΤΗΚΕ, ΕΔΩ
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΟΠΩΣ ΕΣΤΑΛΗ ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ ΕΔΩ