Με αυτά τα λόγια, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, επανέφερε – και από το επίσημο βήμα του απολογισμού του για την πρώτη χρονιά της θητείας της διοίκησής του – την πρόταση για λειτουργία γραμμής τραμ στη Θεσσαλονίκη.
Αυτή βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που η πρόταση απασχολεί τον δημόσιο διάλογο. Φαίνεται, όμως, ότι είναι η πρώτη που ξεπερνά το επίπεδο… ευχολογίου και μπαίνει πλέον στη φάση πρακτικής διερεύνησης και μάλιστα σε μια ευνοϊκή για τη Θεσσαλονίκη συγκυρία: να βρίσκεται ο πρώην περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας στη θέση του Ευρωπαίου Επιτρο΄που για τις μεταφορές.
Ο Στέλιος Αγγελούδης αναφέρθηκε μάλιστα συγκεκριμένα σε γραμμή τραμ από το αεροδρόμιο Μακεδονία μέχρι τα ΚΤΕΛ, κάνοντας ακόμη πιο συγκεκριμένη την πρόταση.
Από το 1893, οπότε πρωτολειτούργησε, μέχρι το 1957, οπότε ξηλώθηκε για χάρην των λεωφορείων και του ΟΑΣΘ, το τραμ αποτέλεσε το κυρίως μέσο μαζικής μεταφοράς των κατοίκων της Θεσσαλονίκης.
Μάλιστα, από τη δεκαετία του 2000 και μετά το τραμ επανήλθε ως πρόταση στον δημόσιο διάλογο είτε μέσω του Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών-Μεταφορών (2011), είτε μέσω της Γενικής Κυκλοφοριακής Μελέτης Θεσσαλονίκης (2000). Αλλά και το 2014, επί δημαρχίας Μπουτάρη, παρουσιάζεται στο πλαίσιο ευρωπαϊκού έργου (του ECOTALE) σχετική μελέτη που έκανε ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (τότε Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης).
Η πρόταση αυτή ήταν μάλλον μεγαλεπήβολη καθώς το σχέδιο που παρουσιάστηκε τότε αφορούσε δίκτυο τραμμήκους 24 χλμ., 43 στάσεων, 5 τερματικών σταθμών, 1 αμαξοστασίου 45 στρεμμάτων και ηλεκτροκίνηση με εναέρια καλώδια. Το κόστος της κατασκευής του ανερχόταν στα 20-22 εκατ. ευρώ ανά χλμ. (συνολικό κόστος 515,76 εκ. ευρώ.
Η πρόταση Αγγελούδη
Πρόγευση της πρότασης Αγγελούδη είχε πάντως δώσει με συνέντευξή του στη Χριστίνα Τσόρμπα και στην Bεργίνα τηλεόραση ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου, συγκοινωνιολόγος και πρώην υφυπουργός Μεταφορών, Σπύρος Βούγιας.
Ο κ. Βούγιας είχε μιλήσει για τη γραμμή ΚΤΕΛ – Αεροδρόμιο.
«Η γραμμή Εθνικής Αντιστάσεως, Όλγας, Τσιμισκή, Πολυτεχνείου μέχρι τα ΚΤΕΛ και πίσω, Γιαννιτσών ή Μοναστηρίου, είναι μια γραμμή που δεν εξυπηρετεί το μετρό. Δε χρειάζεται όμως δεύτερη γραμμή. Μπορεί να γίνει μια πολύ πιο γρήγορα, με πολύ μικρότερο κόστος, όχι με δισεκατομμύρια ευρώ αλλά με 100-120 εκ. ευρώ η οποία θα συνδέσει το αεροδρόμιο- που δεν έχει αξιοπρεπή κάλυψη για έναν τουρίστα, με τα ΚΤΕΛ. Και από τις δύο πλευρές του δρόμου με ενσωματωμένες γραμμές στο οδόστρωμα. Αυτήν μελετούμε, θα την φέρουμε στην επιφάνεια. Έχει προμελετηθεί η πρόταση και από τον σημερινό ΟΣΕΘ (πρώην ΣΑΣΘ). Εμείς σκοπεύουμε να την ολοκληρώσουμε και να αναζητήσουμε κονδύλια και ως δήμος Θεσσαλονίκης, από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Με τα Ευρωπαϊκά κονδύλια για μέτρα που είναι οικολογικά και φιλικά σε περίοδο φαινομένων θερμοκηπίου και με την ευκαιρία που ο συμπολίτης μας Απόστολος Τζιτζικώστας είναι Επίτροπος και θα διαχειριστεί το χαρτοφυλάκιο των μεταφορών ανοίγεται ένας αισιόδοξος δρόμος για χρηματοδοτήσεις για τέτοιου είδους έργα», είχε πει κ. Βούγιας.
Ο κ. Βούγιας είχε άλλωστε παρουσιάσει για πρώτη φορά, όπως ο ίδιος έχει πει, την πρόταση για τραμ το 1982 στο πανεπιστήμιο, ως καθηγητής.
Ο Μ. Τρεμόπουλος
Υπέρμαχος της ιδέας και ο Μιχάλης Τρεμόπουλος που από το 1982 έχει επίσης αναφερθεί συχνά στην ανάγκη λειτουργίας γραμμής τραμ.
Χαρακτηριστική η συνέντευξή του στον Flash 99,4 και στον Δημήτρη Συρμάτση, όπου επισήμανε μεταξύ άλλων:
«Είχαμε κάνει και στο παρελθόν προτάσεις, οι οποίες όμως ποικίλουν ανάλογα με το τι εμπόδια παρουσιάζονται. Για παράδειγμα, η γαλλική εταιρεία είχε βάλει ως όρο στο Μετρό ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχει γραμμή τραμ στα 500 μέτρα ακτίνα. Είναι γνωστό ότι παρακολουθούμε το θέμα εδώ και δεκαετίες. Το 2014 έκανε μία πρόταση ο ΣΑΣΘ, σημερινός ΟΣΕΘ. Αυτή η πρόταση βάζει τη γραμμή τραμ, συμπληρωματικό του Μετρό. Επαναφέραμε αυτήν την πρόταση, που εξαίρετοι μελετητές είχαν καταθέσει, η οποία πρόβλεπε να περνάει από: ΚΤΕΛ Μακεδονία – Παλιός Σιδηροδρομικός Σταθμός – Δικαστήρια – Πολυτεχνείου – Τσιμισκή – ΧΑΝΘ – Βασιλίσσης Όλγας – Γ. Παπανδρέου και φτάνει έως τη Μίκρα”, αναφέρει για το τι περιλαμβάνει η συγκεκριμένη πρόταση και προσθέτει ότι, “εφόσον μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και τον σιδηροδρομικό διάδρομο και στην Τσιμισκή θα είναι μία γραμμή τραμ επιφανειακού που θα γίνει γρήγορα».
Όπως τόνιζε, σχεδιάζεται να γίνει μία δεύτερη γραμμή Μετρό, γιατί δεν εξυπηρετείται το κάτω μέρος της πόλης, η οποία θα περάσει από την Αριστοτέλους.
πηγή: theopinion