1. Διαλειτουργικότητα |
1. Τι αλλάζει σε σχέση με την
υπάρχουσα κατάσταση στις μετακινήσεις με Δημόσιες Συγκοινωνίες μετά την έναρξη
λειτουργίας του Μετρό και την αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών στην
περιοχή της Θεσσαλονίκης σε σχέση με το κόμιστρο
Σε
πρώτη φάση και για
διάστημα έως 6 μήνες καθορίζεται νέο μειωμένο κόμιστρο αξίας 0,60 € για τα
λεωφορεία και νέο κόμιστρο για το Μετρό επίσης αξίας 0,60 €. Για τις
περιαστικές μετακινήσεις το κόμιστρο καθορίζεται σε 0,80 €. Το εισιτήριο των
0,80 € ισχύει τόσο στις περιαστικές όσο και στις αστικές λεωφορειακές γραμμές.
Για τα λεωφορεία η/οι μετεπιβίβαση/σεις
σε άλλο λεωφορείο είναι δυνατή/ες μέσα σε 70 λεπτά της ώρας από την πρώτη
ακύρωση.
Αντίστοιχα,
οι μηνιαίες κάρτες απεριορίστων διαδρομών καθορίζονται σε 16 € για κάθε ένα
μέσο. Για τους κατόχους των καρτών που πραγματοποιούν 44 μετακινήσεις τον μήνα
δηλαδή 2 μετακινήσεις ανά εργάσιμη μέρα, το κόστος κάθε μετακίνησης
διαμορφώνεται σε 0,36 €. Τέλος θα υπάρχουν και κάρτες διαρκείας 3 και 6 μηνών
με κόστος 45,0 € και 85,0 € αντίστοιχα. Οι κάτοχοι μειωμένου κομίστρου θα
καταβάλλον το 50% των ανωτέρω ποσών.
Όσοι
χρειάζεται να πάρουν Μετρό και λεωφορείο/λεωφορεία στο ίδιο ταξίδι θα
καταβάλουν συνολικά 0,60+0,60 = 1,20 €. Στους χρήστες μηνιαίων καρτών το κόστος
αντίστοιχα θα ανέλθει σε 0,36+0,36 = 0,72 €, ενώ στους χρήστες τριμηνιαίων ή εξαμηνιαίων
καρτών το κόστος θα είναι ακόμη χαμηλότερο.
Επιπρόσθετα
υπάρχουν εισιτήρια 10+1 μετακινήσεων για το Μετρό και αντίστοιχα για λεωφορεία,
συνολικής αξίας 5,80 € (0,53 € ανά μετακίνηση) για τις αστικές μετακινήσεις και
7,80 € (0,71 € ανά μετακίνηση) για τις περιαστικές μετακινήσεις.
Το
κόστος του εισιτηρίου για τις ειδικές λεωφορειακές γραμμές (Αεροδρομίου,
express, πολιτιστική διαδρομή) θα είναι 2,0 €. Τέλος θα υπάρχει ημερήσιο
εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών (εξαιρούνται οι ειδικές γραμμές), χρονικής
διάρκειας 24Ω και κόστους 2,5 €. Το ημερήσιο εισιτήριο ισχύει κατά μέσο, για
λεωφορείο ή μετρό. Δεν ισχύει και για τα δύο μέσα.
Κατά
την πρώτη αυτή περίοδο που αποτελεί φάση μετάβασης θα ολοκληρωθούν οι τεχνικές
εργασίες επίτευξης διαλειτουργικότητας των συστημάτων ηλεκτρονικού κομίστρου
του Μετρό και των λεωφορείων καθώς και των απαραίτητων δοκιμών που προϋποθέτουν
την λειτουργία του Μετρό, ώστε να καταστεί δυνατή η μετάβαση στην οριστική φάση
χρήσης ενιαίου κομίστρου για όλα τα μέσα μαζικών μεταφορών στη Θεσσαλονίκη.
Γιατί
δεν έχουμε ενιαίο εισιτήριο στη Θεσσαλονίκη;
Η
πόλη της Θεσσαλονίκης έρχεται σε μια νέα εποχή με τη Λειτουργία ενός
υπερσύγχρονου αυτόματου ΜΕΤΡΟ με ηλεκτρονικό εισιτήριο και κάρτες και στα
λεωφορεία και στο μετρό για τη μεταφορά των πολιτών. Αποτελούν μεγάλη
κατάκτηση. Δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για να είναι το εισιτήριο σταδιακά,
κλιμακωτά ενιαίο. Παράλληλα εξετάζεται η σκοπιμότητα διατήρησης και των
ξεχωριστών εισιτηρίων κατά μέσο για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Δίνουμε περιθώριο για να λυθούν θέματα ενημέρωσης, αποφυγής λογιστικής φύσης
εμπλοκών, θωρακίζουμε τους φορείς ώστε να προετοιμασθούν για την επόμενη μέρα
των δημοσίων συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, μαζί και με την επέκταση του μετρό
έως την Καλαμαριά.
Πότε
θα επιτευχθεί η διαλειτουργικότητα; / Πότε θα έχουμε ενιαίο εισιτήριο στη
Θεσσαλονίκη;
Θεωρούμε
ότι μέσα στο επόμενο 6μηνο θα μπορούμε να μιλάμε για ενιαίο εισιτήριο στα
λεωφορεία και στο μετρό της Θεσσαλονίκης. Μέσα σ’ αυτό το εξάμηνο θα εξεταστεί
και αν τα δύο διαφορετικά εισιτήρια θα συνεχίσουν να υπάρχουν στην πόλη της
Θεσσαλονίκης και μετά τη διαθεσιμότητα του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
2. Είδη κομίστρων |
2.1 Λεωφορεία |
Ποια
είναι τα είδη κομίστρου που θα είναι διαθέσιμα για λεωφορεία από 1/12/2024;
Τα
είδη κομίστρου που θα ισχύουν από 1/12/2024 θα είναι το απλό εισιτήριο αστικής
ζώνης, διάρκειας 70λ και κόστους 0,60€, πακέτο 10+1 εισιτηρίων διάρκειας
70λ/εισιτήριο και κόστους 5,80€.
Για
μετακινήσεις στην περιαστική ζώνη οι αντίστοιχες τιμές για το απλό εισιτήριο θα
είναι 0,80€ και για το πακέτο των 10+1 διαδρομών 7,80€. Ο κάτοχος εισιτηρίου
0,80 € μπορεί να μετακινηθεί και σε γραμμές της αστικής ζώνης εντός χρονικού
διαστήματος 70 λεπτών.
Το
κόστος του εισιτηρίου για τις ειδικές λεωφορειακές γραμμές (Αεροδρομίου,
express, πολιτιστική διαδρομή) θα είναι 2€. Τέλος θα υπάρχει ημερήσιο εισιτήριο
απεριορίστων διαδρομών (εξαιρούνται οι ειδικές γραμμές), χρονικής διάρκειας 24Ω
και κόστους 2,5€, Το ημερήσιο εισιτήριο ισχύει κατά μέσο, για λεωφορείο ή
μετρό. Δεν ισχύει και για τα δύο μέσα.
Όσον
αφορά τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών θα υπάρχουν μηνιαίες κόστους 16€,
3μηνιαίες κόστους 45€ και 6μηνιαίες κόστους 85€.
Για
τους δικαιούχους μειωμένου κομίστρου όλες οι τιμές προσδιορίζονται στο 50% της
αρχικής τους τιμής, εκτός του ημερησίου εισιτηρίου που δεν θα υπάρχει έκπτωση.
Να
διευκρινιστεί ότι το σύνολο των εισιτηρίων που εκδίδονται στο μετρό δεν μπορούν
να χρησιμοποιηθούν στα λεωφορεία και το αντίστροφο.
Θα
υπάρξει δυνατότητα αγοράς άυλου εισιτηρίου κάνοντας χρήση εφαρμογής στο κινητό;
Ναι θα υπάρχει
η δυνατότητα έκδοσης - αγοράς άυλου εισιτηρίου μέσω εφαρμογής στο κινητό (iOS
& Android) μόνο για τα λεωφορεία. Θα έχει τη μορφή QR code και θα αφορά στις
παρακάτω κατηγορίες εισιτηρίου: αστικής ζώνης
διάρκειας 70λ (0,60€), περιαστικής ζώνης διάρκειας 70λ (0,80€) και αεροδρομίου
(2€). Θα μπορεί να επικυρωθεί πλησιάζοντας το κινητό στα νέα επικυρωτικά
μηχανήματα στις εισόδους του λεωφορείου. Αυτό είναι το μέλλον της αγοράς και
ζητούμε από όλους να το αποκτήσουν.
Πως
αποφασίστηκαν οι νέες τιμές στα εισιτήρια των λεωφορείων και μετρό;
Το
ύψος του κομίστρου καθορίστηκε κατά τρόπο που να ευνοούνται οι συστηματικοί
χρήστες Δημοσίων Συγκοινωνιών οι οποίοι είναι κάτοχοι καρτών απεριορίστων
διαδρομών. Το ύψος κομίστρου της μεμονωμένης μετακίνησης είναι υψηλότερο από το
αντίστοιχο κόστος του κατόχου κάρτας όπως ισχύει στις περισσότερες πόλεις και
χώρες με εξελιγμένα και ποιοτικά συστήματα Δημοσίων Συγκοινωνιών.
Επιπρόσθετα,
το κόστος της μεμονωμένης μετακίνησης με λεωφορείο ή με μετρό (0,60 €) είναι
σημαντικά χαμηλότερο από το σημερινό κόστος της μετακίνησης με λεωφορείο (0,90
€). Το συνολικό κόστος συνδυαστικής μετακίνησης Μετρό και λεωφορείων (1,20 €)
είναι σχεδόν ίδιο με το κόμιστρο δύο μετακινήσεων (1,10 €) ή τριών μετακινήσεων
(1,30 €) του ΟΑΣΘ αλλά περιλαμβάνει την μετακίνηση με το Μετρό που είναι ένα
νέο μέσο με ανώτερα λειτουργικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά. Το κόστος για τους
μη τακτικούς χρήστες λεωφορείου της περιαστικής ζώνης (0,80 €) είναι χαμηλότερο
από το μέχρι σήμερα ισχύον (0,90 €) ενώ για τους τακτικούς χρήστες αυτών των
περιοχών ισχύουν οι ίδιες τιμές για τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών με την
αστική ζώνη.
Ομοίως
η δυνατότητα αγοράς του εισιτηρίου 10+1 διαδρομών δημιουργεί κίνητρο στους
μετακινούμενους να κάνουν χρήση των ΔΣ με μικρότερο κόστος αφού προαγοράζουν το
συγκεκριμένο προϊόν με σημαντικό ποσοστό έκπτωσης.
Κατά
τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται μείωση του λειτουργικού κόστους των φορέων
Δημοσίων Συγκοινωνιών και δίνεται κίνητρο για να καταστεί κάποιος χρήστης των
Μέσων Μαζικών Μεταφορών.
Τι
θα γίνει με τα παλιά χάρτινα εισιτήρια που ίσχυαν στα λεωφορεία και έχουν στην
κατοχή τους οι πολίτες;
Τα
χάρτινα εισιτήρια του ΟΑΣΘ, που έχουν στην
κατοχή τους οι πολίτες, θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέχρι 31.12.2024. Για το διάστημα
αυτό στα λεωφορεία θα εξακολουθήσει να υπάρχει και το παλιό επικυρωτικό σύστημα
των εισιτηρίων.
Τι
θα γίνει με τις κάρτες μακράς διάρκειας που έχει ήδη εκδώσει ο ΟΑΣΘ για τις κανονικές
και ειδικές κατηγορίες επιβατών (Μαθητές, ΑΜΕΑ, Πολύτεκνοι);
Οι
κάρτες που έχουν ήδη εκδώσει οι πολίτες θα
συνεχίσουν να ισχύουν μέχρι 31/12/2024. Ειδικά για τον μήνα Δεκέμβριο η έκδοση καρτών απεριορίστων διαδρομών (απλές και μειωμένης τιμής
στους δικαιούμενους επιβάτες), θα πρέπει να γίνει στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, όπως
γινόταν μέχρι τώρα, με τις νέες τιμές.
Μέσα
στο διάστημα αυτό, οι πολίτες
μπορούν παράλληλα να αιτούνται την νέα προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα μέσω
του portal του ΟΣΕΘ, προκειμένου να την έχουν στην
κατοχή τους από 1/1/2025, όπου θα σταματήσει να ισχύει κάθε παλιά κάρτα του
ΟΑΣΘ.
Πως
θα επικυρώνω το νέο εισιτήριο στα λεωφορεία;
1.
Αν έχετε ηλεκτρονικό χάρτινο εισιτήριο θα πρέπει να πλησιάσετε το εισιτήριο
στο νέο επικυρωτικό μηχάνημα το οποίο έχει τοποθετηθεί σε κάθε είσοδο του
λεωφορείου και να δείτε τη σχετική ένδειξη ή να ακούσετε τον χαρακτηριστικό
ήχο, προκειμένου να επιβεβαιώσετε την επιτυχή επικύρωσή του.
2.
Αν έχετε έξυπνη κάρτα «φορτισμένη» με κάποιο χρονικό προϊόν (αντίστοιχη
της παλαιάς κάρτας απεριορίστων διαδρομών) επιβάλλεται η επικύρωσή της,
πλησιάζοντας την κάρτα στο νέο επικυρωτικό μηχάνημα το οποίο έχει τοποθετηθεί
σε κάθε είσοδο του λεωφορείου και να δείτε τη σχετική ένδειξη ή να ακούσετε τον
χαρακτηριστικό ήχο, προκειμένου να επιβεβαιώσετε την επιτυχή επικύρωσή της. Αν δεν
το πράξετε, ακόμα κι αν έχετε «φορτίσει» την κάρτα σας με το αντίστοιχο χρονικό
προϊόν, σε περίπτωση που υποστείτε έλεγχο θα υπάρξει επιβολή προστίμου.
3.
Αν έχετε αγοράσει άυλο εισιτήριο σε μορφή QR, μέσω της νέας εφαρμογής την οποία
εγκαταστήσατε στο κινητό σας, πλησιάζετε το κινητό σας στο οποίο εμφανίζεται το
QR με την οθόνη να «κοιτάει» στο κάτω
μέρος του νέου επικυρωτικού μηχανήματος το οποίο έχει τοποθετηθεί σε κάθε
είσοδο του λεωφορείου, και βλέπετε τη σχετική ένδειξη στο κινητό σας
προκειμένου να επιβεβαιώσετε την επιτυχή επικύρωση του άυλου εισιτηρίου σας.
4.
Αν προμηθευτείτε (εκδώσετε) νέο εισιτήριο μέσω του αυτόματου πωλητή του
λεωφορείου, θα πρέπει αμέσως μόλις εκτυπωθεί και το παραλάβετε, να το
επικυρώσετε σε ένα από τα νέα επικυρωτικά μηχανήματα τα οποία βρίσκονται
τοποθετημένα στις εισόδους του λεωφορείου.
5.
Αν κατά το διάστημα μετάβασης από το παλαιό στο νέο σύστημα κομίστρου, διαθέτετε
παλαιού τύπου χάρτινο εισιτήριο (είτε με παλιές είτε με νέες τιμές) θα
εξακολουθήσετε να το επικυρώνετε στα παλαιού τύπου μηχανικά επικυρωτικά
μηχανήματα τα οποία θα παραμείνουν στα λεωφορεία.
6.
Αν κατά το διάστημα μετάβασης από το παλαιό στο νέο σύστημα κομίστρου (και
σίγουρα το Δεκέμβριο του 2024), προμηθευτείτε χάρτινη μηνιαία κάρτα
απεριορίστων διαδρομών, θα εξακολουθήσετε να την χρησιμοποιείτε με τον ίδιο
τρόπο όπως κάνατε έως σήμερα ( φέρετε την πρωτότυπη κάρτα μαζί σας, παράλληλα
με κάποιο έγγραφο ταυτοποίησης και την επιδεικνύετε σε ελεγκτή σε περίπτωση που
υποστείτε έλεγχο).
7.
Σε περίπτωση που επιβιβαστείτε σε λεωφορείο γραμμής στην οποία ισχύει η
υποχρεωτική επιβίβαση από την μπροστινή πόρτα του οδηγού, η επικύρωση του
ηλεκτρονικού εισιτηρίου/κάρτας μπορεί να πραγματοποιηθεί στο πλησιέστερο επικυρωτικό
μηχάνημα. Σε περίπτωση που διαθέτετε χάρτινη μηνιαία κάρτα απεριορίστων
διαδρομών, θα την δείχνετε στον οδηγό κατά την επιβίβασή σας.
Θα
υπάρχουν ειδικά εκπτωτικά κόμιστρα για εταιρείες/φορείς όπως ισχύει και σήμερα;
Το Δεκέμβριο θα
συνεχίσουν να ισχύουν
ως σήμερα. Από Ιανουάριο θα είναι διαθέσιμα τα αντίστοιχα
κόμιστρα και στις νέες προσωποποιημένες κάρτες,
2.2 Μετρό |
Ποια
είναι τα είδη κομίστρου που θα είναι διαθέσιμα σε μετρό από 1/12/2024;
Τα είδη κομίστρου που θα ισχύουν από 1/12/2024 θα
είναι το απλό εισιτήριο αστικής ζώνης, διάρκειας 70λ και κόστους 0,60€, πακέτο
10+1 εισιτηρίων διάρκειας 70λ/εισιτήριο και κόστους 5,80€.
Τέλος θα υπάρχει ημερήσιο εισιτήριο απεριορίστων
διαδρομών, χρονικής διάρκειας 24Ω και κόστους 2,5€.
Όσον αφορά τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών θα
υπάρχουν μηνιαίες (30 ημερών) κόστους 16€, 3μηνιαίες (90 ημερών) κόστους 45€
και 6μηνιαίες (180 ημερών) κόστους 85€. Οι ημέρες είναι ημερολογιακές και η
ισχύς τους ξεκινά με την πρώτη επικύρωση.
Για τους δικαιούχους μειωμένου κομίστρου όλες οι τιμές
προσδιορίζονται στο 50% της αρχικής τους τιμής, εκτός του ημερησίου εισιτηρίου
που δεν θα υπάρχει έκπτωση.
Θα υπάρχουν ειδικά εκπτωτικά κόμιστρα για εταιρείες/φορείς όπως ισχύει και
σήμερα;
Στο Μετρό δεν
δύνανται να εφαρμοστούν στην παρούσα φάση. Θα
προγραμματιστεί η υλοποίησή τους.
3. Πρακτικές ερωτήσεις αγοράς/φόρτισης κομίστρων |
Πως
μπορώ να εκδώσω προσωποποιημένη κάρτα στο κάθε μέσο;
Για
τα λεωφορεία, η προσωποποίηση γίνεται είτε με φυσική παρουσία του
ενδιαφερόμενου στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, είτε μέσω του portal του ΟΣΕΘ. Στο portal αυτό θα μπορεί ο πολίτης να
κάνει αίτηση και όταν αυτή ολοκληρωθεί θα μπορεί να παραλάβει την
προσωποποιημένη κάρτα του είτε από κάποιο εκδοτήριο, είτε ταχυδρομικά στην
διεύθυνσή του, ανάλογα με τον τρόπο που θα επιλέξει κατά τη διαδικασία αίτησης.
Θα λαμβάνει σχετικό μήνυμα ειδοποίησης (email) είτε για την παραλαβή είτε για την αποστολή της κάρτας
Αντίστοιχα στο
μετρό η προσωποποίηση θα γίνεται σε 13 εκδοτήρια με φυσική παρουσία όπου ο
πολίτης θα παραλαμβάνει επί τόπου την κάρτα του με την επίδειξη των απαραίτητων
εγγράφων
Τι
δικαιολογητικά απαιτούνται για έκδοση κάρτας εάν είμαι δικαιούχος απαλλαγής
κομίστρου ή έκπτωσης
Για
λεωφορεία δεν απαιτείται η προσκόμιση δικαιολογητικού για τις περιπτώσεις
ανηλίκων, πολιτών άνω των 65, ανέργων, ΑΜΕΑ, όπου ο έλεγχος θα διενεργείται
αυτόματα μέσω του ΑΜΚΑ. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις θα πρέπει να προσκομίζονται
τα απαραίτητα κατά περίπτωση δικαιολογητικά.
Για
το Μετρό, σε πρώτη φάση θα γίνεται προσκομίζοντας στο εκδοτήριο την ταυτότητα
και όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την έκδοση της κάρτας.
Τα
δικαιολογητικά που απαιτούνται για κάθε κατηγορία δικαιούχων μειωμένου κομίστρου
θα είναι αναρτημένα στο portal του ΟΣΕΘ.
Πόσα
εκδοτήρια προσωποποιημένων καρτών υπάρχουν στο κάθε μέσο και που βρίσκονται;
Η
προσωποποίηση καρτών για τα λεωφορεία θα μπορεί να γίνει σε 8 εκδοτήρια* του
ΟΑΣΘ, για τους πολίτες που δεν θέλουν να κάνουν την αίτηση μέσω του portal του
ΟΣΕΘ.
*ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ,
Ν.Σ.ΣΤΑΘΜΟΣ, Α/Σ ΙΚΕΑ, ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, Π.Π.ΓΕΡΜΑΝΟΥ, ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ, ΔΙΠΑΕ
ΣΙΝΔΟΥ, ΓΡΑΦΕΙΑ ΟΑΣΘ
Η
προσωποποίηση των καρτών για το μετρό θα μπορεί να γίνει στα στελεχωμένα από
την εταιρεία λειτουργίας (THEMA) εκδοτήρια που θα βρίσκονται στους 13 σταθμούς του Μετρό
Ποια
σημεία έκδοσης/επαναφόρτισης εισιτηρίων και καρτών υπάρχουν για το κάθε μέσο;
Για τα λεωφορεία, η έκδοση εισιτηρίων μπορεί να γίνει
από νέους αυτόματους πωλητές που θα είναι εγκατεστημένοι
σε κάθε λεωφορείο και δέχονται πληρωμές αποκλειστικά μέσω κάρτας καθώς και σε 29
αυτόματους πωλητές που θα εγκατασταθούν σε διάσπαρτα σημεία στην πόλη. Στους
συγκεκριμένους πωλητές θα υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης ή επαναφόρτισης
εισιτηρίου με χρήση μετρητών ή και πιστωτικής
ή χρεωστικής κάρτας . Επίσης, στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, θα παρέχονται προφορτισμένα εισιτήρια
10+1 διαδρομών και μίας διαδρομής. Επίσης, μέχρι τέλους του έτους θα διατίθεται
στα περίπτερα και ψιλικατζίδικα το χάρτινο εισιτήριο με τη νέα τιμή. Σε χάρτινη
μορφή θα διατίθενται το αστικό εισιτήριο χρονικής
διάρκειας 70 λεπτών, το περιαστικό εισιτήριο χρονικής διάρκειας 70 λεπτών, το
εισιτήριο αεροδρομίου καθώς και τα αντίστοιχα μειωμένα. Τέλος, δίνεται η
δυνατότητα αγοράς ηλεκτρονικού εισιτηρίου μέσω mobile εφαρμογής με τη μορφή QR code. Σε όλα τα ανωτέρω σημεία,
εκτός των σημείων λιανικής, μπορεί να γίνει επαναφόρτιση των εισιτηρίων.
Για τα εισιτήρια του Μετρό, υπάρχουν 13 εκδοτήρια και
συνολικά 104 αυτόματα μηχανήματα διανεμημένα σε όλους τους σταθμούς του Μετρό. Σε
πρώτη φάση η έκδοση και η επαναφόρτιση εισιτηρίων θα γίνεται αποκλειστικά με τη
χρήση μόνο των αυτόματων μηχανημάτων για γρήγορη εξυπηρέτηση.
Ποιοι
είναι οι τρόποι πληρωμής για την αγορά ή φόρτιση εισιτηρίων και καρτών;
Για τα
λεωφορεία, η πληρωμή τόσο στους αυτόματους πωλητές που θα είναι διάσπαρτοι στην
πόλη για την πώληση εισιτηρίων και φόρτιση εισιτηρίων & καρτών όσο και στα
εκδοτήρια του ΟΑΣΘ θα γίνεται τόσο με μετρητά όσο και με χρήση χρεωστικής ή πιστωτικής
κάρτας. Το ίδιο ισχύει και
για τους αυτόματους πωλητές και τα εκδοτήρια του Μετρό σε πέντε (5) από τους
Σταθμούς.
Στους νέους
αυτόματους πωλητές που θα είναι εγκατεστημένοι σε κάθε λεωφορείο, η έκδοση
εισιτηρίων /φόρτιση εισιτηρίων & καρτών μπορεί να γίνεται αποκλειστικά με
χρήση χρεωστικής/πιστωτικής κάρτας.
Η αγορά του
άυλου εισιτηρίου με τη μορφή QR code, που αφορά μόνο τα Λεωφορεία, θα γίνεται μέσω
της σχετικής εφαρμογής στο κινητό.
Τέλος, στο
portal του ΟΣΕΘ και μέσω ειδικού e-shop και μόνο για τα λεωφορεία, μπορεί να
γίνεται η αγορά και φόρτιση προσωποποιημένης κάρτας με χρήση
χρεωστικής/πιστωτικής κάρτας.
Υπάρχουν
σημεία πώλησης/φόρτισης εισιτηρίων/καρτών του Μετρό έξω από τους σταθμούς;
Όχι
Που
μπορώ να κάνω επαναφόρτιση καρτών στο κάθε μέσο;
Επαναφόρτιση
καρτών μπορεί να γίνει σε εκδοτήρια και αυτόματα μηχανήματα του κάθε μέσου. Σε
πρώτη φάση όμως η επαναφόρτιση των καρτών θα γίνεται μόνο από τα αυτόματα
μηχανήματα.
Πόσες φορές μπορεί να επαναφορτιστεί το έξυπνο χάρτινο
εισιτήριο (Ultralight) στο κάθε μέσο;
Σύμφωνα με τις προδιαγραφές των κατασκευαστών του chip,
τα εισιτήρια υποστηρίζουν πλέον των 100.000 κύκλων εγγραφής (επαναφόρτιση και
επικύρωση) . Στο ΑΣΣΚ έχει ρυθμιστεί ως μέγιστος αριθμός επαναφορτίσεων οι 255
φορές. Η διάρκεια ζωής του εισιτηρίου, από την στιγμή της πρώτης κωδικοποίησης
/ ενεργοποίησης ] είναι 2,7 έτη.
Πως
θα ξεχωρίζουν τα χάρτινα εισιτήρια και οι πλαστικές κάρτες ανάλογα με το αν
χρησιμοποιούνται στο κάθε μέσο;
Δεν θα υπάρχει διαχωρισμός μόνο για το διάστημα του
Δεκεμβρίου.
4. Άλλες λοιπές ερωτήσεις |
Θα
υπάρξει περίοδος ελεύθερης πρόσβασης στο Μετρό; Αν ναι, για πόσο;
Θα δοθεί το 1ο ΣΚ μετά την έναρξη (7&8 Δεκ) για ελεύθερη χρήση του μετρό από όλους τους πολίτες.
Τι
θα γίνει αν λήξει ο χρόνος των 70 λεπτών και δεν έχω βγει από το Μετρό; Θα
ανοίξουν οι πύλες;
Σε
περίπτωση που λήξει ο χρόνος των 70 λεπτών το εισιτήριο ισχύει μέχρι την έξοδο
του επιβάτη από το ΜΕΤΡΟ.
Θα υπάρχει προσωπικό μέσα
στους σταθμούς να καθοδηγεί τους επιβάτες στη χρήση του Μετρό τις πρώτες ημέρες
λειτουργίας;
Η ΤΗΕΜΑ τις πρώτες ημέρες λειτουργίας του
Μετρό θα παρέχει επαρκές προσωπικό μέσα στους σταθμούς ώστε να καθοδηγήσει τους
επιβάτες στη χρήση του.
Υπάρχει λίστα με τις
λεωφορειακές γραμμές που εξυπηρετούν κάθε μία από τις στάσεις του Μετρό για
μετεπιβίβαση, ανεξάρτητα αν χρειάζεται διαφορετικό εισιτήριο;
Eντός
της ζώνης επιρροής των 13 σταθμών υπάρχουν περί τις 150 στάσεις λεωφορείων ο
ΟΣΕΘ προτίθεται να ετοιμάσει χάρτες ανά σταθμό μετρό.
Υπάρχει ενημερωτικό
φυλλάδιο/εφαρμογή/βίντεο με χάρτη της πόλης που να δείχνει τα σημεία που
εξυπηρετεί το Μετρό;
. Θα είναι διαθέσιμο
ενημερωτικό φυλλάδιο εντός του προσεχούς δεκαπενθημέρου.
Ποιο θα είναι το ωράριο
λειτουργίας του Μετρό; Υπάρχει συγκεκριμένο ωράριο με τη συχνότητα των
δρομολογίων που θα δημοσιευθεί με τη λειτουργία του μέσου;
• Κυριακή
- Πέμπτη 5:30πμ - 12:30πμ
• Παρασκευή
-Σάββατο 5:30πμ - 2:00πμ
Μπορώ να βάλω ποδήλατο,
κατοικίδιο, ή Ε.Π.Η.Ο. (Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα) στο Μετρό;
Ναι, με βάση τους όρους και
προϋποθέσεις που διέπουν τον κανονισμό δικαιωμάτων και υποχρεώσεων επιβατών και
είναι σε συμφωνία με την κείμενη νομοθεσία όπως ορίζεται στο (ΦΕΚ Β'
7483/29-12-2023).
Συγκεκριμένα:
Η μεταφορά ποδηλάτου και ηλ.
πατινιού επιτρέπεται με ευθύνη του επιβάτη και κατά την κρίση του εντεταλμένου
προσωπικού της ΤΗΕΜΑ, ανάλογα με τις συνθήκες πληρότητας του συρμού και την
ασφάλεια των επιβατών. Επιτρέπονται μέχρι 2 συμβατικά ποδήλατα και 2
αναδιπλούμενα ηλ. πατίνια ανά συρμό και η είσοδος τους γίνεται από την
τελευταία θύρα.
Η μεταφορά μικρών ζώων
συντροφιάς με το Μετρό επιτρέπεται με ευθύνη του επιβάτη εφόσον είναι
τοποθετημένα σε ασφαλές κλουβί μεταφοράς και κατά την κρίση του εντεταλμένου
προσωπικού της ΤΗΕΜΑ, ανάλογα με τις συνθήκες πληρότητας του συρμού και την
ασφάλεια των επιβατών με εξαίρεση τους σκύλους βοηθείας, που μεταφέρονται με
λουρί.
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ
ΕΡΩΤΗΣΗ
1. Τι αλλάζει σε σχέση με την
υπάρχουσα κατάσταση στις μετακινήσεις με ΔΣ μετά την έναρξη λειτουργίας το
Μετρό και την αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών στην περιοχή της
Θεσσαλονίκης σε σχέση με το κόμιστρο
Σε
πρώτη φάση και για
διάστημα έως 6 μήνες καθορίζεται νέο μειωμένο κόμιστρο αξίας 0,60 € για τα
λεωφορεία και νέο κόμιστρο για το Μετρό επίσης αξίας 0,60 €. Για τις
περιαστικές μετακινήσεις το κόμιστρο καθορίζεται σε 0,80 €. Για τα λεωφορεία η/οι μετεπιβίβαση/σεις σε άλλο/α λεωφορείο/α είναι
δυνατή/ες μέσα σε 70 λεπτά της ώρας από την πρώτη ακύρωση.
Αντίστοιχα,
οι μηνιαίες κάρτες απεριορίστων διαδρομών καθορίζονται σε 16 € για κάθε ένα
μέσο. Για τους κατόχους των καρτών που πραγματοποιούν 44 μετακινήσεις τον μήνα
δηλαδή 2 μετακινήσεις ανά εργάσιμη μέρα, το κόστος κάθε μετακίνησης
διαμορφώνεται σε 0,36 €. Τέλος θα υπάρχουν και κάρτες διαρκείας 3 και 6 μηνών
με κόστος 45,0 € και 85,0 € αντίστοιχα. Οι κάτοχοι μειωμένου κομίστρου θα
καταβάλλον το 50% των ανωτέρω ποσών.
Όσοι
χρειάζεται να πάρουν Μετρό και λεωφορείο/λεωφορεία στο ίδιο ταξίδι θα
καταβάλουν συνολικά 0,60+0,60 = 1,20 €. Στους χρήστες μηνιαίων καρτών το κόστος
αντίστοιχα θα ανέλθει σε 0,36+0,36 = 0,72 €, ενώ στους χρήστες τριμηνιαίων ή
εξαμηνιαίων καρτών το κόστος θα είναι ακόμη χαμηλότερο.
Επιπρόσθετα
υπάρχουν εισιτήρια 10+1 μετακινήσεων για το Μετρό και αντίστοιχα για λεωφορεία,
συνολικής αξίας 5,80 € (0,53 € ανά μετακίνηση) για τις αστικές μετακινήσεις και
7,80 € (0,71 € ανά μετακίνηση) για τις περιαστικές μετακινήσεις.
Το
κόστος του εισιτηρίου για τις ειδικές λεωφορειακές γραμμές (Αεροδρομίου,
express, πολιτιστική διαδρομή) θα είναι 2,0 €. Τέλος θα υπάρχει ημερήσιο
εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών (εξαιρούνται οι ειδικές γραμμές), χρονικής
διάρκειας 24Ω και κόστους 2,5 €, ανεξάρτητα αστικής ή περιαστικής ζώνης
λεωφορείων ή Μετρό.
Κατά
την πρώτη αυτή περίοδο που αποτελεί φάση μετάβασης θα ολοκληρωθούν οι τεχνικές
εργασίες επίτευξης διαλειτουργικότητας των συστημάτων ηλεκτρονικού κομίστρου
του Μετρό και των λεωφορείων καθώς και των απαραίτητων δοκιμών που προϋποθέτουν
την λειτουργία του Μετρό, ώστε να καταστεί δυνατή μετάβαση στην οριστική φάση
χρήσης ενιαίου κομίστρου για όλα τα μέσα μαζικών μεταφορών στη Θεσσαλονίκη.
Στην
επόμενη φάση που θα έχει επιτευχθεί η διαλειτουργικότητα, θα υπάρχει ένα
κόμιστρο για όλα τα μέσα που θα επιτρέπει απεριόριστες μετεπιβιβάσεις μεταξύ
των μέσων μαζικής μεταφοράς εντός ενός καθορισμένου χρονικού διαστήματος και
επομένως τα προϊόντα κομίστρου (εισιτήρια, κάρτες, κλπ.) θα είναι κοινά τόσο
για το Μετρό όσο και για τα λεωφορεία. Παράλληλα εξετάζεται η σκοπιμότητα
διατήρησης και των ξεχωριστών εισιτηρίων κατά μέσο για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση
των πολιτών