Δύο επιστολές προς την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών απέστειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Τουριστικών Γραφείων (ΠΟΤΟΥΡ), με αιτήματα του κλάδου. Διαβάστε τις:
Αξιότιμε κύριε Υφυπουργέ,
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Τουριστικών Γραφείων (ΠΟΤΟΥΡ), ως ο συλλογικός φορέας που εκπροσωπεί έναν από τους βασικούς κλάδους μεταφορών και τουρισμού της χώρας, επιθυμεί να θέσει υπόψη σας τρία κρίσιμα ζητήματα που επηρεάζουν άμεσα τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα του κλάδου μας. Είμαστε πεπεισμένοι ότι στο πρόσωπό σας θα βρούμε έναν θεσμικό συνομιλητή που θα τείνει ευήκοον ους στις ανησυχίες μας και επιτέλους θα τολμήσει να δώσει τέλος σε άδικες ρυθμίσεις, κάποιες από τις οποίες αποτελούν αρνητική πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία.
1. Όρια ηλικίας του στόλου τουριστικών λεωφορείων
Η Ελλάδα έχει καθορίσει ανώτατο όριο ηλικίας τα 27 έτη για τα τουριστικά λεωφορεία. Παράλληλα, τα μεταχειρισμένα τουριστικά λεωφορεία που εισάγονται στη χώρα δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 15 έτη. Οι διατάξεις αυτές, αν και εξυπηρετούν σκοπούς ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας, δεν διασφαλίζουν από μόνες τους τους σκοπούς για τους οποίους θεσμοθετήθηκαν. Επιπλέον προκαλούν σοβαρές οικονομικές πιέσεις στους ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων, ιδίως σε περιόδους κρίσης, όπως η πρόσφατη πανδημία και η ενεργειακή κρίση
Ευρωπαϊκή Σύγκριση:
Σε πολλές χώρες της Ε.Ε., όπως η Γερμανία και η Γαλλία, δεν υπάρχουν αυστηρά όρια ηλικίας για τα τουριστικά λεωφορεία, εφόσον αυτά υφίστανται τακτικούς τεχνικούς ελέγχους και πληρούν τα πρότυπα εκπομπών ρύπων. Προτείνουμε την επανεξέταση των ορίων ηλικίας στην Ελλάδα, με έμφαση στη συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα μέσω τακτικών τεχνικών ελέγχων.
2. Όρια ηλικίας των οδηγών τουριστικών λεωφορείων
Το ανώτατο όριο ηλικίας για τους οδηγούς τουριστικών λεωφορείων στην Ελλάδα είναι τα 69 έτη. Παρότι αυτό το όριο υποτίθεται ότι παρέχει ένα πλαίσιο ασφάλειας, εντούτοις αυτό είναι ελλιπές καθότι δεν προβλέπονται τακτικοί έλεγχοι ιατρικής καταλληλότητας, τουλάχιστον μετά από ένα ηλικιακό όριο. Επιπλέον παραμένουν ζητήματα που αφορούν την επάρκεια του ανθρώπινου δυναμικού, ειδικά σε περιοχές με περιορισμένη πρόσβαση σε νέους επαγγελματίες οδηγούς.
Ευρωπαϊκή Σύγκριση:
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες όπως ενδεικτικά η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία, δεν υπάρχει ανώτατο όριο ηλικίας για τους οδηγούς, με την προϋπόθεση ότι αυτοί περνούν τακτικούς ιατρικούς ελέγχους. Προτείνουμε την προσαρμογή του ελληνικού πλαισίου, ώστε να δίνεται έμφαση στην ιατρική καταλληλότητα αντί της ηλικίας, διασφαλίζοντας παράλληλα την ασφάλεια στις μεταφορές.
3. Κίνητρα και ενίσχυση για την εμπρόθεσμη εγκατάσταση ευφυών ταχογράφων 2ης έκδοσης
Η υποχρέωση εγκατάστασης ευφυών ταχογράφων 2ης έκδοσης, όπως προβλέπεται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 165/2014, αποτελεί σημαντική πρόκληση για τις επιχειρήσεις του κλάδου μας. Παρά τη σαφή αναγκαιότητα για συμμόρφωση, η οικονομική επιβάρυνση που συνεπάγεται η εγκατάσταση αυτών των συσκευών είναι ιδιαίτερα υψηλή, ιδίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Ευρωπαϊκή Σύγκριση:
Σε άλλες χώρες της Ε.Ε., όπως η Γαλλία και η Ολλανδία, έχουν θεσπιστεί προγράμματα οικονομικής ενίσχυσης και επιδοτήσεων για την προώθηση της εγκατάστασης νέων τεχνολογιών. Προτείνουμε την εισαγωγή αντίστοιχων μέτρων στην Ελλάδα, όπως φορολογικές ελαφρύνσεις ή επιδότηση μέρους του κόστους εγκατάστασης των ταχογράφων.
Προκειμένου να σας ενημερώσουμε με πληρότητα για τα ανωτέρω ζητήματα και να αναζητήσουμε από κοινού λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες εναρμονιζόμενοι με τα ισχύοντα στις λοιπές ευρωπαϊκές χώρες, αιτούμαστε τη διοργάνωση συνάντησης του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΟΤΟΥΡ με την ηγεσία του Υπουργείου, στην οποία να συζητήσουμε διεξοδικά τις προτάσεις μας και να συμβάλουμε στη διαμόρφωση πολιτικών που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του κλάδου.
Με εκτίμηση,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΔΗΣ ΗΛΙΑΣ ΚΟΛΛΗΜΕΝΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
Θέμα: Αίτημα συνάντησης με την ηγεσία του Υπουργείου - Εξομοίωση τελών κυκλοφορίας τουριστικών λεωφορείων με αυτά των ΚΤΕΛ
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Τουριστικών Γραφείων (ΠΟΤΟΥΡ) εκπροσωπεί έναν από τους πλέον δυναμικούς και κρίσιμους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Επανερχόμαστε για ακόμη μία φορά στο διαχρονικό αίτημα της εξομοίωσης των τελών κυκλοφορίας των τουριστικών λεωφορείων με εκείνα των λεωφορείων ΚΤΕΛ, ένα αίτημα που επανειλημμένα κατά το παρελθόν θέσαμε υπόψη σας, τελευταία με την επιστολή μας από Μάρτιο 2024, χωρίς δυστυχώς να υπάρξει καμία ουσιαστική ανταπόκριση.
Ιστορικό Πρωτοβουλιών
Από το 2020, έχουμε προβεί σε σειρά επαφών και επικοινωνιών με πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Οικονομικών και άλλων αρμόδιων φορέων. Οι προσπάθειές μας περιλαμβάνουν συναντήσεις μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΟΤΟΥΡ, καθώς και την αποστολή σχετικών εγγράφων, με τα οποία τεκμηριώναμε με αδιάσειστα στοιχεία τη δυσμενή θέση του κλάδου μας εξαιτίας της άνισης μεταχείρισής του. Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις μας, η κατάσταση παραμένει αμετάβλητη.
Ανάλυση του Ζητήματος
1. Αθέμιτος Ανταγωνισμός από τα ΚΤΕΛ
Όπως αναφέραμε στην επιστολή μας του Μαρτίου 2024, τα υπεραστικά ΚΤΕΛ έχουν καταφέρει να εισχωρήσουν στην αγορά τουριστικών μεταφορών, εκτελώντας παράλληλα τουριστικά δρομολόγια και δρομολόγια μεταφοράς μαθητών, χωρίς να περιορίζονται στις τακτικές συγκοινωνιακές γραμμές που είναι το κύριο έργο τους. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, ιδίως όταν τα ΚΤΕΛ απολαμβάνουν χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας.
2. Αδικία στα Τέλη Κυκλοφορίας
Και ενώ το κράτος επιτρέπει τη διείσδυση των κρατικά επιδοτούμενων και προστατευόμενων ΚΤΕΛ στην ελεύθερη αγορά, τα τουριστικά λεωφορεία καταβάλλουν ετησίως τέλη κυκλοφορίας ύψους 600 ευρώ, τη στιγμή που τα ΚΤΕΛ καταβάλλουν μόλις 300 ευρώ. Είναι σαφές ότι η διαφορά αυτή είναι παντελώς αστήρικτη και αδικαιολόγητη, δεδομένου ότι τα τουριστικά λεωφορεία εκτελούν περιορισμένο συγκοινωνιακό έργο και δεν επωφελούνται από κρατικές επιδοτήσεις.
3. Αναγκαία Υποστήριξη του Κλάδου
Τα 7.693 τουριστικά λεωφορεία της χώρας μας αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της τουριστικής μεταφοράς, εξυπηρετώντας εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως και ενισχύοντας σημαντικά την Εθνική Οικονομία. Παρά τη συμβολή μας, το κράτος παραμένει αδιάφορο στα πολλαπλά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, με αποτέλεσμα τη βαθμιαία οικονομική εξάντληση των μελών μας.
Πρόταση
Ζητούμε την άμεση εξομοίωση των τελών κυκλοφορίας των τουριστικών λεωφορείων με εκείνα των λεωφορείων ΚΤΕΛ, προκειμένου να αποκατασταθεί μια στοιχειώδης ισορροπία στην αγορά. Αυτή η αλλαγή θα επιτρέψει την εξοικονόμηση πόρων, οι οποίοι μπορούν να επενδυθούν στον εκσυγχρονισμό του στόλου μας και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς μας.
Αίτημα Συνάντησης
Για την εξεύρεση λύσης σε αυτό το κρίσιμο ζήτημα, αιτούμαστε τη διοργάνωση συνάντησης του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΟΤΟΥΡ με την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών. Η συνάντηση αυτή θα αποτελέσει μια σημαντική ευκαιρία για την παρουσίαση των θέσεων μας και την επίτευξη αμοιβαία επωφελών λύσεων.
Με εκτίμηση,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΔΗΣ ΗΛΙΑΣ ΚΟΛΛΗΜΕΝΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ