Τετάρτη 26 Ιουνίου 2024

Νέα υποχρέωση για τους μεταφορείς! Υπεύθυνος Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (ΥΠΠΑ)

 Μια νέα υποχρέωση (από τις δεκάδες που προκύπτουν κάθε χρόνο), που δεν γνωρίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, είναι ο ορισμός Υ.Π.Π.Α. δηλαδή "Υπεύθυνου Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών".

Την υποχρέωση εισήγαγε ο... Ν. 4990/2022 , ο οποίος, για τον δημόσιο τομέα, προβλέπει:

"Οι φορείς του δημόσιου τομέα που απασχολούν από πενήντα (50) υπαλλήλους και άνω, υποχρεούνται να ορίσουν Υπεύθυνο Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (Υ.Π.Π.Α.)"


ενώ για τον ιδιωτικό τομέα, προβλέπει:

"Οι φορείς του ιδιωτικού τομέα που απασχολούν ταυτόχρονα πενήντα (50) ή περισσότερους εργαζομένους, ανεξάρτητα από τη φύση των δραστηριοτήτων τους και τη διάρκεια της απασχόλησης εκάστου των εργαζομένων εντός του έτους, ορίζουν Υ.Π.Π.Α. σχετικά με παραβιάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος. Ο υπολογισμός του αριθμού των εργαζομένων στους φορείς του ιδιωτικού τομέα γίνεται σύμφωνα με τον ν. 4308/2014 (Α’ 251)."

Συνεπώς, όλες οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, που απασχολούν πάνω από 50 εργαζόμενους, υποχρεούνται να ορίσουν Υ.Π.Π.Α.

Αλλά, ειδικά για τις επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στις μεταφορές:

"Οι φορείς του ιδιωτικού τομέα που δραστηριοποιούνται στους τομείς χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, προϊόντων και αγορών, μεταφορών και περιβάλλοντος, καθώς και οι φορείς που λειτουργούν βάσει απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, ή των οποίων οι δραστηριότητες δύνανται από τη φύση τους να προκαλέσουν κίνδυνο για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία, υποχρεούνται να ορίσουν Υ.Π.Π.Α., ανεξάρτητα από τον αριθμό εργαζομένων που απασχολούν."

Τι κάνει ο Υπεύθυνος Παραλαβής και Παρακολούθησης

Ο ΥΠΠΑ αποδέχεται, επεξεργάζεται και απαντά σε επώνυμες ή ανώνυμες (Whistle) καταγγελίες που αφορούν

α) παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο Μέρος Ι του Παραρτήματος, στους τομείς:

αα) των δημόσιων συμβάσεων,

αβ) των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, προϊόντων και αγορών, καθώς και της πρόληψης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας,

αγ) της ασφάλειας και της συμμόρφωσης των προϊόντων,

αδ) της ασφάλειας των μεταφορών,

αε) της προστασίας του περιβάλλοντος,

αστ) της προστασίας από την ακτινοβολία και της πυρηνικής ασφάλειας,

αζ) της ασφάλειας των τροφίμων και των ζωοτροφών,καθώς και της υγείας και της καλής μεταχείρισης των ζώων,

αη) της δημόσιας υγείας,

αθ) της προστασίας των καταναλωτών,

αι) της προστασίας της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, καθώς και της ασφάλειας των συστημάτων δικτύου και πληροφοριών,

β) παραβιάσεις που θίγουν τα οικονομικά συμφέροντα της Ένωσης του άρθρου 325 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Σ.Λ.Ε.Ε.) και τα ειδικότερα οριζόμενα στα σχετικά ενωσιακά μέτρα,

γ) παραβιάσεις που σχετίζονται με την εσωτερική αγορά, όπως αναφέρεται στην παρ. 2 του άρθρου 26 της Σ.Λ.Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων των παραβιάσεων των κανόνων της Ένωσης περί ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων, καθώς και παραβιάσεων που αφορούν στην εσωτερική αγορά σχετικά με πράξεις που παραβαίνουν τους κανόνες για τη φορολογία των εταιρειών ή διακανονισμούς, σκοπός των οποίων είναι η διασφάλιση φορολογικού πλεονεκτήματος που ματαιώνει το αντικείμενο ή τον σκοπό της εφαρμοστέας νομοθεσίας περί φορολογίας εταιρειών.

δ) παραβιάσεις εσωτερικού δικαίου σχετικά με αδικήματα δωροδοκίας και εμπορίας επιρροής όπως τυποποιούνται στα άρθρα 159, 159Α, 235, 236, 237, 237Α και 396 του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α’ 95) και στο άρθρο 134 του ν. 5090/2024 (Α’ 30).

Πώς υποβάλλεται η αναφορά

Η εσωτερική αναφορά υποβάλλεται γραπτώς ή προφορικώς ή μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας προσβάσιμης και σε άτομα με αναπηρία, η οποία λειτουργεί στον διαδικτυακό τόπο του δημόσιου ή ιδιωτικού φορέα. Η προφορική αναφορά είναι δυνατό να υποβληθεί μέσω τηλεφώνου ή άλλων συστημάτων φωνητικών μηνυμάτων, καθώς και μέσω προσωπικής συνάντησης με τον Υ.Π.Π.Α. εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, κατόπιν αίτησης του αναφέροντος.


Και ...πρακτικά, τι κάνουμε;

Κάθε υπόχρεος, μπορεί να αναπτύξει το δικό του σύστημα (π.χ. ιστοσελίδα προσβάσιμη και στους ΑΜΕΑ), να ορίσει έναν εργαζόμενο που έχει τα προσόντα (νομικό συνήθως), ως Υ.Π.Π.Α.
Η άλλη λύση, όπως συμβαίνει στο 99,99% των επιχειρήσεων και οργανισμών του δημόσιου τομέα, είναι να αναθέσει την οργάνωση και τη συμβουλευτική σε εξειδικευμένη εταιρεία.  
Μια από αυτές, είναι η Computer Studio, με εξειδίκευση σε υπηρεσίας GDPR και συμμόρφωσης στις νέες νομοθεσίες.

sakisgeorgiadis