Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020

Τι προβλέπει ο N.4764/2020 για τις μεταφορές, που ψηφίστηκε στις 22/12/2020

Νόμος 4764/2020, ΦΕΚ Α' 256/23-12-2020
Ψηφίστηκε την Τρίτη 22/12/2020, το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας, που περιλαμβάνει σημαντικές διατάξεις του Υπουργείου Μεταφορών και εστάλη προς δημοσίευση στο ΦΕΚ, με τίτλο:

"Ρυθμίσεις για την προστασία της δημόσιας υγείας από τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων, τη ρύθμιση οφειλών προς τους Oργανισμούς Tοπικής Aυτοδιοίκησης και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις".



Συνοπτικά, οι νέες ρυθμίσεις :


ΑΡΘΡΟ 134  (ΟΣΥ)

Επιταχύνονται οι διαδικασίες ταξινόμησης των 300 αστικών λεωφορείων της ΟΣΥ ΑΕ, που θα αποκτήσει με λήζινγκ, από τον πρόσφατο διαγωνισμό, ο οποίος βρίσκεται στη φάση της αξιολόγησης. Απαλείφεται η υποχρέωση για προσκόμιση τεχνικής μελέτης μηχανολόγου σε πρώτη φάση και δίδεται χρόνος 4 μηνών για να υποβληθεί, μετά την ταξινόμηση.


ΑΡΘΡΟ 135 (ΟΣΥ)

Για την αντιμετώπιση της έλλειψης προσωπικού στην ΟΣΥ, αφού και η πρόσληψη νέων οδηγών καθυστερεί, δίδεται η δυνατότητα αναστολής των κανονικών αδειών των εργαζομένων.


ΑΡΘΡΟ 136 (ΟΑΣΑ)

Δίδεται η δυνατότητα στον ΟΑΣΑ να προβαίνει μέχρι 30-6-21, στην ανάθεση συμβάσεων με προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης κατά το άρθρο 269 του ν. 4412/2016, δηλαδή να αναθέτει αστικές γραμμές στα ΚΤΕΛ π.χ. χωρίς διαγωνισμό.


ΑΡΘΡΟ 137 (ΟΑΣΘ, ΟΣΕΘ)

Δίδεται η δυνατότητα στον ΟΑΣΘ και τον ΟΣΕΘ  να προβαίνουν μέχρι 30-6-21, στην ανάθεση συμβάσεων με προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης κατά το άρθρο 269 του ν. 4412/2016, δηλαδή να αναθέτουν αστικές γραμμές στα ΚΤΕΛ π.χ. χωρίς διαγωνισμό. Οι συμβάσεις αυτές, θα βασίζονται στο άρθρο 269 του ν.4412/2016, παρ. δ' ("στο μέτρο που είναι απολύτως απαραίτητο, εάν λόγω κατεπείγουσας ανάγκης οφειλόμενης σε γεγονότα απρόβλεπτα για τον αναθέτοντα φορέα, δεν είναι δυνατή η τήρηση των προθεσμιών που προβλέπονται για τις ανοικτές, κλειστές και τις διαδικασίες με διαπραγμάτευση με προηγούμενη προκήρυξη διαγωνισμού. Οι περιστάσεις που επικαλούνται οι αναθέτοντες φορείς για την αιτιολόγηση της κατεπείγουσας ανάγκης δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να απορρέουν από δική τους ευθύνη").


ΑΡΘΡΟ 138 (ΚΤΕΛ, ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ, ΤΑΞΙ)

Παρατείνεται το δικαίωμα κυκλοφορίας λεωφορείων και ταξί, που συμπληρώνουν το όριο ηλικίας απόσυρσης από σήμερα μέχρι 31/12/2021. Τα λεωφορεία που "κόβονταν" π.χ. στις 31-12-2020, θα μπορούν να κυκλοφορούν μέχρι 31-12-2021.


ΑΡΘΡΟ 139 (ΚΤΕΛ, ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ)

Δίνεται η δυνατότητα και νέας οικονομικής ενίσχυσης σε ιδιοκτήτες λεωφορείων (ΚΤΕΛ, Τουριστικά κ.λπ.), με ΚΥΑ των αρμόδιων Υπουργών. Ουσιαστικά πρόκειται για επιμήκυνση της επιδότησης που χορηγήθηκε με το Ν.4714/20, η οποία αφορούσε το διάστημα Ιούλιος-Αύγουστος 2020. Εξ αιτίας του γεγονότος ότι ο περιορισμός πληρότητας στο 65% συνεχίζεται, με τη διάταξη αυτή προβλέπεται και νέα επιδότηση των φορέων, για όσο διάστημα διαρκεί ο περιορισμός πληρότητας.


ΑΡΘΡΟ 140 (ΚΤΕΛ)

Αφορά την ειδική εισφορά 5% επί των εισιτηρίων των ΚΤΕΛ, που επιβάλλεται για  ανανέωση των λεωφορείων και την υλοποίηση έργων υποδομής αστικών και υπεραστικών Κ.Τ.Ε.Λ., καθώς και την ενίσχυση των ασθενέστερων Κ.Τ.Ε.Λ.. Η διάταξη προβλέπει ότι τα ΚΤΕΛ, θα υποβάλουν από την 1-1-2022, ανά τρίμηνο και ετησίως στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, με κοινοποίηση στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τα απολογιστικά στοιχεία που αφορούν στα ποσά των εισφορών του 1% που διατίθεται στα ασθενέστερα ΚΤΕΛ. Τα ετήσια οριστικά απολογιστικά στοιχεία συνοδεύονται από πιστοποιητικό ορκωτού λογιστή. 

Επιβάλλεται υποχρέωση στις διοικήσεις των ΚΤΕΛ, να υποβάλλουν στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών απόσπασμα πρακτικού απόφασης της διοίκησής τους, με το οποίο βεβαιώνεται ότι τα οφειλόμενα ποσά του 1% έχουν καταβληθεί ή ρυθμιστεί, για όλη τη διάρκεια λειτουργίας των ΚΤΕΛ Α.Ε. (2003 - σήμερα).

Για την καταβολή οποιασδήποτε μορφής χρηματοδότησης ή ενίσχυσης των συγκοινωνιακών φορέων εντός των ετών 2020 και 2021, απαιτείται η προηγούμενη προσκόμιση της βεβαίωσης της διοίκησης του εκάστοτε συγκοινωνιακού φορέα.


ΑΡΘΡΟ 141 (ΟΣΕΘ)

Ορίζεται ότι ο ΟΑΣΘ καταβάλει από την 1/7/2020, στον ΟΣΕΘ το 1,2% πλέον, των εισπράξεών του και όχι το 2% όπως ίσχυε. Ορίζεται ότι τα ΚΤΕΛ που εκτελούν συγκοινωνία στην περιοχή ευθύνης του ΟΣΕΘ καταβάλουν το 2% των εισπράξεών τους και όχι το 1,2% όπως ο κρατικός ΟΑΣΘ.

Λύνεται για τα επόμενα χρόνια, ένα σημαντικό πρόβλημα χρηματοδότησης του ΟΣΕΘ, από τον τακτικό προϋπολογισμό για τη σύναψη και εκτέλεση συμβάσεων συγκοινωνιακού έργου, που έχει ήδη συνάψει ο ΟΣΕΘ με την ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.


ΑΡΘΡΟ 142 (ΟΑΣΘ)

Από την 1-1-2021, συνδέεται η κρατική επιδότηση του ΟΑΣΘ, με δείκτες, όπως  τα ελάχιστα προσφερθέντα οχηματοχιλιόμετρα, το ανώτατο επιτρεπτό λειτουργικό κόστος ανά οχηματοχιλιόμετρο και ο κατώτερος επιτρεπτός βαθμός ικανοποίησης πελατείας, καθώς και οποιοιδήποτε άλλοι δείκτες εφαρμόζονται διεθνώς στα συγκοινωνιακά δεδομένα. Πρόκειται για μια πολύ ενδιαφέρουσα διάταξη εκσυγχρονισμού και προστασίας του δημόσιου χρήματος, που όμως, πρακτικά, είναι πολύ δύσκολο να αποτυπωθεί και να εφαρμοστεί. Ουσιαστικά, έχοντας το προηγούμενο των συμβάσεων με ΚΤΕΛ, η πολιτεία διαπίστωσε ότι το λειτουργικό κόστος του ΟΑΣΘ είναι πολλαπλάσιο των ιδιωτών και προσπαθεί να ...βάλει φρένο. Για παράδειγμα ο ορισμός του "ανώτατου επιτρεπτού λειτουργικού κόστους ανά οχηματοχιλιόμετρο", ακούγεται πολύ λογικός και δημοσιονομικά ορθός, αλλά ....αν οι δαπάνες ξεπεράσουν αυτό το "όριο";;; 

Επιστρέφεται ο ΦΠΑ των κρατικών ενισχύσεων, που καταβλήθηκαν στον ΟΑΣΘ, από την ημερομηνία της κρατικοποίησής του (25-7-2017). Πρόκειται για πολύ σημαντικό ποσό, που θα ενισχύσει καθοριστικά τη ρευστότητα του ΟΑΣΘ.


Ο ΝΟΜΟΣ, ΟΠΩΣ ΕΣΤΑΛΗ ΓΙΑ ΑΡΙΘΜΗΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 21/12/2020 sakisgeorgiadis.blogspot.com by sakisgeorgiadis on Scribd

sakisgeorgiadis