Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025

12ο Διεθνές Συνέδριο Έρευνας στις Μεταφορές (ICTR 2025) στη Θεσσαλονίκη

 To 12ο Διεθνές Συνέδριο Έρευνας στις Μεταφορές (ICTR 2025), θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη από τις 16 έως τις 18 Οκτωβρίου 2025. Το συνέδριο......

συνδιοργανώνεται από το Ελληνικό Ινστιτούτο Μεταφορών (CERTH-HIT) και το Ελληνικό Ινστιτούτο Μηχανικών Συγκοινωνιών (HITE), με το κεντρικό του θέμα να είναι οι «Μεταφορές στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης». Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μια ημέρα αφιερωμένη σε εργαστήρια και δύο ημέρες με πολυάριθμες συνεδρίες, καλύπτοντας θέματα όπως η βιωσιμότητα, η οδική ασφάλεια, η τεχνητή νοημοσύνη (AI), τα μεγάλα δεδομένα (Big Data) και η ανθεκτικότητα των μεταφορών.

 Το 12ο Διεθνές Συνέδριο για την Έρευνα στις Μεταφορές (ICTR 2025) έχει ως κεντρικό θέμα τις «Μεταφορές στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης» και εξερευνά ένα ευρύ φάσμα συγκεκριμένων εφαρμογών και επιπτώσεων της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στον τομέα των μεταφορών.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αναδιαμορφώνει τον κλάδο, μετασχηματίζοντας τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονται, λειτουργούν και βιώνονται τα συστήματα μεταφορών.

Γενικές Επιπτώσεις και Μετασχηματιστικοί Τομείς της ΤΝ

Η ΤΝ μετασχηματίζει τις μεταφορές μέσω προόδων σε διάφορους κρίσιμους τομείς:

  1. Κινητικότητα (Mobility).
  2. Αυτόνομα Οχήματα (Autonomous Vehicles).
  3. Έξυπνες Υποδομές (Smart Infrastructure).
  4. Βιωσιμότητα (Sustainability).
  5. Ηθικά Ζητήματα (Ethical Considerations).
  6. Βελτιστοποίηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας (Supply Chain Optimization).

Επιπλέον, η ΤΝ επαναπροσδιορίζει τους ορισμούς της αποδοτικότητας, της ασφάλειας, της συμπεριληπτικότητας και της βιωσιμότητας σε όλες τις μορφές μεταφοράς, από τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα μέχρι τα ευφυή συστήματα logistics και τις λύσεις αστικής κινητικότητας που βασίζονται σε δεδομένα.

Σημαντικές επιπτώσεις της ΤΝ περιλαμβάνουν επίσης:

  • Λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων (Data-driven decision-making).
  • Προβλεπτική μοντελοποίηση (Predictive modelling).
  • Αυτοματοποίηση (Automation).
  • Νέες υπηρεσίες και καινοτομία πολιτικής.
  • Ανάλυση δεδομένων, μοντελοποίηση, λειτουργίες, ασφάλεια, υπηρεσίες χρηστών και χάραξη πολιτικής.
  • Προβλεπτική διαχείριση (Predictive management) και εξατομικευμένες υπηρεσίες κινητικότητας.

Συγκεκριμένες Εφαρμογές της ΤΝ (Βάσει των Επιστημονικών Συνεδριών)

Οι συγκεκριμένες εφαρμογές της ΤΝ εξετάζονται σε ειδικές συνεδρίες, όπως η «ΤΝ στη Μοντελοποίηση ιδιωτικών και δημόσιων μεταφορών» (S1C), οι «Εφαρμογές ΤΝ στις Μεταφορές και την Κινητικότητα» (S1D), και η «ΤΝ και Αυτόνομα Οχήματα» (S3D).

1. Αυτόνομα Οχήματα και Συστήματα (S3D)

Στον τομέα των αυτόνομων οχημάτων, η έρευνα επικεντρώνεται στα εξής:

  • Προβλεπτική Ποιότητα Υπηρεσιών (Predictive Quality of Service) με Split Learning σε συστήματα αυτοκινήτων.
  • Η ΤΝ και η Επεξηγήσιμη ΤΝ (Explainable AI) στη γεφύρωση της εμπιστοσύνης, της ασφάλειας, της αποδοτικότητας και της καινοτομίας στις οδικές μεταφορές.
  • Βαθιά Μάθηση (Deep Learning) για την πρόβλεψη τροχιών, με στόχο την ανίχνευση συγκρούσεων μεταξύ ευάλωτων χρηστών του δρόμου και οχημάτων (VRU-Vehicle Conflict Detection).
  • Ανάλυση των νομικών ζητημάτων και της κατανομής ευθύνης των αυτοματοποιημένων οχημάτων.
  • Βελτιστοποίηση της εμπιστοσύνης των επιβατών μέσω των χαρακτηριστικών της αυτόνομης οδήγησης.

2. Μοντελοποίηση και Βελτιστοποίηση (S1C, S1D, Logistics)

Η ΤΝ χρησιμοποιείται ευρέως για μοντελοποίηση, πρόβλεψη και βελτιστοποίηση συστημάτων:

  • Μοντελοποίηση Μεταφορών: Αξιολόγηση Υβριδικών Μοντέλων Μηχανικής Μάθησης για την ταξινόμηση επικίνδυνης οδηγικής συμπεριφοράς.
  • Σιδηροδρομικές Μεταφορές: Ενσωμάτωση DEA και μοντελοποίησης βάσει ΤΝ για ανάλυση αποδοτικότητας των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων εμπορευμάτων.
  • Πρόσβαση σε Υπηρεσίες: Βελτιστοποίηση της αξιολόγησης της προσβασιμότητας σε αγροτικές υγειονομικές υπηρεσίες με μοντελοποίηση Gravity-Radiation βάσει ΤΝ.
  • Δημόσιες Συγκοινωνίες: Βελτιστοποίηση δημόσιων μεταφορών μέσω «Έξυπνων Στάσεων Λεωφορείων» (Smart Bus Stops) με χρήση ΤΝ.
  • Διαχείριση Έργων: Βελτιστοποίηση του προγραμματισμού οδικών έργων μέσω προσομοίωσης βασισμένης σε ΤΝ (Simulation-Based AI-Driven Optimization).
  • Πρόβλεψη Ροής Κυκλοφορίας: Κλιμακούμενη βραχυπρόθεσμη πρόβλεψη ροής κυκλοφορίας με προσέγγιση βαθιάς μάθησης πολλαπλών φάσεων (Multi-Phase Deep Learning Approach).
  • Κοινόχρηστα Ηλεκτρικά Ποδήλατα (E-Bike Sharing): Ενίσχυση της αποδοτικότητας με προβλέψεις Μηχανικής Μάθησης σε πραγματικό χρόνο.
  • Πολυτροπικές Μεταφορές: Συστηματική ανασκόπηση της ΤΝ σε πολυτροπικές μεταφορές για την ενσωμάτωση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο και τη βιωσιμότητα.
  • Αεροπορικές Μεταφορές: Αυτοματοποίηση της τεκμηρίωσης συντήρησης αεροσκαφών με τη χρήση Γενετικής ΤΝ (Generative AI).

3. Ασφάλεια (Safety)

Η ΤΝ και η Μηχανική Μάθηση (ML) εφαρμόζονται για την ανάλυση και βελτίωση της οδικής ασφάλειας:

  • Ανάλυση Κινδύνου: Αξιοποίηση τηλεματικής και Μηχανικής Μάθησης για την ανάλυση κινδύνων σύγκρουσης σε αστικές διασταυρώσεις.
  • Συγκέντρωση Δεδομένων Τηλεματικής για την ανάλυση οδικής ασφάλειας.
  • Σιδηροδρομική Ασφάλεια: Ανασκόπηση των εφαρμογών ΤΝ στον σιδηροδρομικό τομέα για την πρόληψη ατυχημάτων.
  • Εξαγωγή Χαρακτηριστικών Ασφάλειας iRAP με χρήση EfficientNet-Swin Transformer.
  • Ανίχνευση Κινδύνου Σύγκρουσης: Χρήση προσέγγισης βαθιάς και μηχανικής μάθησης για την ανίχνευση κινδύνου σύγκρουσης με βάση αισθητήρες smartphone και κάμερες εντός οχήματος.

4. Υποδομές και Δεδομένα

Η ΤΝ υποστηρίζει τη διαχείριση υποδομών και δεδομένων:

  • Η ΤΝ επιτρέπει εξυπνότερες υποδομές.
  • Η χρήση Μεγάλων Γλωσσικών Μοντέλων (Large Language Models) ως εργαλείων τυποποίησης, με μελέτη περίπτωσης την αυτόματη τυποποίηση δεδομένων μεταφορών.


Οι διοργανωτές του 12ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Έρευνα στις Μεταφορές (ICTR 202Οι διοργανωτές του 12ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Έρευνα στις Μεταφορές (ICTR 2025), το Ελληνικό Ινστιτούτο Μεταφορών (CERTH-HIT) και ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (HITE), ευθυγραμμίζουν τους στόχους τους με τη θεματική και τους σκοπούς του Συνεδρίου (ICTR 2025) με βάση την κοινή τους δέσμευση για την προώθηση της έρευνας, της καινοτομίας, της επιστημονικής γνώσης και της χάραξης πολιτικής στον τομέα των μεταφορών.

Το Συνέδριο ICTR 2025 έχει ως κεντρικό θέμα τις «Μεταφορές στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης», εξερευνώντας πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) μετασχηματίζει τις μεταφορές μέσω προόδων στην κινητικότητα, τα αυτόνομα οχήματα, τις έξυπνες υποδομές, τη βιωσιμότητα, τις ηθικές πτυχές και τη βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Αυτή η θεματική ευθυγραμμίζεται με τους στρατηγικούς στόχους των δύο οργανισμών ως εξής:

1. Ευθυγράμμιση των Στόχων του Ελληνικού Ινστιτούτου Μεταφορών (CERTH-HIT)

Το CERTH-HIT, ως κορυφαίο ερευνητικό ίδρυμα στις μεταφορές στην Ελλάδα, το οποίο αναγνωρίζεται διεθνώς ως Κέντρο Αριστείας (Center of Excellence), επιδιώκει την προώθηση της προηγμένης έρευνας και της καινοτομίας.

Το ICTR 2025, με την έμφαση στην ΤΝ, υποστηρίζει άμεσα τους πρωταρχικούς στόχους του HIT:

  • Προώθηση και διεξαγωγή προηγμένης έρευνας στον τομέα των μεταφορών: Το Συνέδριο φιλοδοξεί να φιλοξενήσει καινοτόμο έργο έρευνας και ανάπτυξης στις μεταφορές και την κινητικότητα, εστιάζοντας στην αιχμή της έρευνας στην ενσωμάτωση της ΤΝ.
  • Υποστήριξη της καινοτομίας στις μεταφορές: Το ICTR 2025 παρέχει μια ζωτική πλατφόρμα για την ανταλλαγή ιδεών, την παρουσίαση έρευνας αιχμής και τη διερεύνηση εφαρμογών πραγματικού κόσμου που θα επηρεάσουν την κινητικότητα. Η ΤΝ αποτελεί έναν από τους πιο μετασχηματιστικούς παράγοντες που διαμορφώνουν τον τομέα, ανακαθορίζοντας την αποδοτικότητα, την ασφάλεια, τη συμπεριληπτικότητα και τη βιωσιμότητα.
  • Διάχυση και αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας: Το Συνέδριο λειτουργεί ως βασικό σημείο συνάντησης για την εθνική και παγκόσμια ερευνητική κοινότητα των μεταφορών, επιτρέποντας την ανταλλαγή γνώσης, τον γόνιμο διάλογο και την παρουσίαση καινοτόμων εργασιών.
  • Υποστήριξη της διαδικασίας λήψης αποφάσεων σε κυβερνητικό επίπεδο: Το ICTR 2025 επιδιώκει να γεφυρώσει τα ερευνητικά ευρήματα με τις προσπάθειες χάραξης πολιτικής και να αναπτύξει συστάσεις για τη μετάφραση των ερευνητικών αποτελεσμάτων σε εφαρμογές. Η ΤΝ ενισχύει τη λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων και τη χάραξη πολιτικής.

Ευθυγράμμιση των Στόχων του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (HITE)

Ο HITE, ο οποίος περιλαμβάνει πάνω από 900 μέλη με μεταπτυχιακό τίτλο και μακρά εμπειρία στον τομέα των μεταφορών, εστιάζει στην προώθηση της επιστημονικής γνώσης και την υποστήριξη της έρευνας.

Το ICTR 2025 εξυπηρετεί τους κύριους στόχους του HITE:

  • Προώθηση και διάδοση της επιστημονικής και τεχνολογικής γνώσης στον τομέα των μεταφορών: Η διοργάνωση του Συνεδρίου (ICTR) είναι ένα κορυφαίο γεγονός για την έρευνα και την καινοτομία στις μεταφορές στην Ελλάδα, προσελκύοντας διεθνή αναγνώριση. Το Συνέδριο προωθεί και μοιράζεται τη γνώση και την καινοτομία που προκύπτει από την έρευνα, την τεχνική εξειδίκευση και την επαγγελματική εμπειρία.
  • Υποστήριξη της επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας σε εθνικό επίπεδο: Το ICTR 2025, με τη θεματική του για την ΤΝ, εξερευνά πώς η ΤΝ οδηγεί την καινοτομία, μετασχηματίζει τα συστήματα μεταφορών και διαμορφώνει την επόμενη γενιά κινητικότητας. Αυτό περιλαμβάνει την υλοποίηση εξυπνότερων υποδομών, προβλεπτικής διαχείρισης και εξατομικευμένων υπηρεσιών κινητικότητας.
  • Συνεργασία με αρμόδια ή συναφή επιστημονικά ιδρύματα: Ο HITE συνδιοργανώνει το Συνέδριο με το CERTH-HIT, εκφράζοντας τις ευχαριστίες του για την ισχυρή και μακροχρόνια συνεργασία.
  • Αναγνώριση της αναγκαιότητας για επιστημονική προσέγγιση στη λύση προβλημάτων μεταφορών: Το Συνέδριο ICTR 2025 χρησιμεύει ως μοναδική πλατφόρμα για διάλογο και ανταλλαγή γνώσης που φέρνει αυτές τις εξελίξεις πιο κοντά στην εφαρμογή. Ο απώτερος στόχος είναι η επίτευξη ασφαλέστερων, πιο αποδοτικών, ταχύτερων και πιο βιώσιμων συστημάτων μεταφορών.

Συνολικά, η επιλογή της Τεχνητής Νοημοσύνης ως κεντρικού θέματος ευθυγραμμίζεται με την επιδίωξη αμφότερων των οργανισμών να βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογικής εξέλιξης και να μεταφέρουν την προηγμένη έρευνα σε πρακτικές εφαρμογές και λύσεις πολιτικής.


ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΕΔΩ


Σάκης Γεωργιάδης, ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΝΕΑ, 14/10/2025

sakisgeorgiadis