Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025

Διπλάσιους επιβάτες μετέφερε ο ΟΑΣΘ σε σχέση με το Μετρό

 Ποια θα ήταν η επίδραση του Μετρό στα υπόλοιπα δημόσια μέσα μετακίνησης, πρωτίστως στον ΟΑΣΘ; Αυτό ήταν.... ένα από τα ερωτήματα τα οποία διατυπώνονταν όσο πλησίαζε η 30ή Νοεμβρίου 2024 που θα έμπαινε στη ζωή της Θεσσαλονίκης και το καινούριο μέσο μετακίνησης. Επ’ αυτού είχαν διατυπωθεί αρκετές αντιφατικές απόψεις. Οι περισσότεροι εκτιμούσαν ότι το Μετρό θα κλέψει επιβατικό κοινό από τα αστικά λεωφορεία. Κυρίως όσον αφορά τις μετακινήσεις από και προς το κέντρο της πόλης. Τα στοιχεία, ωστόσο, δείχνουν ακριβώς το αντίθετο. Ειδικά αυτά τα οποία αφορούν τον ΟΑΣΘ είναι σχεδόν εντυπωσιακά καθώς οι πωλήσεις καρτών απεριορίστων διαδρομών, αλλά και εισιτηρίων τον περασμένο Δεκέμβριο σημείωσαν κατακόρυφη άνοδο σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΘ τον Δεκέμβριο του 2024 ο Οργανισμός διέθεσε 32.542 κάρτες απεριορίστων διαδρομών, μηνιαίας διάρκειας, στις οποίες περιλαμβάνονταν και οι εκπτωτικές που αφορούν μαθητές και άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών. Έναν χρόνο πριν, τον Δεκέμβριο του 2023 ο ΟΑΣΘ είχε πουλήσει 20.284 κάρτες, στις οποίες συμπεριλαμβάνονταν μάλιστα και οι εκπτωτικές οι οποίες διατίθενται από το Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και την ΕΔΟΘ που φέτος δεν δόθηκαν ακόμη. Δηλαδή, οι πωλήσεις καρτών τον Δεκέμβριο του 2024, σε σχέση με έναν χρόνο πριν, σημείωσαν αύξηση της τάξης του 60,43%.

Ανάλογη εικόνα παρατηρείται και στα εισιτήρια. Συγκεκριμένα, τον Δεκέμβριο του 2024 ο ΟΑΣΘ πούλησε 1.953.164 εισιτήρια, ενώ έναν χρόνο πριν, τον Δεκέμβριο του 2023 είχε διαθέσει 1.309.538, δηλαδή σημείωσε αύξηση της τάξης του 49,15%. Μάλιστα αν λάβει κανείς υπόψη τα στοιχεία τα οποία διέρρευσε ανεπίσημα η Ελληνικό Μετρό ΑΕ όσον αφορά τις μετακινήσεις κατά τον πρώτο μήνα λειτουργίας του Μετρό, δηλαδή από τις 30 Νοεμβρίου ως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, σύμφωνα με τα οποία το νέο αυτό μέσο μετέφερε περίπου ένα εκατομμύριο επιβάτες, αυτό σημαίνει ότι το ίδιο διάστημα ο ΟΑΣΘ μετέφερε σχεδόν διπλάσιο αριθμό επιβατών.

Πέντε λόγοι

Σύμφωνα με τη διοίκηση του Οργανισμού οι λόγοι αυτής της μεγάλης αύξησης της επιβατικής κίνησης των αστικών λεωφορείων είναι κυρίως πέντε.

01

Ο πρώτος, όπως εξηγεί ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Κωνσταντίνος Ταγγίρης έχει να κάνει με τη βελτίωση της ποιότητας των λεωφορείων. «Μέσα στο 2024 έγιναν πολύ σημαντικά βήματα για την ανανέωση του στόλου με κορυφαίο, βεβαίως, τη δρομολόγηση των 110 καινούριων ηλεκτρικών λεωφορείων. Παράλληλα, όμως, προχωρήσαμε και στη σταδιακή αντικατάσταση μεγάλης ηλικίας οχημάτων με νεότερα μισθωμένα. Η προσπάθεια αυτή θα συνεχιστεί και το 2025. Συγκεκριμένα, μέσα στο πρώτο δίμηνο του έτους θα αντικαταστήσουμε άλλα 159 λεωφορεία, εκ των οποίων τα 41 θα είναι καινούρια και τα υπόλοιπα 118 θα έχουν μέση ηλικία τα 7,5 χρόνια. Εν ολίγοις, από τον προσεχή Μάρτιο το 50% του στόλου του ΟΑΣΘ θα αποτελείται από καινούρια λεωφορεία και το υπόλοιπο 50% από οχήματα μικρής ηλικίας».

02

Σύμφωνα με τον ίδιο, εκτός από την καλύτερη εικόνα που παρουσιάζει ο στόλος των λεωφορείων αυξήθηκαν επίσης και τα οχήματα που βγαίνουν καθημερινά στους δρόμους, τα οποία τώρα είναι σταθερά κοντά στα 300. Αυτό κατέστη δυνατό και με την πρόσληψη σχεδόν 180 οδηγών με σύμβαση ορισμένου χρόνου.


03

Ο τρίτος λόγος, κατά τον κ. Ταγγίρη έχει να κάνει με τον καλύτερο έλεγχο της εισιτηριοδιαφυγής. Αυτό επιτεύχθηκε τόσο με το μέτρο της επιβίβασης από την μπροστινή πόρτα του οδηγού, όσο και με τον διπλασιασμό του αριθμού των ελεγκτών κομίστρου, με την προσθήκη εξήντα ιδιωτών ελεγκτών. «Μην νομίζετε ότι αυξήθηκαν και τα πρόστιμα για εισιτηριοδιαφυγή. Μπορώ να σας πω ότι είναι και λίγο λιγότερα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023. Στόχος μας δεν είναι να επιβάλλουμε πρόστιμα, αλλά να πείσουμε τους επιβάτες να πάνε στα εκδοτήρια και στα ακυρωτικά μηχανήματα, και αυτό το πετυχαίνουμε χωρίς την επιβολή προστίμου. Αυτά επιβάλλονται μόνο σε ακραίες περιπτώσεις».

04

Στην αύξηση των πωλήσεων συνετέλεσε ασφαλώς και η μείωση της τιμής του εισιτηρίου, από τα 0,90 ευρώ, στα 0,60, όπως και της τιμής των καρτών. Αυτό βεβαίως σημαίνει, ότι παρά την κατακόρυφη αύξηση των πωλήσεων τα έσοδα θα κυμαίνονται στα ίδια, πάνω κάτω, επίπεδα, με τα αντίστοιχα του Δεκεμβρίου 2023.

05

Τέλος, σύμφωνα με τον κ. Ταγγίρη, η λειτουργία του Μετρό έδωσε ώθηση και στον ΟΑΣΘ. «Τον Δεκέμβριο υπήρξε μεγάλη κινητικότητα, λόγω και του Μετρό, και αυτό θεωρώ ότι βοήθησε και τα αστικά λεωφορεία» σημειώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού.

Βεβαίως, όπως συμβαίνει και με τις υπόλοιπες παραμέτρους, όπως για παράδειγμα την επίδραση του μετρό στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων, κυρίως προς το κέντρο της πόλης, έτσι και με τις ισορροπίες μεταξύ ΟΑΣΘ και μετρό, ασφαλέστερα συμπεράσματα θα μπορούν να προκύψουν μετά την πάροδο τουλάχιστον ενός εξαμήνου. Ο κ. Ταγγίρης σημειώνει, πάντως, ότι «εμείς, ως ΟΑΣΘ συνεχίζουμε και το 2025 με την ίδια προσήλωση την προσπάθειά μας για την αναβάθμιση του εξοπλισμού μας, προκειμένου να προσφέρουμε ποιοτικότερες συγκοινωνίες στους Θεσσαλονικείς, αλλά και στους επισκέπτες της πόλης».


Άρθρο: Νίκος Ηλιάδης, *Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19.01.2025, πηγή https://www.makthes.gr/43-1736931664-vpvmq9zzsg-739851

sakisgeorgiadis