Τη νύχτα της 1ης προς 2 Ιανουαρίου 2025, μια πυρκαγιά, κατέστρεψε επτά λεωφορεία υδρογόνου στο αμαξοστάσιο ....Danjoutin, στο Territoire de Belfort της Γαλλίας. Επτά λεωφορεία υδρογόνου, αιχμή του δόρατος της τοπικής ενεργειακής μετάβασης, καταστράφηκαν ολοσχερώς. Τα αίτια αυτού του περιστατικού παραμένουν, μέχρι σήμερα, αδιευκρίνιστα. Το παρκάρισμα πολύ κοντά μεταξύ τους ευθύνεται για μια αλυσιδωτή επέκταση της φωτιάς.
Το Syndicat Mixte des Transports en Commun du Territoire de Belfort (SMTC) είχε δεσμεύσει 5,4 εκατομμύρια ευρώ για την απόκτηση αυτών των επτά λεωφορείων υδρογόνου και την προσαρμογή των αντίστοιχων συνεργείων συντήρησης. Κάθε όχημα αντιπροσώπευε μια επένδυση περίπου 700.000 ευρώ, μειωμένη σε 380.000 ευρώ μετά τις επιδοτήσεις.
Η καταστροφή αυτών των οχημάτων αντιπροσωπεύει μια σημαντική οικονομική απώλεια για την κοινότητα, αλλά και ένα προσωρινό φρένο στην πολιτική βιώσιμης κινητικότητας που ξεκίνησε από το Territoire de Belfort. Οι χρήστες του δικτύου Optymo, συνηθισμένοι σε αυτά τα καινοτόμα λεωφορεία, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν εναλλακτικές λύσεις, δυνητικά λιγότερο οικολογικές, ενώ ο κατεστραμμένος στόλος θα ανακατασκευαστεί.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το συγκοινωνιακό δίκτυο του Μπέλφορτ έρχεται αντιμέτωπο με πυρκαγιές σε λεωφορεία. Τον Ιούλιο του 2021, ένα λεωφορείο υγραερίου έπιασε φωτιά στη μέση μιας περιοδείας, κινητοποιώντας περίπου πενήντα πυροσβέστεςΤον Ιανουάριο του 2020, ένα άλλο λεωφορείο Optymo έπιασε φωτιά στο αμαξοστάσιο Danjoutin. Αυτά τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά εγείρουν ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των εγκαταστάσεων και των οχημάτων, παρά τις διαφορετικές τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται.
Οι αρχές έχουν ξεκινήσει έρευνα για να εξακριβώσουν τα αίτια της πυρκαγιάς. Εν αναμονή των συμπερασμάτων, η SMTC και οι φορείς εκμετάλλευσης του δικτύου Optymo θα πρέπει να αξιολογήσουν τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την ενίσχυση της ασφάλειας των αποθηκών και των οχημάτων. Η ανθεκτικότητα της κοινότητας θα δοκιμαστεί για να αποκατασταθεί γρήγορα μια αξιόπιστη και οικολογική υπηρεσία δημόσιας μεταφοράς, σύμφωνα με τις προσδοκίες των χρηστών και τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις της περιοχής.
Το Syndicat Mixte des Transports en Commun du Territoire de Belfort (SMTC) είχε δεσμεύσει 5,4 εκατομμύρια ευρώ για την απόκτηση αυτών των επτά λεωφορείων υδρογόνου και την προσαρμογή των αντίστοιχων συνεργείων συντήρησης. Κάθε όχημα αντιπροσώπευε μια επένδυση περίπου 700.000 ευρώ, μειωμένη σε 380.000 ευρώ μετά τις επιδοτήσεις.
Η καταστροφή αυτών των οχημάτων αντιπροσωπεύει μια σημαντική οικονομική απώλεια για την κοινότητα, αλλά και ένα προσωρινό φρένο στην πολιτική βιώσιμης κινητικότητας που ξεκίνησε από το Territoire de Belfort. Οι χρήστες του δικτύου Optymo, συνηθισμένοι σε αυτά τα καινοτόμα λεωφορεία, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν εναλλακτικές λύσεις, δυνητικά λιγότερο οικολογικές, ενώ ο κατεστραμμένος στόλος θα ανακατασκευαστεί.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το συγκοινωνιακό δίκτυο του Μπέλφορτ έρχεται αντιμέτωπο με πυρκαγιές σε λεωφορεία. Τον Ιούλιο του 2021, ένα λεωφορείο υγραερίου έπιασε φωτιά στη μέση μιας περιοδείας, κινητοποιώντας περίπου πενήντα πυροσβέστεςΤον Ιανουάριο του 2020, ένα άλλο λεωφορείο Optymo έπιασε φωτιά στο αμαξοστάσιο Danjoutin. Αυτά τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά εγείρουν ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των εγκαταστάσεων και των οχημάτων, παρά τις διαφορετικές τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται.
Οι αρχές έχουν ξεκινήσει έρευνα για να εξακριβώσουν τα αίτια της πυρκαγιάς. Εν αναμονή των συμπερασμάτων, η SMTC και οι φορείς εκμετάλλευσης του δικτύου Optymo θα πρέπει να αξιολογήσουν τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την ενίσχυση της ασφάλειας των αποθηκών και των οχημάτων. Η ανθεκτικότητα της κοινότητας θα δοκιμαστεί για να αποκατασταθεί γρήγορα μια αξιόπιστη και οικολογική υπηρεσία δημόσιας μεταφοράς, σύμφωνα με τις προσδοκίες των χρηστών και τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις της περιοχής.