Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2021

Πόσο κοστίζουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία; Πόσα χρήματα θα πληρώσει η Ελλάδα;

 Με αφορμή τον τελευταίο διαγωνισμό που κατακυρώθηκε στην Κινεζική BYD (που έχει σχεδόν το μονοπώλιο στις προμήθειες αστικών e-λεωφορείων), αλλά και την πρόθεση της Ελλάδας να προμηθευτεί 1.000 νέα λεωφορεία για τις ΟΣΥ της Αθήνας και τον ΟΑΣΘ, ας δούμε το κόστος:

Το κόστος ενός 12μετρου ηλεκτρικού λεωφορείου, κυμαίνεται στις 480.000  ευρώ. Επειδή δεν υπάρχει τεχνογνωσία, ζητείται σχεδόν πάντα από τον ανάδοχο να αναλάβει και το σέρβις για μια δεκαετία. Το σέρβις τιμάται τα 11.000 ευρώ το χρόνο για κάθε λεωφορείο ή 110.000 για τη δεκαετία. Επιπλέον, πρέπει να προβλεφθεί και η αντικατάσταση της μπαταρίας, που κοστίζει 130.000 ευρώ και "βγάζει" 5-8 χρόνια, ανάλογα με τη χρήση.

Επομένως, κάθε λεωφορείο, έχει κόστος δεκαετίας για τον πάροχο συγκοινωνίας, 720.000 ευρώ, (με πληρωμένο σέρβις για 10 χρόνια και μία αλλαγή μπαταρίας). 

216 εκατομύρια πρέπει να διαθέσει η κυβέρνηση για να αποκτήσει 300 e-bus για τη Θεσσαλονίκη

Εαν για παράδειγμα, η Ελλάδα θέλει να αγοράσει, για τη Θεσσαλονίκη 300 διαξονικά (12μετρα) ηλεκτρικά λεωφορεία, με 10ετή εγγύηση, σέρβις και μια αλλαγή μπαταρίας στη δεκαετία, θα χρειαστεί 216 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για 700 στην Αθήνα, θα χρειαστεί 504 εκατομμύρια.

Πολύ ακριβότερα τα αρθρωτά

Το κόστος αυξάνεται γεωμετρικά, για τα τριαξονικά τετράθυρα ηλεκτρικά λεωφορεία, με τιμές που φτάνουν μαζί με το σέρβις στα 2.000.000 ευρώ, για τα κορυφαία μοντέλα, όπως το CapaCity L της Mercedes.

Όφελος από τα καύσιμα

Το πολύ μεγαλύτερο κόστος των ηλεκτρικών λεωφορείων, αντισταθμίζεται απ΄το όφελος της μηδενικής κατανάλωσης πετρελαίου. Ένα αστικό λεωφορείο στην Ελλάδα, διανύει περί τα 30.000 χλμ το χρόνο ή 300.000 χλμ στη δεκαετία ή 320.000 ευρώ με τις σημερινές τιμές πετρελαίου, συνεπώς το συνολικό κόστος κίνησης μαζί με τη συντήρηση, θα ανέλθει σε 420.000 ευρώ στη δεκαετία, κόστος που είναι ίδιο σχεδόν με αυτό  ενός καινούριου πετρελαιοκίνητου, που στοιχίζει 250.000 ευρώ, αλλά απαιτεί άλλες 80.000 ευρώ συντήρηση στη δεκαετία και επιπλέον 300.000 ευρώ για καύσιμα, συνολικά 630.000. 

Επομένως, συνοπτικά το κόστος δεκαετίας ενός ηλεκτροκίνητου είναι 700.000 ευρώ, ενώ του πετρελαιοκίνητου 600.000 ευρώ.

Το πρόβλημα με την αγορά ηλεκτροκίνητων είναι το αρχικό κόστος κτήσης.


Διαβάστε και:

Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου 2020

sakisgeorgiadis